Примитивни ли са Светите отци?



В енорийската си практика всеки свещеник се среща с различни хора, вярващи или не, православни или неправославни, и всяка среща оставя в него следа и го тласка към наблюдение и анализ. Не само спрямо онези души, които Бог е изпратил при него, но и към изводи и преоценка на собствените позиции. Чрез подобни срещи, толкова различни и понякога необясними, Христос го посещава и изпитва дали е наистина Негов и утвърден достатъчно убедително във вярата на чистото изповедание – Светото Православие. Те му помагат не само да отразява общия духовен ритъм на вярващите, но и го провокират да прегледа внимателно своите лични приоритети и твърдостта на скрижалите, върху които е стъпил като духовник и християнин.

Преди няколко дни при мен в храма дойде познат мирянин и двамата проведохме интересен разговор в църковната канцелария. След като се поздравихме и го благослових, в хода на един дружелюбен диалог, той се обърна към мен: “Отче, отдавна не сме се виждали и разговаряли, а аз понякога си мисля за нашите разговори, когато беше дякон. Кажи ми, ти още ли обичаш да четеш Светите отци?“ Аз приех въпроса много сериозно и отговорих прямо: “Да. Продължавам да ги чета и съм изумен от мъдростта и прозренията, които намирам в наблюденията им. Много са благодатни и отговарят на много мои въпроси, които живо ме интересуват. Не само богословски, но и чисто лични… Колкото повече ги чета, толкова повече се удивлявам. Повярвай ми!“ А той ме погледна, замълча, и след като въздъхна, каза: “И аз така чух – че често ги цитираш и насочваш миряните към тях. А аз не ги чета… Да ти кажа честно, намирам ги за примитивни. Някак си за изостанали и безинтересни… Предпочитам да чета истинска богословска литература, съвременни богослови. Те говорят по много по-различен начин. Звучат много по-актуално и аргументирано, а изхождат и от философски позиции. Дават ми много. Но не обичам да чета Светите отци.“ Аз го изслушах, а после започнах да го убеждавам, че не е прав да подценява полезните наставления на отците. Той ме изслуша с леко отегчение, после въздъхна, поиска благословение и се разделихме. Стана ми тъжно за него и за нещата, които сподели. А беше изцяло честен в изказването си.

Светите отци – примитивни… За пръв път го чувах от православен и ме заболя. Ако беше го споделил протестант или католик, бих се усмихнал или бих премълчал деликатно. Но от устата на един православен ми прозвуча по друг начин. Разбира се, православното богослужение е море от необятно познание и всеки има право на своите предпочитания. Светото Православие носи в себе си велика свобода и бликаща любов към всеки свой последовател. Не задължава, а препоръчва. Не заплашва, а предупреждава. Търпи всички и ги милва със своята неповторима ненатрапливост. Но да изрече някой, че наблюденията на Светите отци са примитивни? Това вече е много и е свидетелство за нездрав православен начин на живот, следствие от болна и недостатъчно зряла визия за мисията на Източната църква. Това е признак за наличието на много външни влияния и възприети тълкувания, които не са достатъчно дълбоко утвърдени върху осветената земя на истинското източно-православно богопознание.

Светото Православие изповядва учението си като синтез между Светото Писание и Светото Предание. То е носител не просто на истината за Христос и ранната Църква като чисто откровение, но и автентичен носител на благодатта. Неговият дух привнася една особена умереност на ценностите и завършеност в познанието, което впечатлява не само католиците и протестантите, но дори и последователите на други религии. Светото Православие е съкровище от премъдрост, съхранено от ранната Църква до наши дни. То е съвкупност от наставления на поколения изповедници на вярата, аскети, пустинници, монаси и свещеници, познати на света или пожелали да останат неизвестни. Те живеят и творят в една свята и неразривна връзка от зората на християнството досега. Империи, държави, владетели се сменят и отминават в историята, но мъдрите боговидци преминават от епоха към епоха, от поколение в поколение, в свята и трудно разгадаема за другите приемственост.

И най-удивителното е, че всеки от тях е толкова различен и несравним, носещ своя неповторим поглед и изповядване на връзката си с Христос и неговото съкровено учение. Звучат по различен начин, дълбоко личен и самобитен, изричат словата на премъдростта Божия красиво и неповторимо, или просто и ненатрапливо. Някои от тях са невероятни ерудити, владеещи по няколко древни езици, а други са неуки и необразовани мъже. Една немалка част от тях са били дори неграмотни и прозренията им са били записвани от техни послушници, или споделени от поклонници. Оставили са забележителни откровения свише от Духа Светаго. Толкова различни, но и толкова близки в единното и чисто изповедание на Светото Православие. Тези изключителни боговидци, които не са завършили психология и психиатрия, са предали забележителни прозрения не само за същността на човешката природа, но и за отношенията на човека с външния свят и мястото му в обществото. Те са толкова значими, че до ден днешен са изследвани както от светски катедри, така и от военни академии. Защото истинското богопознание има широк спектър и не може да бъде обозримо… Осветени от Духа, те са били посредници между Бог и хората, посланици на Небето в този груб и демоничен свят.

