Защо бяхме по-добри, преди да станем вярващи?



Свещ. Ясен Шинев

Практиката на енорийския свещеник е море, пълно с изненади и духовни уроци. В него изобилстват не само въпроси, свързани с традиционните постулати на християнските добродетели и аспектите на православната етика, но и някои деликатни проблеми, които сами по себе си са коварни, подмолни рифове. Те се появяват сякаш изведнъж, отвъд, на границата на видимото и невидимото, вероломно и почти незабележимо, и няма как да бъдат избегнати, защото могат да попречат в плаването на кораба на всеки истински вярващ човек.

Такъв въпрос и ребус са разговорите с миряните от различни енории и социални слоеве, насочени в една особена, “гранична“, твърде подвеждаща посока. Идват хора, и с горчив тон и уморени гримаси проплакват: “Ех, отче, от колко време сме вярващи, редовно ходим на богослужение, молим се, посещаваме свети места, но… Друго е. Защо така? Преди бяхме по-добри, по-естествени и по-грижовни. Чувствахме се по-щастливи и бяхме по-пълноценни. Повярвахме, тръгнахме на църква, изповядваме се редовно, причастяваме се, посещаваме акатистите… А някак по-лоши станахме, по-резки, груби, нетърпеливи и нервни. Все сме недоволни и все повече виждаме и осъждаме недостатъците на другите. Те се пазят от нас, ние от тях, и вече всичко е променено. А ние вярваме, дарения вършим и съветите на духовните си наставници слушаме. Ох, защо така?“

Често съм слушал такива гласове и то от сериозни хора, опитни християни, които активно участват в енорийския живот. Личности с утвърдени църковни навици и изграден, стабилен духовен ритъм. Затова да не бързаме да ги обвиняваме в капризност или липса на разбиране. Нека не бързаме да ги заклеймяваме като недостойни и маловерци, неуспели да разберат истината и да възприемат светлината на Светото Православие.

Нека утихнем и да се опитаме да подходим по-внимателно, с истинска грижа на пастири и духовници. Нека вникнем в техните наблюдения върху себе си и близките до тях вярващи православни, и да се опитаме да дадем някаква рецепта за техните трудности, които парят с откровеността си. Те са едно тъжно признание, превърнало се в откровение…

Наистина защо често става така? Отговорът е прост и ясен. Но той не са намира в личната практика на някой свещеник или монах, а в Светото Писание и наставленията на Светите отци. Наблюденията на един пастир и изповедник, колкото и недостоен да е той, само могат да допълнят богатата мозайка от подобни разговори. Истината е в промяната – в невидимия и във видимия свят. Тя е връхлитаща, пълна и всеобемаща цялата личност. От момента, в който човек повярва, се оказва в една, не само съвсем нова и неочаквана реалност, но и в състояние на обявена война. “Небесният огън“, който идва свише, така разпалва неговата жадна душа, че го въвежда в състояние на една особена тиха лудост, която той не е изпитвал никога досега – несравнима с неговите възторзи от личните победи в живата или трепетите на любовта. Тази лудост не може да бъде обяснена на невярващите, които дори и да се опитат, не биха могли да я разберат, а още по-малко да я приемат.

