Предстоящи ръкоположения в БПЦ



БЛИЗКИ ТЕМИ:

24 коментара

  1. Християнче каза:

    С новите епископи ще е още по забавно и интересно в БПЦ. Ще сме свидетели на още по големи сеири и братско – сестрински панаири. Предстои ни да видим и голямия „чудотворен“ събор. Какво ли ще е тогава?

  2. Milka каза:

    Тъжна надпревара започва в Църквата ни – епископски гласове за „бялото було“. Кога най-накрая ще кажем :“Недостоен!“

  3. Liturgist каза:

    Не бих могъл да коментирам качествата на бъдещите нови епископи, защото не ги познавам. Съгласен съм, обаче с мнението на архим. Павел Стефанов, че в БПЦ „свободните“ епископи са литургичен и каноничен парадокс. Епископът е надзорник. За да бъдеш такъв, трябва да надзираваш някого, или нещо. Епископ без епархия е нещо чуждо и непознато в Църквата. През първите векове са съществували множество поместни църкви с предстоятел епископ. По- късно част от тях били наречени хорепископи. Последните са управлявали селски епархии и постепенно били подчинени на градския епископ, но по същество техните литургични функции не били ощетени ни най- малко. Просто административно преминали към близкия по- голям център, но си оставали „пълнокръвни“, реални епископи. Титлата, която носили била изпълнена с реално съдържание. Докато титлите, които сега дават на нашите епископи, са на несъществуващи „древнопросияли“ епархии- спокойно можем да ги наречем „виртуални“. Това е порочна практика. Нещата биха придобили истински смисъл ако, например епископът, който ще бъде в гр. Смолян, носи титлата „Смолянски“ и нека пак да бъде подчинен на Пловдивския митрополит. Но тогава той няма да бъде неясен придатък към вече съществуваща епархия, както е сега. Тъжно е, когато в „Св. Александър Невски“ се подреди имагинерният ни епископат, който е призван да бъде единствено инкубатор за бъдещи митрополити.
    Считам, че въпросът, който поставям е изключително важен и дано събор премахне това ненормално положение!

  4. p_stefanos каза:

    Не изключвам възможността Траянополския и Агатоникийския дори да не знаят къде са техните „катедри“.
    Подобни измишльотини придават на цялата ни църква безотговорен, откъснат от живата реалностит облик.
    В същото време големи градове като Бургас, Карджали, Казанлък и пр. нямат епископи и тънат в летаргия.
    Права е Milka – „Недостоин!“ е църковна позиция и практика!
    Защо сме го забравили?!
    Защо го отхвърляме?!
    Защо сме започнали да го възприемаме като антицърковно?!

  5. Liturgist каза:

    Отче, ще Ви помоля като историк да напишете в сайта статия, в която да разясните къде , според църковната история, са се намирали катедрите, чиито имена носят нашите епископи /всички, не само новите/. Смятам, че такава информация ще е полезна и на самите тях. Предварително благодаря!

  6. Дон Кихот каза:

    Да оставя цялата си работа с да пиша история на отдавна изчезнали катедри? Защо? За да придам оттенък на каноничност на три неканонични ръкоположения? Не!
    .
    Освен това, трябва да ми се плати и то във евро. Какъв обет бе? Тези пишман-епископи, които са платили комуто трябва и както трябва, за да направят кариера, да не би да са мислели за обет? Стига това демоде. Сега е царица парица! Нъл тъй?

  7. glory каза:

    След това цар Михаил опустошил цяла Тракия до развалините на древния Траянопол близо до устието на Марица

  8. Liturgist каза:

    Добре! Аз просто молих за справка, а не за научен труд. И не за да се придаде легитимност на новите и стари епископи. По- горе изразих мнението си по този въпрос.

