Предстоящи ръкоположения в БПЦ
През последните дни в църковното пространство и в редица медии се коментира решение на Светия Синод на БПЦ за предстоящо ръкоположение на трима нови епископи. От канцеларията на Синода отказаха да направят официално изявление по случая, поради недобронамереното и некоректно отразяване на събитието в някои медии. По тази причина до днес в Православие България не беше оповестено синодалното решение.
Според работната информация, която получихме от канцеларията, тримата наречени за нови епископи са архимандрит Борис, бивш секретар на Синода, и архимандритите Антоний и Киприян. Архимандрит Киприян, който ще бъде хиротонисан на 3 март във Враца, ще стане викариен епископ на Врачанския митрополит с титлата Траянополски епископ. На 22 март в Бачковския манастир архимандрит Борис ще бъде ръкоположен за Агатоникийски епископ. Архимандрит Антоний, който ще стане викариен епископ на Пловдивския митрополит в Смолян, ще бъде ръкоположен на 23 март в Пловдив.
Бележка на редакцията: Новите епископски назначения в БПЦ предизвикаха разговори и слухове в църковните среди. През последните дни редакцията на Православие БГ получи анонимни писма с критики и компромати срещу някои от духовниците, наречени за епископи на БПЦ. Във връзка с това искаме да заявим, че никога не сме публикували и няма да публикуваме анонимни обвинения и компромати. Нямаме намерение да ставаме и рупор на църковни и околоцърковни слухове, одумвания и клюки. Ако някой има възражения срещу лицата, наречени за епископи, нека да ги изложи на страниците на портала открито, под свое име, като посочи конкретни факти и обстоятелства. Всичко друго според нас не е достойно за християни и църковни люде.
С новите епископи ще е още по забавно и интересно в БПЦ. Ще сме свидетели на още по големи сеири и братско – сестрински панаири. Предстои ни да видим и голямия „чудотворен“ събор. Какво ли ще е тогава?
Тъжна надпревара започва в Църквата ни – епископски гласове за „бялото було“. Кога най-накрая ще кажем :“Недостоен!“
Не бих могъл да коментирам качествата на бъдещите нови епископи, защото не ги познавам. Съгласен съм, обаче с мнението на архим. Павел Стефанов, че в БПЦ „свободните“ епископи са литургичен и каноничен парадокс. Епископът е надзорник. За да бъдеш такъв, трябва да надзираваш някого, или нещо. Епископ без епархия е нещо чуждо и непознато в Църквата. През първите векове са съществували множество поместни църкви с предстоятел епископ. По- късно част от тях били наречени хорепископи. Последните са управлявали селски епархии и постепенно били подчинени на градския епископ, но по същество техните литургични функции не били ощетени ни най- малко. Просто административно преминали към близкия по- голям център, но си оставали „пълнокръвни“, реални епископи. Титлата, която носили била изпълнена с реално съдържание. Докато титлите, които сега дават на нашите епископи, са на несъществуващи „древнопросияли“ епархии- спокойно можем да ги наречем „виртуални“. Това е порочна практика. Нещата биха придобили истински смисъл ако, например епископът, който ще бъде в гр. Смолян, носи титлата „Смолянски“ и нека пак да бъде подчинен на Пловдивския митрополит. Но тогава той няма да бъде неясен придатък към вече съществуваща епархия, както е сега. Тъжно е, когато в „Св. Александър Невски“ се подреди имагинерният ни епископат, който е призван да бъде единствено инкубатор за бъдещи митрополити.
Считам, че въпросът, който поставям е изключително важен и дано събор премахне това ненормално положение!
Не изключвам възможността Траянополския и Агатоникийския дори да не знаят къде са техните „катедри“.
Подобни измишльотини придават на цялата ни църква безотговорен, откъснат от живата реалностит облик.
В същото време големи градове като Бургас, Карджали, Казанлък и пр. нямат епископи и тънат в летаргия.
Права е Milka – „Недостоин!“ е църковна позиция и практика!
Защо сме го забравили?!
Защо го отхвърляме?!
Защо сме започнали да го възприемаме като антицърковно?!
Отче, ще Ви помоля като историк да напишете в сайта статия, в която да разясните къде , според църковната история, са се намирали катедрите, чиито имена носят нашите епископи /всички, не само новите/. Смятам, че такава информация ще е полезна и на самите тях. Предварително благодаря!