За тях и техния труд, един от най-великите изповедници, апологет на Източната църква и стълб на нейното богослужение, св. Йоан Златоуст, изрича още в четвърти век: “Както пчелите приготвят меда, като събират нектар от много и различни цветове, но му придават един вкус, така и ние нека се поучаваме от меда на отците, събиран в различно време, но носещ една и съща благодат и едно и също учение“ (Бисери от духовната съкровищница на Светите отци, стр. 404). И както медът е различен по видове, но лечителен и полезен за здравето и изцерение на тялото, така и наставленията на боговдъхновените мъже са душеспасителни и насочващи за всеки, който иска да се предпази от примката на света. Наистина те са изречени в конкретно историческо време и при неповторими обстоятелства, които им придават особена самобитност. Мъдрите боговидци представят и свои богословски мнения и субективни  твърдения по различни въпроси, но пречупени и изразени чрез цялата осветена аскетика на Православния Изток. Освен това всеки от тях е минал по своя личен, със собствена траектория път до Бога, изживявайки дълбоко съкровена метаноя.

Въпреки това, всички които са се подвизавали и се подвизават, знаят, че правилата на духовната битка са едни и същи – за духовници и за миряни. Нещо повече – тя се води по един и същи начин от миналото досега. Така ще бъде до последен дъх! Защото: “Нашата борба не е против плът и кръв, а против началствата, против властите, против светоуправниците на тъмнината от тоя век, против поднебесните духове на злобата“ (Еф.6:12).  Въвлечени сме в тази война и тя е нестихваща и всеобща, колкото и различни да сме ние и всички те, великите духовни мъже, които са истински примери за подражание в нея.

Някои от техните наставления не бива да се разбират и прилагат пряко и без консултация с духовник, но дори и тогава не губят благодатната си сила и чистота. Затова те са винаги актуални и достъпни, адекватни към всеки момент и личност. За тях един от благочестивите мъже на Изтока, преподобният Зосима, изрича: “Каква сила имат думите на светиите. И наистина, каквото са казвали, казвали са го от опит и в истината… Именно затова думите им са силни, защото са изречени от хора на действието, както завеща мъдрецът: думите ти да се потвърдят от живота ти!“ (Бисери от духовната съкровищница на Светите отци, стр. 405). Наставленията им са от опит в духовната битка и истина от Духа Светаго. Те са пример за лично благочестие за всички вярващи, които търсят и се надяват на Божията милост и помощ. Не е задължително да бъдат изящни и красиви, а да са изпълнени със сила Божия, защото предават Божията благодат. И ако някой прецени, че са неприложими, той няма основание за това, защото тези наставления са изречени от духоносни мъже, потопени в стихията на молитвата и покайния плач.

В особено силна степен това се отнася за подвижниците и светците от последните векове и години, като св. Игнатий Брянчанинов, св. Йоан Кронщадски, и тези от настоящото съвремие – св. Паисий Светогорец, св. Порфирий Кавсаколавит, св. Яков Цаликис, св. Йосиф Исихаст, св. Софроний Сахаров, старецът Тадей и още мнозина, които са канонизирани само преди години или тяхната канонизация предстои. Техните изразни средства са съвременни и достъпни, разбираеми и приложими както в духовния живот, така и в отношенията с другите около нас. Те засягат тайните на вътрешния живот, но представляват точни прозрения и за психическия свят на личността. Имат отношение и към въпросите на науката, техниката и предизвикателствата на новото време.

Затова няма как към тях да бъде приложено определението „примитивни“. В тях ние се оглеждаме като в духовно огледало, за да видим своето лице, набраздено от пораженията на греха. Така по-ясно виждаме всички пропуски в житейския си път, когато са осветени от примера на духовните мъже и техните слова, озаряващи с Неговата светлина. Затова нека не бързаме да даваме определения,  произтичащи от гордостта на съвременния човек, който от „висотата“ на своята информираност се обръща назад към натрупания от поколения духовен опит и с пренебрежение се опитва да го прецени, съотнасяйки го към собствените си несъвършенства. Нека не бъдем неразумни и да не плуваме в чужди вълни, превръщайки се в самозвани съдници на тези, които ни превъзхождат в благодат и в богопознание. Най-спасително за нас е да утихнем, да се смирим и да потърсим безценното, непреходното в тях и в премъдрите им наставления, които са балсам за болките ни в този свят и елексир за измъчените ни души, които търсят блаженството на рая.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...