Пътищата към Бога
Божият зов
Вярата е път, по който Бог и човек вървят един към друг. Първата крачка прави Бог, Който винаги и безусловно вярва в човека. Той дава на човека някакъв знак, някакво предчувствие за Своето присъствие. Човекът сякаш чува тайнствения зов Божи и неговата крачка към Бога е отговор на този зов. Бог зове човека явно или тайно, осезаемо или почти незабележимо. Ала трудно е на човека да повярва в Бога, ако преди това не е усетил призоваването.
Вярата е тайна и тайнство. Защо един човек откликва на зова, а друг не? Защо един, чувайки словото Божие, е готов да го приеме, а друг си остава глух? Защо един, срещайки Бога на своя път, веднага захвърля всичко и тръгва подир Него, а друг се извръща и отминава? «И като вървеше покрай Галилейско море, видя двама братя, Симона, наричан Петър, и брата му Андрея, да хвърлят мрежа в морето, понеже бяха рибари; и казва им: вървете след Мене… И те веднага оставиха мрежите, и тръгнаха след Него. Оттам като отиде по-нататък, видя други двама братя, Якова Зеведеева и брата му Иоана… и ги повика. Те веднага оставиха кораба и баща си и тръгнаха след Него» (Мат. 4:18-22). В какво е тайната на тази готовност на галилейските рибари да захвърлят всичко и да тръгнат подир Христос, Когото са видели за пръв път в живота си? И защо богатият младеж, комуто Христос също каза «ела и върви след Мене», не откликна веднага, ами «си тръгна натъжен» (Мат. 19:21-22)? Дали причината не е в това, че онези бяха бедняци, а този притежаваше «голям имот», онези нямаха нищо освен Бога, а този притежаваше «съкровища на земята»?
Всеки човек си има свои съкровища на земята — било то пари или вещи, добра работа или житейско благополучие. А Господ казва: «Блажени нищите духом, защото тяхно е Царството Небесно» (Мат. 4:3). В древните ръкописи на Евангелие от Лука е речено още по-просто и директно: «Блажени нищите, защото ваше е Царството Божие» (Лука 6:20). Блажени усетилите, че нямат нищо в този живот, блажени почувствалите, че никоя земна придобивка не може да им замени Бога. Блажени онези, които отиват и продават цялото си богатство, за да се сдобият с един скъпоценен бисер — вярата (Мат. 13:45-46). Блажени разбралите, че без Бога те са бедняци, ожаднелите и огладнелите за Него с цялата си душа, разум и воля.
Словото за вярата никога не е било лесно за възприемане. Но в наше време хората са толкова погълнати от проблемите на земното съществуване, че много от тях просто нямат време да чуят това слово и да се замислят за Бога. Понякога религиозността се свежда дотам хората да празнуват Коледа и Великден и да спазват все още някакви ритуали само за да «не се откъснат от корените си», от националните традиции. Някъде пък религията изведнъж става «модна» и човек отива на църква, за да не изостане от съседа. Но главното за мнозина е деловият живот, работата. «Деловите хора» — това е една особена генерация на хората от XX век, за които не съществува нищо освен собствената им функция в някаква «работа», бизнес, който ги поглъща изцяло и не им оставя никакъв отдушник или пауза, за да могат да чуят гласа на Бога.
