Дарът на Рождество и нашата утеха



ZimaНа Рождество празнуваме въплъщението на Христос, Рождеството на нашата Утеха. Защото Той е Бог на всяка утеха, ни казва Евангелието. Мнозина в съвременния секуларизиран свят обаче ще запитат – как раждането на едно Дете в яслите на далечната витлеемска пещера преди повече от 2000 години е събитие, което днес би могло да е утеха за някого…

„Почти всички врати на този свят бяха затворени за мен. Остарях и така и не разбрах смисъла на тази моя опитност. Дали това е знак за Божия гняв към мене, грешния, или е нещо друго? Безброй пъти се молех на Господа да ми разкрие защо става така, но Господ ми отговаряше с… мълчание“. Защо обаче тези думи не ни запращат в бездната на отчаянието? Защото е особено важно на кого принадлежат  – не на някой друг, а на един от големите християнски молитвеници на нашето време – архимандрит Софроний Сахаров. Въпреки периодите на мъчително изпитание на Божието мълчание, житейският път на стареца Софроний не ни разкрива някаква прекършена вяра, проядена от съмнение. Тъкмо обратното – проследявайки опита на този емблематичен духовник, се докосваме до едно от най-безценните притежания на този свят – доверието. Безусловното доверие на човека към Бога като към Личност. Затова и в друго свое писание архим. Софроний казва, че истинската утеха, която ни се дава от Светия Дух, не е от психологическо, нито от материално, а е от онтологично естество, присъщо на божествената вечност.

Вечността е думата. Тази най-утешителна дума, която помазва с благост душата и на бедния, и на богатия, и на образования, и на неукия, и на къпещия се в шумна слава, и на залязващия в сянката на историята. Защото и в най-препълнения от всяко материално изобилие дом, в който на пръв поглед времето се отмерва с безметежно спокойствие, се прокрадва нишката на тревогата. На онова безпокойство, тлеещо в нас от логиката на тленната реалност; родено от скръбното знание, че всяко земно усещане за пълнота всъщност е илюзия. Цвят, който утре ще повeхне.

Защо Рождество е празник на Утехата? Един от възможните отговори е защото се ражда Онзи, Който ще изрече към своите ученици, но и към цялото човечество думите: „…вам и космите на главата са всички преброени“ (Мат. 10:30). Когато са изречени, тези нечувани до този момент от последователите на нито едно религиозно учение думи пронизват ефира на света, и така обгръщат с нежност цялото творение. Така че не бихме искали, не бихме и могли да си представим човешката история без тях. Единствено от тяхната перспектива земните страдания отвеждат към вечния смисъл на нашето битие – живота в Бога.

На Рождество удивително ни се открива и красотата на евангелските думи, че силата Му в немощ се проявява: Самият Творец снизхожда към творението – кардинално и шокиращо за представите на нашия помътнен ум. В съзерцанието на малкия Иисус от иконата на Рождество забелязваме контрастите,  осъзнаваме какви деца на Бога всъщност сме самите ние – капризни и егоистични. И все пак сме получили дара да се наречем Негови деца, защото както възкликва свети Йоан Богослов: „Вижте, каква любов ни е дал Отец – да се наречем чеда Божии и сме“ (I Йоан. 3:1).

За дара на синовството в навечерието на Рождество, чиято сила в немощ се проявява, ми напомня и една история от старите детски книжки. Историята на Емил от Льонеберя. Последната глава от книгата носи заглавието „Когато Емил извърши такъв подвиг, че цяла Льонеберя ликуваше и всичките му поразии бяха забравени и простени“. Ето какво накратко се разказва в нея… В една декемврийска вечер, няколко дни преди Коледа, докато малкият Емил тъкмо се ядосваше, че баща му не иска да разбере какво значи „прасе за компания“ и иска да превърне любимото му Мъниче в коледна кървавица, ратаят Алфред внезапно си поряза пръста с острия дърводелски нож. С напредването на нощта наглед безобидната рана на Алфред се бе инфектирала и той се влошаваше. Целият гореше и едновременно с това зъзнеше от студ. Щом разбра това, Емил се втурна към ратайската стаичка. Там, до леглото на Алфред, той прекара най-дългата нощ в живота си.

Семейство Свенсонови вече бе наясно, че на Алфред спешно му бе нужен лекар, иначе нещата „отиваха към умирачка“. Никой обаче не си и помисляше да тръгне към лекаря в Марианелунд в тази страховита снежна виелица. Макар и Емил да плачеше, да викаше и да заплашваше, да се „държеше като луд“, това не помогна. И докато довчера той гледаше с радостен възторг как снегът се сипе, днес пламенно мразеше красивите бели преспи навън. Тогава, в четири часа през нощта, Емил се реши. Сам, тайно, докато другите спят, да тръгне към града с Алфред, натоварен на шейната, за да го откара при доктора. Реши се да тръгне „пък ако ще и той, и Алфред да се затрият“.

След немислимо за едно момченце снежно изпитание и след чудна помощ, дошла сякаш от нищото, шейната стига до града и Алфред е излекуван. А майката на Емил записва в синята си тетрадка: „О Госпуди как утиши нещасното ми майтшино сърце куйето тъй често се учайваше от Емил…“.

През смях и сълзи Астрид Линдгрен до последно вярва, че нейното творение, нейният малък герой не е наистина лошо момче, въпреки всичките поразии, които извършва. Тази финална история е алегория на нашата надежда, която се обновява с всяко Рождество. Надеждата, че Любовта Му към нас, прегрешилите Му деца, няма нито предели, нито „срок на валидност“. Казано е, че в Бога „няма изменение, нито сянка от промяна“ (Иаков 1:17). Той ще остане неизменен в Своята любов към нас, очакващ ни в Рождественската нощ там, в тишината на витлеемските ясли, може би самите ние да се изменим, допускайки Неговата благодат в живота ни, и така да утешим Сърцето Му, че не сме безнадеждни…

 

 

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...