Неверието на Тома и съмнението на Альоша в романа „Братя Карамазови“



Apostol-TomaЗнаем от Преданието, че свети апостол Тома загива мъченически, докато проповядва за Христовото благовестие, в Мулапоре, древен индийски град близо до Мадрас (днешен Ченай). Как тогава житието на този велик Христов мъченик се съвместява с прозвището Тома Неверни?! Коренът на този парадокс на съвместяването се крие в най-важното послание, което изпраща Томина неделя – призива да превъзмогнем собствената си духовна изменчивост и крехкост. И това е най-трудният, радикален и предварително обречен на провал според земните ни очаквания призив – да продължим да вярваме, тъкмо когато не виждаме пред нас макар и само проблясък на светлина. Затова Томина неделя носи особено силно небесно послание не само за атеиста и материалиста скептик, но много повече за вярващия от всяка епоха, изпаднал в съмнение в безпределната Божия любов.

“При несполуки за сполуки жадувам, при сполуки от несполуки се боя“, казва блажени Августин в своите „Изповеди“ и разкрива мащабите на смазващото усещане за несигурност и на онзи мъчителен предхристиянски страх у човека да не би да разсърди Фортуна и да бъде отхвърлен от нейното непредвидимо покровителство. Всеки от нас посвоему познава този страх, който го кара да изгуби от поглед лицето на Истината и да пропадне в мрачните пропасти на объркания си вътрешен свят. Тогава и ние, подобно на блажени Августин, можем да кажем: „Толкова голяма е разликата между мен самия и самия мен в два различни мига“, и да се запитаме: „Къде тогава е будният разум, който остава непоклатим дори и когато се явят самите реалности?“.

Освен обаче реалностите на личните изпитания и трудности, съмнението се ражда и от погледа към бруталната реалност на злото в света. „Единствената сериозна причина за атеизма произтича от мъчителното преживяване на злото и страданията по света, което именно е поставило проблема за оправданието на Бога”, пише руският философ Николай Бердяев.

Някои религиозни учения са се справяли по свой начин с въпроса за произхода на злото, далеч от християнското разбиране за Божия справедливост. Според едни Бог с волята и властта на своето всесилие е двойнствен по природа – източник както на злото, така и на доброто в света. Тази позиция условно можем да наречем нехристиянски монизъм. Според други – деистите, пък Създателят е в състояние на апатия по отношение на човечеството. Философията на дуализма пък „решава“ проблема за произхода на злото (и оттук – за съмнението в благата Божия воля) като приема идеята за Бога като абсолютно Добро, но пък „открива“ и друг творец – създател на материята, на злия плътски свят. Все позиции, които си противоречат с емблематичните слова на свети апостол Йоан Богослов: „И благовестието, което чухме от Него и ви възвестяваме, е това, че Бог е светлина, и в Него няма никаква тъмнина.” (І Йоан. 1:5). Всички тези духовни визии са в противоречие на християнската идея за Бога като Творец на всичко видимо и невидимо.

Именно темите за съмнението на вярващия човек и за теодицеята са основни в последния роман на Достоевски „Братя Карамазови“. Това са въпросите на Альоша Карамазов. Въпроси, които го подтикват да изрече думите: „Аз против моя Бог не се бунтувам. Аз само „неговия свят не приемам”.

Интересен в „Братя Карамазови” е именно фокусът върху личния катаклизъм на вярата. Наглед малък детайл от едно прискърбно събитие поражда гняв и съмнение в сърцето на един вярващ човек. Това се случва с Альоша по повод неочаквано бързо разнеслата се миризма на тление от покойното тяло на отец Зосима. „Той не можеше да търпи без обида и дори без сърдечно озлобление, че най-праведният от праведните е подхвърлен на такова присмехулно и злобно надсмиване… Къде е прочие Провидението и Неговият пръст?…”.