И все пак, колкото и да е парадоксално, сред шума и врявата на случките, събитията, впечатленията хората чуват в сърцето си тайнствения Божи зов. Този зов може би винаги се отъждествява от тях с идеята за Божеството и субективно нерядко се възприема просто като някаква незадоволеност, вътрешно безпокойство, търсене. И едва след години човек осъзнава, че целият му предишен живот е бил толкова непълноценен и сакат тъкмо защото в него не е присъствал Бог, без Когото няма и не може да има битийна пълнота. «Ти си ни създал за Себе Си — казва бл. Августин — и се измъчва нашето сърце, докато не се успокои в Теб».1
Божият зов може да се оприличи на стрела, с която Бог като опитен ловец ранява душата на човека. Кървящата и незарастваща рана кара душата да забрави всичко друго и да търси лекар. Душата на онзи, което е усетил зова, бива обзета от силен копнеж за Бога. «И помислите на тази душа — пише преп. Макарий Египетски — пламтят с духовна любов и неудържим копнеж към все по-славни и светли хубости на духа, горят от неудържима обич към небесния Жених и… копнеят страстно за най-възвишеното и най-великото, което вече не може да се изкаже с думи, нито да се познае с човешки разум… Чрез големи трудове, усилия, дълго подвижничество и съвършена борба… тези души са винаги пленени от небесните духовни тайнства и увлечени от разнообразието на Божията красота, търсейки с голяма жажда все по-доброто и по-великото. Защото в божествения Дух се съдържа разнообразна и неизчерпаема, неизречена и немислима красота, която се разкрива на достойните души за радост и наслада, живот и утеха, тъй щото чистата душа, копнееща всекичасно с безмерна и пламена любов за небесния Жених, да не се оглежда никога вече към земното, но да бъде всецяло обзета от копнеж по Него».2
Многообразието на пътищата
Хората идват при Бога по различен начин. Понякога срещата с Бога бива внезапна и неочаквана, понякога тя е подготвена от дълъг път на търсения, съмнения, разочарования. В едни случаи Бог «настига» човека, сварвайки го неподготвен, в други човекът сам намира Бога, сам се обръща към Него. Това обръщане може да се случи рано или късно, в детството или младостта, в зрелите години или старостта. И няма двама хора, които да са дошли при Бога по еднакъв начин. И няма такъв утъпкан друм, който някой да може да измине вместо друг. Тук всеки си проправя сам пътя, всеки трябва да измине целия път сам и да намери своя личен Бог, Комуто да каже: «Боже, Ти си моят Бог!» (Пс. 62:2). Бог е един и същ за всички хора, но Той трябва да бъде открит от мен и да стане мой.
Един от примерите за внезапен обрат е апостол Павел. Преди да стане апостол, той бил правоверен юдеин и мразел християнството като пакостна и опасна секта: «дишайки заплахи и убийства», той отивал в Дамаск, канейки се да стори много злини на Църквата. И когато вече наближавал града, «изведнъж го огря светлина от небето; и като падна на земята, чу глас, който му думаше: Савле, Савле, що Ме гониш? А той отговори: кой си Ти, Господине? Господ каза: Аз съм Иисус, Когото ти гониш» (Деян. 9:1-5). Ослепен от божествената светлина, Савел изгубил зрение — три дни не виждал, не ял и не пил нищо. А след това се покръстил, прозрял и станал апостол Христов — станал онзи, комуто било съдено «повече от всички» да се потруди за проповедта на Евангелието (1 Кор. 15:10). И веднага след кръщението си тръгнал да проповядва онзи Христос, Който се разкрил лично на него, Който станал негов Бог.
А ето един пример с наш съвременник — Сурожкия митрополит Антоний. През детските си години той бил невярващ. Онова, което бил чувал за Христос, не предизвиквало у него никакви симпатии към християнството. Веднъж, възмутен от проповедта на един свещеник, той решил да провери дали наистина християнството е толкова непривлекателно, както го изобразяват в сладникавите разкази. Той взел Новия Завет, избрал от четирите Евангелия най-краткото, за да не губи много време, и започнал да чете. «Докато четях Евангелието от Марк — разказва самият той, — между първата глава и началото на третата аз изведнъж усетих, че от другата страна на масата, на която седях, Някой стои невидимо, но абсолютно осезаемо. Когато вдигнах очи, аз нищо не видях, нищо не чух, никакви сетивни усещания не получих, и все пак имах абсолютната увереност, че от другата страна на масата стои Иисус Христос… От този момент в мен започна да се извършва цялостен поврат… Аз усетих, че не мога да имам никаква друга задача в живота освен да споделям с другите онази преобразяваща живота радост, която ми се откри в познаването на Бога и Христос. И тогава, докато бях още тинейджър, навреме и не навреме, зад училищния чин, в метрото, в детските лагери аз започнах да говоря за Христос, както Той се беше открил на мен: като живот, като радост, като смисъл, като нещо толкова ново, че то обновяваше всичко… Бих могъл да кажа заедно с апостол Павел: «Горко ми, ако не благовестя» (1 Кор. 9:16). Горко ми, защото да не споделям това чудо би било престъпление срещу Бога, Който извърши с мен това чудо, и срещу хората, които жадуват по цялата земя живо слово за Бога, за човека, за живота…»3
Не толкова внезапен, но не по-малко неочакван бил повратът към религията на френския яхтсмен Бернар Моатесие. Бидейки участник в кръгосветска надпревара с яхти, чийто победител щял да получи парична премия и световна слава, той уверено се движел към финала и имал всички шансове да разчита на победа — вече му подготвяли тържествено посрещане в Англия. Неочаквано за всички той променил маршрута и насочил яхтата си към бреговете на Полинезия… Едва след няколко месеца хората успели да разберат защо Бернар е излязъл от играта. Намирайки се дълго време насаме с океана и небето, той все повече се замислял за смисъла на живота и все по-малко привлекателна му се струвала целта, към която се стремял — парите, успехът, славата. В океана той усетил диханието на вечността, почувствал присъствието на Бога и вече не искал да се завръща към обичайната светска суета.
