Адът, раят и раната Адамова



За новопросиялия свети Софроний Атонски

Старецът Софроний (Сахаров), духовното чедо на преподобни Силуан Атонски, бе канозиран и съпричислен в лика на атонските светци. Истинска благодат е, че в рамката на земния ни живот станахме свидетели как наш съвременник, познат ни, и обичан, просия в светлината на отвъдната Божия вечност.

Но как свидетели? Нима е възможно ние, пребиваващите в този свят грешни човеци, да сме свидетели на събитие надземно, небесно, където само многоочитите ангели свидетелстват и бдят над светостта! Сега тук още е сезонът на неуловимо прелестните есенни облаци, есента се рее в щедра златиста красота… Може би има нещо божествено златисто и ТАМ, където няма време и пространство, където всичко е вечност, и в нея – също тъй неуловимият облак на светите небесни души… Тук и сега, в земното ни време, все пак човеци определят мига за просияването в светост на стареца Софроний; а как и кога, в кой миг Бог неведомо е отредил това да стане – не знаем. „Господ привлича към Себе Си душите на светиите и те текат към Него като тихи реки“.

Свети отче Софроние, моли Бога за нас!

Старецът Софроний

За нас той и приживе още беше светият старец – по духовност, по интелект, по смирение, по проницателност и мъдрост, което – всичко това – е явено в книгите му: „За основите на православното подвижничество“, „Ще видим Бога както си е“, „Духовни беседи“, „За молитвата“, „Свети Силуан Атонски“, „Раждането за непоклатимото царство“, „Писма до Русия“, „Кореспонденция с протойерей Георги Флоровски“; повечето от тези книги на български език са издадени от издателство „Омофор“.

Свети Софроний принадлежи към поколението богослови на двадесети век, притежаващи висока догматическа култура и отговорност за съдбините на Православието и на света.

Той не е абстрактно мислещ теолог: неговите богословски възгледи заедно с богатството на аскетическия му опит (от който 20 години – на Атон) му позволяват „да живее“ догматите на Православието. При цялата си огромна богословска и обща култура той успява през дългия си почти век живот да се държи „о царския път на отците“…, на „възлюбеното ми Православие“, в многолетната традиция на православната вероизповед.

Може да се каже, че венецът на духовните и интелектуалните усилия и на житейския път на стареца Софроний се сключва в осмислянето и съхраняването на духовното наследство на неговия атонски старец Силуан, при чиито нозе, смирен, е получил свише отговори на кардинални въпроси, търсени с цялата дълбочина на сърцето, в ония глъбини, „в дълбокото“, в сърцевината, където протича духовният живот на вътрешния човек.

„Делото на служение на моя старец съм разбрал и възприел като воля Божия за мене, за което едва съм способен… Да дам действително историческо сведение за него…“

В писма до отец Георги Флоровски архимандрит Софроний споделя в детайли неимоверните усилия по издаването на книгата си „Старецът Силуан“. За него преподобни Силуан е откровение, дарено от Бога на съвремието ни. А св. Николай (Велимирович), епископ Охридски и Жички, който няколко пъти е ходил при стареца Силуан, го нарича блага душа, а живота му – наниз от бисера на мъдростта и от златото на любовта.

Книгата „Старецът Силуан“. Автор на корицата е отец Софроний, 1952 год.

Осмисляйки духовната мъдрост и прозрения на своя старец, архимандрит Софроний полага огромен труд да подреди духовните записки на Силуан, да обрисува духовния облик на стареца, да напише, да издаде книгата „Старецът Силуан“ – труд и трудности, които около 50-те години на двадесети век нямат нищо общо с днешната леснота на книгоиздаване…

За Софроний, да изяви пред света подвига и дара от Духа, осенил неговия старец аскет, се превръща във „вселенско дело на Православието“. Прочутото синтезирано откровение на стареца Силуан „Дръж ума си в ада и не се отчайвай“, дарено на полуграмотния монах от осенението на Духа, става за отец Софроний най-висше Божие откровение, слага ново начало в духовните му търсения и във формирането на неговото богословие. А житието на преп. Силуан Атонски, което Софроний написва, ще трябва да се издава в отделна книга, да се чете и да се цитира като образец на агиографската книжнина. Също както и след излизането на книгата „Свети Силуан“ най-авторитетни английски издания за литературна критика отличават главата „Плачът на Адам“ като художествено произведение с високо достойнство и твърдят, че „от днес би била немислима антология на руската литература без това произведение – „Плачът на Адам“ на стареца Силуан“.