Покойният отец веднага е „изобличен” от тълпата, заради „неподобаващото” пиене на чай и слабостта му към сладкото. Но именно чаят и сладкото тук са превърнати в символи, разграничаващи две философии за живота – тази на аскета Терапонт, и от друга страна – на покойния отец Зосима. Онази радост от живота, проповядвана от стареца Зосима, Достоевски утвърждава чрез евангелския епизод на сватбата в Кана Галилейска. „Не скръбта, а радостта човешка е посетил Христос, за да направи за пръв път чудо, на човешката радост е помогнал…”, спомня си Альоша думите на покойния си учител. Именно в апологията на духовната радост идва и прозрението на Альоша дали тлението на Зосима е изпитание за вярата или е драматично свидетелство за липсата на Божие присъствие. Мотивът за радостта от живота, дадена чрез Христовото Възкресение, пронизва сюжета на цялата книга. Претърпял множество изпитания, от момента на онзи стаен гняв и разочарование при смъртта на отец Зосима, в края на романа Альоша говори с радостен трепет за Христа и за вечния живот: „Непременно ще станем, непременно ще се видим и весело, радостно ще си разкажем един другимо всичко, що е било…”. Томина неделя ни подканва да извървим именно този път – от смъртния страх до пасхалната радост, от разкъсващите колебания до твърдостта във вярата. Макар и тази наша твърдост да е само бледа сянка на онази непоколебимост, с която апостол Тома завършва мъченически своя земен път.

Каква ли е тайната на духовната метаморфоза и на болния брат на отец Зосима, който вместо да се разгаря в злоба срещу Бога в своето нещастие, „с всеки ден все повече започва да се умилява, да се радва и цял да трепери от любов”?! Има ли тя нещо общо с думите на свети апостол Петър: „…това е угодно Богу, ако някой, от съзнание за Бога пренася скърби, като страда несправедливо. Та и каква похвала, като търпите кога ви бият за престъпления? Но ако търпите, когато правите добро и страдате, това е угодно Богу…” (І Петр. 2:19-20)?! Отговорът, който дава романът „Братя Карамазови”, е в духовната интуиция на вярващия, която е спасителен подтик за възвръщане на вярата в безпределната Божия любов. Този отговор се съдържа и в упованието в живота на просиялите в Христа. Именно философията на светиите има предвид отец Зосима в думите си: „И дори ако си светил, но видиш, че не се спасяват хората дори и при светлината твоя, пребъди твърд и не се усъмнявай в силата на светлината небесна…”

Неслучайно Достоевски споменава в романа и образа на праведния Йов. И неговото чувство за изоставеност от Бога: „Ето, аз викам: неправда! И никой не слуша…” (19:7), „Но ето, аз вървя напред – и Него Го няма, назад – и Го не намирам” (23:8); „Викам към Тебе, и Ти не обръщаш внимание на мене, – стоя, а Ти само ме гледаш.” (30:20). Именно въпросът за изоставения от Бога човек е ключов за цялата книга на Йов. Но къде е скрит отговорът? Той е не толкова в съдържанието на думите, които Бог отправя към Йов, а в самия акт на Неговия Разговор със страдащия. Но отговорът за Йов е и в Надеждата. Столетия напред в историческото време, Бог по разтърсващо реален начин, именно чрез несправедливите кръстни страдания, ще покаже Своята любов към човека. И Йов сякаш предвкусва това: „Но аз зная, Изкупителят ми е жив, и Той в последния ден ще издигне из праха тази моя скапваща се кожа” (19:25).

Всъщност един от възможните отговори за същността на Божията справедливост носи епиграфът на „Братя Карамазови” – цитат от Йоановото евангелие: „Истина, истина ви казвам: ако житното зърно, паднало в земята, не умре, остава си само; ако ли умре, принася много плод.” (12:24) Той пренася ума ни към онази парадоксална, обърната логика на християнството, която стои в противовес на земните представи и физическите закони на този свят… Логика, която не се нуждае от доказателства…

 

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...