Разбира се, повратът към Бога далеч не винаги е внезапен и неочакван: по-често човекът дълго търси, преди да намери. Блаженият Августин трябвало да мине през много заблуди и изпитания, за прочете множество философски и богословски книги, преди да разбере на трийсет и три години, че не може да живее без Бога. В наше време някои започват да търсят абстрактната и отвлечената «истина» чрез книгите, а стигат до откровението на Бога Личност. Понякога хората стигат до християнството по заобиколен път — чрез източните религии и култове, будизма, йогата. Други идват при Бога, минавайки през някоя катастрофа: загуба на близък човек, скръб, болест, сгромолясване на надеждите. В нещастието си човекът усеща своята нищета, разбира, че е загубил всичко и не притежава нищо освен Бога. Тогава той може да призове Бога de profundis — из дълбините (Пс. 129:1), от бездната на мъката и отчатанието.
Повратът към Бога може да се случи благодарение на среща с някой истински вярващ — свещеник, благочестив мирянин. Христос казва: «Тъй да светне пред човеците светлината ви, та да видят добрите ви дела и да прославят Небесния ваш Отец» (Мат. 5:16). Ако християните сияеха с божествена светлина, ако в очите им се отразяваше божествената любов, то това би било най-доброто свидетелство за Бога и доказателство за Неговото съществуване. Един младеж решил да посвети живота си на Бога след като видял свещеник, който пред очите му се преобразил като Христос на Тавор и просиял с небесна светлина…
Има и един на пръв поглед най-естествен път към Бога: детето се ражда в религиозно семейство и пораства като вярващ. И все пак вярата, дори наследена от предците, трябва да бъде осмислена и изстрадана от самия човек, трябва да стане част от неговия собствен опит. Известни са случаи, когато от религиозни или дори свещенически семейства са излизали атеисти: достатъчно е да си спомним Чернишевски и Добролюбов, които произлезли от свещеническото съсловие, но скъсали с вярата на своите деди… Човек не се ражда вярващ. Вярата се дава, но тя се дава благодарение на усилията и подвига на онзи, който я търси.
Философията търси Създателя на вселената
Откак човекът живее на земята, винаги му е бил присъщ стремежът да намери истината, да осмисли своето битие. В стара Гърция философите се занимавали с изследване на мирозданието и неговите закони, а също и на човека и на закономерностите на неговото мислене, надявайки се оттам да добият знание за първопричините на всички неща. Философите не само се отдавали на разсъждения и логика, те изучавали също и астрономия и физика, математика и геометрия, музика и поезия. Разностранните познания се съчетавали с аскетичен живот и молитва, без които не можеш да стигнеш до пречистване на ума, душата и тялото — до катарзис.
Изучавайки видимия свят, философите стигнали до извода, че във Вселената няма нищо случайно, че всеки детайл си е на мястото и изпълнява някаква функция, подчинявайки се на строги закони: планетите никога не се отклоняват от своите орбити и спътниците не напускат своите планети. Всичко в света е толкова хармонично и целесъобразно, че древните хора го нарекли «космос», т. е. красота, ред, хармония, в противоположност на «хаоса» — безредието, дисхармонията. Космосът бил за тях един огромен механизъм, в който действа единен ненарушим ритъм, необъркващ се никога пулс. Ала всеки механизъм трябва да е създаден от някого, всеки часовник трябва да бъде конструиран и навит. Тъй философите стигнали по диалектичен път до идеята за един Устроител на Вселената. Платон Го наричал Творец, Отец, Бог и Демиург — последният термин означавава «Майстор». «Всичко възникнало се нуждае от някаква причина за появата си — пише Платон. — Разбира се, не е лесно да открием Създателя и Отеца на тази Вселена, а дори и да Го открием, не можем да разказваме за Него на всички… Космосът е прекрасен и неговият Демиург е добър… Космосът е най-прекрасното от всички неща, а Демиургът е най-добрата от всички причини… Бидейки благ, Той се погрижил за всички видими неща, които пребъдвали преди това не в покой, а в нестройно и безредно движение; Той ги вкарал от безредие в ред».4
Платон живял в страна, в която господствал тотален политеизъм: хората обожествявали стихиите и силите на природата и се кланяли на тях. Формално философията не отхвърляла боговете, но признавала един висш Разум над тях. В космологията на Платон боговете имат функции, подобни на функциите на ангелите в монотеистичните религии: Демиургът ги е създал и властва над тях, а те служат на Неговата воля. Когато пожелава да създаде хората, Творецът се обръща към тях: «Богове на боговете! Аз съм вашият Демиург и Отецът на всички неща, а възникналото от Мен ще пребъде неразрушимо, защото такава е Моята воля».5 След това Той им дава първичната материя и им нарежда да създадат от нея хора… Фактически античната философия в лицето на най-добрите си представители се доближавала до истината за единия Бог.
