Пази вярата си, българино брате!
І.
Гори ли още кандилото на вярата в душата ти? Имаш ли достатъчно елей в твоето кандило и светло ли е вътре в твоята душа? Българино брате, гори ли у теб кандилото на вярата?
Това е моят въпрос и това искам да те питам, но не от мое име, а от името на твоите родители, които те кръстиха във вярата Христова и те причастиха с Неговата кръв. И питам те от името на твоите деди и прадеди, които от препълненото и пламенно кандило на своята вяра наляха и запалиха кандилото на вярата в твоята душа. И питам те в името на онези далечни твои предци, които под петстотингодишното турско робство не позволиха да се угаси кандилото на вярата.
ІІ.
Зли ветрове те удариха от всички страни, българино брате. Усещаш ли? Виждаш ли? Чуваш ли?
Искат да угасят кандилото на вярата вътре в твоята душа. Искат да скъсат твоята връзка с твоите родители, с твоите предци, с твоята слава. Искат да те оставят във „външната тъмнина“, без кандило и без божествен пламък в душата. Искат да те осиромашат и оголят, да ти опразнят душата и да я направят пуста.
Тези три ветрове са: неверието, кривоверието и маловерието.
Неверието иска да подсече корена на твоята душа. А щом е подсечен коренът, какви листа и плодове можеш да очакваш от дървото?
Кривоверието иска да изкриви твоето сърце и душа, и характер, както ги е изкривило у своите последовници. Така, едни кривоверци са отхвърлили празнуването на неделята и са възприели еврейската събота, други са изхвърлили поста, трети – почитането на светиите, кандилата, иконите и кръста, четвърти са отхвърлили сродството между хората при женитба, пети са отхвърлили причастието с кръвта Христова и т. н.
Маловерието иска само да се наричаш християнин, но да не бъдеш такъв. То се плаши от мрака на безверието, отвръща се от лъжите на кривоверието, но и своята вяра държи само върху езика.
Безверието иска да разбие кандилото на твоята душа. Кривоверието иска да налее вода вместо елей в кандилото ти. Маловерието ти дава свободата да държиш кандилото си както искаш, само не желае да го види запалено.
Това са три зли ветрове, които са ударили твоята душа в тия дни. Нека Всевишният те благослови, за да бъдеш благословен и силен. Защото само благословените и силните могат да се спасят от тези три вятъра. Бъди благословен и силен, българино, брате мой.
ІІІ.
Твоята вяра те пази от всяко зло, българино брате. Винаги, когато те е притискала неволя, твоята вяра ти е помагала.
Когато този свят ти се стори като тъмница, без врати и прозорци, твоята вяра ти казва: не бой се! Творецът държи всичко в Своята власт. Той те нарича син и иска да го наричаш Баща.
Когато съгрешиш и хората видят твоя грях, осъдят те и те захвърлят като непотребна вещ в тоя свят, твоята вяра пази цената ти и ти казва: Христос умря зя грешниците на кръста. Той е платил твоя грях пред Бога и ти си за Бога много ценен и скъп.
Когато те сполетят нещастия и ти загубиш чеда, имот и пари, и няма къде да подслониш морната си глава, твоята вяра те пази от мрачни мисли и тъги и ти казва, че всичко, което е изпаднало от ръката ти, е в ръката на твоя Отец, Чиито са всички богатства и иманета, и всички блага на всички светове.
Твоята вяра те пази от болести и в болести, в мъки и от мъки, в отчаяние и от отчаяние, в самота и от самота, в смъртта и от смъртта. И от смъртта те брани твоята вяра. Наистина и от смъртта, от която безверниците дори не знаят, че има отбрана.
И от безверие те брани твоята вяра, от оная напаст, която е над всички напасти, от оня мрак, който е по-гъст от всеки мрак и от оня мраз, който е по-студен от всеки мраз. О, българино брате, неверието е жива смърт за хората и народа. Всяка смърт е мъртва, но неверието е жива смърт. От тази жива смърт те брани твоята вяра.
Какъвто е разложеният труп в шарения ковчег, такава е душата в живото тяло на безверника. Той е гроб, украсен и заграден, а вътре е самата смърт. Всички в него е смърт – всяка мисъл е смърт, всяко желание – смърт, всяко намерение е смърт, всеки план е смърт.
Кое може да те запази от жива смърт, която носи маската на живота? Само твоята вяра в живия Бог Творец и в Христа Спасителя.
Твоята вяра те пази от зли и глупави помисли, грешни желания и пагубни намерения.
ІV.
Пази и ти твоята вяра, българино брате! Както твоята вяра те пази от всички злини на тоя свят, така и ти я пази.
Плугът те пази от глад, земеделецо. Затова трябва и ти да го пазиш от ръжда. Иначе ще останеш гладен.
