Парите срещу канона



Redhouse-sofia.org (Център за култура и дебат "Червената къща")

За едно от оръжията на българския бунт срещу Цариградската патриаршия през 60-те години на ХІХ век

Лекция на Вера Бонева (Шуменски университет "Епископ Константин Преславски")

Масовото, мирно по своите основни прояви и политическо по същината си движение на българите за църковно-национален суверенитет е един от феномените на Българското възраждане. То плътно ангажира общественото ежедневие на нацията през втората и третата четвърт на ХІХ век, но най-интензивните му и ярки прояви са заключени между Великденската акция на цариградските българи от 3 април 1860 г. и прокламирането на султанския Ферман за учредяването на Българската екзархия на 27 февруари 1870 г.

Споменатото десетилетие от историята ни е изпълнено с многобройни колективни актове, изразяващи воля за общонационално обособяване в пределите на самостойна църковна институция. Голяма част от тези актове са словесни – писмени или устни, но част от проявите на църковното движение приемат други любопитни форми – лобиране пред важни фактори в столицата и в административните центрове в полза на желаната църковна независимост, организиране на представителни форуми по църковния въпрос, юмручни разправи с привърженици на Вселенската патриаршия (предимно гърци), остракиране на патриаршески митрополити и епископи, връзване на митрополитския трон в черквата с ръждясали вериги, изземване сградите и другото недвижимо имущество на митрополията и използването му за общински нужди и др.

В реда на неизчерпателно изброените форми на църковно-националното движение, характерни за 60-те години на ХІХ век, се откроява и едно от най-силните и най-ефективни "оръжия" на всенародното недоволство – почти повсеместното спиране на финансирането на патриаршеската институция. Споменатото явление е познато от времето, предшестващо Великденската акция, но то се превръща в масова практика именно в годините след нея. Защо? Основната причина е свързана с опита на Вселенската църква да принуди българите да участват съразмерно с другите православни християни в Османската империя в изплащането на огромния дълг, който патриарсите са натрупали през предходното десетилетие. В случая "съразмерно", означава именно тогавашните ни сънародници да платят огромната част от огромната за времето си сума. Те отказват – масово и категорично. И за да докажат непримиримостта си мнозинството общини и епархии спират и плащането на регулярно събираните владишки данъци.Така, към средата на 60-те година Патриаршията се оказва в състояние на финансова катастрофа. На опита й да бъде използвана османската администрация за събиране на дължимите суми българите отговарят с масови (включително и улични) демонстрации. Стига се дори до любопитна ситуация, при която в края на 1865 г. няколко богати гърци – търговци и банкери – се включват по своя собствена инициатива в преговорите между българите и патриарх Софроний ІІІ. Само и само въпросът да се придвижи по-бързо, за да си върнат дадените в заем на банкрутиралата Константинополска патриаршия пари.

Няма съмнение, че рязкото намаляване притока на финансови постъпления в касите на Вселенската църква прави патриарсите по-сговорчиви и по-отстъпчиви. В тази насока действат и ред други обективни и субективни обстоятелства, за да се стигне до учредяването на първата българска общонационална институция в Ново време – Екзархията. Доколко появата на тази институция е резултат от широко прокарания в реалността, макар и по балкански попречупен принцип: "Няма данъци без представителство"? Как, успоредно със неплащането на дължимите на Патриаршията пари, се създава алтернативно облагане на населението с църковни данъци? Къде се инвестират средствата от това облагане? Как се управляват тези средства? Как се отразяват споменатите процеси на развитието на модерната публичност, на регионалните институции, на образованието и на самочувствието на българина? Това са основните въпроси, върху които ще си позволя да насоча вниманието на аудиторията. Както – ако това се приеме това за сериозно – и върху проблема доколко "разголването" на църковния въпрос до неговите финансови и политически параметри през 60-те години на ХІХ век създаде предпоставки за отчетлива доминация на светскостта над светостта в пределите на българския църковно-народен живот – не само през остатъка от ХІХ-тото столетие, а и по-нататък.

Водещи на семинара: Румен Аврамов (ЦЛС) и Мартин Иванов (Институт за история, БАН).
На български език.

23 януари (сряда) 2008, 17.30 ч.
зала „Пеша Николова”
Вход свободен

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...