Това “обръщане“, или както нашите приятели протестанти го наричат – „изливане на Светия дух“ към новоповярвалия, този вдъхновен неофит обяснява всичко. Той започва да гори с такъв пламък, превръща се в горещ въглен, факел, който пламти с пукот, дими и озарява всичко и всички около себе си. Идва му да прегърне целия свят и да благовести, да благовести за Христос и Царството Божие. Той е опиянен, вдъхновен и извън себе си. За околните това би могло да е проява на откровена или досега скривана лудост, натраплива шизофрения. Но те не могат да разберат, че повярвалият е в състояние на война. Тя е обявена от сатаната и неговите верни служители – бесовете. Това във висша степен изразява св. ап. Павел, който разкрива неговата тайна: “Нашата борба не е против кръв и плът, а против началствата, против властите, против светоуправниците на тъмнината от тоя век, против поднебесните духове на злобата“ (Еф. 6:12). Християнинът се оказва в състояние на кръгова отбрана, като води своята битка на два фронта – вътрешен и външен. Вътрешният е неговата стара природа, възпитана и култивирана в гордост, комплекси, амбиции и задръстена с предразсъдъци. А всъщност това са връхлитащите, неспирни атаки на демоните, които го нападат във всеки момент и от всички посоки. Той е човек, който макар твърде крехък и неопитен, с двете си ръце се държи за стихара на Христос, пронизван от ветрове и бури, които го връхлитат отвсякъде. Всичко се е променило и продължава да се променя. Нещата стават съвсем различни. Разместват се пластове, рухват стени и падат стълбове, и се появяват нови пътища. Блесват светлини от тъмни места и от тихите, скътани кътчета се появяват чудовища. Той е във вихъра на духовната битка, нестихващата „невидима бран“. Всичко е в необяснима динамика и неспирна въртележка. Повярвалият може реално да изгуби разсъдъка си, ако не намери опитен духовен наставник, който като капитан на кораб да застане на мостика и да го води между скалите и подводните рифове.

Много истински и горещо повярвали са пропадали и са погубвали душите си. Битката е страшна, “ужасна“ (по думите на св. Игнатий Брянчанинов) и е само за едно – душата! Тя е целта и центърът на всичко! Ангели и демони, новата и старата природа, отстъплението и благодатта. Така Спасителят Христос обучава душата на вярващия и го поставя в ситуации да преминава през „огън и вода“. Сатаната, като Божие творение, няма своя пълноправна власт над него, а само толкова, колкото Господ Бог Му е определил. Така, както в книгата на праведния Йов. Докато отдръпне десницата Си от него. От християнина се иска само едно – да се сражава! И да го прави с оръжията на Светото Православие – потопен в неговото пречистено учение и упорито следващ спасителната му доктрина, превъзмогнала горнилото на изпитанията в историята. Като истински воин Христов, като достоен син на светлината. И най-важното – да не отстъпва! След всеки метър напред в стихията на “невидимата бран“ по Божие допущение следва контраатака на сатаната.

Във висша степен това са осъзнали Светите отци, които в наблюденията и наставленията си са описали всички детайли на битката. Това е опит, събран от хиляди мъже, тръгнали по тесния, но славен път към Царството Божие. Един огромен свят, изпълнен с примери и явни доказателства за възходи и провали, явявания на светци и извършени чудеса в името на защитата на вярата. Изречено от един от най-великите мистици на Светото Православие, св. Исак Сирин, подвигът на подвижника звучи така: “…преминава от знание в знание, като му пречат демоните, а му помага благодатта“ (“Подвижнически слова“). Следват удари от всички посоки и той се брани и напада едновременно. Пада и става, раняван почти непрекъснато. Така се изкачва стъпка по стъпка по духовната лествица към Царството Божие, очиствайки сърцето си от налепите на греха и лекувайки раните на старата си природа. Пътят му е като на човек, който преминава по въже, протегнато между двете страни на пропаст. Всичко става трудно! Колкото повече напредва, толкова повече очаква и понася удари, както на мисловното поле от бесовете, които по всякакъв начин се опитват да го отклонят с нашепвания и спомени от миналото, така и от видимите врагове – хората, които го атакуват отвън по Божие допущение. Смущават сънищата, болна мистика, внезапни избухвания, пропадане на взаимоотношения и всичко това в един завършен кръг.

