Обучението по религия
Източник: RFI
В Германия например, часовете по религия са неразделна част от всеобщата образователна програма, наравно с часовете по математика и немски език. Преподавателите са много добре квалифицирани специалисти с университетско образование. Учебната програма включва часове по религия отделно за протестанти и католици. Преподаването на религия за другите вероизповедания, като ислям и юдейство, например, не е предвидено. Напоследък този проблем излезе отново на дневен ред, поставяйки въпроса: “Кой и на какво ще учи 700-те хиляди ученици в Германия с мюсюлманско вероизповедание?” Този въпрос съвсем не е лишен от основание, тъй като мюсюлманската общност в Германия наброява над 3 милиона души и по този начин се превръща в третото изповедание в страната.
Във Франция държавата и Църквата са официално отделени вече цял век и държавните училища държат на всяка цена да подчертаят това разграничение от частните религиозни, предимно католически учебни заведения. На практика, освен в часовете по история, където се разглеждат подробно развитието на гръцката и римската цивилизация, както и кръстоносните походи, в държавните училища не се преподава религия. Повечето преподаватели изпитват неудобство при мисълта, че трябва да разясняват на учениците проблемите на вярата. Основната причина за това състояние на нещата е липсата на каквато и да е подготовка по тази дисциплина. Преподавателите по история нямат дори и бегли познания за създаването и развитието на християнската Църква, въпреки че то е неразделно свързано със световната история. Наскоро в Париж бе организирана специална изложба, която представя по много увлекателен за децата начин приликите и разликите между основните монотеистични религии. Корин Еро, една от организаторките на изложбата, разказва: “Наскоро имах един клас, в който въобще не знаеха за Иисус, за Коледа, не знаеха какво представлява това. Това ни учудва, защото все пак живеем в страна с католически традиции, във всеки случаи християнски. Досега смятах, че всички знаят какво е Коледа, но ето че нещата не изглеждат точно така. Интересно е обаче, че знаят какво представлява обрязването и кръщението.”
За разлика от другите европейски страни, където в университетите се преподава богословие наравно с останалите дисциплини, във Франция подобно висше образование може да се получи единствено в специализираните католически институти.
В Испания досега католическата църква можеше да разчита на верен съюзник в лицето на образователната система, тъй като по силата на повече от 25-годишно споразумение религиозното обучение бе задължително във всички училища на кралството. Наскоро приет закон от мнозинството на Хосе Луис Запатеро обаче сложи край на тази традиция и противопостави социалистическото правителство и най-консервативните среди в католическата църква. Държавата и Ватикана са обвързани със споразумение от 1978 година и по силата му католическата църква и колежите й получаваха по 3 милиарда евро годишно от испанската държава, като освен това не плащаха и ДДС. ЕС обаче поиска да се сложи край на това положение.
Преподаването на религия в училище все още предизвиква дискусии в българското общество. Въпроси идват от концепцията на обучението по религия. Мотивът за концепцията е подчинен на европейските стандарти – не трябва да се насаждат религиозни възгледи, а учениците сами да избират в какво и как да вярват. Във варненските училища от тази учебна година предметът се води като „Християнски ценности и традиция”. В часовете се изучава Библията, като се търсят допирните й точки с другите религии. Според някои концепцията за обективно преподаване на предмет като религията си противоречи със същността на материята. У нас право да преподават имат завършилите богословските факултети на университетите в София, Кърджали и Шумен. Това право ще получат и завършилите Висшия богословски евангелски институт. Самото преподаване не може да изключи пристрастност. Според свещениците, преподавателите трябва да пристъпват към преподаването с мисия. Има доста отказали се учители, има и отказали се деца. На практика там, където обучението продължава, самите учители въпреки заложеното противоречие се опитват да си вършат работата с ентусиазъм. Засега предметът е свовободно избираем. Има сполучливи опити с преподаване на религия в няколко столични детски градини. Децата, които са учили религия в детската градина, искат да продължат и в първи клас. Това показва експериментът в община „Искър”. Там директорите на училищата имат подкрепата на районната община и лесно поемат отговорност за въвеждане на предмета в училищната програма. В две училища дори има обособени кабинети по вероучение. Предпочели са тази дума пред религия. В оборудването на кабинетите са се включили всички – учители, родители, училищното настоятелство. Кабинетите приличат на малки параклиси. “На стените са окачени икони, на прозорците са изобразени два ангела-пазителя”, разказва преподавателката Ваня. Над единия от кабинетите е изобразен надпис: „Оставете децата да дохождат при Мене”. Според преподавателката се наблюдава тенденция децата да учат родителите си.