По въпроса за възникването на православното сектантство


Създава се впечатление, че християнството е религия на храната
 
В интернет-изданието „Разговор” беше публикувана реплика, чийто автор съобщава за себе си само това, че е православен свещеник, който служи в селска църква. Но ако съдим по въпросите, които се повдигат в тази статия, първо – анонимността й е лесно обяснима; второ – анонимността на материала не прави по-малко актуален посочения проблем. Авторът поставя въпроси като: „Може ли обикновената енория да се превърне в секта?”, „Защо е възможен разколът в нашата църква?”, „Върху какви принципи се изграждат нашите енории?”

***
„Ако внимателно се вгледаме: в какво вярват нашите енориаши и как се удовлетворяват религиозните ни потребности, ще разберем много неща за състоянието на съвременната църковност.
 
Проведох малко социологическо проучване в моята енория, чиито резултати просто ме смаяха. Евангелието се чете само от онези, които постоянно ходят на църква, и при това те го четат, само защото така трябва, а не защото ги интересува. Много рядко се задават въпроси във връзка с текстове от Евангелието, но почти постоянно се пита какво може да се яде по време на пости и какво – не. Така се създава впечатлението, че християнството е религия на храната. Случайно да не се облажим по време на пости – ето това е „стълбът и крепилото на истината”. Сред т.нар. въцърковени енориаши са малко онези, които изобщо вярват във вечния живот, но на практика всички вярват в магии и уроки. Непрекъснато се подозират един друг в магьосничество. Понякога се смайвам от това, че наглед образовани хора, които много години посещават храма, напълно сериозно подозират в магьосничество своите събратя, с които се причастяват от една чаша.
 
Постите се превърнаха в добродетел сами за себе си – по-добре да умреш, отколкото да не спазиш точно устава, докато през всички времена постите винаги са били средство за достигане на добродетелта. Станала е подмяна на понятията. Апостол Павел на много места говори за храната – че тя не приближава към Бога или че Царството Небесно, че не е ястие и питие, а радост в Светия Дух (Рим. 14:17). Но не, храната отново става краеъгълен камък за нас. Храната се превръща в камък, върху който ние строим своя духовен живот, затова откъде-накъде отците-новатори ще благославят да се пости според здравословното състояние? Няма значение, че Игнатий Брянчанинов по време на пости е благославял болни хора да пият дори месен бульон. В устава пише: „строг пост”, значи – строг пост.
 
Лично чух как един свещеник-типикар не разреши на бременна жена да яде растително масло през седмицата по време на Великите пости. Направо бях шокиран: а къде е Любовта като главен принцип на християнството? Любовта, както и светостта, се представят като недостижими понятия и затова за тях не бива да се притесняваме, но трябва да продължаваме да затъваме в обредността и фарисейството като в блато. Такъв свещеник вероятно на мястото на Христос не би се замислил дали да изцели нещастните в съботен ден. Та нали Законът забранява; ще потърпи до понеделник, в това няма нищо страшно; затова пък всичко ще бъде по Типика. И де да беше това някакво изключение, но това е широко разпространено навсякъде.
 
А радостта от живота в нашата съвременна Православна църква изобщо заема някакво много особено място. Смехът, шегите, приличните танци дори от типа на валса и други невинни удоволствия се смятат за най-голям грях в ултра-православните среди. Но изобщо не се смята за грях да бъдеш доносник, двуличен, да угодничиш пред свещеника, а зад гърба му безсрамно да го осъждаш или да плетеш интриги сред енориашите. Лицето на православния човек трябва да има унило-умилено-идиотско изражение. Само тогава това ще е наистина лице на православен човек.
 
И целият този кошмар, който много често се бърка с православието, се създава от т.нар. пастири. Тези групировки от т.нар. православни християни сами въвеждат свещеника в състояние на дълбока прелест със своето ласкателство, подмазване и двуличие. Тази група т.нар. „вярващи пасоми” принуждава пастира да премълчава това, което би ги приближило до истинското разбиране на Евангелието, ако то не може да се побере в тяхното ограничено съзнание. За тях неоспоримата истина може да е само нещо, което отговаря на тяхната разбиране. Няма значение, че тази истина много често е в разрез със светоотеческите наставления или с тълкуванието на самото Евангелие.
 
А всичко, което не се побира в техните разбирания и противоречи на онова, което те смятат за правилно, те наричан високоумие и гордост на ума.
 
Когато овците се срещат с онова, което не могат да разберат, то тяхното унило-умилено-идиотско изражение се превръща в злобна гримаса, излъчваща ненавист. И отчето, разбира се, започва да се страхува от своите овчици. Но постепенно пастирът започва да харесва всичко това. Та нали самото усещане на властта приятно ласкае. Но под дебелия слой лъжа и ласкателство е изключително трудно да се види, че в действителност властват пасомите. А когато това се разбере, вече е късно. И по този начин се създава секта, чийто вид обаче е напълно православен: дълги поли, дълги бради, службите са по Типика и т.н.
 
