Какво е да бъдеш изографисан?



Църквата „Св. Андрей“ в Рим.

Художникът Марио Каварадоси открива загърнатата с плащ рисувана от него религиозна картина.

Клисар: Света чашо! Нейният портрет!

Каварадоси: Чий?

Клисар: На онова странно момиче, което идва от няколко дни.

Из операта „Тоска“ (Пучини)

Ивайло Борисов

Искам да ви кажа, че настоящото заглавие не е свързано с някаква отколешна моя болна мечта да се видя с нимб (а пък и животът ми би подействал доста отрезвяващо в тази насока). Не е свързана и с някакво тайнствено съновидение, разказано ми от някой благочестив вярващ. Не. Тази история е по-друга. Родината ѝ е съвременна Русия.

Преди около година в интернет пространството се появи публикация с фотография от един руски храм, посветен на Богородичната икона „Всех скорбящих радост“1. Това, с което изненадва тази снимка на фреска от храма, е появата на един съвременник върху стенопис, изобразяващ Христос и Неговите апостоли – един от апостолите, простете за жаргона, е взел „лице назаем“ от местния архиерей.

Вярно е, че никой от нас не знае как точно са изглеждали апостолите на Иисус, но ми се струва, че художникът доста е подценил зрението на миряните, посещаващи храма. Наистина, сляпото копиране на икони не е същински творчески процес, но и изрисуването на познато лице не е в реда на нещата с иконописта.

Знаем, че в Църквата има традиция да се изобразяват ктитори (дарители на средства за построяване на църква или манастир). Ктиторски портрети на български царе от XIII-XIV в. са украсявали редица храмове. Такъв например е добре запазеният до наши дни портрет на цар Иван Александър в Бачковската костница, от XIV в.2

Портретите на ктиторите най-често са разполагани в притворите на храма, при това на нивото на погледа на посетителя, като по този начин те „очовечават“ сакралното пространство, „вграждат реалния човек сред библейските сцени, приобщават вярващия.“3

Но трябва да признаем, че апостолите и ктиторите на са с взаимнозаменяеми позиции – нито на стенописите, нито в реалността. Защото ако едните са дарили пари за изграждането на храма, другите, които казват „нямаме нищо, а всичко притежаваме“ (2 Кор. 6:10), са положили най-ценното (неуморните трудове и живота си) в основите на Църквата Христова.

Обикновено обвиняваме западните художници, че са изобразявали познати тям лица в религиозната си живопис. Но виждате – това можем да забележим и на Изток.

Ренесансовите художници започнали да заместват традиционните образи на иконите с изображения на живи модели от своето време. Знаем, че културата на Ренесанса е имала светски характер, била е антропоцентрична – в основата ѝ е стоял човекът.

В днешно време имаме немалко доказателства, че този антропоцентризъм и прекомерна суета не само че не са си отишли, но са завладели сякаш всички ни и цялата земя – и това е видно от облика на момичето (вече дори и на момчето), седящо до вас в метрото, до изобразяването на жив човек в храма.

Може би най-добрата реакция (в смисъл на добродетелна) в случая е тази, която прояви една възрастна вярваща жена, чула историята с изобразения духовник: всеки си има двойник.

Наистина, като се замислим, една фреска е къде-къде по-дълговечна от един човешки живот. Вижте например фреските на Микеланджело по тавана на Сикстинската капела – стоят си там повече от 5 века. А продължителността на земния живот на техния художник може да се „побере“ в тях близо 6 пъти! Е, ще кажете, да, ама това е Микеланджело – и ще бъдете прави. Защото гении като флорентинския титан на Ренесансовото изкуство са единици, а такива дето искат да останат във времето, са стотици и милиони.

Не знам кое е по-важно – да си до Бога на стенописите, или да си при Него със сърцето си, невидимо? Но както почти винаги се случва с повечето от нас – видимото воюва яростно с невидимото. И нерядко видимото побеждава, защото е по-лесно достъпно.

Историята с това изображение ми напомня за една съвременна тенденция в нашето общество – младежи, които, татуирайки си, примерно, лика на Васил Левски, мислят, че ще изострят у себе си и околните националното чувство. Да, ама Левски е Левски, защото е имал определени качества на характера, а не на външния вид. С други думи – Високата порта не е считала за враг Левски защото, бидейки българин, си е позволявал да се предрешава като турчин в пределите на Османската империя (въпреки че империята е следяла и за това – да се разграничават поданиците ѝ по външния си вид и облекло).

