Кога сме свободни
Днес добрият тон изисква да се говори критично за църковната йерархия. Един повей на свободомислие се усеща, най-вече през медийната вентилация, който носи забравени спомени за априлската линия на Партията и духа на перестройката. За поколенията, които не ги помнят и не са ги учили, най-повърхностно ще обясня. При тези две политически явления различните процеси на преструктуриране, напреженията и боричканията в ръководството на управляващата комунистическа партия водят до раздвижване на въздуха сред управлявания народ, което последният взема за вятър на промяната и му се радва.
Връзката с това историческо минало може да се проследи през въпроса „защо“. Защо точно сега и точно по този начин се освободихме и “оздравяхме”, защо така внезапно заговорихме и загряхме – направо изчервихме – светските медии ние, църковната общност в България? Какво ни спираше например вчера или миналата година, или преди пет години така да правим? Да сме така безцеремонно правдиви и нетърпими и “да си кажем кривиците”? Да не би да беше забранено да се говори истината и да се изобличават пороците в църквата, а сега тази забрана да е отпаднала? Не. Не беше забранено. Не го правехме не защото не ги знаехме, а защото не бяхме свободни; не сме свободни и сега. А защо говорим сега? Защото сега има скандал. Сега се намери кой да подхвърля порнографски клипове и криминални сюжети на медиите. Сега станаха видими през медиите някакви църковни “лобита” и митрополити със собствен дневен ред, появиха се боричкания, от които прехвърчат искри, а ние им се радваме, като ги вземаме за други едни светлини.
Излиза, че освобождението в църквата дойде чрез медиите. Но дали това освобождение чакахме? “Ще познаете истината и истината ще ви направи свободни” – гласи Евангелието. Често този стих се цитира като оправдание на апетита ни за пикантни разкрития. Сякаш познаването на истината се свежда до това, да разберем кой какви грехове има, за да се освободим от него. В християнството обаче въпросът за истината не е въпрос за фактите. За християнския човек истината е Христос, а свободата е свобода от собствените греховни наклонности и вътрешни заблуди. Тази свобода ако имахме, не само бихме видели по-добре фактите, но и не бихме се колебали нито дали да говорим преди, нито какво да кажем сега. Нещо повече – тази свобода дава далеч по-широка перспектива за разговор, отколкото църковните скандали. Дава най-накрая и възможността да спрем да говорим за скандалите и да заговорим за това, което наистина е важно. Защото до момента го пропускаме. Сериозните въпроси пред църквата стоят непокътнати, както и причините, довели до последните морални сътресения. Молитвите и решимостта на хората от Варна може и да пренаписаха действието на един отблъскващ сценарий, но този сценарий има и други части. Не е добре да оставаме заложници в църковно-политически битки, които се водят през медиите. Но не е добре и волята ни за църковна промяна да затихне със затихването на медийните провокации. Добре е да търсим решения на проблемите, които доведоха до тук. А за целта трябва да останем трезви.
Защо няма смисъл да говорим за скандалите? Защото има, както казва Еклесиастът, “време да раздираш, и време да съшиваш; време да мълчиш, и време да говориш”. Проблемите в църквата започнаха да се раздират сами – от износване. Сега е време да видим какво можем да съшием. Ако преди бяхме говорили по-честно, по-навреме и по-сериозно, може би сега нямаше да бъдем сконфузени зрители на това, как пред цяла България се размахва мръсно бельо и човешка глупотия с етикета “православна църква”. Но понеже не говорихме, днес сме свидетели на това. Затова и въпросът на днешния ден е по-скоро как да не преиграем реакцията си. Да не прекалим с празното говорене, което повтаря очевидното и нагнетява единствено омерзение. Това е въпрос за мярката на възмущението, на обвинението и на гнева. В крайна сметка е въпрос за свободата ни да спрем там, където тези чувства натежават и се израждат в истерия, осъждане и омраза, за да ни повлекат надолу. Този въпрос е личен и може да се прочете така: как да не загубим собственото си достойнство, докато се занимаваме с чуждото.
Има една статия за достойнството на християнството и недостойнството на християните – на руския религиозен философ Николай Бердяев, която ми идва наум по повод журналистическите занимания с морала в църквата. Авторът описва такова явление: наблюдавайки пороците на християните, хората извън църквата получават лъжливо чувство за превъзходство и грешното впечатление, че техният морал и мирогледна система са по-правилно поставени, по-съответни на човешката природа, по-верни, отколкото християнските. Лицемерното християнско благочестие отключва претенцията на светското общество да превъзхожда морално християнството и да го съди за несъответствията между идеалите, които проповядва и живота на морално круширалите си представители. Която претенция е друг вид лицемерие, понеже върхът на това да си приличен светски човек е едва началото на християнския морал или, както пише Бердяев, “за низостта на християните се съди по висотата на християнството, по несъответствието им спрямо тази висота“. Казано по друг начин – да си гей в света е повод за парад, докато да си гей в църквата – за всенародна ярост. А става дума за едно и също – за хора от плът и кръв и за техните немощи.
