Богословие и спекулация (част 2)
Адвентисти от Седмия ден – Критичен анализ
Уилям Милър „открива” датата на Второто Пришествие, „изследвайки” книгата на св. пр. Даниил. Открива я… изчислявайки.
Колцина от нас помнят сюжета на Вазовия роман „Под игото”? Аз, както и повечето, съм го чел само веднъж. Имаше в него описана любопитна случка – будните интелигентни българи се събират и коментират „пророчество” – „Туркия ке падне”, изведено от сметки с числа. Беше упомената годината дори – 1876.
„Въз основа на Откровение 9:15, Йосия Лич от Филаделфия публикува в 1838 г. тълкуванието си, че на 11 август 1840 г. Турция ще капитулира пред великите сили. Неговите възгледи били отбелязани и осмивани в списания и атеистични клубове на Америка. Но когато се разнесли новините за залеза на Турската империя, всички били потресени. За няколко месеца Лич получил повече от 1000 писма от изтъкнати атеисти, в които последните заявявали, че се отказват от борбата против Библията и я приемат като божествено откровение до човека…” ("Християнски сайт", www.dataups.dasofia.org)
Разбира се, патриархът на новата българска литература едва ли е пряко свързан с религиозните търсения на Запада, но това, което описва (на което вероятно е бил и свидетел) е отглас от този кипеж. Както казахме в предната статия – заиграването с пророчествата – тяхното тъкуване или претълкуване, е резултат от желанието на протестантските апологети да се противопоставят на ширещия се атеизъм. Настоящият пример показва, че това се случва наистина, макар с променлив успех.
Успех е, защото някои от увличащите се от „играта с числа и факти” привърженици на „всесилната наука”, за миг поне млъкнали. Но успехът определено е временен, понеже „числа и факти” има достатъчно, за всеки, който пожелае да направи предварително определените изводи, към които е склонен, според индивидулната си нагласа и вкус. Още повече – виждаме как ресурсът на подобна апологетика умело се ползвал от новите млади социално-политически доктрини, както в споменатия случай в историческия роман, твърде наивен, но пък симптоматичен в своята откровеност. Тук е мястото и за втората диагноза на западната апологетична мисъл – освен, че се предоверява на зараждащия се „научен утопизъм”, заемайки от него познавателна методология, аргументи и конструкции (което показахме вече), тя не се старае да погледне твърденията, които заявява, в тяхната перспектива: Търсенето на паралели и съответствия между библейската апокалиптика и текущите процеси в световната история и философски експерименти, стига до предела на своята неуместност в буквалистичния прочит на пророчествата. Дали има нужда да посочваме, „възоснова на библейските пророчества”, колко са били неотдавнашните претенденти за титлата "Антихрист” – Съветска Русия (Сталин, Ленин, Брежнев), Либия, начело с Муамар Кадафи, Ирак на Саддам Хюсеин… Търсещите да получат пророческо напътствие за тук-и-сега нямат нужното търпение да изчакат края на събитията, вписвайки се, по този начин, в добрата светоотеческа перспектива – „Началото се познава от края” (св. Максим Изповедник). И ето – от дистанцията на протеклото виждаме, че нито Дарвин, нито Сталин и Ленин (комунистическият интернационализъм), нито Хитлер и Гьобелс (национал-социализмът), нито „Армията на любовта” и повсеместната педерастия, са единствените и окончателни врагове на културата и цивилизацията (респективно на Благовестието и Църквата). Но по-скоро демо/но/крацията от западен тип (като бягство от личната свобода в колективната безотговорност) с лъжите на крайния плурализъм, светския екзистенциализъм и психологията на „свободния пазар”, прави възможно съществуването и разрояването на споментите утопии – едни, възникнали като нейни непослушни деца, други – като контрапункт на останалите, а трети – като бягство, в още по-непрогледен мрак, от грубите реалности, които тя предлага и утвърждава… Но нека спрем дотук, че вече се отклоних достатъчно от първончално заявената цел…
Адвентистите от седмия ден организират църковната си общност на базата на една „хоризонтална есхатология” – т.е. такава, която търси опорните си пунктове в измеренията на историческото време, повече дори – в документираната историчност. За тях е много важно да са убедени, че именно папската институция е „Великата блудница Вавилон”, появяваща се в Апокалипсиса на св. Йоан Богослов. Не толкова, защото основоположниците-пионери и пророчицата Елън Уайт са го заявили, а и защото без персонифициран антихрист, биха загубили главното си основание за съществуване. Без полемизирането с римо-католицизма, те губят своя интегритет и континуитет – губят мисионерския си статут да защитават САЩ от „папската заблуда”; губят правото си да претендират, че имат най-правилната доктрина, която да излекува Запада от религиозната фрагментация и секуларизацията.