  9. glory каза:

    Село Оряхово се намира на почти на равно разстояние /2-3часа път/ от три морета – Черно, Бяло и Мраморно. Най близкия до него град е Любимец/12км./, а на около 25-30км. са Харманли, Тополовград и Свиленград. Границата с Турция е на около 40км, а тази с Гърция на 30км. Селото е разположено в южните склонове на Сакар планина. Това позволява от него да се открива изключително красива гледка към долината на река Марица и Източните Родопи. В старото селище на Оряхово се намират останките от византийския град Агатоники – едно от десетте епископства подчинени на Филипополис. Сведение за този град има в Сюлеманкьойския надпис на хан Омуртаг и в хрониките на византийската историчка Ана Комнина

  10. timoti каза:

    Трябва да спрем това безумие!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Недостойни да ръкополагат недостойни… Моля ви кажете НЕДОСТОЙН когато трябва
    защото аз ще го направя…БОГ ПОРУГАН НЕ БИВА!!!!!! нека не бездействаме това е нашата вяра и нашата Църква, не тяхната!!!!!!

  11. Idiot каза:

    От доста време за църквата ни се говори и пише като светска институция. Освен това, се смята, че едва ли не, като някой прекрачи прага на манастира с цел да стане монах, той трябва вече едва ли не да живее като светец. Нека не забравяме, че светът се държи на молитвите на монасите и точно заради това те са под постоянен жесток прицел на оня, рогатия, дано да гори в ада. Свети Йоан Златоуст е казал, че много малко от свещениците и монасите се спасяват.
    Не е никак правилно да правя коментар на коментарите, но който може и/или иска да иде на ръкоположенията и да викне „недостоен“. За архимандрит Антоний ако съм на ръкоположението ще викна „недостоен“, тъй като, доколкото разбирам, е много млад и може би на плещите му ще се стовари непосилен товар.
    А Бог поруган не бива никога. Просто няма как да стане. Нека и не забравяме, че всичко е по Божие допущение и то е израз на Неговата необятна любов. Защо ще допуска това или онова? Ами за да станем по-мъдри и по-достойни за Него. Каквото и да стане, нека да се молим за нашите епископи, Господ да им праща мъдрост и благодат.

  12. KATI каза:

    „..където е епископът-там е Църквата“- цитат Понеже се вижда,че знаете – ще ни обясните ли, моля, какви са задълженията на епископа към миряните? Накратко.

  13. Liturgist каза:

    Първото основно задължение на епископа е да предстоява пред Божия престол. Той би трябвало да стои в образа на Христос по време на Тайната вечеря, т.е. Евхаристията. Тук оставям настрана личните достойнства, или недостатъци на всеки един от тях. Върху епископа лежи и учителното задължение. Хубаво е той да съблюдава и да се грижи за чистотата на вярата в поверената му епархия. Друг е въпросът доколко е подготвен за това и дали по- скоро той не е „възпитан“ от своята енория като дете, по- късно в семинарията и т.н. А беспорно задълженията на епископа към миряните е да бъде обичащ баща. Доколкото е възможно да няма за него маловажен проблем. За съжаление митрополиите са по- недостъпни от Белия дом. Трудно излизат от тях някакви полезни напътствия, или утеха. Не знам дали разбрах добре това, което ме питате, KATI, но в идеален план епископът и народът трябва да съзиждат Църквата Христова като не могат един без друг. Съзнавам, че това, което написах е напълно учебникарско. Епископът в отношението си към миряните трябва да бъде повече човек, отколкото администратор, или чиновник. С това, впрочем, неговото задължение по нищо не се отличава от задължението на всеки един от нас.

  14. KATI каза:

    Де да беше така. Всичко, което споделяте за сегашните епископи е вярно.
    И ето от известно време насам питам как е правилно да се изповядва в Символа на вярата: „свята“ или „света“ Църква, понеже разлика между двете думи има: едната „свята“ : означава чиста и безгрешна, понеже глава на Църквата е Сам Нашият Господ Иисус Христос, но Неговата Църква е свята чрез освещение, затова в Никео-Цариградския Символ на вярата е записано „вярвам в една света…“,т.е.“света“ означава: очистваща се чрез тайнствата на Светия дух и Христовото причастие на каещата се за греховете си видима Църква,която участва в молитвеното общение на литургията. И не мога да получа отговор дали съм права и дали не променя Символа на вярата този, който изповядва „свята“, а кара и хората да правят това, като посяга на чистотата на вярата.
    Ще ми отговорите Liturgist? Моят живот и моят път са зависими от това?