„Гневете се, но не грешете”, съветва апостол Павел. В епицентъра на подобни епични скандали тази препоръка изглежда неприложима, но аз мисля, че е обратното – тъкмо в тези случаи тя е особено важна. Скандалът не може да бъде част от църковното пространство, независимо от какво е предизвикан. А ние трябва да останем в това пространство, ако искаме да говорим и да решаваме проблемите, които стоят пред църквата. Трябва да запазим самообладание и достойнство – и нашето собствено, и това на падналия пред нас човек. Във вихъра на скандала подвигът е по-скоро в това, да останем трезви и способни на великодушие и прошка. А докрай казано – на любов. Ако сме честни, днес на никой не му се говори за любов. Но това е християнството. Не е лесно, но и никой не е обещавал да бъде. Каквото и друго да правим, ако не сме в този дух, не сме в истината. Което значи, че губим достойнството си и заедно с него – правото да съдим за чуждото достойнство.
– Как Ти казваш: свободни ще станете?
Иисус им отговори:
– Ако Синът ви освободи, ще бъдете наистина свободни.
(срв. Иоан 8: 32 -36)
„Какво ни спираше например вчера или миналата година, или преди пет години така да правим?“
И вчера, и миналата година, и преди пет години се говореше за проблемите в Църквата. Миналата година акцентът беше досиетата (митрополитите сътрудници на ДС); още по-рано архонтският скандал; скандалът с изгонените младежи с увреждания от Троянския манастир; скандалът с подпалването на Гложенския манастир – доколкото си спомням, от неговия игумен; преди няколко години бяхте написали статията „Варненски главоблъсканици“ във връзка със сделки с църковни имоти… Скандалите брой нямат – дори не мога да си ги спомня всичките.
Но трябва да се говори за проблемите в Църквата. Само така тя ще е жива и проблемите могат да бъдат решавани. Често обичат да цитират библейската случка с Ной и синовете му. Но Църквата е и обществена институция и е изложена пред погледите и на вярващите, и на невярващите. От „битовия“ грях на Ной не страда никой. Но духовниците са отговорни и пред обществото.
здравейте радост,
точно така мисля и аз – трябва да се говори за проблемите в църквата. но за проблемите, не за скандалите; и да се говори в църквата, не в медиите. ние правим обратното – отразяваме реакциите на медиите на определено скандално събитие и спираме да реагираме, когато медиите спрат да го отразяват. скандалите са индикация за някакви по-дълбоки проблеми, които са ги породили. понякога са средство за прикриване на други проблеми. но ние не стигаме до проблемите – това притеснителното. със статията, която посочвате, се опитах да говоря не толкова за скандала, колкото за начина на управление на църковната собственост. смятам, че това и досега е неправилно поставена практика; не знам доколко тихо взетото решение на синода за оторизиране на външна консултантска фирма за управление на недвижимите имоти, за което прочетох в медиите, ще внесе някакъв ред. но църковна логика надали ще внесе. само че статията тогава предизвика яростна съпротива на идеята някой от миряните да обсъжда подобна тема. говоренето от църквата донякъде и днес е табу. все пак мисля, че много по-сериозни критики биха се приели спокойно, защото през тези медийни скандали за съжаление бяха дискредитирани много представители на клира. мисля, че трябва не да спираме, а да намерим баланса и да не оставаме при скандала. защото така и проблемите остават. тоест – да бъде градивна, не разрушителна критиката, ако ме извините за клишето. поздрави :).
Здравейте,
Аз мисля, че духовниците сами се дискредитират. Не журналистите изгониха хората с увреждания от храма, не журналистите произвеждаха архонти и т. н.
Много от свещенослужителите имат убеждението, че хората са длъжни да ги уважават само защото са духовници, независимо какво е поведението им. Но уважението трябва да се заслужи. В коментара си пишете, че проблемите трябва да се обсъждат в Църквата, не в медиите. Но Църквата е част от обществото. За останалите проблеми се говори, защо да не се говори и за църковните. Все пак Църквата не e тайно общество само за избрани хора, а за всички.
А журналистите отразяват и хубавите събития в Църквата. Но те са малко, за съжаление.
здравейте,
съгласна съм с всички тези неща. отговарям ви, не за да споря, а защото предствяте текста така, сякаш е насочен срещу свободата на медиите. а той не е; и ми се иска да бъде разбран правилно.
не оспорвам правото на медиите да отразяват църковната тема; много пъти съм писала това, а както се вижда – този текст е публикуван в медия :). въпросът тук не са медиите, а нашата реакция. ако искаме не просто да научаваме за проблемите, а да ги решаваме някак и ако не искаме ролята на медиите в църковния живот да хипертрофира (да бъдат някояси по ред власт в църквата, както претенцират да са в обществото), реакцията – реакцията на медийното събитие, на скандала, на проблема, за който се съобщава – не трябва да е първосигнална и трябва да се случи в църквата, не пред микрофоните. в общия случай това не става. поздрави
Манипулативна и конюнктурна статия, според мен, а приличието може би изисква да кажа – „Макар с добри мотиви“… Безобразията просто стигнаха и преминаха границата на търпимост, за това говорим сега така, а не преди. Преди имаше някакви лъчи светлина из тунела, някакви надежди. Сега вече има убийство, има и открита симония, безпардонна. Не е време да се мълчи, когато вече злото свали маската, когато станаха явни „помислите на много сърца“