Да оставя цялата си работа с да пиша история на отдавна изчезнали катедри? Защо? За да придам оттенък на каноничност на три неканонични ръкоположения? Не!
.
Освен това, трябва да ми се плати и то във евро. Какъв обет бе? Тези пишман-епископи, които са платили комуто трябва и както трябва, за да направят кариера, да не би да са мислели за обет? Стига това демоде. Сега е царица парица! Нъл тъй?
След това цар Михаил опустошил цяла Тракия до развалините на древния Траянопол близо до устието на Марица
Добре! Аз просто молих за справка, а не за научен труд. И не за да се придаде легитимност на новите и стари епископи. По- горе изразих мнението си по този въпрос.
Село Оряхово се намира на почти на равно разстояние /2-3часа път/ от три морета – Черно, Бяло и Мраморно. Най близкия до него град е Любимец/12км./, а на около 25-30км. са Харманли, Тополовград и Свиленград. Границата с Турция е на около 40км, а тази с Гърция на 30км. Селото е разположено в южните склонове на Сакар планина. Това позволява от него да се открива изключително красива гледка към долината на река Марица и Източните Родопи. В старото селище на Оряхово се намират останките от византийския град Агатоники – едно от десетте епископства подчинени на Филипополис. Сведение за този град има в Сюлеманкьойския надпис на хан Омуртаг и в хрониките на византийската историчка Ана Комнина
Трябва да спрем това безумие!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Недостойни да ръкополагат недостойни… Моля ви кажете НЕДОСТОЙН когато трябва
защото аз ще го направя…БОГ ПОРУГАН НЕ БИВА!!!!!! нека не бездействаме това е нашата вяра и нашата Църква, не тяхната!!!!!!
От доста време за църквата ни се говори и пише като светска институция. Освен това, се смята, че едва ли не, като някой прекрачи прага на манастира с цел да стане монах, той трябва вече едва ли не да живее като светец. Нека не забравяме, че светът се държи на молитвите на монасите и точно заради това те са под постоянен жесток прицел на оня, рогатия, дано да гори в ада. Свети Йоан Златоуст е казал, че много малко от свещениците и монасите се спасяват.
Не е никак правилно да правя коментар на коментарите, но който може и/или иска да иде на ръкоположенията и да викне „недостоен“. За архимандрит Антоний ако съм на ръкоположението ще викна „недостоен“, тъй като, доколкото разбирам, е много млад и може би на плещите му ще се стовари непосилен товар.
А Бог поруган не бива никога. Просто няма как да стане. Нека и не забравяме, че всичко е по Божие допущение и то е израз на Неговата необятна любов. Защо ще допуска това или онова? Ами за да станем по-мъдри и по-достойни за Него. Каквото и да стане, нека да се молим за нашите епископи, Господ да им праща мъдрост и благодат.
„..където е епископът-там е Църквата“- цитат Понеже се вижда,че знаете – ще ни обясните ли, моля, какви са задълженията на епископа към миряните? Накратко.
Първото основно задължение на епископа е да предстоява пред Божия престол. Той би трябвало да стои в образа на Христос по време на Тайната вечеря, т.е. Евхаристията. Тук оставям настрана личните достойнства, или недостатъци на всеки един от тях. Върху епископа лежи и учителното задължение. Хубаво е той да съблюдава и да се грижи за чистотата на вярата в поверената му епархия. Друг е въпросът доколко е подготвен за това и дали по- скоро той не е „възпитан“ от своята енория като дете, по- късно в семинарията и т.н. А беспорно задълженията на епископа към миряните е да бъде обичащ баща. Доколкото е възможно да няма за него маловажен проблем. За съжаление митрополиите са по- недостъпни от Белия дом. Трудно излизат от тях някакви полезни напътствия, или утеха. Не знам дали разбрах добре това, което ме питате, KATI, но в идеален план епископът и народът трябва да съзиждат Църквата Христова като не могат един без друг. Съзнавам, че това, което написах е напълно учебникарско. Епископът в отношението си към миряните трябва да бъде повече човек, отколкото администратор, или чиновник. С това, впрочем, неговото задължение по нищо не се отличава от задължението на всеки един от нас.
Де да беше така. Всичко, което споделяте за сегашните епископи е вярно.
