Досие в повече



 

„Аз знам, аз вярвам че си права, когато съгрешиш дори”… и така нататък, се казваше в едно стихотворение на Христо Радевски, посветено на Комунистическата партия. Парадоксът, превърнат от автора в поетическа фигура, трябваше да слисва и да покорява читателя с идеята за безусловното (или пък безогледно) доверие в Партията, носителка на най-висшата форма на живот – комунистическата.

Тази упоителна философия на безкритичното упование, насаждана с всякакви инструменти, включая поетическите, се оказа добре вкоренена в народната душа, за което все още можем да се поздравяваме. На мястото на грубо изскубаните от сърцата на цели поколения вяра и упование в Бога се явиха техните отровни двойници: упованията на идола, на Вожда – носител на съвършеното знание и власт. За тези нездрави упования си мисля винаги, когато стане въпрос (или по-скоро не стане) за досиетата на църковните ни йерарси и за това, дали са били тези църковни деятели доносници на миналата антицърковна власт, и защо.

Яви се тук един друг парадокс: обществото горе-долу лесно се събуди от полувековната приспивна партийна песен, обаче в църквата не се оказа дотам лесно това събуждане. Изглежда на места процесът е протекъл на по-дълбоки нива, отколкото обикновеното успиване. Защото ако е сравнително понятно защо светските хора жертват истината заради идоли, когато не знаят отговора на въпроса „Що е истина?”, непонятно е защо църковните хора, уж експерти по въпроса за истината, с готовност я подменят с всевъзможни други лоялности и им е по-трудно да скъсат с тях, отколкото на тия първите – със заблудите си.

И така, „парадоксът на Радевски” в църквата функционира с пълна сила, що се отнася до личността на духовника, който трябва да бъде възприеман като „прав”, „когато съгреши дори”. Така гласи някаква тайнствена догматико-канонична интерпретация, умело уплетена през последните години от клира, за да отбива претенциите на новосформиращия се Божи народ, съставен от неофити и невежи, каквито сме повечето новообърнати в зряла възраст пост-комунистически православни християни.

Оказа се, че през всичките години след смяната на режима, в разните сфери на обществения живот в България беше политически коректно да се очаква яснота по въпроса за личната принадлежност към бившия комунистически агентурен апарат. Изключение направи църковната сфера.

Навсякъде другаде – в науката, културата, образованието и каквото се сетим още, беше истинско и честно да се търси справедливата оценка за делата на всеки; да се взема в ръце този всеки и според прежните си дела да прекроява съдбата си. Според това бил ли е комунист, не е ли бил, бил ли е във властта, не е ли, работил ли е за властта и т.н. – да продължи трудовия си път, или рязко да го измени, като например от научен работник стане продавач на сергия. В църквата обаче, в тази институция, създадена да заквасява обществото с маята на истината, изведнъж, кой знае защо, се оказа неприлично да се говори и дори мисли по тия въпроси. Всъщност, всеки знае защо…

Но ето че днес има новини. В смисъл на официални новини, понеже в собствен смисъл те нито са новонастъпили факти, нито са новонаучени за доста хора в България. Да, днес стана нещо, дето толкоз години за определени църковни деятели беше в категорията „бай, бабо, да те не стига” – обявиха официално, че един от митрополитите, бивш депутат, е бил агент на Държавна сигурност. Агент Мишо. Ами сега?

Досега криво ляво се излизаше от положението, включително с обяснения от типа "то аз не помня бил ли съм агент, не съм ли бил", дадени от един друг митрополит. И нормално – забравя се, човешко е. Обаче сега комисията по досиетата припомни официално и на забравилите, и на тези които се интересуват, как точно стоят нещата. И дискредитира цяло едно учение, според което всички проблеми в църковния ни живот са плод на световния заговор. Оказва се, че сянка на такова обвинение е на път да падне и върху някои църковни личности, отговорни в една голяма степен – със или без сянка – за състоянието на църковния живот в България.

Свети Йоан Златоуст пише: „Греховете на простолюдието, извършвани като на тъмно, погубват единствено тези, които грешат, докато греховете на виден и известен на мнозина човек вредят на всички, защото карат бездейните да бъдат още по-мудни в усилията им към доброто, а онези, които искат да полагат грижи за себе си, подтикват към безразсъдство.”

Точно затова и тази новина е важна – заради безрасъдството. Безрасзъдството „да подтикваш онези, които искат да полагат грижи за себе си” към морална нищета. Духовната нищета, както се знае, е друго нещо. Безразсъдството да мислиш, че лъжата е средство за оцеляване; да се надяваш, че проблемът се решава с приклякане при поредния политически вятър, да караш хората да мислят че грешат против Църквата, когато говорят за теб и да мислиш, че това ще опази честта на митрата. Дори военните имат по-високи идеи за това как се пази честта на пагона.

Със сигурност не искам да съдя човека за това, че е бил агент. Не знам и няма да узная какво е неговото агентурно дело, а честно казано – и не искам. Но не искам и друго: да мисля и да се отнасям към този факт така, сякаш не се е състоял. Сякаш е все едно, дали свещениците на Църквата в България са плащали с живота си за своето служение по времето на комунизма, или са служели на комунистическите служби за борба с църквата. Сякаш няма значение, дали един селски свещеник е проливал потта и кръвта си за правото да служи в бащината си кирпичена къща, и дали един протосингел е бил агент на комунистическата власт и днес успешно архондисва бизнесмени и урежда партита на свинско и домашно вино, които впечатляват и Националната телевизия.

Не, не е все едно какво си правил. Трябва да не е все едно. И не заради тези хора – жертвените, горещите – и обидата към тяхната памет; тази памет не може да бъде накърнена, защото имената им „са написани на небесата”. А заради нас, заради начина, по който тази безкритичност и безпаметност обижда нас.

Има и още една обида, не по-малко притеснителна – тази която се пише на гърба на църковната институция в България. Защото не е все едно от чие име стоиш, нито разбира се – как стоиш. И ако така нареченото общество, което впрочем включва и православните хора в България, може да разбере, че човек е слаб, че човек греши, че духовникът също е човек…, то много е трудно да разбере защо човекът съзнателно избира да си стои в греха, да стои в лъжата и в лицемерието. При това – от името на Църквата; начело, един вид. Това е тъжното и просто недоумение, което, дори да се разреши в някакви половинчати обяснения, те едва ли ще зарадват някого.

Имаше време, когато все още изглеждаше възможна една искрена стъпка: да признаеш честно. Да поставиш картите на масата, с готовност да поемеш последствията – каквито даде Бог. Сантиментално ли звучи? Не вярвам. Тази стъпка е истинската, християнската. В нея има, струва ми се, достойнство, уважение към другия и … вяра. Но като че ли вече е късно за такива стъпки.

Късно ли е, наистина?

 

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...