Старци или гадатели?



Мнозина от православните християни изпадат в една особена заблуда – търсят по всякакъв начин опитни духовни наставници, но не за да получат истинско, мъдро, пастирско напътствие… а за да узнаят бъдещото.Това е съблазън! Но те не само са се съблазнили, но и в разговорите си с другите ги въвличат в това болно духовно състояние. Нещо повече – превръщат го в практика, която е с нездрава основа и съмнително съдържание.

Но какво на езика на богословието, означава „старец“, още повече в нашите съвременни условия, когато ветровете на бездуховността и езотериката ни връхлитат от всички посоки?

Според думите на митрополит Калистос Уеър – „Старецът не е непременно стар на години, но е мъдър в своето опитно преживяване на божествената истина и благословен с благодатта на „отчеството на Духа“, с харизмата да ръководи другите по Пътя. Той предлага на своите духовни чеда преди всичко лична връзка, а не просто нравствени наставления или правила на живот… Старецът е човек на вътрешния мир, при когото хиляди могат да намерят спасение. Светият Дух му е дал като плод на неговата молитва и себеотречение, дар на различаването, на разсъдителността, позволявайки му да чете тайните на човешките сърца и затова той отговаря не само на въпросите, които другите му поставят, но и на тези, които са много по-съществени – които те не са и помислили да зададат.“ („Православният път“ стр.127). По силата на своето свято духовно помазание той притежава и дара на проницателността и прозорливостта, вдъхнат му от Духа Светаго, но това не е гадателство в най-тесния смисъл на думата.

Ние всички живеем не само в свят на подмяна на изконните християнски ценности, но и на открити опити за замяната им с други, които са ни предложени под предлог за либералност и новаторство, но ни водят към погибел. Стремежът към разкрепостяване и вдъхване на нови струи живот са не само със съмнителен характер, но и носят измамен, бесовски оттенък. Потопени сме в стихиите на потреблението и домогванията на най-новата религия – консуматорството. Съвременният човек „homo modernicus“ е възпитан да изисква и бързо да получава плодовете на своите усилия. И за съжаление това намира отражение и в чисто духовен, православен план. Уви, настоящият последовател Христов е много далеч от трепетите на жертвения дух на ранните християни и изповядва едно особено ново християнство на комфорта. Свикнал е да живее по линията на най-малкото съпротивление със света и упорито не желае да напусне това блудкаво и мъгливо свое състояние. Не само е свикнал, но дори е прегърнал тази своя топлохладност. Малцина от нас са способни да изживеят онази преобръщаща „метаноя“, да се потопят в истинското, преобразяващо покаяние и искрено разкаяние на своя личен грях. Нещо повече – духовните категории на търпението и постоянството в нашия личен духовен ритъм са ни не само трудни, но и непонятни в най-светоотеческия смисъл на думата. Нашият образ е прекалено размит и разтворен в сивотата на този свят, твърде обвързан с компромисите на злободневието. Липсва ни онази особена „събраност“, концентрация на личността в отстояването на принципите на вярата. Много сме далеч от изчистения духовен ритъм и задълбочената молитвеност на предишните поколения православни. Духът на нашата православност е твърде често примесен с влиянията на културата на „ерата на Водолея“, заразени от езотерика и богата гама от проявления на болната мистика.

Кой от нас може да се изправи пред другите и открито да заяви ясно и категорично, че е изцяло православен? Кой от нас е достатъчно чист пред олтара на най-боговдъхновеното учение на християнството – Светото Православие?

Затова и този въпрос носи болезнена острота и така трескаво отеква във всяка вярваща душа. Старците са тръби Божии, носители на мистичното послание на Духа, но не и гадатели. И най-важното – не искат да бъдат такива! От висотата на свето благодатно състояние не желаят самоцелно да предлагат фалшиви монети вместо да наставляват към основните истини на истинското християнско благочестие. В наставленията си двама от най-забележителните боговидци на 20 век, св. Паисий Светогорец и св. Порфирий Кавсокаливит упорито избягват да говорят за бъдещето на всеки от идващите при тях поклонници, а ги насочват към помирение с Бога, обръщане към светите тайнства, изповед и причастие. Предлагат им рецептите на истинското духовно лечение и изграждане на един добър, изчистен ритъм на духовен живот.

Един от изповедниците на благочестието на Сърбия, старецът Тадей Витовнически, признава чистосърдечно в едно свое откровение: „Н. написа книга за мене и сложи на първата страница моя снимка, въпреки че го бях молил да не прави това. От тази книга излиза, че аз съм гадател и хората идват при мене, за да узнаят съдбата си.“ („Мир и радост в Светия Дух“)

Лично познавах стареца Севастиян Търновски и когато го посещавах в Присовския и Батошевския манастир, сестрите там говориха за навиците на благодатния духовник. Коментираха строгия му начин на живот и особения му начин на изразяване към посетителите, което преминава в определени моменти в силно назидание с повишен тон и открито изобличение.Той наистина не „гледаше на лице“ и дори към някои хора беше твърд и категоричен. Беше прекъснал много посещения на поклонници, които му задаваха въпроси за бъдещето и явно идваха при него предимно с тази цел – да научат какво ще им се случи. На тях той отговаряше рязко и дори грубо: „Аз не съм врачка!“ А в наставленията си им говореше да спазват простите правила на вярата и да се пазят от користолюбие и лицемерие.

Духът на истинското старчество няма нищо общо с предсказване на бъдещето и различните практики на гадаене, които са разпространени навсякъде в настоящия свят. Човекът от „создание мира“ винаги е бил изкушаван да проникне в бъдещето и да разкрие тайната на времето. Но доктрината на Светото Православие има пречистено разбиране за всичко това. Тя не е фиксирана далеч напред и въпреки пророчествата на известни старци и боговидци от всички векове, в съкровищницата на Светото Предание никога не е била, не е, и няма как да бъде самоцел.

Православният човек е дете на Бога и живее „тук и сега“. Той е далеч от патоса на протестантизма и не носи неговата задъханост на връхлитаща есхатологичност, а тържеството на радостта и мира от общуването със Спасителя. Той е не само ориентиран към апокалипсиса на собствения грях, но и носи огнения печат на своя личен христоцентризъм и възторга на вечната пасхоцентричност, която е победа над стихиите на този свят и е утвърждаване на вечния живот в рамките на всеки един ден, подарен от Бога!

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...