Философите говорели също тъй и за Логос (гр. logos означавава «слово», «разум», «мисъл», «закон»), който първоначално се възприемал като някакъв вечен и всеобщ закон, на чиято основа е устроен целият свят. И все пак Логосът не е само абстрактна и отвлечена идея: той е и божествена съзидателна сила, посредник между Бога и сътворения свят. Тъй учел Филон Александрийски и неоплатониците. При Плотин, представител на школата на неоплатониците, философията почти се превръща в религия — той подчертава трансцендентността, безпределността, неограничеността и непознаваемостта на Божеството: никакви определения не могат да Го изчерпят, никакви свойства не могат да Му се припишат. Бидейки битийна пълнота, Едното (тъй Плотин нарича Бога) поражда всички други видове битие, първи от които е Умът, а втори — Световната Душа; отвъд пределите на Световната Душа се намира материалният свят, т. е. Вселената, на която Душата вдъхва живот. По този начин светът е сякаш едно отражение на божествената реалност и носи белезите на красота и съвършенство. Едното, Умът и Душата заедно съставляват божествена Триада (Троица). Чрез пречистването-катарзис човекът може да се извиси до съзерцание на Бога, и все пак Бог пак си остава непостижим и непристъпен, остава си тайна.
Античната философия се доближава по пътя на диалектиката плътно до истините, които ще бъдат окончателно разкрити от християнството — за единия Бог, Създател на света, за божествения Логос — Сина, за Светата Троица. Неслучайно раннохристиянските автори наричали философията «християнство преди Христос». «Макар елинската философия да не съдържа истината в цялото ѝ величие… тя все пак проправя път към Христос», казвал Климент Александрийски.6 Мнозина отци и учители на Църквата стигнали до християнството чрез изучаване на философията или най-малкото се отнасяли с голямо уважение към нея: свещеномъченик Юстин Философ, Климент Александрийски, бл. Августин, св. Григорий Нисийски, св. Григорий Богослов. В притвора на древнохристиянските храмове заедно с мъчениците и светиите били изобразявани Сократ, Платон и Аристотел като предтечи и предвъзвестители на истината…
Богооткровената религия
Повечето народи, обитавали дохристиянския свят, пребъдвали в мрака на многобожието. Дори и да се намирали отделни светли умове, подобни на гръцките философи, способни да се изтръгнат от плена на политеизма, техните прозрения за единия Бог си оставали най-често догадки на спекулиращия разум и Богът Творец изглеждал далечен и абстрактен. Някои дори смятали, че Бог само е устроил Вселената, само е задвижил, тъй да се каже, механизма, и повече не се меси в хорските работи, предоставяйки всичко на волята на съдбата.
Имало обаче един избран народ, комуто Бог доверил съкровеното знание за Себе Си, за сътворението на света, за смисъла на битието. Древните евреи познавали Бога не от книги и не от разсъждения на мъдреци, а от собствен многовековен опит. Те съставили една велика Книга — Библията, която не била измислена от хора, а дадена свише чрез непосредствено откровение от Бога. Ной, Авраам, Исаак, Яков, Моисей, Илия, мнозина праведници и пророци не просто размишлявали за Бога, не просто Му се молели — те Го виждали с очите си, беседвали очи в очи с Него. «…И Господ се яви на Аврама и му рече: Аз съм Бог Всемогъщий, ходи пред Мене и бъди непорочен; и ще сключа Моя завет между Мене и тебе… Тогава Аврам падна ничком, а Бог продължаваше да говори с него и рече: Аз съм — и ето заветът Ми с тебе: ти ще бъдеш баща на много народи… за да бъда Бог на тебе и на твоите потомци след тебе» (Бит. 17:1-4,7). Евреите наричали Бога «Бог на бащите ни», т. е. Бог на предците, и пазели свято завета, даден на техните бащи.