Творбите и словото на новопросиялия свети Софроний Атонски ни даде духовно знание и радост за много неща. Бидейки човек на Словото, най-голямата му ревност и любов е Словото Божие, което е съхранявал в сърцето си чрез умната молитва, съзерцанието, покаянието и смирението.

Пламенно е обичал Божествената литургия, служел е в дълбока съкровеност и е свидетелствал, че „ако се служи както подобава, литургията, тази най-висша форма на молитва може да даде същите плодове, които дава исихастката молитва в пустинята“, според думите на архимандрит Захариас (Захару).

Знаем и споделяме непрестанната молитва на свети Софроний за мира в света, за тайната на Светата Троица, за благодатното помнене на смъртта,… забележителните му прозрения за реални събития, както и есхатологичните му предчувствия за горестните съдбини на света и които, уви, са актуални и за ден днешен:

„Задъхвам се до ужас от представата за нашата съвременност, от непрестанните страшни насилия, убийства, от озверението на света. И това ли е човекът – венецът на творението? Състарих се вече, но не предвиждам човечеството да стане поне малко „по-човечно“, за което тъй упорито се бореше душата ми: за мира в целия свят, за братството между хората, за обединението в благородната борба с единствения и общ за всички ни враг – смъртта…“

Животът на свети Софроний е бил изпълнен и с тежки до непосилност телесни, душевни и духовни страдания, които са изчистили и изтънили духа му, станал „тънък като лист злато, който иконописците използват за нимбовете (двадесет хиляди такива листчета има в дебелина колкото монета, та никакъв натиск отвън не може да повреди душата)…“ и са го извисили до благодатната всевечна светост…

Вярваме, че и от небесната Божия вечност, сега и вовеки, ще имаме молитвената ти помощ. Обични наш, отче свети Софроние, моли Бога за нас!

Словото на преподобни Софроний притежава една естествена руско-благородническа меланхолия и мекота. Това особено ясно се вижда в две негови епистоларни книги. В „Писма до Русия“ са подбрани писма на отец Софроний до сестрите му в Русия (разделен с близките си от 40 години), към които се обръща със своето духовно слово, със съкровено споделяне на своя живот в Бога, с безпределна любов към всички и готовност да помогне с житейски и духовни съвети за душевните им болки и търсения. С трогателна откровеност отец Софроний е окуражавал сестра си Мария Семьоновна да мисли за старостта и приближаващата смърт като за „особено събитие на живота ни, като велико тържество на отшествието ни от този свят… Онзи мир, който ще завладее цялото ни същество, е така прекрасен, така благоуханен…“ – и цитира стих от Лермонтов, „Ангел“: „И звуков небес заменить не могли скучные песни земли“ (И скучните земни песни не ще могат замени небесните звуци).

Образец на писмовно общуване е книгата на архимандрит Софроний „Кореспонденция с протойерей Георги Флоровски“: две забележителни личности на два велики типа богослови на двадесети век – аскетическия опит на Софроний и изискания и задълбочен богословски ум на Г. Флоровски, и двамата прозрели Православието като вселенска истина, „като Все-Истина за истинния Бог“, за абсолютността на православната вяра. Писмата им – богословска, интелектуална, културна словесна класичност, един жанр на уважително общуване, уви, днес профаниран в технологиите, и по-точно – блестящ в забравата му.

Из Писмо 19 – драматична до сълзи изповед на архим. Софроний до прот. Г. Флоровски:

„Преживял в протежение на много години великата потребност да бъда възприет от ръката на Самия Бог, за да не се изпепели моето същество пред тайната на Неговото Битие и пред непостижимостта на Неговата отсъда…; и много сълзи ще изтекат…, и умът ще спира…, ще замира диханието…“

И подобно на своя старец Силуан, сам ранен от горчивия и благодатен „Адамов плач“ за участта на човека и на света, и ето, възприет от ръката на Самия Бог, днес сияеш там, скрит в светостта, единѐн със своя възлюбен старец Силуан и с вечността,

Свети отче Софроние, моли Бога за нас!

 

Източник: Списание „Свет“, бр.5/29019

––––

* Цитатите в статията са из книги на архимандрит Софроний, издания на издателство „Омофор“.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...