Кой е моят враг



Илиана Александрова

С решение на Министерския съвет от 19.01.2011 г. датата 1 февруари беше обявена за ден на признателност и почит към жертвите на комунистическия режим в България. Тази дата не е избрана случайно – тя влиза в историята с най-масовото произнасяне на смъртни присъди над политици, когато през 1945 г. Народният съд осъжда на смърт без право на обжалване тримата регенти, 8 царски съветници, 22-ма министри, 67 депутати, 47 генерали и висши офицери. Присъдите са изпълнени същата нощ.

От години началото на февруари отключва едни и същи ожесточени спорове – за действителния брой  на жертвите на комунизма, за броя на жертвите на предишния режим, за зверствата на властта преди 9 септември 1944 г., за зверствата на властта след 9 септември 1944 г., за Народния съд и неговата легитимност, за Русия, за Европа, за агентите на властта в църквата, за канонизирането на убитите от комунистическия режим духовници, за паметниците…  

Идеологизираните “анализи” ровят с настървение дори в паметта на жертвите, за да обезсилят трагедията и да оправдаят издевателствата върху тях. Страданието на невинни хора, държавният тероризъм, престъпленията срещу личността и злоупотребата със закона за политически цели цинично се обясняват с политическата конюнктюра, с основанията на едната власт и на другата власт. Така с днешна дата се оказва потребно да измерим кой тежи повече – дали разстреляният Вапцаров, безследно изчезналият Гео Милев и другите жертви на държавния терор преди септемврийската дата, или осъдените от народен съд и убитите без съд интелектуалци след нея. Това е опасен цинизъм.  

Изглежда сякаш не стореното зло е предмет на историческа оценка, а нашите политически предпочитания; сякаш нямаме проблем със злото, а само с конкретните му цели. Изглежда сякаш мислим, че има добри причини и лоши причини за злото. Така ли мислим наистина? Защото ако е така, няма да го избегнем отново. Както говореше един съвременен сръбски богослов, проф. Радован Бигович: “Рационализацията на злодеянието е по-лоша от самото злодеяние, самооправданието на насилието – от самото насилие, а справедливата война – от войната на вярата. Най-голямата вина и най-лошата съдба за отделния човек или народ е увереността му, че няма вина. Това е знак, че духовните сили са изчерпани, че е умъртвено всяко желание за промяна и преобразяване, знак за пълното предаване и подчиняване на природната стихия на „вечното връщане към едно и също”.

Дебелянов е издълбал с поезията си една от най-тъжните емблеми на войната – фразата “мъртвият не ни е враг”. Интуицията на поета изговаря трагедията на човека в падналия свят: злото губи сила само в смъртта. Това е така, защото силата на злото идва от човека. То няма своя природа, собствен живот – за да действа, злото има нужда от нашия избор.

Смъртта прекратява войната, но ние успяваме да я изхитрим, като поддържаме жертвите живи в ума си – не за да ги помним и жалим, а за да ги противопоставяме; и така да продължаваме войната. Затова датите за припомняне не ни дават уроци, не носят прошка и помирение с миналато, а копаят нови окопи. 

В днешните спорове за абсолютни права върху интерпретацията на близкото минало вече е казано всичко. Но казаното е безполезно. То все така пропуска целта и се изгубва, защото е сляпо за живота и за болката на другия. Омразата винаги пропуска целта – разбира се, ако целта е истината. 

Един терор не може да бъде по-добър или по-лош от друг. При всяка власт убитите заради свободата на съвестта и политическите си убеждения, са жертви. Убийството без съд и присъда е  престъпление. Затова и разговорът за миналото, ако някой държи на този разговор, е невъзможен, когато е наполовина. Затова и споровете няма да свършат, докато спорещите стоят на позиция и водят война за победа на своята историческа версия. Такава победа е невъзможна. Ако пък се обединят всички версии, ще получим история, която се състои само от жертви или само от палачи. Очевидно и този подход не работи. Тогава кой?

Борбата за контрол върху историята е обречена, но това може да се види само в дългосрочен план. В краткосрочната перспектива е просто мрак. Само прошката може да внесе светлина в този мрак. Пътят към свободата от миналото минава през прошката; само в нея е възможно истинското проглеждане за смисъла. Прошката не е средство за заличаване на миналото, а спасение от волната и неволна лъжа, от идеологическото заслепение с неговите лукави прокурори – омразата и двоедушието. Тя е изцеление – най-вече на този, който я дава – и възможност да живеем според вярата на християните в това, че справедливият съд за човешките дела принадлежи на Бога, а християнството се познава по любовта към враговете.

“Кой е моят ближен” е въпрос за основната Христова заповед – да обичаме ближния си като себе си. Знаем отговора. Но имаме нужда да помислим и по въпроса  “кой е моят враг”, за когото тази заповед също се отнася. Има нужда и да я изпълним. Ако не Църквата, кой може да бъде пример за това?

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...