За едно православно дело в Милано. Сто и двайсет години от смъртта на Верди



Мнозина от вярващите сега ще попитат – и Верди ли е наш? Не бързайте да мислите за някаква тайна принадлежност на великия композитор (от чиято смърт на 27 януари се навършиха 120 години), към православието, все пак Италия е католическа страна с дълга история.

Искам да отбележа и това, че не става дума за родната ни църковна община „Св. Амвросий Медиолански“ в Милано, ръководена от о. Стефан Димитров, която заслужава подкрепата и уважението ни, но настоящият текст не е свързан с тази енория.

Знаем, че в основата на православието е залегнало убеждението и вярата ни, че то е вероизповеданието, което по правилен начин слави Бога. Ще ми се да задам въпроса – а дали като научиш катехизиса, вече може да се наречеш православен? Достатъчно ли е да знаеш много от истините на християнската вяра, на Православието, за да се считаш за такъв?

Според св. Софроний Сахаров „православието представлява научаване на пътищата на вечния живот“, а това научаване няма как да бъде само книжовно. Православие, което стои само между дебелите корици, би било изкривено и подценено от нас – нещо, което влиза в  противоречие с вярата ни в неговото величие.

Знаем, че за да бъде жива вярата ни, тя трябва да е съпроводена от дела. За да не изповядваме схоластичен вид православие, е нужно да имаме и поведение, съответстващо на убежденията ни. За това говори още св. апостол Яков: „Защото както тялото без дух е мъртво, така и вярата без дела е мъртва“ (Иак. 2:26).

Сега за Милано и Верди.

През 313 г. в Милано императорите Валерий Лициний и св. Константин Велики подписват едикт, позволяващ свободното изповядване на вярата от страна на християните. 60 години по-късно градът приема за свой епископ светителя Амвросий Медиолански (който е и негов покровител), с чието име свързваме немалко значими трудове – както книжовни, така и на дело.

Като споменаваме за подписващи императорски ръце, няма как да не отбележим, че в същия този град, в трапезарията на манастира Санта Мария деле Грацие, повече от хилядолетие след появата на Миланския едикт, друга ръка, принадлежаща на един истински император на изкуството, рисува може би най-известния стенопис в света – Леонардо да Винчи и прочутата му Тайна вечеря.

За какво православно дело в Милано искаме да ви разкажем? И какво общо има това с големия майстор на италианската оперна музика Верди?

Роден  през 1813 г. в селцето Ронколе, Джузепе Верди е кръстен и възпитан в католическата вяра (това не му е пречило да критикува тогавашното духовенство). Няма да се впускаме в биографични подробности за композитора, оставил 26 опери, духовни и инструментални произведения – една справка в някоя музикална енциклопедия или интернет ще бъде достатъчна.

Делото, за което говоря, се намира в центъра на Милано – Домът за пенсионирани музиканти, построен от Джузепе Верди (чиято статуя се намира пред дома), функциониращ вече 120 години. Известен като Каза Верди, домът, приютяващ възрастни оперни певци и музиканти в неравностойно положение (първият по рода си), е построен през 1899 г. След като е завещана от Маестрото, сградата на дома става собственост на благотворителната фондация „Почивен дом за музиканти“. Верди пише: „От всичките ми произведения най-много обичам дома, който построих в Милано, където да приютя възрастните оперни изпълнители, които не са били облагодетелствани от съдбата или които на младини не са имали добродетелта да спестяват.  Бедни и много скъпи спътници в моя живот!“

Верди завещава и приходите от авторските права на всички свои произведения за издръжката на дома. В завещанието си, сред всичко описано, което дарява  на дома, той добавя и: „Всички мои авторски права в Италия и в чужбина върху всички мои произведения, включително процентите, които ми се полагат в зависимост от съответните договори за отстъпване на тези права.“[1]

От 1962 г. финансирането на дома е поето от дарители и италианската държава. Интерес представлява фактът, че Маестрото е пожелал домът да започне да функционира след смъртта му, за да не се чувстват обитателите му длъжни да му благодарят. Така и става – Верди умира през 1901 г., а домът отваря врати година по-късно.

Сградата на дома е паметник на културата, като в нея има оперна зала, концертни и репетиционни зали, кабинети, в които възрастните музиканти преподават на студенти или на частни ученици, библиотека, ателиета за хоби занимания – приложни изкуства, живопис, калиграфия; галерия с произведения на изкуството. В криптата на дома почиват тленните останки на Верди и втората му съпруга, певицата Джузепина Стрепони.