Уилям Милър предлага една именно такава интерпретация на Данииловите пророчества, коментирайки текста от Даниил 8:13,14
„И чух един светия да говори, и каза тоя светия някому, който питаше: "колко време обхваща това видение за всекидневната жертва и за опустошителното нечестие, когато светинята и войнството бъдат тъпкани? И каза ми: "две хиляди и триста вечери и утрини; и тогава светилището ще се очисти".
Той взима за начална дата на „омърсявнето” утвърждаването на „папската власт” (не само духовна, но и политическа) в Западния свят, добавя към нея 1260 години (42 седмици, „време, времена и половин време” (според друго Даниилово пророчество) и целият период вписва в един по-голям – 2300 години (според „пророческия код” ден = година), чието начало започва, според него, в момента, в който започва строежът на Втория еврейски храм в Йерусалим. Сметките го довеждат в 1844 г. сл. Христа и той обявява нея за… годината на Второто пришествие. Разбира се, Христос не се завръща. Оттогава насетне адвентистите претълкуват по разни начини Милъровите изчисления, но основният аргумент е, че Милър се е подвел в детайлите, но вярно е посочил годината, в която е започнало „очистването на небесното светилище”, а на земята – очистването на християнския свят от папските заблуди, чрез популяризиране на адвентистките доктрини и всеки момент се очаква Христос да се върне.
Колко са неиздържани от екзегетична гледна точка изчисленията на Уилям Милър и наследниците му (даже според „кода” ден = година), ще се занимаем по нататък. Тук ще се постарая да предложа православната пророческа визия, която, наистина вярвам, се различава качествено от рационлистическите спекулации.
Твърде рядко библейските пророчества са свързани с предсказване на събития. Дори когато срещаме такива, те имат понякога условен характер, като пророчеството на св. пр. Йона например: „Още седемдесет дни и Ниневия ще бъде унищожена от Бога” (пророчество, което покаянието на ниневийските управници и народа анулирало). Пророците всъщност предлагат друга перспектива (духовна), в която да се разбират текущи събития от техния личен живот и този на общността. Последната мисъл си струва да запомним. Все пак, нека не бързаме, но първо да се „поразходим” из няколко примера, защото е важно да знаем, че вярата ни в автентичността на нашето религиозно преживяване е основана върху динамиката на съпреживяването, а не върху „голия факт”, интерпретиран поразному.
Трудно можем да видим в думите на св. цар и пр. Давид: „Този, който яде с мен залъка ми вдигна пета срещу мене”, предсказание за преживяването на Христос с предателя Иуда Искариотски, макар монозина да тълкуват псалома като месиански (пророкуващ Христовия живот и страдания). Понеже конкретността на преживяването на втория израилски цар се открива ясно в случката със Семей – онзи, който го хулил и оскърбявал, докато царят бягал от гнева на разбунтувалия му се син Авесалом.
Още по-трудно ще намерим съответствието между думите на св. пр. Осия: „Когато Израил беше млад, Аз го обичах и от Египет извиках Сина Си. Викаха ги, а те отбягваха от лицето им; принасяха жертва на Вааловци и кадяха на истукани.” (Осия 11:1,2) с историята на малкия Иисус и семейството Му, които бягат от царскта жестокост в Египет, при все, че св. ев. Матей, в едноименното си евангелие, не просто прави паралел, а заявява, че случката е потвърждение на казаното от пророка: „Той стана, взе Младенеца и майка Му нощем, и замина за Египет и там стоя до смъртта Иродова, за да се сбъдне реченото от Господа чрез пророка, който казва: "от Египет повиках Сина Си" (Матей 2:14,15).
Какво пък да кажем за фактологичната грешка на евангелиста: „тогава се сбъдна реченото чрез пророк Иеремия, който казва: "и взеха трийсетте сребърника – цената на Оценения, Когото оцениха синовете Израилеви” (Матей 27:9) – „месианско пророчество”, което всъщност се намира в книгата с виденията на… св. пр. Захария: „И ще им кажа: ако ви е угодно, дайте Ми заплатата Ми; ако ли не – не давайте; и те ще Ми претеглят за отплата трийсет сребърника” (11:12), още повече, че пророкът говори тук за свое собствено преживяване – той поискал за себе си тридесет сребърника, а не някой за него, който да го е предал.
