Семейството и телевизията


Отрицателното влияние на телевизията върху живота на съвременното семейство има много форми. Това са подкрепата на аборта, на сексуалната свобода, ограничаване на разбирането за любовта и принизяването й до нивото на механично задоволяване на сексуалните желания и др. Телевизията влияе и непряко – чрез постоянното рекламиране на живот без грижи.

Живот удобен, комфортен и изпълнен със забавления, за който семейството или децата могат да бъдат сериозна пречка. Цялата атмосфера в света на малкия екран е враждебно настроена към живота на нормалното семейство. Да разгледаме по-систематизирано част от основните проблеми, които телевизията създава на съвременните семейства.

За членовете на едно семейство времето, прекарано пред телевизора е мъртво време. Вместо да си помагат, да се допълват в домакинските задължения, те гледат телевизия. Така в криза влизат не само отговорностите към семейството – съпругата не приготвя навреме яденето, съпругът не желае да поправи нещо повредено или да пазарува. Те нямат вече време да общуват помежду си и да споделят проблемите, грижите или случилото се, да се съветват един друг, да усещат любов и утешение.

Трапезата е централно събитие в ежедневието на едно семейство. Този момент на общуване, разговори и благодарност е заместен с хранене пред телевизора. Дори когато цялото семейство присъства, то е концентрирано в дадена емисия. Те са далеч един от друг и мисълта им е насочена към света на малкия екран. Не е пълна нито радостта на съпругата, че приготвеното с любов ястие се е харесало на близките й, нито на децата, че са близо до родителите си. Храненето пред телевизора е вид безразличие или най-малкото липса на уважение към другия, причина за раздразнение, разединение и скандали.

Състоянието на щастие е субективна реалност. Хората могат да имат пари, радости, успех, любов и въпреки това да се чувстват нещастни. В същото време има бедни хора с проблеми, грижи, лишени от внимание, но по-щастливи от първите. Няма да засягаме религиозното измерение на проблема, а ще вземем под внимание един от най-важните аспекти според чувството на щастие или нещастие, което хората изпитват.

Семейният живот рядко се появява на малкия екран, тъй като се конфронтира с вкусовете на мнозинството. Семейството и събитията, свързани с неговия живот не се смятат за уместни в медийното пространство. В развлекателните и спортните емисии, в новините, в шоу- или политическите програми семейството не намира своето място. Дори и да се споменава в даден контекст на малкия екран, там липсват елементи, които да го идентифицират като нормално.

Различаваме съвременното семейство най-вече във филми, сериали или "сапунени опери". За съжаление на зрителя и тук не му се дава възможността да види нормален семеен живот. В обикновеното семейство няма нищо, което може да привлече вниманието на зрителя.

В семейството от малкия екран хората имат повече време и повече пари и се забавляват почти през цялото време. Преживяват сензационни случки, завладяващи любовни истории и силни емоции. Живеят много по-интересно, нямат време да скучаят и да гледат телевизия, защото трябва да действат.

Телевизионните зрители, които имат подобен модел, когато се върнат към атмосферата на собствените си домове, установяват, че има огромна разлика между двата свята. Личният живот на семейството изглежда сив, потискащ, скучен, изпълнен с проблеми, грижи и липси и дори с неразбиране, присъщи на живота на нормалното семейство в сравнение с извънредните събития в теле-семейството.

Появява се един изроден и омагьосан кръг – проблемите се изострят пропорционално с времето, посветено на телевизията. Животът на семейството става все по-беден, а хората се чувстват все по онеправдани. Сравнението на личния живот на семейството с блясъка от малкия екран се превръща в постоянен извор за неблагодарност и недоволство, предпоставка за появата на семейно напрежение и неразбиране.

Членовете на семейството от малкия екран са независими един от друг. Акцентът на филма почти винаги пада върху индивидуализирането на героите – интереси, кариера, авантюри. От тук зрителят, мъж или жена, научава или усвоява манталитет на егоист. Личните цели и интереси се отдалечават от тези на семейството. Такова отношение, чрез което зрителят започва да отделя повече внимание на личните проблеми, интереси и удоволствия, отколкото на семейството е една от най-важните причини за разводите в модерния свят. Всеки с кариерата си, с парите и предпочитанията си, с претенциите, с личното его. В един момент съпрузите се пробуждат и разбират, че повече са нещата, които ги разделят отколкото тези, които ги сближават.

Друг вид фрустрация е сравнението, понякога несъзнателно, което зрителят прави между собствения партньор и героите от малкия екран. Привлекателни, шармантни, очарователни, секси, богати, силни мъже и жени, винаги готови да задоволят желанията на партньора. Това са персонажи, с които обикновеният човек не може да се конкурира и така партньорите изпадат в жалки ситуации и състояния на съжаление. Теле-героите се играят от млади актьори, добре гримирани с ретуширани от видеотехниката дефекти. Целта е актьорът да представи идеала, да формира колкото може по-перфектна представа. Измисленият герой прониква в съзнанието на зрителя и се превръща във враг на семейството. С това на първо място се извършва прелюбодеяние от страна и на двамата партньори.