И ето от известно време насам питам как е правилно да се изповядва в Символа на вярата: „свята“ или „света“ Църква, понеже разлика между двете думи има: едната „свята“ : означава чиста и безгрешна, понеже глава на Църквата е Сам Нашият Господ Иисус Христос, но Неговата Църква е свята чрез освещение, затова в Никео-Цариградския Символ на вярата е записано „вярвам в една света…“,т.е.“света“ означава: очистваща се чрез тайнствата на Светия дух и Христовото причастие на каещата се за греховете си видима Църква,която участва в молитвеното общение на литургията. И не мога да получа отговор дали съм права и дали не променя Символа на вярата този, който изповядва „свята“, а кара и хората да правят това, като посяга на чистотата на вярата.
Ще ми отговорите Liturgist? Моят живот и моят път са зависими от това?
Според мен между думите „свята“ и „света“ няма никаква разлика. Проблемът тук е на езиково, а не на вероучително ниво. Мисля, че е неправилно Църквата да се дели на „свята“ и „освещаваща се“. Църквата може да бъде само свята, защото в Нея действа неизменно Светият Дух, а освещаващите се сме всички ние и всъщност ние, а не Църквата, се освещаваме по време на тайнствата. Така че за мен е без значение дали ще употребим „свята“, или „света“. Проблемът е на езиково равнище и касае старата ятова гласна, която и до сега кара някои да казват „хлеб“, вм. „хляб“, или „бегай“, вм. „бягай“. Което и да употребите, KATI, ще бъде правилно.
Друг е въпросът, че преди години познавахме протестантите по това, че казваха „Святият Дух“, докато ние и досега използваме „Светият Дух“. Но така беше преведено в протестантските библии, така го употребяваха и те. И не този пролем на изговора ги прави отделни от православните, разбира се.
Май бях многословен…
С едно изречение- вярна е всяка една от думите, които те безпокоят; употребявай тази, която е в традицията на твоя храм и…важен е православният смисъл, който ще вложим в нея. Бъди здрава!
Сторихте ми голямо добро, като си направихте труда да се аргументирате. Ще приема думите Ви за истина, защото в тях има увещание и любов.
Сърдечно благодаря.
Уважаема KATI, думите на св. Киприан Картагенски, които сте цитирали се тълкуват твърде неправилно и до степен на ерес. Днес, когато се правят всячески усилия да се помени Църквата, трябва да се знае, че Епископът не е Църквата, както и църковната администрация не е Църквата Христова. Ватиканът си има един „безгрешен“ папа, а в Православието всички епископи са „безгрешни“ и тежат повече и от един папа.
Нов епископ ръкоположен от само двама митрополити. – http://www.dveri.bg/content/view/6102/29/
.
Когато неканонични ръкополагат неканонични, не се получава неканоничност на квадрат?
След всичко това, което става, един неизкушен от непогрешимостта на нашите епископи Левски би написал в тефтерчето си: „Българска Православна Църкво????“
Хиротонията във Враца е показател, че беззаконниците се узаконяват в беззаконието си. Бог поругаван не бива. Поне са са последователни в греха си.Утвърдени са в него.
нямам думи. Следващият владика може да е негър, май не сме имали такъв. Ама трябва да открадне няколко череши……
Отец Антоний го познавам лично. Бих гласувал за него и с двете ръце да бъде ръкоположен. За другите – само за о. Борис съм чувал. А кой е дядо Киприян? Това че е ром нищо не значи. Господ не дели миряните по раси.
Разбирам огорчението Ви и мисля (от опит ), че се нарушава съборността, защото „Божията правда чрез вяра в Иисуса Христа е у всички и върху всички вярващи, защото няма разлика:всички съгрешиха и са лишени от славата Божия“ 22;23/гл.3 Послание на Св.Апостол Павла до Римляни.
Taka, като ги коментираме – няма ли да ни отлъчат и анатемосат? И как ще вземем причастие, ако не можем да се помирим?
И тримата си имат качества, но според мен готов е само арх.Борис. За другите двама мисля, че залитат, макар че се усещат и се каят, но все пак заради младостта им е опасно.Но кой го е грижа какво мисли народът!
Може би времето го иска: да се учат на нашите глави, за взаимно назидание! Да помага Господ – Бог е милостив.