Светото Предание на Източната църква изобилства от примери в това отношение. Когато вярващият човек се вгледа в житието на който и да е светец, вижда горчивата поредица от всичко това. То преминава като невидима нишка през всеки. Достатъчно е да се запознае той с трънливия път на св. Игнатий Брянчанинов, описан от самия него така внимателно, за да види промяната на всички около светията – от момента, в който решава да остави офицерския мундир и да тръгне по пътя на монашеството. Особено силно това е отразено в личните отношения с властния му баща и най-близките, които не само се отчуждават, но и са се държали открито враждебно с него. В още по-силна динамика това се отнася за духовниците, монаси и свещеници, които имат духовна власт и са офицерите в армията Христова. В различните патерици има много примери от живота на пустинници, авви, които преди да приемат тайнствения чин на монашество, са вършили подвизи и полагали трудове – поклони и дела на милосърдие, чели са канони или акатисти, а когато са стъпили на пътя, при явната съпротива на поднебесните сили са срещали много по-големи трудности, и при все това са продължавали, но в по-малка степен и ревност.

Всичко това остава скрито от онези, които са невярващи, “външни“, или както и да ги наречем „обективни“ наблюдатели. Те виждат онова, което е видимо само за неотворените им духовни очи и нямат осезание и представа за целия вътрешен, опустошителен процес с всичките му страховити особености. Поради тази причина те тънат в съвсем обяснима убеденост, че не са лоши хора и не са извършили нищо лошо, страшно или грешно. А просто не са прозрели истината за Бога и за себе си, и нямат понятие какво е метаноя. Живеят в пъстрия свят на „общоприетото добро“. Той е много примамлив, удобен, задушен от гордост, страст, предразсъдъци и грехове, легализирани от общоприетия морал на суетата и потопен в сладникавите утехи на действителността.

Това е светът, който винаги е бил един и същ, прегърнал принципа “зъб за зъб и око за око“, в който да възпяваш егото си е нормално, както и да служиш на най-низшите си страсти. Това означава да си позволиш да интригантстваш – като форма на самозащита или без угризение за проявено лицемерие. Дори да извършваш откровени грехове – да си позволиш лукса да изневериш на съпруга си, като форма на общоприет престиж или за доказателство на своята собствена значимост. Понякога и с невинното обяснение, че „така правят всички“. За невярващите, дори за една част от небрежно вярващите това не са грехове. Те така са потънали в самодоволство, отдали са се на светските утехи и следват волните пътища в служение на гордостта. Живеят в царството на Аза, а не в Царството на Духа. В царството на кесаря, а не в Царството на Бога. Без борба, аскеза, стремеж към съвършенство и постигане на дори някакво духовно състояние. Самоизмама извън Христа Спасителя и тайнствата на Неговата църква. Без жертва и отдаване, винаги с мисъл за себе си. Добро, което е добре замаскирано зло. Опиянение, временен екстаз… Сладникав рай. Рай, който води в ада.

Християнинът няма право да бъде такъв. Този, който е призван да бъде светлината на света, не може да ходи в мрак и да опръсква ръцете си с кал! Затова християнството е подвиг. Изразен на езика на Светите отци е вид „подвизаване“, непрекъснато трезвение и бодърстване в духа Светаго. В особена степен това се отнася за православния човек, който е дете на Бога, искрен приятел на Пречистия Иисус, който изповядва вечната и нестихваща Пасха – победата на Възкресението над смъртта, на светлината над мрака. На него просто не му е позволено да използва инструментариума на светските хора, както при защита, така и при нападение в този студен и враждебен свят. Защото така би бил в отстъпление и би предал Христос. За всичко, което му се случва, той трябва да благодари, защото е изпратено от Него и има своята ясна цел – спасението на неговата душа. Когато е притискан и атакуван от видими и невидими врагове, трябва да отговаря с думите на Спасителя на Разпятието: “Господи, прости им, понеже не знаят що правят…“ (Лук. 23:34).

Всичко трябва да бъде понесено – хули, обиди, подигравки – каквото и да му струва; да приеме себе си като неизбежна гъба за оцета – всекиедин, който е тръгнал да следва Богочовека Христос по тесния път към Несъкрушимото Му царство. Затова и всеки един от нас нека се облече във всеоръжението Христово и връхлитан от ветровете, достойно да понесе своя личен кръст, като никога не забравя, че е призван и призован да спаси душата си и да помогне за спасението на душите на всички, които срещне по пътя си. Амин!

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...