Всички откровения на Бога в Стария Завет имат личностен характер. Бог се разкрива на човека не като абстрактна сила, а като живо Същество — говорещо, чуващо, виждащо, мисълещо, помагащо. «И рече Господ на Моисея: ето, Аз ще дойда при теб в гъст облак, за да чуе народът как ще говоря с теб и да ти повярва завинаги… На третия ден, при настъпването на утрото, имаше гръмотевици и мълнии и гъст облак над планината, и тръбен звук твърде силен; и затрепери целият народ… А планината Синай цялата димеше, защото Господ бе слязъл върху нея в огън; и дим се дигаше от нея като от пещ, и цялата планина силно се тресеше; и тръбният звук ставаше все по-силен… Моисей говореше, а Бог му отвръщаше с глас… И рече Бог (на Моисей) всички тези слова, казвайки: Аз съм Господ, Бог твой… да нямаш други богове пред лицето Ми… И стоеше (целият) народ отдалеч, а Моисей влезе в мрака, дето е Бог» (Изх. 19:9, 16, 18-19; 20:1-3, 21). Мракът и облакът в този случай означавават тайната: макар Бог да се явява на човека, Той все пак си остава тайнствен и непостижим. Никой човек не трябвало да се доближава до Синай, «за да не умре» (Изх. 20:19), защото «човек не може да види Бога и да остане жив» (Изх. 33:20). Това означава, че, макар Моисей и да е видял Бога, същността Му остава недостъпна за човешкото разбиране.
В живота на израилския народ Бог взема живо и дейно участие. Когато Моисей извежда народа от Египет в Обетованата земя, Сам Бог в огнен стълб крачи пред народа. Бог пребъдва сред хората, общува с тях, живее в дома, който те изграждат за Него. Когато цар Соломон завършва строителството на храма, той призовава Бога и Го моли да живее в него. «…Облак изпълни дома Господен; и свещениците не можеха да вършат служението си поради облака, защото славата Господня изпълни храма Господен. Тогава Соломон рече: Господ е казал, че Той благоволи да обитава в мъгла; Аз построих храма като Твое жилище… Наистина, Бог ли ще живее на земята? Небето и небето на небесата не Те побират, та камо ли този храм, който Аз построих… Но чуй молитвата на Твоя раб и неговото прошение… Да бъдат очите Ти насочени към този храм ден и нощ, към това място, за което си казал: “Моето име ще бъде там”… при всяка молитва, при всяко прошение от който и да е човек в твоя народ Израилев, когато те усетят бедствие в своето сърце и прострат ръцете си към този храм, чуй от небето, от мястото на Твоето обиталище, и ги помилуй» (3 Цар. 8:10-13, 27-29, 38-39). И Бог, Който обитава в мъгла, сиреч в тайна, Който не може да бъде побран от небето и земята, т. е. от видимия и невидимия свят, слиза при хората и живее там, където те искат Той да живее, където те са Му отредили място.
Това е най-поразителното в богооткровената религия: Бог си остава скрит под булото на тайната, остава неведом и заедно с това е толкова близък до хората, че те могат да Го наричат «нашият Бог» и «моят Бог». И тъкмо в това е пропастта, която ляга между Божието откровение и всички достижения на човешката мисъл: Богът на философите си остава абстрактен и мъртъв, докато Богът на откровението е жив, близък и личностен. И единият, и другият път водят до разбиране на това, че Бог е непостижим, че Той е тайна, но философията оставя човека в подножието на планината и не му позволява по-нататъшно изкачване, докато религията го води към върха, където Бог живее в мрака, тя го въвежда във вътрешността на облака, т. е. отвъд всички думи и разсъдъчни умозаключения отбулва пред него тайната на Бога…
* * *
Вижте каква тайна: има души, които са познали Господа; има души, които не са Го познали, но вярват; а има и такива, които не само не са познали, но и не вярват… Неверието идва от гордостта. Горделивият човек иска да познае със своя ум и знание всичко, но той не успява да познае Бога, защото Бог се открива само на смирените души… И на небето, и на земята Господ се познава само чрез Светия Дух… И душата на езичниците е усещала, че има Бог, макар те да не знаели как да почитат истиния Бог. Но Светият Дух научил светите пророци, подир тях апостолите, а подир тях и светите отци и епископи наши и тъй вярата стигнала и до нас… О, хора, творения Божи, познайте Твореца. Той ви обича. Познайте Христовата любов и живейте в мир… Обърнете се към Него, всички земни народи, и отправете молитвите си към Бога; и молитвата на цялата земя ще се издигне към небето като тих облак, озарен от слънцето… Познайте, народи, че сме създадени за слава Божия на небето и не се привързвайте към земята, защото Бог е нашият Отец и ни обича като Свои скъпи деца.