Някои отци, след като вкусят опияняващата сладост на властта над хората, сами съзнателно ги превръщат в овце, за да живеят в крайна сметка на техен гръб, а те да са безгласни пред стрижещия.
 
Учудващо е, че дори самите хора наричат себе си овце и в поведението си в Църквата се уподобяват на безсловесни. Те лесно сменят своето човешко достойнство и отговорността за своя живот за овче животинско състояние. Лицемерно връчват живота си на пастира; но всъщност това се случва само до определен момент – докато пастирът играе по свирката на своето стадо. Но щом овцете заподозрат, че нещо не е според техните представи, веднага се превръщат във вълци, готови да разкъсат пастира.
 
За превръщането на хората в овце са годни всички средства, но най-ефективен е страхът. Религиозният светоглед, построен върху страха, поробва волята и самия човек. Това са най-благоприятните условия за създаване на митология: ИНН* – като печат на антихриста, злобните масони, приближаващите гонения, близкият край на света, телевизорът и компютърът като око на антихриста и т.н. Човек се смущава, той не знае как да живее занапред, в главата му всичко се обърква и страхът със смразяващата си ръка сковава цялата душа на човека. И тогава отецът като оракул става водач и старец, а човекът се превръща в овен или овца. Той влиза в т.нар. система от послушания и благословения. Но едно е монашеското послушание, а друго е послушанието в енорията – има огромна разлика. В енорията системата от послушания формира секта. В манастира послушанието е начин на съществуване.
 
Зависимостта между тоталитарния отец и неговите овце е взаимна, защото над всичко това стои митът и страхът, а не Евангелието. Ако Евангелието освобождава човека и му носи радост, то религията, построена върху митове и страхове, поробва и унищожава човека и постепенно го превръща в животно. Единство между сектите е невъзможно, защото в православната секта мястото на Христос е заето от стареца. Ако не обърнем внимание на това, от нашата Православна църква скоро нищо няма да остане.”
 
Източник: „Разговор”
 
Коментар на Religiopolis (RP)
Прави впечатление, че публикуваната реплика в някаква степен наподобява неотдавнашната новина за реакцията на Ивановска епархия към Руската Православна църква Московска Патриаршия (РПЦ МП) по отношение на успешната дейност като духовен наставник на един от православните монаси.
 
Църковната началство наскоро отлъчи някой си о. Иларион от общение в мрежата. В средата на месец май той писа: „Дисциплинарната комисия излезе с определение, че не съм готов за социалните мрежи, тъй като моята работа в тях причинява вреда на църквата”. Тогава последната публикация на о. Иларион беше следната: „Моля за прошка всички, които някак съм засегнал (пряко или косвено) или съм оскърбил. Както и за причинената от мен вреда!” – за това събитие съобщава порталът „Частник”.
 
Във връзка с тази забрана за проповед в мрежата нараства възмущението на ползвателите, които са заинтересовани от общението със свещеника. Дори се появи обръщение към губернатора на Ивановска област, в което хората, които са го подписали, молят представителя на висшата власт в региона да изрази позиция във връзка с тази неправомерна, по тяхно мнение, клерикална санкция.
 
Но не може да не посочим и наличието на очевиден абсурд в ситуацията във връзка с причините за възмущението на епархиалните чиновници на РПЦ МП от дейността на свещеника. Работата е там, че о. Иларион не само стимулира в събеседниците си способността им за самостоятелно мислене, но той е и привърженик на примирението на науката и богословието в единна светогледна парадигма. Разбира се, предмет на друг разговор е въпросът за това, до колко това е възможно при сегашното състояние на науката и при отсъствието на собствено богословие на РПЦ МП. Но фактът, че църковната администрация подлага на дискриминация свещеник, който съдейства на процеса на популяризиране на православието, ни позволява да виждаме в действията на чиновниците на РПЦ МП някаква странна нелогичност, което ни насочва към размисли за степента на тяхната адекватност. | Religiopolis
 
Бележки:
*ИНН – Идентификационный номер налогоплательщика (ИНН) – идентификационен номер на данъкоплатеца – това е цифров код за отчет на данъкоплатците, който се въвежда в Русия от 1993 г. – за дружества, а за физически лица – от 1999 г. В някои християнски църкви получаването на ИНН се приравнява на получаване на числото на Звяра. Еладската православна църква (през 1998 г.) и Руската православна църква (през 2001 г.) утвърждават допустимостта на идентификационния номер за православните граждани.
 
Превод от руски: Евгения Николчева

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...