И така, при внимателен прочит, е невъзможно да говорим за библейските пророчества (и месиански, и апокалиптични), тъй както говорим за пророчестването „по принцип” (древната Сибила, сметките на Нострадамус, гадателствата на Ванга). Защото в същината си последното е една лотария, която, в случай на успех, импонира на плътското мъдруване. Та какво и да излезе вярно някое предсказание? Та какво и ако в Библията има предсказания от такъв характер, които до едно да са верни? Това дали ни приближава до Личността на Христос? Дали ни въцърковява истински? Ни най-малко, защото няма истинско (светотайнствено) общение, а математика – разумът остава разхристовен, остава сам със своя ограничен ресурс, понеже е извън Тайната. А на разума му е нужна интуицията, за да има истинско движение в търсенето и следването на Христа. Именно думата "интуиция" употребявам, защото не зная как другояче да нарека „ума Христов”, за който св. ап. Павел пише в Първото си Послание до Коринтяните… Интуицията, която подсказва на сърцето ти кое е вярно.
Да, св. Давид е преживял опитността на Христос с Иуда Искариотски, срещайки своя „личен Иуда” – Семей. Вкусил и от предателството докрай – омразата и смъртта в отчуждение на любимия си син, уподобявайки се така на Самия Бог.
Св. пр. Осия толкова обичал своята блудна жена (както Яхве обичал Израил), че не се смутил никак, когато Бог започнал да му разказва как търси неверния Си народ, дори в Египет, понеже сам той търсил прелюбодейката по пазарите за робини, където тя доброволно се предоставила, бягайки от него. Така ни е преподаден „пророческия урок”: чрез любовта светостта премнава от Освещващия (Търсещия) към освещваните (търсените), заради отношението, а не поради „достойнството”.
А какво от това, ако е направил св. ев. Матей фактологична грешка? Нима е малко това – да знаем, че когато се чувствме оценени (или продадени) за тридесет сребърника (да речем хиляда долара), не сме единствени – така изтъргували и Божия мъж Захария, така и Богочовека Христос…
***
Наистина, „върху всяка буква от Светото Писание Бог е поставил повече смисъл, отколкото върху земята и небесата” (Мартин Лутер). Но буквите на Писанието са следи от движението на Духа – разкази за съпреживени събития с Бога и в Бога. Адвентистите от седмия ден не предлагат на последователите си това, но в призива: „изследвайте Писанията” ги въвличат в лутане и безперспективност, където вярата зависи от променливостта на факта, защото е вкоренена в творението, а не в Твореца, в историята, вместо в бъдещето, във веществото, вместо в Образа… (Следва)
Честит празник на фондация „Покров Богородичен“ – бъдете радостни!
и от мен – на всички бивши и настоящи колеги, доброволци, сътрудници, автори, преводачи – честит празник!
Цит:
Какво пък да кажем за фактологичната грешка на евангелиста: „тогава се сбъдна реченото чрез пророк Иеремия, който казва: „и взеха трийсетте сребърника – цената на Оценения, Когото оцениха синовете Израилеви” (Матей 27:9) – „месианско пророчество”, което всъщност се намира в книгата с виденията на… св. пр. Захария: „И ще им кажа: ако ви е угодно, дайте Ми заплатата Ми; ако ли не – не давайте; и те ще Ми претеглят за отплата трийсет сребърника” (11:12), още повече, че пророкът говори тук за свое собствено преживяване – той поискал за себе си тридесет сребърника, а не някой за него, който да го е предал.
Ето как е разгадал това “противоречие” проф. Джош Макдауел в книгата си “Отговори на трудни въпроси”:
“Може би най-доброто разрешение е да приемем, че Матей свързва две пророчества – едно от Иеремия и едно от Захария, като споменава само единия автор на така създадената композиция, а именно Иеремия, главния пророк.
Захария не споменава нищо за купуване на нива, докато Иеремия заявява, че Господ му заповядва да купи нива (Иер. 32:6-8), което трябва да бъде сигурна гаранция, дадена от самия Бог, че ниви и лозя ще бъдат продавани в тази земя и за в бъдеще (Иер. 32:15,43).
