Любов на предела



altЕдна книжка за чудесата на свети Йоан Рилски четох преди години. Тънка беше, по-скоро брошура, с истории за изцеления на поклонници в Рилския манастир.  Историите, различни и повечето наистина удивителни, съм забравила вече. Но друга мисъл ми остана –  оттогава, та досега – за това, колко различен е бил пътят на ония поклонници, сравнен с нашия поклонически туризъм днес.

Днес наистина е въпрос на няколко часа да се стигне до манастира от всяка точка на България. Предлагат се всевъзможни екскурзии и туристически пакети, така че в крайна сметка всеки може да избере подходящ и достъпен. И да, в неделни и празнични дни манастирът наистина е пълен с поклонници. Но като четете книжката разбирате, че в онези времена (не чак толкова далечни, впрочем) пътуването до Рилския манастир за много хора е било събитието на живота им.  Години наред са събирали пари, подготвяли са се и са тръгвали да пътуват – седмица и повече – с волски коли, а понякога и пеша, за да стигнат до манастира. Болни, бедни, през зимата, хората рискували понякога живота си в това пътуване. Сега е трудно да го погледнем така… И когато изваждали дрешките на болно дете, за да се осветят, или се провирали през отвора на пещерата, или се намазвали благоговейно с калта от аязмото на гроба… получавали изцеление.

Колко много неща може да каже някой бъбрив богословски текст за тия суеверия, битовизми, фетишизми, невежество и консуматорско отношение към вярата.  И колко верни.  Но аз си мисля – небогословски и утешително – две неща:

Любовта е природата на тези чудеса. Какво значение имат думите, когато пред нозете на светеца стои свитият от болка човек, събрал цялата си надежда и безсилие в това пътуване, в една шепа вода от аязмото, която изпива с вяра?… Може ли любовта да направи нещо друго, освен да прегърне тази пределна молитва като своя? И отец Йоан прегръща всяка такава молитва. Принася я от наше име пред Бога. Стои заедно с нас пред Бога в нашето страдание, слабост, невежество. Стои до нас. Това е православната святост – любов на предела.  Такава любов прави всички обяснения излишни.  Суеверни ли са били онези хора?  Суеверни ли сме ние днес, или верни? Не знам. Но преподобният Йоан, Рилският чудотворец, е верен.

И другото: дори днес, когато не толкова наивните, модерни, моторизирани и организирани българи отиват на поклонение в манастира набързо, когато на празниците на светията в медиите се завъртяват стандартни кратки житиеописания, когато образът на светеца е на еднолевовите монети…  дори днес той стои до нас. Стига само между всичките си суетни грижи и настроения да намерим време да притихнем малко, за да кажем с вяра тези прости думи: “Свети отче Йоане, моли Христа Бога за нас!”

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...