Желанията, инжектирани от телевизията, по-специално чрез рекламата, се трансформират в съзнанието на зрителя като стена между мъжа и жената и това става причина за напрежения и скандали. Стремежът към притежаване на пари и изпитване на удоволствия култивира инстинкта на страстта, егоизма и индивидуализма. Променят се отношенията и връзката между съпрузите. Човекът пренася радостта от общуването, от любовта от този до него към света на вещите и егоистичните удоволствия, към мечтаната ТВ реалност. Автомобилите, скъпите дрехи, забавленията, комфортът, луксът не са във възможностите на всеки. Появяват се упреците и неблагодарността.

Телевизията играе голяма роля в приемането на сексуалните отношения извън семейството, на прелюбодеянието, на сексуалните перверзии и развода за нормални. В сапунените сериали сексуалните взаимоотношения са 24 пъти по-често извън семейството, отколкото между съпрузи, а 94% от еротичните сцени се развиват между неженени партньори. Прелюбодеянието и разводите изобилстват и надвишават тези от реалността. Посланието на телевизията в такива моменти е, че не трябва повече да страдаш и да се опитваш да бъдеш предан и верен, когато можеш да получиш удоволствие другаде и когато целия свят действа по този начин.

Когато съпругът или съпругата хранят чувствата и представите си с гледане на еротични или порнографски материали, кризата в семейството се изостря с много бързи темпове. Дългото гледане на телевизия само след няколко седмици генерира видими промени в манталитета на личността. Недоволство от другия и дори от себе си, отслабването на верността, на желанието да имаш деца или да изградиш и поддържаш семейство са следствие от гледането на еротични и порнографски материали. Удоволствието се превръща в основана цел в живота на независимите хора. Удоволствието извън семейството е съблазнително, лишено от отговорност и представлява лесен избор.

Телевизорът, както казва Мария Уин, е чужд човек, който влиза в домовете на хората. Той неусетно прониква в живота на всеки член на семейството и успява да ги отдалечи един от друг. Телевизията е повече от личност. Тя е свят, с който се сприятеляваме бързо, заедно прекарваме повече от времето си и инвестираме повече чувства в него, отколкото към близките си. Телевизионният свят ни иска само за себе си и постоянно ни шепне, че съществува един друг живот. Той заслужава да бъде изживян, за разлика от семейния монотонен живот – и че ние заслужаваме това щастие.

Процесът на трансформиране на човека, прекарващ часове пред телевизора е от квазистатичен характер. Т.е. достатъчно бавен, за да не се чувства промяната. След няколко години хората започват да не се познават, да не се разбират. Те вече не са същите хора както преди. Картините, проникнали в съзнанието ни, стават все по-убедителни. Чувстваме се все по-прави, искаме по-удобен живот, с повече удоволствия и с по-малко усилие.

Другият, съпругът или съпругата, който не може да ни предложи такъв живот или който представлява спънка за добиването на “свободата” или на удоволствията, ще бъде приет дори и несъзнателно като враг. Ако раздялата не е възможна от гледна точка на децата, от социална или по други причини, индивидът започва да се чувства онеправдан, да се държи лошо и жестоко с другия, да си отмъщава за неуспеха. Дори и да не се разведат, животът на семейството често се превръща в истински кошмар. Фантазиите за неосъществените желания, предизвикани от телевизията в съзнанието на зрителя се превръщат в най-големия враг на семейството.

Упреците, караниците, вербалното и физическо насилие стават все по-чести и по-груби в живота на семейството. Това са ценности, предизвикани от телевизията и подържани от раздразнителността и нервозността на стресирания съвременен човек. Този вид поведение присъства основно в драматичната атмосфера на телевизията. Чрез такова поведение зрителите имат шанса да променят личния си живот в една сцена, в един момент. Да се почувстват за няколко мига герои в личния си сапунен сериал. В друг момент раздялата може да стане неизбежна, по-специално в контекста на манталитета, прокаран от телевизията: “Ако отношенията не вървят, се разделяме цивилизовано и всеки си оправя живота.”

Съществуват редица аспекти на разграждащата сила на телевизията. Единият е прокарване на нихилизъм в живота на семейството. Детето или възрастният променят поведението си в следствие на успешни методи, на добри аргументи и оправдания, на манипулиране на житейските ситуации. Зрителят приема един вид егоцентричен манталитет, чужд на живота на семейството.

Семейството като основен враг на консуматорското общество е застрашено от война с основен инструмент телевизията. Приелият телевизията в собствения си дом трябва да осъзнае, че от него зависи изхода на тази битка. | www.crestinortodox.ro

Превод: Камелия Константинова

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...