Както казахме, Верди е считал този дом за най-хубавото си произведение. И това е казано от човек, за когото музиката е била номер едно. Най-вероятно той е сметнал, че над всичко в живота грее човещината и усмивките на обитателите на дома, които добавят незаменим блясък към музикалния интериор на зданието. И няма как да не повярваме на човек, за когото Библията е била винаги любимо четиво. Представяте ли си – всички тези поколения възрастни музиканти, които намират утеха в старините си, занимават се с това, което обичат – музикалното изкуство, и могат да водят почтен живот. Как да не се възхитиш на това дело – 120 годишна история на дом, осигуряващ достойни старини на хора, които го заслужават. Това е истинска грижа за човека. Защото знаем, че Бог е любов, и този, който върши дела на дейна любов, се уподобява Нему. Как да не се възторгнеш пред скромността на Верди, който не е искал лична благодарност за добрината си; човекът, за когото се смята, че не е бил особено религиозен, но който на практика спазил Христовите думи: „А ти кога правиш милостиня, нека лявата ти ръка не знае, какво прави дясната“ (Мат. 6:3).

Знам, че някои биха казали: авторът на текста забравя за мисията на Църквата, която е повече небесна отколкото земна, и ни занимава със социални въпроси. Но такива въпроси е повдигал и Спасителят – припомнете си притчата за милостивия самарянин, в отговор на въпроса на законника (Лук. 10:25-37). Тук Христос хвали състраданието на самарянина към пребития и ограбен човек, а не безразличието на свещеника и левита, които минали покрай лежащия, погледнали и продължили по пътя си; не направили нищо за болното тяло на човека, нито оставили пари на съдържателя на странноприемницата, за да се погрижи по-нататък за него. И какво казва Спасителят на законника в края на тази поучителна история: „иди и ти прави също така.“

Само като си помисля какви домове за стари хора има в православната ни страна и какво е качеството на живот в много от тях. Както казва журналистката Емилия Милчева: „в домовете на България, предназначени за грижи за хора с някаква степен на увреждане, може да се снимат филми на ужасите.“[2] Колко хора, заслужили спокойна старост, не я получават. И знаете ли защо? Защото такива като Джузепе Верди не са много. Да, той е бил горд, бил е националист (съвременниците му го наричали „Маестрото на италианската революция“), но е мислел за другите, но не само на думи – това всички го можем.

В тази връзка ми се ще да си припомним и за големия ерудит св. Василий Велики, архиепископ на Кесария Кападокийска (един от тримата светители отци на Църквата, заедно с Григорий Богослов и Йоан Златоуст, чиято обща памет чествахме на 30 януари). Живял през 4 век, светителят Василий, освен прекрасен църковен писател и богослов, е развивал и сериозна социална дейност – създал е безплатни приюти за сираци, възрастни, болни и бездомни – т.нар. Василиада.

Св. Василий Кесарийски и Джузепе Верди – сякаш отдалечеността им един от друг във времето е компенсирана от общата им черта – величието. И двамата велики в това, което са обичали, и двамата велики в делата си – единият във вярата и богословието, другият в музиката. Но велики и в нещо, което касае всички ни – грижата за човека.

Искам да споделя с вас последните изречения от завещанието на маестро Верди, написано лично от него на 14 май 1900 г.:

„Нареждам погребението ми да бъде скромно и да се извърши призори или в часа, когато камбаната бие за Богородичната молитва вечер, без песнопения и музика.

Не искам да се пращат съобщения за смъртта ми по обичайните формули.

В деня след смъртта ми да се раздадат на бедните в село Сант ҆ Агата[3] хиляда лири.“[4]

Верди се е обезсмъртил не само с музикалните си произведения, но и с грижата си за най-малките Христови братя. За финал ще приведа едни думи на големия православен проповедник митрополит Антоний Сурожски: „На Страшния съд (…) Господ нищо няма да ни попита за нашата вяра, за нашите убеждения или за това как външно сме се стараели да Му угодим. Той ще ни попита: били ли сте вие човечни – или не сте били?“[5]

Използвана литература:

  • Гати, К. Верди. С., 1988.
  • Ефименко, А. Верди, католическая церковь и современные рецепциы оперы „Дон Карлос“(Мюнхен/ Залцбург 2013), operanews. ru, 16.12.2013 г.
  • Желева, Б. Каза Верди – най-голямата творба на Джузепе Верди, inspiro-bg.com, април 2015 г.
  • Золотых, А. Джузеппе Верди, belcanto.ru, последно посещение: 15.10.2020 г.
  • Митрополит Антоний Сурожски. За страшния съд, mitropolitanthony.blogspot.com, 06.01.2014 г.
  • https://www.casaverdi.it/en/

Casa di Riposo per Musicisti, en.wikipedia.org, последно посещение

Бележки:

[1] Гати, К. Верди. С., 1988, с. 637.

[2] Милчева, Е. Домовете, в които вегетират нашите майки и бащи, dw. сom, 03.01.2020 г.

[3] В село Сант ҆ Агата Верди е имал вила, която обитавал в продължение на 50 години.

[4] Гати, К. Верди. С., 1988, с. 638.

[5] Митрополит Антоний Сурожски. За страшния съд, mitropolitanthony.blogspot.com, 06.01.2014 г.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...