Идва Сам, защото е съвършен



Прот. Александър Шмеман

Основното съдържание на празника Рождество Христово, а за вярващите – и основната радост в него – е това, че на земята идва и се ражда в образа на Младенец Самият Бог. Това неизменно си остава безумие за невярващия рационалист, който е свикнал да се отнася към всичко с търсене на достоверни доказателства.

Но новината за Бога, Който дошъл в света, изглежда безумие не само за съвременния човек. И в древността са я отхвърлили и са я осмивали. Още апостол Павел казва за християнството, че за юдеите то е съблазън, а за елините безумие (1Кор. 1:23). И наистина: Бог, Който се ражда като Младенец в скромна пещера; Бог, Който се разпъва и умира на кръста – всичко това изглежда така нелепо и чуждо на самата идея за Бога! Та нали по определение Бог трябва да е същество не от този, а от другия свят. На Него му прилягат такива епитети, като „Върховен разум“, „Първопричина“, „Провидение“. За Него можем да философстваме, но как да говорим за раждането Му, за Неговите страдания и смърт?

Антирелигиозната пропаганда, която винаги представя себе си за наука, използва това „слабо място“, това противоречие и все в него се цели: „Древни суеверия, легенди, и толкова!“ Суеверието противоречи на идеята за всемогъщия и отвъден Бог, и затова е лъжовно, а самата идея за Бога пък противоречи на науката и затова също е лъжовна. И така, въпросът е решен: истината за живота и смъртта се установява във физическите или химическите лаборатории, и само там.

Съвсем неотдавна радио „Москва“ излъчи беседа за произхода на религията, в която за пореден път бяха натрапени доводите, които отдавна вече оставят тричав вкус в устата: „Първобитният човек, размишлявайки за сложните природни явления и за своя бит, без да може да си ги обясни правилно, ги свързва с действието на свръхестествени сили. Оттук е изводът, че социалните корени на религията тясно се преплитат с корените на познанието. Религията е нещо като социален недъг, объркан сън на човечеството, детска болест на общественото развитие“. Признавам – струваше ни се, че подобен род твърдения са вече отживелица и че са недостойни за столично радио; смятахме, че спорът трябва да премине на по-високо идейно равнище и да стане по-интересен. Но явно не е така. Отново се налага да се изумяваме, че към „първобитните хора“ са причислени Данте, Паскал и Кант, Бетовен и Бах, Павлов и Достоевски. Ясно е, че всякакви подобни доказателства са нищожни , че нямат никакво отношение към изясняване естеството на религията.

Значително по-важно и интересно е това „противоречие“ между идеята за Бога и опита за Бога, което преди малко изтъкнах и което се разкрива в празника Рождество Христово. От една страна – свръхестественост, отчужденост, неизменност на Бога, а от друга – Неговата устременост и приближаване към света; и в последна сметка – срещата с Него. „Христос се приближава“– така започват множество църковни песнопения преди Рождество. Христос идва и Го посрещат – звездата в небето, пастирите в полето, мъдреците от далечния Изток. Започва едно дивно приближаване едни към други – на Бога и света, на Христос и човека.

Как да съчетаем тези два подхода: чисто наблюдателният, изразен в абстрактната идея за Бога, и опитният, изразен в радостта на сърцето, което е чуло призива: „Христос се ражда, посрещнете Го! Христос е на земята, възнесете се!“? От гледна точка на елементарната логика – единствената, която официалното безбожие познава – тук има явно противоречие. Но всъщност такова противоречие не съществува. То отпада в живия религиозен опит, където религията е онова съвпадение на противоположностите, което се проявява в окончателното и най-висше прозрение на човека и представлява крайната и най-пълна негова радост. Във вярата противоречието не просто отпада, но в това съвпадение на противоположностите се разкрива радостната тайна на битието: Бог идва при нас, защото е съвършен.

„Съвършенство“, „надсветовност“, „вечност“ – всичко това са човешки думи, които изразяват такава недостижима висота, за която може би не съществуват реални думи. Но в религиозния опит пълнотата на живота се разкрива като любов: Бог е съвършенство и затова Той е любов. А любовта винаги е движение, винаги е идване, среща, сливане. „Христос приближава“ това е вечното откровение за вечния Бог: Той е Този, Който идва, на Когото съм необходим, Той обича мен. Колкото по-възвишена е идеята за Бога, толкова по-просто е Той да бъде приет като любов, като идване, като жива среща. Затова и цялата история е едно приближаване, влизане на Бога в света, за което още Августин Блажени казва: „За Себе Си си ни създал, Господи, и сърцето ни няма да се успокои, докато не Те намери“.

С други думи, няма никакво противоречие: колкото по-възвишена и съвършена е идеята за Бога, толкова по-лесно е Той да бъде приет като любов, като среща, като пришествие. Живият Бог се извисява над философията и нейните определения – Богът на любовта и движението, за Когото хората от всички времена винаги са твърдели, че Той идва. Това е знаел такъв велик специалист в областта на абстрактната философия и на точната наука, като Паскал, който пише: „Бог е жив, не Бог на учените и философите, а Бог на Авраам, на Исаак и на Иаков.

По такъв начин идеята за Бога води до опита в Бога, който опит свети и ни топли с рождественското песнопение „Христос се приближава“. Бог се приближава и самият ми живот се превръща в устрем нагоре, в среща и съединение в Него. Той се роди във Витлеем преди две хиляди години. Но това събитие сякаш се повтаря за всеки, който вярва в Христос. То се случва всеки път, когато обръщаме към Него духовния си взор. Бог се роди на земята, защото извечната Му цел е да се роди в сърцето и в живота на всеки човек.

Превод: Елена Папучиева

Откъс от книгата „Да бъдем тук. Беседи по радио Свобода“, Омофор 2024

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...