Както земеделецът пази плуга от ръжда, за да го запази по време на глад, както ковачът пази огъня от влага, тъй и ти трябва да пазиш своята вяра от зли ветрове, та вярата да запази твоя живот, сила и радост.
Тъкачката пази добре своя стан, за да бъде станът в ред. Защото само на хубав стан може тъкачката да изтъче дрехи за себе си и за децата си.
Домакинята пази добре брашното от плесен, за да бъде брашното здраво. И внимателно го сее и пресява, за да омеси здрав хляб за себе си и за децата си, за да бъдат децата й здрави заедно с нея.
Както тъкачката пази своя стан, за да бъдат облечени добре тя и нейните деца, така и ти трябва да пазиш твоята православна вяра, българко сестро! Защото от вярата и с вярата се тъкат всички достойнства, които обличат човешката душа.
И както умната домакиня пази и пресява брашното, за да има здрав хляб за себе си и чедата си, така и ти трябва да запазиш своята православна вяра и да я чистиш и пресяваш от всякакви плевели, българко сестро! Защото само здравата и чиста вяра храни душата и дава здраве на твоята душа и на душите на твоите мили деца.
Славеят пази гласа си, за да може да чурулика песни, които веселят неговото сърце и сърцата на тия, що слушат. Паунът пази своите пера, пази своята чудна златотъкана одежда, за да се радва сам и да радва хората с нея.
Както славеят пази гласа си, който е извор на радости и тъги, тъй и ти пази своята вяра, българче мое златно! Защото твоята вяра е извор на радост за тебе. И както паунът пази красотата на своите пера, така и ти пази своята вяра, която краси душата ти.
V.
Видял ли си славей, който не пее? Струва ли нещо? Пази ли го някой? Търси ли го някой? Скърби ли някой за един замлъкнал славей повече, отколкото за едно врабче? Гласът прави славея. Гласът му дава цена. И видял ли си оскубан паун? Не му ли се смеят хорат, вместо да му се радват?
О, българче мое златно! Твоята цена е във вярата ти. Ако, не дай Боже, някой злосторник прогони вярата от твоята душа, ти ще бъдеш по-евтин от замлъкналия славей и по-жалък от оскубания паун.
Затуй пази вярата си, защото и тя те пази. Вярата е за тебе извор на живот, вярата е храна, вярата е одежда на твоята душа, вярата е твое здраве, вярата е твоя песен, радост и веселие, вярата е божественият пламък в тебе.
Нека пазим вярата си, нашата драгоценна православна вяра!
Православен календар, 1939 г.
Източник: Православна беседа (http://pravoslavie.domainbg.com)
„Аххххххххххх…аз плача…паднал на колене, твърда буца скръб притиска гърлото….пак прочувствени глупости се леят из ведро….пак ще пазят нещо, което едва ли някога са имали, пак се говори еднолично от името на Христос и ПАК Христос го няма при тях. Как ли не се напъват, какво ли няма да измислят, какво ли няма да направят за да доказват на всеки, че са христови и колкото повече го правят толкова по-жалки изглеждат; защото не Го знаят и не знаят как да привличат, защото не са Негови….
жалко….едва ли има шанс са нещо….а милионите други ще продължат да плачат, осъдени от служителите на сатаната приели образ на божии такива; но Бог никога няма да ги забрави защото Той е по-голям от този, който е в този свят и се разпорежда с „духовните“ ценности.“
Малко е да се каже, че подобно изказване е недомислено до край. Как г-н Небесен със замах отнема духовната власт дадена от Самият Христос? Как един свещенослужител няма да има правото да говори от името на Христос? Как толкова лесно г-на Небесен иззема призванието на служителя на Христос да Го проповядва?
Може би чувството за непогрешимост на г-на Небесен произтича замайващият тренди-англо-хедър-уникуато на глупавият му коментар!?
Но излиза всъщност, че bull shit е едно прекрасно заглавие на бул шит безсмислиците следващи заглавието!
Хубаво е, че сте го пуснали
Prekrasni slova- naistina prav e prepodobni Iustin Popovic, kogato govori za Sveti Nikolai kato za noviq Zlatoust. Nenadminata dalbina v bogopoznanieto i obshtenieto s Boga!
Докога, уважаемите домакини, ще търпят хули и несдържани изказвания в коментарите, като тези на „поднебесния ангел“, по-горе.
Мисля, че сайта е все пак православен, място за споделяне на мисли между православни, а не на всякякви…., които търсят просто изява.
Михаилие, ти верно ли мислиш, че свещенослужителите говорят от името на Христос???
А епископите не са служители на Христос – спомни си Марк 10:43
Иначе вярно, че първото мнение нещо недомислено излиза…
Няма спор, че това произведение на Николай Велимирович е прекрасно. И интересен факт (а може и да бъркам), че този „българино, брате“ е жителя на Охрид – известно е, че Николай Велимирович е пребивавал някое време в този БЪЛГАРСКИ град.