Богословие и спекулация (част 2)



Може да харесате още...

28 Отговори

  1. Milka каза:

    Честит празник на фондация „Покров Богородичен“ – бъдете радостни!

  2. plamen каза:

    и от мен – на всички бивши и настоящи колеги, доброволци, сътрудници, автори, преводачи – честит празник!

  3. Valentin Velchev каза:

    Цит:
    Какво пък да кажем за фактологичната грешка на евангелиста: „тогава се сбъдна реченото чрез пророк Иеремия, който казва: „и взеха трийсетте сребърника – цената на Оценения, Когото оцениха синовете Израилеви” (Матей 27:9) – „месианско пророчество”, което всъщност се намира в книгата с виденията на… св. пр. Захария: „И ще им кажа: ако ви е угодно, дайте Ми заплатата Ми; ако ли не – не давайте; и те ще Ми претеглят за отплата трийсет сребърника” (11:12), още повече, че пророкът говори тук за свое собствено преживяване – той поискал за себе си тридесет сребърника, а не някой за него, който да го е предал.

    Ето как е разгадал това “противоречие” проф. Джош Макдауел в книгата си “Отговори на трудни въпроси”:
    “Може би най-доброто разрешение е да приемем, че Матей свързва две пророчества – едно от Иеремия и едно от Захария, като споменава само единия автор на така създадената композиция, а именно Иеремия, главния пророк.
    Захария не споменава нищо за купуване на нива, докато Иеремия заявява, че Господ му заповядва да купи нива (Иер. 32:6-8), което трябва да бъде сигурна гаранция, дадена от самия Бог, че ниви и лозя ще бъдат продавани в тази земя и за в бъдеще (Иер. 32:15,43).
    Една от нивите, посочени от Бога, е нивата на грънчаря. Захария прибавя подробности относно тридесетте сребърника и парите, хвърлени на пода в храма. От това се вижда, че Матей използва подробностите от двете пророчества, но подчертава Иеремия като този, който предсказва целия случай.

  4. Valentin Velchev каза:

    Д-р Дж. Е. Роскъп от Talbot Seminary е съгласен с горното становище. Той констатира: ”Матей е смятал, че са се сбъднали два текста – един символичен (Иер. 19:1-13) и един ясен (Зах. Зах. 11:13) – и споменава само единия автор на така свързания цитат, което понякога се е практикувало (както констатира Робърт Гундри – “The Use of the Old Testament in St. Matthew`s Gospel”, стр. 124-125).
    Джон Н. Кул също смята, че Матей цитира преди всичко Захария, но е имал предвид и 19 гл. на Иеремия, а главно поради нейната тема – осъждането на Израил (“A Study of Matthew 27:9,10”, бакалавърски тези, Talbot, стр. 56-62, 66, 67).
    Кул констатира: “И двете (долината – Иер. 19, нивата – Мат. 27) са станали място, където се погребват мъртвите, и наименованията и на двете са променени, за да напомнят на народа за Божия Съд. Това се потвърждава от традиционната локализация на грънчаровата нива в долината Еном, където Иеремия е прогласявал Божия Съд, пророкувайки промяната на наименованието й в Долина на клане.
    Второ, честото използване на Исая и Иеремия в Матеевите цитатни форми напомня на читателите за Божието Спасение и за Божия съд над Неговия народ. Исая е бил свързан със спасението, а Иеремия – с осъждението.
    Използването на думата “тоте” (Мат. 2:17 и 27:9) вместо думата “хина” или “хоутос”, които се намират в другите въвеждащи форми, също така подчертава мотива за съд, като се позовава на неприятелите на Христос като на тези, които изпълняват пророчеството (стр. 66, 67).

  5. Valentin Velchev каза:

    Гундри констатира, че в този текст споменаването на Иеремия във въвеждащата форма принуждава читателите да забележат връзката с 12 гл. от Иеремия, която иначе би могла да остане незабелязана (стр. 125).”

