Да почетем преподобния Максим



Църквата чества преподобния Максим на две дати – 13 август*, когато е преставянето му в Господа, и на 21 януари.

Седмото столетие не е оставило по-ярка фигура в духовния живот от този забележителен християнски мислител, на чиито боговдъхновени текстове не е отсъдена забрава. До нас достига значително по обем творчество – 74 негови текстове и 50 писма. Дори и най-беглият поглед към съчиненията му ни представят задълбоченост на анализа, широта и многостранност на познанията, точен и прецизен богословски език – и всичко това няколкостотин години след четвъртото столетие – „златния век“ на християнската книжнина.

Философ като свети Григорий Нисийски, задълбочен и шлифован в изказа като свети Григорий Богослов, умозрителен и метафоричен, ползващ широки паралели като свети Василий Велики, осмислил творчески безценното светоотеческо наследство, свети Максим се възправя пред очите ни като мислител от най-висок ранг, прославен с безукорни слова и безукорен живот. Няма по-влиятелен глас от неговия във времето на разгорещените богословски диспути, няма по-непреклонно отстояване на истината, повлияло на мнението на тогавашния християнски свят, от думите и делата на „монаха Максим“. Така самият той подписва заключителния акт на Латеранския събор в Рим, произнесъл се срещу нововъведенията в областта на вярата – монотелитската ерес.

Когато човек е причастен на Истината, никой не може да му противостои. А преподобният Максим, смиреният монах, Хризополският игумен, е служител Христов, превърнал се в благодатен съсъд, понесъл Христовата светлина сред разтлението на заблудите. Тази светлина, разбира се, не се приема от силните на деня, самите императори – Ираклий, а сетне и Констанс, са привърженици на ереста и цялата мощ на репресивния апарат се стоварва върху преподобния Максим и неговите ученици. Гоненията се пренасят в западната част на империята. В този момент се случва и нечувания арест на папа Мартин, привикан и отведен в Константинопол, който не след дълго умира от мъченическа смърт. Именно под влияние на преподобни Максим, той е свикал антиеретическия събор.

Никой от влезлите в диспут с великия Максим, не устоява в заблудите си. Силата на аргументите, изявяващи апостолското учение, е необорима – в момента на диспутите опонентите винаги се съгласяват с безстрастното осветляване и на най-заплетените богословски формулировки, като водещият мотив на Максим е сентенцията на свети Григорий Богослов: „за нас истината не е в думите, а в нещата“ **.

Новото учение за едната Божествена воля, а впоследствие за едното Божествено действие на Господ Иисус Христос, накърнява човешката природа на Спасителя. Тази човешка природа се лишава от свойственото за нея, така човешката природа – непълна, несъвършена, непридобита от Христа, не би могла да бъде изкупена. А не е ли изкупена човешката природа, значи човекът не е спасен, Христовата жертва е напразна, за нас не са отворени райските двери – ето логическите следствия от монотелитската ерес.

Затова е толкова важен въпросът за наличието на две воли и две действия у Иисус Христос, защото всяко отдалечаване от знанието, че Той е съвършен Бог и Съвършен Човек, във всичко подобен нам, освен в греха – всяко затъмняване на догматическата правда унищожава възможността за спасение. А Христос се въплъти именно заради нашето спасение.

Божествената воля е създала и промислила света, а човешката воля на Спасителя се бори с глада и жаждата, страхува се от противоестествената за човеците смърт, моли да се отклони чашата на страданията.

Лекотата, с която преподобни Максим оборва опонентите в словесната фехтовка, би останала само като пример за изящна реторическа игра, ако зад неговите думи не стои необоримата, непреодолимата съгласуваност с Писанието и Преданието – двете страни на Божественото Откровение. А Максим в пределна възраст, немощен по тяло, понася хули, побои, унижения, глад и жажда, в окови е воден по диспути и не е имало случай словото му да не устои в истината, и опонентите да не са смазани от разкритото превъзходство на православната традиция, която той защитава.

Като втори Златоуст свети Максим пропътува дълъг и скръбен изгнанически път. Силата на боговдъхновените му слова така ожесточава еретиците, че единственият начин за саморазправа с интелектуално по-силния, е лишението от реч – членовредителните наказания. Богоречивият му език е отрязан, отрязана е и десницата, написала с перо на бързописец словата свише, за да не може да проповядва и пише, да не може да оглася истината. Така на път към последното си заточение в Лазика, на страдалеца Христов иде краят на земното странстване. На 13 август 662 г. в небесната обител възхожда душата на хризополския игумен, смирения монах Максим, който завеща: „тежките страдания на светиите са арена на борбата между завистта и добродетелта“***.

Така, отстоявайки истината, свети Максим понася върху си гнета и злобата, насочени срещу човек, който не може да бъде подкупен, нито нравствено пречупен, нито интелектуално сломен. Най-близкият му ученик Атанасий, следвал го цели 37 години, също споделя изгнаничеството и става мъченик. И в този древен свят, когато комуникациите са бавни, идат пратеници от дворцови и висши църковни кръгове да търсят съглашателство с Максим, защото самотният и отдалечен глас на немощния старец всъщност се чува по-добре, отколкото насилствено наложената с укази идеологема, неговите писания достигат до всички епископски центрове, очите на православните са насочени към Максим, който е стожер на истината.

Виждаме – тогавашното еретическо движение е отминало, а писанията на боговдъхновения Максим са скъпоценни бисери в безценната съкровищница на светоотеческото наследство – жалони, проправящи ни пътя за Истината, която не може да бъде потъпкана, Бог поругаван не бива.

Неслучайно дори за нашата антиклерикално настроена възрожденска интелигенция не остава незабелязано Максимовото епохално дело – Л. Каравелов пише “…който не е прочел Максима Изповедника, той нищо не знае, от нищо не отбира…. “ (Мамино детенце)

 

*В календара за 2018 г. на Българската православна църква денят за почит на св. Максим Изповедник е изтеглен на 12 август поради съвпадението на летния празник на светеца на 13 август с Отдание на Преображение Господне.
** Св. Максим Изповедник, „Диспут с Бир“, С. 2002, стр.19.
*** Св. Максим Изповедник, „Творения“, изд. Св. вмчк Георги Зограф, 2002, с. 355.

 

 

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...