Преп. Силуан Атонски
Философията… е очевиден и въплътен отпечатък на истинското учение, дар, изпратен на елините от Бога. И тя не ни откъсва от вярата… напротив, ние се ограждаме с философията като с някакъв як стожер, откривайки в нея съюзник, заедно с когото ние обосноваваме нашата вяра… Преди идването на Господа философията бе необходима на елините като средство за достигане на известен вид праведност… Тя бе за елините също такъв ръководител, какъвто бе Законът за евреите, и ги водеше като деца при Христос (Гал. 3:23-24)… Няма съмнение, че пътят към Истината е един, но в нея се вливат ручеи — едни от едната, други от другата страна, съединявайки се в ложето ѝ в една река, която вече тече към вечността.
Климент Александрийски
Четенето на книгите на платониците ме подбуди да търся безтелесната истина: аз видях «невидимото, разбрано чрез творението», и, отблъснат назад, усетих, че поради тъмнината на душата ми съзерцанието е невъзможно за мен. Аз бях сигурен, че Ти съществуваш, че Ти си безкраен, но не и разпръснат в пространството… И тъй, аз се захванах с жадност за почтените книги, продиктувани от Твоя Дух и преди всичко за посланията на апостол Павел… Започнах да чета и разбрах, че всичко истинско, прочетено от мен в книгите на философите, се казва и в Твоето Писание… (Но в книгите на философите) го нямаше онова благочестие, онези сълзи на изповеданието… онова «сърце съкрушено и смирено» (Пс. 50:19), нямаше нито дума за спасението на народа, за «града, украсен като невеста» (Откр. 21:2), за «залога на Светия Дух» (2 Кор. 1:22), за Чашата, която ни е изкупила. Никой там не възпява: «нима не на Бога е покорена моята душа? От Него е моето спасение…» (Пс. 61:2). Никой няма да чуе там призива: «Елате при Мен, страдащи». Те (философите) презрително ще се извърнат от Онзи, Което е «кротък и смирен по сърце» (Мат. 11:25-28).
Бл. Августин
…Всичко съдейства за благото на онези, които обичат Бога и са призвани по Негова воля. Защото които Той е предузнал, тях е и предопределил (да бъдат) подобни на образа на Неговия Син… а които е предопределил, тях е и призовал, а които е призовал, тях е и оправдал, а които е оправдал, тях е и прославил. Е, какво да кажем за това? Ако Бог е за нас, то кой е против нас?
Апостол Павел
Вярата в Христа е нов рай. Затова Бог е предузнал преди създание-мира всички, които са повярвали и трябва да повярват в Него, които Той е призовал и няма да престане (да призовава) до свършека на света, които е прославил и ще прослави, които е оправдал и ще оправдае, явно показвайки ги подобни на образа на славата на Своя Син чрез светото Кръщение и благодатта на Светия Дух, правейки ги тайнствено синове Божии и възстановявайки ги от стари в нови, от смъртни в безсмъртни…
Преп. Симеон Нови Богослов
Бележки
1 Августин. Изповед 1, 1.
2 Макарий Египетский. Новые духовные беседы. М., 1990. С. 49-50.
3 Митрополит Сурожский Антоний. Беседы о вере и Церкви. М., 1991. Сс. 3 от обложката и 308-309.
4 Платон. Тимей 28с-30b.
5 Платон. Тимей 41а.
6 Климент Александрийски. Стромати 1, 1-1, 5.
Из книгата „Таинство веры“. Москва, 2006 г.
Превод: Андрей Романов