За Божията тъкан



ShivachВчера намина към мен съседът ми – да си излее душата. Поседя около половин час, дълго пали опушената си луличка и накрая ми разказа най-важното, което беше на сърцето му.

„Баща ми, да ви кажа, беше много добър човек. Отдавна се спомина, но колчем си спомня за него, топло и светло ми става на душата. Беше шивач; добър шивач, майстор в работата си, така умееше да ушие костюм, че очите да ти останат. Идваха при него контета от съседните градове и винаги бяха много доволни: като погледнеш – какво пък толкова, но вгледаш ли се – истинска красота. И винаги на всички съчувстваше. Шие, тананика си нещо тъжно и не щеш ли, рече: „Съседите вчера лошо обидиха Митревна, ей тъй, за нищо, всички са виновни пред нея“ или: „Пък Пьотър Сергеевич няма какво да облече в празник, трябва нещо да се направи…“. И продължава да шие.

Случваше се, развълнува се и започва за „тъканта“ да ми разказва; никога не казваше „плат“ или „сукно“, винаги „тъкан“. „Позаглеждай се – казва, – Николаша, в хората. Та ние всички сме една тъкан. Ето, гледай, всяка нишка се е прилепила към друга и я държи; всички са се сплели една с друга, всички заедно правят единство. Само да издърпаш една нишка и цялата тъкан ще повредиш. Ако само една нишчица не е както трябва, изтъняла е или се е скъсала, то цялото парче е за изхвърляне. Никой добър майстор няма да вземе такава негодна тъкан, никой клиент няма и да я погледне. Та гледай, като избираш да не направиш грешка, повредена тъкан при мен изобщо да няма.

И с хората е така. Светът от Господа е така нареден, че ние всички сме една тъкан. Всички един към друг сме се прилепили, всички държим един за друг и един от друг се държим. Ако на един му е зле, то на всички нещо им куца, а хората не разбират това: глупави са, късогледи. Мислят си: „Какво ме е еня, на мен нали ми е добре…“. Ама то хич не е така. Ако на някой си му е зле, той се мъчи и страда – и мъката му от него на всички страни се шири. Ходи мрачен и другите помръкват. От неговото безпокойство на всички им е криво. От неговия страх всички се дразнят. Хората се обръщат едни към други откъм лошата страна: не си вярват, подозират се, обиждат се, карат се. Всички чувстват, че това идва от него и се настройват против него. И той го усеща, отвръща се, затваря се в себе си, ожесточава се. Обич му е нужна, а те настръхнали срещу него. Никой не вижда мъката му, а виждат само, че е мрачен, жесток, свадлив, и не го понасят… И ето че вече се раздира, скъсва се тъканта, разделя се, разнищва се. Трябва по-скоро да се закърпи дупката, а никой не се хваща за това: „Мен – казват – какво ме е еня; той е закъсал, той да кърпи.“. А скъсаното продължава да се разширява и тъканта остава повредена. Щото да се кърпи може само с обич: твоята беда е моя беда, моята беда е обща…“

Казваше баща ми и друго нещо: „То и в стопанството е така. Бедният човек не е беден само за себе си, а за всички. Просякът не проси от себе си, а другите тревожи, за мъката си говори, раната си оголва. Където има беда, тя е обща беда; където има глад, там на всички гори хлябът. Безработният не се скита сам, ние всички се поболяваме от него. Все едно зъб да те заболи; заболи и човек се побърква. Несъстоятелният човек, несретникът или пияницата – той излъчва бедата си на всички страни, на всички дотяга, всички натоварва. И пак цялата тъкан се разваля; трябва колко се може по-скоро да се закърпи, да се помага, дупката да се зашие. Където ти не можеш, аз ще го сторя заради теб; където двама не можем, другите ще ни помогнат…“.

Душа човек, знаете ли, беше баща ми. И помагаше на всички, вредом дето можеше. „Аз – казваше – с кърпене се занимавах“, „една дупка замрежих“. Понякога правеше така: събере парчета от разни сукна и костюми, някой път направи си поиска от клиента и почне да подбира; върти, обръща, съшива, натъкмява; много умело… И после почне да шие. Тогава вече весели песни си пее. Гледаш – жилетка измайсторил; или панталони. А понякога и за цял костюм събере; завива го грижливо в кърпа и го занесе на някой бедняк. И му забрани да разправя: това, казва, никой не трябва да го знае; мълчи си и толкоз. Само ние в семейството разбирахме какво става. А пък го обичаха, както малцина са обичани. И за съвет идваха, и просто да се изплачат.

Може да не вярвате, ама той не искаше да забогатее; хич не ми трябва, казваше. Сами ще се прехранвате. Какво ти наследство… Туй, дето го разправяше за тъканта, това наследихме. А като усети смъртта, повика ме и рече: „Отивам си, Николаша. Не тъжи. Всички ние сме нишки в Божията тъкан; и докато живеем на земята, ни е дадено да я пазим и да я държим. Помниш ли, Спасителят е имал хитон, неушит, цял, изтъкан, отгоре надолу. Ето този хитон трябва да помним. Всички ние сме нишки негови и след смъртта ни е съдено да се враснем в него. Помни това. То е Божията тъкан. Пази я в земния живот: дръж всяка нишка, от сърце се старай. Случай най-много сърцето си. За каквото то въздъхне, това и прави. И всичко ще е наред…“.

Та ми се струва, знаете ли, че беше прав. Всички ние сме една тъкан. И в това, чини ми се, е скрита мъдростта на живота…“

 

Превод: Мария Хаджиева

Из книгата на Иван Илин „Пеещо сърце“, ИК „Омофор“ 2009

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...