    Към С. Ангелов:
    Стилът Ви на писане много напомня на св. ап. Павел, за който архим. доц. Павел Стефанов в по-горната статия казва: „На практика той често пренебрегва правилата на риториката и принципите на логиката, за да открие идеите, които населяват душата му. При разработване на някоя мисъл той се “откъсва” и полита толкова нависоко, че небрежният читател може да забрави къде е започнал.“

  6. 1978 каза:

    damm na6 svetlio, e malko izmekqr mom4e , no e poskoro simpati4en, otkolkoto izmekqr

  7. portos каза:

    Цитат от 1978:
    damm na6 svetlio, e malko izmekqr mom4e , no e poskoro simpati4en, otkolkoto izmekqr

    Да, Велико – иподяконе наш. Симпатичен съм. Ти също – даже шкембето ти придава допълнително очарование 🙂 🙂 🙂

  8. portos каза:

    Благодаря ви, г-н Велчев, много ви благодаря! Ласкае ме сравнението, но не съм убеден, че съм достоен за него. За мен св. ап. Павел винаги е бил… най-големия богослов и проповедник.

  9. Valentin Velchev каза:

    А не Ви ли хареса обяснението на проф. Макдауел? Според мен е чудесно! Много хора са готови да отхвърлят боговдъхновеността на Библията поради такива мними противоречия. Надявам се, че така им помагаме да разберат колко стойностно е Божието Слово.

    Разбрах, че се грижите за наркозависими. Затова отправям апел към всички в сайта да Ви включим в молитвите си, за да може повече хора да се изцеляват и да идват при Христос!

  10. portos каза:

    Да, хареса ми обяснението на Джош Макдауел. Но, съм ги чел много подобни – не по-малко убедително обяснява Самуеле Бакиоки колко строго е забранено винопийството в Библията (а то не е 🙂 )

    Прочетох внимателно Иер. 19:1-13

    Да, става там дума за грънчар и за стомна. Нито нива срещнах, нито 30 сребърника, нито предателство.

    Според мен, Макдауел е пусна „търсачка“ 🙂 намерил е в кн. на пр. Йеремия „грънчарство“ и глина и творчески е направил връзка.

  11. portos каза:

    „Господ беше с Юда; и той изгони жителите на хълмистата страна, обаче не изгони жителите и на долината, защото имаха железни колесници.“
    Съдии 1:19

    Май обяснението не звучи твърде убедително:
    1) или Господ се страхува от железни колесници;
    2)или авторът на кн. Съдии няма достатъчно добро обяснение на ситуацията :-);
    3) или между двете „офанзиви“ има някакво събитие (отразено в друга книга), което е разочаровало Бога, така, че Той да не даде победа и в долината.

    „Школа Макдауел“ би избрала последния вариант. Аз избирам втория. вярата ми ли е слаба? 🙂 или по-скоро съм последовтелен:

    „…вярата ни в автентичността на нашето религиозно преживяване е основана върху динамиката на съпреживяването, а не върху „голия факт”, интерпретиран поразному…“ (автоцитата)

  12. portos каза:

    Железните колесници имали нещо като сърпове отстрани и били много страшни.

    Само дъждовното кално време ги прецаквало. Дали Яхве по онова време се е бил специализирал в изпращането на дъжд или се чакало раждането на св. пр. Илия 🙂

    skype: swetlio_ot_varna

    за г-н Велчев

  13. portos каза:

    грешка – svetlio_ot_varna

  14. Valentin Velchev каза:

    Търсих Ви в скайпа към 21,45, но Ви нямаше. Според мен, допускате грешка още в началото на тълкуванието на Съдии 1:19. В текста се казва, че Господ беше с Юда, т.е. племето на Юда върши действието, а не Господ. И така израилтяните не се страхуват от жителите на хълмистата земя, вероятно защото са по-слабо въоръжени и ги побеждават. Но страшните военни колесници (които Вие описахте) всяват респект в тях и те не посмяват да нападнат жителите на долината. Ще Ви направя аналогия с І Царе 17 гл.: Господ беше с израилевата воиска, но никой не посмя да отговори на предизвикателството на Голиат. Само юношата Давид повярва в Господа и прие битката.
    Т.е. не е достатъчно Господ да е с тебе, трябва и ти да си с Господа!

