Бабешко суеверие – майката да не присъства на Кръщението



Може да харесате още...

4 коментара

  1. Liturgist каза:

    Корените на това суеверие се крият в определението на майката като „нечиста“ до 40- ия ден от раждането. В миналото са кръщавали бебетата точно в този период и по обясними причини майката не е можела да присъства в храма. Действително сега, когато много често кръщението се извършва след 40- ия ден от раждането, отсъствието на майката е неоправдано. Впрочем гореспоменатият суеверен обичай се наблюдава не толкова сред българите, колкото сред копанарите /т.нар. румънски цигани/.

  2. ieromonah Ioan каза:

    Най-после да се появи един истински БОГОСЛОВСКИ текст. Щото Богословието не приказване и писане, а правилно разбиране.

  3. solomon каза:

    Nqmam predstava, vapreki che sum bogoslov(po obrazovanie) zashto kogato na 40 den bude prochetena molitvata varhu maikata, tq da ne prisustva na krashtenieto koeto moje da se izvrarshi vednaga sled tazi molitva? Az lichno ne vojdam da ima prichina!!Kak taka maikata nqma da prisustva tova e bezumie!!!

  4. p_stefanos каза:

    solomon, твоето недоумение идва от една малка неточност в принципно вярното разяснение на Liturgist: кръщенията често са се извършвали не на 40-я, а приди 40-я ден и тогава формално няма как да се прочете т. нар. „очистителна молитва“. Такива проблеми се явяват винаги, когато се подхожда с формална правилност. Затова Апостолът казва, че „буквата убива“ (ІІ Кор. 3:6).
    Преди няколко години внесох в Епархийския съвет предложение, преди Кръщение да се извършва (минимална) катехизация. След дълго преливане от пусто в празно, предложението не се прие. Аз винаги (се опитвам да) извършвам катехизация, но резултатът често е абсурден – кандидатите за „кръщене“ отиват в друг храм, където извършват „кръщенето“ за 20 минути, често без да ги причастят. Както точно е казал Павел Николов – „мамонизъм“! Но от друга страна как няма да има мамонизъм при 200 лв. заплата?! Разбира се, това само обяснява нещата, без да ги оправдава. Лекуването на мамонизма е възможно, ако започне от семинариите, богословските факултети и най-вече критериите при ръкоположение. Докато критериите са хубавото пеене, точното счетоводство, широките ръкави и буквата на канона, нещата ще си останат в това състояние.
    А при това положение, майката и да присъства и да не присъства – разликата не е съществена.