Как се отнася Църквата към католическите изображения, които не противоречат на православните канони?


Виктор: Благословете Ваше Благоговейнство!

Случвало ми се е да видя точно копие на Леонардовата "Тайна вечеря" в църква. Пред едно от тях гореше кандило. Ако не се лъжа, това не е икона, а картина. Как се отнася Църквата към католическите изображения, които не противоречат на православните канони? Могат ли да бъдат приемани за поклонение и освещавани? И като цяло – задължително ли е да се спазва буквата на канона или може и "ренесансово" влияние да се допусне? Благодаря!

Изенхаймския олтар на Матиас ГрюневалдОтец Добромир Димитров: Бог да ни благослови!

Западното влияние в иконописта е в резултат на западното влияние в православното богословие – за жалост, днес разпознавано като част от Преданието ни.

Всичко това е станало, защото сме загубили живото, автентично възприемане на православието като живот в Христос, а иконата – като прозорец към една бъдеща реалност. Днес иконите и стенописите в храма се възприемат като “библия за неграмотни”, но всъщност те са нещо много повече.

Самото изображение на Тайната вечеря сега стои над царските двери на иконостаса. А по-рано, преди появата на иконостаса, лаиците (членовете на народа Божи) са го виждали в олтарната абсида. Това означавало, че народът, събрал се на св. Литургия, е бил съпричастник и участник в тази тайна, евхаристийна трапеза.

Християните не са схващали илюстративно сцената, т.е. те не са били наблюдатели, а участници в това събитие на Църквата.

Ако ви попаднат византийски образци на Тайната вечеря, вие ще видите, че композицията е кръгла, в средата е Господ Иисус Христос, а апостолите седнали (или легнали, както е било в действителност) образуват незатворена окръжност и ние, които стоим отпред, ставаме част от нея, причастявайки се в св. Литургия.

В известната картина на Леонардо да Винчи и нейната хоризонтална композиция, сме свидетели на вечеря, на която 12 души пламенно обсъждат нещо, а Христос като че ли е много самотен. Нещо повече – св. Йоан Богослов, който знаем, че е бил облегнат на гърдите на Христа (Йоан 13:23), е наклонен в противоположната посока.

Лично на мен това изображение ми действа доста театрално и чувствено, а от преданието на Отците ние знаем, че иконата трябва да е безстрастна, т.е. да не предизвиква чувственост.

В подкрепа на тези мои думи си спомнете, че на православното разпятие Христос е в пълен покой, а в западните изображения Той е целият в кръв с обтегнати жили (Изенхаймския олтар на Матиас Грюневалд).

На въпроса ти бих отговорил, че ние трябва да избираме икони, които са верни на вярата и молитвата, и да избягваме чувствени изображения, въздействащи емоционално.

Твой в Христа: о. Добромир

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...