  15. Valentin Velchev каза:

    Затова в посланието към Евреите 11 гл. се казва, че побеждават онези, които с вяра се осмеляват да последват Господа.

  16. portos каза:

    Моите уважения – не се казва: израелтяните се уплашиха, затова не превзеха долината. Казва се просто, че не са я презвзели. Докато в случая с предизвикателството на Голиат, се посочва (или подразбира) каква е причината – страх.

    Защо не оставим Господа намира, докато Той не благоволи да се появи? 🙂 Сигурно Господ е имал не едно, а пет наум, в „случая с колесниците“, но, предмет на нашето обсъждане е какво си е мислил автора, а не какво промишлявате вие, имайки предвид Божественото всемогъщество или Сам Бога – който малко се интересува вероятно какво трябва или не трабва да прави според нас двамата.

    Не, че и аз знам какво си е мислил, но със сигурност няма и намек от обяснение, което да подхрани ничие въображение. От къде пък сте сигурен, че го е занимавал компилатора на кн. Съдии въпроса: „Съм ли, не съм ли с Господа?“

    Нямаше ме в скайпа, защото забравих да го включа. Утре може да се чуем 🙂

  17. Valentin Velchev каза:

    Струва ми се, че четем текста по различен начин. Ето как го разбирам аз:

    „Господ беше с Юда; и той (Юда) изгони жителите на хълмистата страна, обаче (Юда) не изгони жителите и на долината, защото имаха железни колесници.“

    Ако съм Ви разбрал правилно, Вие го тълкувате така:

    „Господ беше с Юда; и той (Господ) изгони жителите на хълмистата страна, обаче (Господ)не изгони жителите и на долината, защото имаха железни колесници.“

    ОК! До утре!

    Ще се радвам да науча и мнението на другите участници във форума относно тази „енигма“.

  18. 1978 каза:

    mejdu drugto kaska , 6kembeto ti e po golqmo ot moeto. digaiii bradataa

  19. portos каза:

    1978:
    mejdu drugto kaska , 6kembeto ti e po golqmo ot moeto.

    Смо така изглежда, заради разликата в ръста.

  20. portos каза:

    Не, аз въобще не го тълкувам – мнението ми е, че няма база за тълкуване – авторът просто описва случката. Целта му не е повече от това, за разлика оттогава, когато обяснява крушението на Самсон или призоваването на Гедеон или други някои събития, където присъства някаква морална оценка или се явява свръхестествена намеса.

    Това за мен ни най-малко не уронва авторитета на Библията, а даже е свидетелство за нейната автентичност, колкото и странно да ви звучи. 🙂

    Поздрави

  21. portos каза:

    И по-точно – единственото обяснение, което дава авторът е, че враговете имали железни колесници. Това явно него го задоволява напълно, което на мен много ми импонира като подход, понеже искрено ме дразни апологетика, която настоява, че за всичко има обяснение. Затова предпочитам да чета този именно честен разказвач, отколкото Макдауел 🙂

  22. Valentin Velchev каза:

    Струва ми се, че сте непоседователен. Първо казвате:
    „А кой ще разтъкува това:
    Написано от portos на 2008-10-02 21:00:50
    „Господ беше с Юда; и той изгони жителите на хълмистата страна, обаче не изгони жителите и на долината, защото имаха железни колесници.“
    Съдии 1:19″

    После давате няколко възможни тълкувания:
    „Май обяснението не звучи твърде убедително:
    1) или Господ се страхува от железни колесници;
    2)или авторът на кн. Съдии няма достатъчно добро обяснение на ситуацията :-);
    3) или между двете „офанзиви“ има някакво събитие (отразено в друга книга), което е разочаровало Бога, така, че Той да не даде победа и в долината.“

