Кое е богатството на Църквата?



О. Ясен Шинев

Веднъж при св. Йоан Златоуст дошъл един заможен аристократ и го помолил за неговото молитвено застъпничество пред Бога за изцеление на единствената му дъщеря, която страдала от тежка и неизлечима болест. Светителят се отнесъл благосклонно към него и не след дълго дъщерята оздравяла. Тогава, в знак на признателност, бащата му подарил една голяма златна чаша, обсипана със скъпоценни камъни. Но, за негова изненада, св. Йоан му казал: “Защо ми носите тази чаша? Идете и я продайте, а после дарете парите на бедните, гладните и болните. Те имат нужда от това. Помогнете им! Богатството на Църквата са хората!“.

Всички, които познават неговото житие знаят, че всъщност това не е откъснат епизод, а нещо съвсем нормално и естествено за пастирското му служение. Той винаги, във всички периоди и препятствия, които е преминал, многократно е раздавал средства и дори продавал църковна утвар, когато и където имало недостиг и  било необходимо да се посрещнат нуждите на някого. Винаги е бил противник на разкоша и излишното събиране на пари и скъпоценности. Самият той бил изключително милостив и винаги откликвал на нуждите на идващите при него и не се щадял за тези, които имат нужда от духовна и материална помощ. Не само бил образец за добротворство, но и от амвона призовавал горещо хората да вършат реално добро и да бъдат колкото се може повече и във всички случаи милостиви към страдащите. По негово време, а и далеч след това, около столицата Константинопол и около всички големи градове в империята имало пояс от странноприемници, болници и приюти, където духовници или просто заможни християни се грижели със средства и всякаква реална помощ за нуждаещите се. Примерът на първата християнска империя в света бил последван от всички други православни държави, така че в столицата и във всеки по-голям град имало подобни домове на милосърдие. Така било и на Запад, и целият християнски свят се превърнал в реално доказателство за словото на Спасителя. Когато Синът Божи изрича: “Елате при Мене, всички отрудени и обременени…“ (Мат. 11:28), Той не просто се обръща към всички да последват Неговото учение и така да печелят последователи, а нещо повече – дълбоко и съкровено да се стремят да помогнат на този изстрадал свят. Той желае да го прегърне в обятията Си и с тази духовна прегръдка да отнеме болката на всички и всеки поотделно. От изранените си ръце да даде не само мистична утеха, но и да осигури „хляба насъщен“ на всеки, за всеки един ден.

Този завет на Вседържителя Христос светата Църква изпълнява вече две хиляди години, като насочва и наставлява, съхранява и отбранява като майка закрилница всички, които се обръщат към нея, и дори онези невярващи, които се нуждаят от реална подкрепа в криволичещите пътеки на своя живот. Думите “даром получихте – даром давайте“ (Мат. 10:8) са отправени към всички, “родени от жена“. Затова в двухилядолетната традиция на тази „вечна Витезда“ – най-добрата лечебница, монаси и свещеници, мъже и жени са призовани да отворят душите си за всепроникващата благодат Божия и да проявяват дела на добротворство в най-прагматичния смисъл на думата.

Затова и въпросът за социалната мисия на вярващите е толкова болезнен, трептящ и винаги актуален. Те са призовани не само да проповядват с думи, да направят достъпно словото на светото Евангелие и да го сведат до хората, но и да помогнат на всеки, който има каквато и да било нужда в безкрайните си битки в света. Най-красивият пример за приложение на непреходния Му завет са житията на светците. Кой от тях не е бил милостив и състрадателен? Отдавал е всичко свое – дух, душа и тяло, време за молитва, и с тях е проявил своята грижа към всеки, който има нужда. Принципът на милосърдието пронизва всеки от тях в различна степен, но особено покъртителен е примерът на св. Йоан Милостиви, св. Филарет Милостиви, св. Владимир Покръстител на Русия, както и в близката съвременност – на св. Йоан Кранщадски и св. Алексей Мечев. Те са отдавали буквално всичко – с пример, слово и средства за другите, без да оставят нищо за себе си и дори да мислят за утрешния ден.

В настоящата църковна реалност, в днешния все по-динамичен и материален свят, като истински оазиси на милосърдието са онези енории, в които всеотдайни свещеници правят всичко за своите енориаши. Превръщат се в светилници в мрака, като призовават с примера си, с проповед и разнообразни форми на енорийски живот. Тези истински “рицари на духа“ основават школи за църковно изкуство, ръководят неделни училища за деца и подрастващи, организират доброволчески кухни, раздават пакети с храна за нуждаещите се и така се превръщат в истински носители и изпълнители на учението на Спасителя, а не просто служители или потребители. Всяко дело, насочено към хората, всяка истински дейна проповед трябва да бъде насърчавана по какъвто и да било начин в този век на потреблението, който опустошава душата на съвременния човек. Сега повече отвсякога е време за отдаване и грижа, за да можем да се доближим до душите на страдащите в този самоотричащ се свят, който става все по-абсурден и парадоксален в проявите си. Нека ние предложим алтернативата на живото православно виждане и живот на тези, които инстинктивно търсят надежда, тъй като сами разбират, с чувствителността на своите наранени души, че посланието на този свят е изпълнено със заблуда, суета и пронизваща болка.

Затова да не бъдем застинали в своята самодостатъчност, а да бъдем достъпни и обърнати към всеки, който носи своя малък кръст като личност и човек. Всяка енория може да се превърне в уютен, топъл дом, който да сгрява изтръпналите души и тела на страдащите от студената прегръдка на света. Затова утвърденото от дълго време мнение, че светото Православие е насочено само към вътрешния свят на човека и е само лично, изповедническо учение, в него няма място за социална и милосърдна дейност, трябва да бъде превъзмогнато. Защото историята на източната традиция изобилства от примери за милостиня и добротворство –  както на патриарси и духовници от всякакъв ранг, така и на християни от всички времена и епохи. Те проповядват много ясно против провъзгласената самозатвореност, застояла мудност и инертност, която не би следвало да се превръща в синоним и всеобщо мнение за всички и навсякъде. Защото от висотата на светото Разпятие Спасителят разтваря своите ръце, за да отдаде всичко свое на всички, които вярват и дори не вървят в Него. А ние, независимо къде сме и с какво за занимаваме, носим светия дълг да продължим Неговата грижа и всеотдайност в името на и за хората, като по всякакъв начин се опитваме да превърнем тяхната болка в своя и така им покажем пътя към светлината и избавлението на техните души от примката на измамата и суетата. Опитите на недобронамерени хора и гласовете отстрани за това колко са богатствата на Църквата и как тя разполага с тях в своя вътрешен и неразбираем за външните ритъм, трябва да бъдат отклонени и заглушени с примери от нейната действена, преобразяваща роля в историята и в настоящия ден. Защото най-голямото богатство на светата Църква са хората, които са я преоткрили като майка закрилница, спуснала покрова си върху всичко тяхно.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...