Една от нивите, посочени от Бога, е нивата на грънчаря. Захария прибавя подробности относно тридесетте сребърника и парите, хвърлени на пода в храма. От това се вижда, че Матей използва подробностите от двете пророчества, но подчертава Иеремия като този, който предсказва целия случай.
Д-р Дж. Е. Роскъп от Talbot Seminary е съгласен с горното становище. Той констатира: ”Матей е смятал, че са се сбъднали два текста – един символичен (Иер. 19:1-13) и един ясен (Зах. Зах. 11:13) – и споменава само единия автор на така свързания цитат, което понякога се е практикувало (както констатира Робърт Гундри – “The Use of the Old Testament in St. Matthew`s Gospel”, стр. 124-125).
Джон Н. Кул също смята, че Матей цитира преди всичко Захария, но е имал предвид и 19 гл. на Иеремия, а главно поради нейната тема – осъждането на Израил (“A Study of Matthew 27:9,10”, бакалавърски тези, Talbot, стр. 56-62, 66, 67).
Кул констатира: “И двете (долината – Иер. 19, нивата – Мат. 27) са станали място, където се погребват мъртвите, и наименованията и на двете са променени, за да напомнят на народа за Божия Съд. Това се потвърждава от традиционната локализация на грънчаровата нива в долината Еном, където Иеремия е прогласявал Божия Съд, пророкувайки промяната на наименованието й в Долина на клане.
Второ, честото използване на Исая и Иеремия в Матеевите цитатни форми напомня на читателите за Божието Спасение и за Божия съд над Неговия народ. Исая е бил свързан със спасението, а Иеремия – с осъждението.
Използването на думата “тоте” (Мат. 2:17 и 27:9) вместо думата “хина” или “хоутос”, които се намират в другите въвеждащи форми, също така подчертава мотива за съд, като се позовава на неприятелите на Христос като на тези, които изпълняват пророчеството (стр. 66, 67).
Гундри констатира, че в този текст споменаването на Иеремия във въвеждащата форма принуждава читателите да забележат връзката с 12 гл. от Иеремия, която иначе би могла да остане незабелязана (стр. 125).”
Към С. Ангелов:
Стилът Ви на писане много напомня на св. ап. Павел, за който архим. доц. Павел Стефанов в по-горната статия казва: „На практика той често пренебрегва правилата на риториката и принципите на логиката, за да открие идеите, които населяват душата му. При разработване на някоя мисъл той се “откъсва” и полита толкова нависоко, че небрежният читател може да забрави къде е започнал.“
damm na6 svetlio, e malko izmekqr mom4e , no e poskoro simpati4en, otkolkoto izmekqr
Цитат от 1978:
damm na6 svetlio, e malko izmekqr mom4e , no e poskoro simpati4en, otkolkoto izmekqr
Да, Велико – иподяконе наш. Симпатичен съм. Ти също – даже шкембето ти придава допълнително очарование 🙂 🙂 🙂
Благодаря ви, г-н Велчев, много ви благодаря! Ласкае ме сравнението, но не съм убеден, че съм достоен за него. За мен св. ап. Павел винаги е бил… най-големия богослов и проповедник.
А не Ви ли хареса обяснението на проф. Макдауел? Според мен е чудесно! Много хора са готови да отхвърлят боговдъхновеността на Библията поради такива мними противоречия. Надявам се, че така им помагаме да разберат колко стойностно е Божието Слово.
Разбрах, че се грижите за наркозависими. Затова отправям апел към всички в сайта да Ви включим в молитвите си, за да може повече хора да се изцеляват и да идват при Христос!
Да, хареса ми обяснението на Джош Макдауел. Но, съм ги чел много подобни – не по-малко убедително обяснява Самуеле Бакиоки колко строго е забранено винопийството в Библията (а то не е 🙂 )
Прочетох внимателно Иер. 19:1-13
Да, става там дума за грънчар и за стомна. Нито нива срещнах, нито 30 сребърника, нито предателство.
Според мен, Макдауел е пусна „търсачка“ 🙂 намерил е в кн. на пр. Йеремия „грънчарство“ и глина и творчески е направил връзка.
„Господ беше с Юда; и той изгони жителите на хълмистата страна, обаче не изгони жителите и на долината, защото имаха железни колесници.“
Съдии 1:19
Май обяснението не звучи твърде убедително:
1) или Господ се страхува от железни колесници;
2)или авторът на кн. Съдии няма достатъчно добро обяснение на ситуацията :-);
3) или между двете „офанзиви“ има някакво събитие (отразено в друга книга), което е разочаровало Бога, така, че Той да не даде победа и в долината.