  15. Liturgist каза:

    Според мен между думите „свята“ и „света“ няма никаква разлика. Проблемът тук е на езиково, а не на вероучително ниво. Мисля, че е неправилно Църквата да се дели на „свята“ и „освещаваща се“. Църквата може да бъде само свята, защото в Нея действа неизменно Светият Дух, а освещаващите се сме всички ние и всъщност ние, а не Църквата, се освещаваме по време на тайнствата. Така че за мен е без значение дали ще употребим „свята“, или „света“. Проблемът е на езиково равнище и касае старата ятова гласна, която и до сега кара някои да казват „хлеб“, вм. „хляб“, или „бегай“, вм. „бягай“. Което и да употребите, KATI, ще бъде правилно.
    Друг е въпросът, че преди години познавахме протестантите по това, че казваха „Святият Дух“, докато ние и досега използваме „Светият Дух“. Но така беше преведено в протестантските библии, така го употребяваха и те. И не този пролем на изговора ги прави отделни от православните, разбира се.
    Май бях многословен…
    С едно изречение- вярна е всяка една от думите, които те безпокоят; употребявай тази, която е в традицията на твоя храм и…важен е православният смисъл, който ще вложим в нея. Бъди здрава!

  16. KATI каза:

    Сторихте ми голямо добро, като си направихте труда да се аргументирате. Ще приема думите Ви за истина, защото в тях има увещание и любов.
    Сърдечно благодаря.

  17. prokimen каза:

    Уважаема KATI, думите на св. Киприан Картагенски, които сте цитирали се тълкуват твърде неправилно и до степен на ерес. Днес, когато се правят всячески усилия да се помени Църквата, трябва да се знае, че Епископът не е Църквата, както и църковната администрация не е Църквата Христова. Ватиканът си има един „безгрешен“ папа, а в Православието всички епископи са „безгрешни“ и тежат повече и от един папа.

  18. Дон Кихот каза:

    Нов епископ ръкоположен от само двама митрополити. – http://www.dveri.bg/content/view/6102/29/
    .
    Когато неканонични ръкополагат неканонични, не се получава неканоничност на квадрат?

  19. Liturgist каза:

    След всичко това, което става, един неизкушен от непогрешимостта на нашите епископи Левски би написал в тефтерчето си: „Българска Православна Църкво????“

  20. Toshev2006 каза:

    Хиротонията във Враца е показател, че беззаконниците се узаконяват в беззаконието си. Бог поругаван не бива. Поне са са последователни в греха си.Утвърдени са в него.

  21. timoti каза:

    нямам думи. Следващият владика може да е негър, май не сме имали такъв. Ама трябва да открадне няколко череши……

  22. Vasco каза:

    Отец Антоний го познавам лично. Бих гласувал за него и с двете ръце да бъде ръкоположен. За другите – само за о. Борис съм чувал. А кой е дядо Киприян? Това че е ром нищо не значи. Господ не дели миряните по раси.

  23. KATI каза:

    Разбирам огорчението Ви и мисля (от опит ), че се нарушава съборността, защото „Божията правда чрез вяра в Иисуса Христа е у всички и върху всички вярващи, защото няма разлика:всички съгрешиха и са лишени от славата Божия“ 22;23/гл.3 Послание на Св.Апостол Павла до Римляни.
    Taka, като ги коментираме – няма ли да ни отлъчат и анатемосат? И как ще вземем причастие, ако не можем да се помирим?

  24. KATI каза:

    И тримата си имат качества, но според мен готов е само арх.Борис. За другите двама мисля, че залитат, макар че се усещат и се каят, но все пак заради младостта им е опасно.Но кой го е грижа какво мисли народът!
    Може би времето го иска: да се учат на нашите глави, за взаимно назидание! Да помага Господ – Бог е милостив.

Споделете в социалните мрежи