В нашата родна действителност също има подобни случаи. Става дума за изрисуването на храма „Св. Петка“ в Рупите, т.нар. храм на Ванга. Авторът на стенописите в храма е покойният академик Светлин Русев, който рисува на иконите свои познати. Ще цитирам мнението на самия художник, получено като отговор на въпроса за ексцентричността на стенописите му в посочения храм: „Как художникът ще изгради своите образи, дали по въображение, дали ще следва някаква изобразителна схема (която неправилно наричате канон), дали ще ползва модели за образите, които пресъздава – всичко това е въпрос на личен подход към проблема. Дали ще ползвам рисунки по дъщеря ми или по комшийката за Богородица, не е толкова важно.“4 При цялото ми уважение към покойния академик с богата биография бих казал, че всичко, изречено от него би било непогрешимо само при едно условие – ако говорехме за светска живопис, а не за рисуване на икони, което има многовековна и богата история.

Да, иконописецът не бива да е просто копист на класически изображения, или както казва сръбският изкуствовед Лазар Предраг Маркович: „ако църковното изкуство бъде ограничено само до рисуване на икони и стенописи като точни копия на византийски оригинали (главно от ХIV в.), това ще означава то да загуби целите си.“5 Но това не означава, че захваналият се да прави църковно изкуство може да пренебрегне вековни традиции в името на своята свобода като художник. То е, примерно, като да претендираш за постижения и познания в областта на цигулковото изкуство, а да не си чувал за такъв шедьовър като концерта за цигулка с оркестър на Бетовен. А относно канона – ще цитирам отец Павел Флоренски, според когото каноничната форма „извисява до висотата, достигната от човечеството, и освобождава творческата енергия на художника за нови постижения, за творчески пориви”6. Канонът е съборното църковно съзнание (Георги Тодоров), и нашето отношение към него трябва да е като към нещо по-голямо от нас; отношение на нещо временно, съотнесено към нещо, което е в съприкосновение с вечността – в чието владение вече е и г-н Светлин Русев.

Захарий Зограф, автопортрет, 1840 г., Бачковски храм „Св. Николай“

Не бива да забравяме, че иконите са и небесни образи – представят светиите едновременно тук и отвъд. Да повторим: иконният образ е едновременно тукашен (познат на нас) и отвъден (познат на Бога). А да рисуваш познати лица, припознавайки ги като модели за религиозните ти картини или икони, е като да ползваш булевардния език в литературата и поезията. Както казва поетът Бродски в Нобеловата си реч: „Само ако сме решили, че за „сапиенса“ е време да направи спирка в развитието си, литературата следва да говори на езика на народа. В противен случай народът следва да говори езика на литературата.“7 Защото художникът (разбирай поетът, музикантът, режисьорът и пр.) може да крачи по земята, но не и изкуството му. Ако това стане, говорим за някакъв дефицит.

Друг случай – този път от възрожденската ни действителност, свързан с именития творец Захарий Зограф. При работата си в Бачковския манастир (1840 г.) известният не само с живописта си, но и със своето самочувствие самоковски майстор-зограф прави нещо, което дотогава се смята за крайно неприемливо – рисува свой автопортрет в цял ръст в открития притвор на храма „Св. Никола“, намиращ се в южния манастирски двор. Автопортрети на Захарий Зограф има в и Троянския и Преображенския манастир. На фона на факта, че в Средновековието зографите дори не са подписвали творбите си, това не е никак малко.

Практиката показва, че изкушението да запечаташ образа си за поколенията е твърде голямо – вероятно компанията на светли личности (каквито са изобразените светии в храма) е допълнително стимулираща в тази насока. Има едни думи на гениалния поет Борис Пастернак, които са прекрасни и които бих искал да ползвам за финал на този текст. Честно казано, те са препъни камък почти за всички ни:

Живей така, без самозванство,

та сам да чуеш как с любов

през необгледното пространство

ти праща бъдещето зов8.

Бележки:

1 https://diak-kuraev.livejournal.com/3124373.html

2 Харбова, М. Пари – изкуство – храм – памет. Знаци, съхранили устоите на българския етнос във времето, www.pravoslavieto.com, последно посещение: 05.10.2021 г.

3 Пак там.

4 http://old.segabg.com/article.php?id=183322

5 https://www.svet.bg/%D0%B7%D0%B0%D1%89%D0%BE-%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%82%D0%B0-%D0%B8-%D0%B2%D1%8A%D0%B7%D0%B4%D1%8A%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%BE/

6 Флоренски, П. Иконостас. С., 1994, с. 53.

7 Бродски, Й. Лица с необщо изражение, www.librev.сom, 02.01.2011 г.

8 Стихотворението на Пастернак „Да си прочут не е красиво…“ (превод: Кирил Кадийски).

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...