„Школа Макдауел“ би избрала последния вариант. Аз избирам втория. вярата ми ли е слаба? 🙂 или по-скоро съм последовтелен:
„…вярата ни в автентичността на нашето религиозно преживяване е основана върху динамиката на съпреживяването, а не върху „голия факт”, интерпретиран поразному…“ (автоцитата)
Железните колесници имали нещо като сърпове отстрани и били много страшни.
Само дъждовното кално време ги прецаквало. Дали Яхве по онова време се е бил специализирал в изпращането на дъжд или се чакало раждането на св. пр. Илия 🙂
skype: swetlio_ot_varna
за г-н Велчев
грешка – svetlio_ot_varna
Търсих Ви в скайпа към 21,45, но Ви нямаше. Според мен, допускате грешка още в началото на тълкуванието на Съдии 1:19. В текста се казва, че Господ беше с Юда, т.е. племето на Юда върши действието, а не Господ. И така израилтяните не се страхуват от жителите на хълмистата земя, вероятно защото са по-слабо въоръжени и ги побеждават. Но страшните военни колесници (които Вие описахте) всяват респект в тях и те не посмяват да нападнат жителите на долината. Ще Ви направя аналогия с І Царе 17 гл.: Господ беше с израилевата воиска, но никой не посмя да отговори на предизвикателството на Голиат. Само юношата Давид повярва в Господа и прие битката.
Т.е. не е достатъчно Господ да е с тебе, трябва и ти да си с Господа!
Затова в посланието към Евреите 11 гл. се казва, че побеждават онези, които с вяра се осмеляват да последват Господа.
Моите уважения – не се казва: израелтяните се уплашиха, затова не превзеха долината. Казва се просто, че не са я презвзели. Докато в случая с предизвикателството на Голиат, се посочва (или подразбира) каква е причината – страх.
Защо не оставим Господа намира, докато Той не благоволи да се появи? 🙂 Сигурно Господ е имал не едно, а пет наум, в „случая с колесниците“, но, предмет на нашето обсъждане е какво си е мислил автора, а не какво промишлявате вие, имайки предвид Божественото всемогъщество или Сам Бога – който малко се интересува вероятно какво трябва или не трабва да прави според нас двамата.
Не, че и аз знам какво си е мислил, но със сигурност няма и намек от обяснение, което да подхрани ничие въображение. От къде пък сте сигурен, че го е занимавал компилатора на кн. Съдии въпроса: „Съм ли, не съм ли с Господа?“
Нямаше ме в скайпа, защото забравих да го включа. Утре може да се чуем 🙂
Струва ми се, че четем текста по различен начин. Ето как го разбирам аз:
„Господ беше с Юда; и той (Юда) изгони жителите на хълмистата страна, обаче (Юда) не изгони жителите и на долината, защото имаха железни колесници.“
Ако съм Ви разбрал правилно, Вие го тълкувате така:
„Господ беше с Юда; и той (Господ) изгони жителите на хълмистата страна, обаче (Господ)не изгони жителите и на долината, защото имаха железни колесници.“
ОК! До утре!
Ще се радвам да науча и мнението на другите участници във форума относно тази „енигма“.
mejdu drugto kaska , 6kembeto ti e po golqmo ot moeto. digaiii bradataa
1978:
mejdu drugto kaska , 6kembeto ti e po golqmo ot moeto.
Смо така изглежда, заради разликата в ръста.
Не, аз въобще не го тълкувам – мнението ми е, че няма база за тълкуване – авторът просто описва случката. Целта му не е повече от това, за разлика оттогава, когато обяснява крушението на Самсон или призоваването на Гедеон или други някои събития, където присъства някаква морална оценка или се явява свръхестествена намеса.