    И когато аз Ви казах какво е тълкуванието, според мен (а не според Макдауел), сега пък твърдите:
    „Не, аз въобще не го тълкувам – мнението ми е, че няма база за тълкуване – авторът просто описва случката.“

    И още продължавате:
    „И по-точно – единственото обяснение, което дава авторът е, че враговете имали железни колесници. Това явно него го задоволява напълно, което на мен много ми импонира като подход, понеже искрено ме дразни апологетика, която настоява, че за всичко има обяснение. Затова предпочитам да чета този именно честен разказвач, отколкото Макдауел“

    Но, ако Ви дразни апологетика, която търси обяснения на нещата, защо в началото търсехте такова? Лошото е, че и трите варианта, които предложихте бяха неприемливи и аз (не Макдауел) Ви показах друга алтернатива.

  23. Valentin Velchev каза:

    Имам един въпрос, но Ви моля да бъдете искрен. Ако същото тълкувание на Мат. 27:9 беше дадено от някой от светите отци, нямаше ли да го засипете със суперлативи и превъзнасяне?

  24. portos каза:

    Но, моля ви се, уважаеми г-не, аз просто дадох пример в статията си, за очевидно противоречие. Отде да зман, че Макдауел имал „тъкувание?“. Въобще не ми е проблема, че е Макдауел. вярвайте ми. Проблемът ми е, че е изсмукано от пръсти.

    Защо тука намесвате светите отци? Нямам ни най-малка представа. Ако някой свети отец срещнех да заява подобно нещо, щях просто да си го подчертая и да оставя за някой друг път да премислям твърденията му. Въобще нямаше да го „заливам със суперлативи“.

    Съжалявам, че оскърбявам някак си Макдауел. Аз лично харесвам класиците – Калвин, Лутер… Харесвам много и Клайв Стейпълз Луиз. Джош Макдауел съм го чел – не да не съм – но, да си призная – по диагонал, негови ли бяха „Тренировките по християнство“ и „Фактът на възкресението“ (последнотото ми допадн – честна дума)

  25. Valentin Velchev каза:

    Не съм искал да Ви обвинявам. Извинявам се, ако думите ми са Ви прозвучали така!
    Доколкото си спомням „Тренировките по християнство“ бяха на някой си Гибсън, но „Фактът на възкресението“ е на Макдауел. Преди няколко години излезе една негова доста обемиста книга „Доказателства, които изискват присъда“. Виждал съм я в библиотеките на много видни православни теолози. За съжаление има една група християни, които се правят на по-православни от митрополит Николай. Те хулят в публичното пространство всички иноверци, а скришом ги четат. Радвам се, че не сте от тях и признавате, че тези автори наистина са добри. Аз също съм православен, но признавам постиженията на другите, като определено обаче считам, че нашето богословие е най-добро.

  26. Valentin Velchev каза:

    Това за м-т Николай си беше лека шегичка, но на момента не можах да се сетя за някой в Б-я, който да изглежда в по-голяма степен просмукан от православието от него. Може би трябваше да кажа, че се правят на по-православни от св. Йоан Дамаскин.

  27. portos каза:

    Аз пък не съм убеден, че „просмукан от православието“ е точния израз за митрополит Николай. Защото следващата стъпка е да кажем „изпълнен с благодатта“ или „избран съсъд на Светия Дух“. А Светото Православие е многолико, както е многообразна Божията благодат.

    Освен това на мене лично не ми импонира образа на „непоколебимия воин“ – нека се трогват от него хартиените приключенци, дето по цели нощи мечтаят как ще зашлевят някой нов Арий, стига да им падне.

    Думата „просмукан“ предпочитам да я чувам по отношение на хубав парфюм или скъп тютюн. Най-малко подхожда в съчетание с православие, ащото нашата вяра е любяща и човечна – тя никого не просмуква.

  28. Valentin Velchev каза:

    Добре, приемам забележката. Нека да приключим с коментарите до тук.