Евхаристийни чудеса


Основното тайнство на християнската вяра е Причастието или Евхаристията. То е основано от Спасителя на Тайната вечеря. Според евангелист Матей, 26 глава, Христос взема хляба, благославя, преломява и раздава на апостолите, като казва: „Вземете, яжте, това е Моето тяло“.

След това Христос взема чашата с вино, благодари на Бога и казва: „Пийте от нея всички, защото това е Моята кръв на новия завет, която за мнозина се пролива за опрощаване на греховете”. Православните и католиците вярват, че когато ръкоположен духовник отслужва св. литургия и произнесе тези думи, хлябът и виното се пресъществяват в Тяло и Кръв на Христос, въпреки че запазват физическите си свойства.

Имало е и има много скептици и безбожници, които не приемат думите на Богочовека и отричат валидността на Евхаристията. За да ги опровергае, Бог допуска да стават чудеса с евхаристийните дарове. И до днес през юни католиците празнуват специален празник Corpus Domini (Тяло Христово). Той е учреден от папа Урбан ІV през 1264 г. след едно чудо с Причастието в Болцена, Италия. Един свещеник от Прага на име Петър служи там, усъмнява се и когато вдига хостията (осветения хляб), от нея потичат капки кръв. Това чудо спомага за утвърждаването на вярата у мнозина на Запад в бурна епоха на ереси и разколи.

Най-известното евхаристийно чудо в България вероятно е това, което става в църквата на с. Златолист, близо до гр. Сандански. Свещеникът се отнася небрежно към св. Дарове и от чашата избликва пламък, който го опърля. Тази опушена чаша се пази и досега в храма. В Римокатолическата църква са регистрирани редица такива чудеса. Най-известните от тях са две. Първото е свързано със св. папа Григорий Велики през 595 г. Една фурнаджийка, която опича хляба за литургията, се засмива, когато чува в църквата, че той е тяло Христово. Тогава папа Григорий се помолва и хлябът на олтара се превръща в истинско човешко тяло.

Другото чудо датира от 1610 г., когато един свещеник служи в древната римска църква „Св. Пракседа и Пуденциана”. Той също се усъмнява, изпуска хляба (или го хвърля според друга версия), който пада по стъпалата на олтара и оставя петна от кръв. Те могат да се видят и днес.

Като пристъпваме към светинята, да не забравяме, че тя е „огън, който изтребя” (Евр. 12:29). Затова предупреждава още св. апостол Павел в първото му послание до коринтяните, 11 глава: „Нека човек да изпитва себе си и тогава да яде от хляба и да пие от чашата. Защото който яде и пие недостойно, той яде и пие своето осъждане, понеже не различава тялото Господне”.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...