Това за мен ни най-малко не уронва авторитета на Библията, а даже е свидетелство за нейната автентичност, колкото и странно да ви звучи. 🙂
Поздрави
И по-точно – единственото обяснение, което дава авторът е, че враговете имали железни колесници. Това явно него го задоволява напълно, което на мен много ми импонира като подход, понеже искрено ме дразни апологетика, която настоява, че за всичко има обяснение. Затова предпочитам да чета този именно честен разказвач, отколкото Макдауел 🙂
Струва ми се, че сте непоседователен. Първо казвате:
„А кой ще разтъкува това:
Написано от portos на 2008-10-02 21:00:50
„Господ беше с Юда; и той изгони жителите на хълмистата страна, обаче не изгони жителите и на долината, защото имаха железни колесници.“
Съдии 1:19″
После давате няколко възможни тълкувания:
„Май обяснението не звучи твърде убедително:
1) или Господ се страхува от железни колесници;
2)или авторът на кн. Съдии няма достатъчно добро обяснение на ситуацията :-);
3) или между двете „офанзиви“ има някакво събитие (отразено в друга книга), което е разочаровало Бога, така, че Той да не даде победа и в долината.“
И когато аз Ви казах какво е тълкуванието, според мен (а не според Макдауел), сега пък твърдите:
„Не, аз въобще не го тълкувам – мнението ми е, че няма база за тълкуване – авторът просто описва случката.“
И още продължавате:
„И по-точно – единственото обяснение, което дава авторът е, че враговете имали железни колесници. Това явно него го задоволява напълно, което на мен много ми импонира като подход, понеже искрено ме дразни апологетика, която настоява, че за всичко има обяснение. Затова предпочитам да чета този именно честен разказвач, отколкото Макдауел“
Но, ако Ви дразни апологетика, която търси обяснения на нещата, защо в началото търсехте такова? Лошото е, че и трите варианта, които предложихте бяха неприемливи и аз (не Макдауел) Ви показах друга алтернатива.
Имам един въпрос, но Ви моля да бъдете искрен. Ако същото тълкувание на Мат. 27:9 беше дадено от някой от светите отци, нямаше ли да го засипете със суперлативи и превъзнасяне?
Но, моля ви се, уважаеми г-не, аз просто дадох пример в статията си, за очевидно противоречие. Отде да зман, че Макдауел имал „тъкувание?“. Въобще не ми е проблема, че е Макдауел. вярвайте ми. Проблемът ми е, че е изсмукано от пръсти.
Защо тука намесвате светите отци? Нямам ни най-малка представа. Ако някой свети отец срещнех да заява подобно нещо, щях просто да си го подчертая и да оставя за някой друг път да премислям твърденията му. Въобще нямаше да го „заливам със суперлативи“.
Съжалявам, че оскърбявам някак си Макдауел. Аз лично харесвам класиците – Калвин, Лутер… Харесвам много и Клайв Стейпълз Луиз. Джош Макдауел съм го чел – не да не съм – но, да си призная – по диагонал, негови ли бяха „Тренировките по християнство“ и „Фактът на възкресението“ (последнотото ми допадн – честна дума)
Не съм искал да Ви обвинявам. Извинявам се, ако думите ми са Ви прозвучали така!
Доколкото си спомням „Тренировките по християнство“ бяха на някой си Гибсън, но „Фактът на възкресението“ е на Макдауел. Преди няколко години излезе една негова доста обемиста книга „Доказателства, които изискват присъда“. Виждал съм я в библиотеките на много видни православни теолози. За съжаление има една група християни, които се правят на по-православни от митрополит Николай. Те хулят в публичното пространство всички иноверци, а скришом ги четат. Радвам се, че не сте от тях и признавате, че тези автори наистина са добри. Аз също съм православен, но признавам постиженията на другите, като определено обаче считам, че нашето богословие е най-добро.
Това за м-т Николай си беше лека шегичка, но на момента не можах да се сетя за някой в Б-я, който да изглежда в по-голяма степен просмукан от православието от него. Може би трябваше да кажа, че се правят на по-православни от св. Йоан Дамаскин.
Аз пък не съм убеден, че „просмукан от православието“ е точния израз за митрополит Николай. Защото следващата стъпка е да кажем „изпълнен с благодатта“ или „избран съсъд на Светия Дух“. А Светото Православие е многолико, както е многообразна Божията благодат.
Освен това на мене лично не ми импонира образа на „непоколебимия воин“ – нека се трогват от него хартиените приключенци, дето по цели нощи мечтаят как ще зашлевят някой нов Арий, стига да им падне.
Думата „просмукан“ предпочитам да я чувам по отношение на хубав парфюм или скъп тютюн. Най-малко подхожда в съчетание с православие, ащото нашата вяра е любяща и човечна – тя никого не просмуква.
Добре, приемам забележката. Нека да приключим с коментарите до тук.