Даниел Вълчев: Трябва да се запази светският характер на обучението в училищата



Източник: агенция Фокус

Министърът на образованието и науката Даниел Вълчев бе категоричен, че светският характер на обучението в българските училища трябва да се запази. Това стана ясно след днешното заседание на Комисията по правата на човека и вероизповеданията в Народното събрание. Същата позиция споделя и проф. Георги Бакалов, но според него е абсолютно невъзможно да се познава културата на една цивилизация, без да се познава нейната религия. Така до еднозначното „за” или ”против” въвеждането на предмета „Религия” като задължителен в българското училище ще се стигне след още много заседания, дискусии и подписки. От всички тях обаче най-важен остава въпросът, който бе поставен и на заседанието: дали българските ученици биха искали да изучават този предмет като задължителен. Защото според депутата от ДПС Лютви Местан "не може едно право да се превърне в задължение".

Ако се въведе задължителен час по религия в училищата, то това трябва да стане на мястото на някои от часовете за друга задължителна подготовка – например български език, история или математика. Според министър Вълчев това трябвало да стане, за да не се натоварват допълнително децата в училище. “Едно дете в пети клас, което е на 11 – 12 години, има седмично по 30 учебни часа. Още един допълнителен час ще натовари децата много”, каза просветният министър. По думите му има “прекалено много напъни за въвеждане на още допълнителни часове” – по здравно образование, военна подготовка и обучение за действия при кризи, бедствия и аварии.

“Ако това стане, означава, че децата ще трябва да стоят по 10 часа на ден в училище. Те не са ластик, който можем да разтягаме непрекъснато”, категоричен бе министър Вълчев.

За учебната 2006 – 2007 година 16 667 деца изучават предмета религия в училище, съобщи министърът на образованието и науката. 13 009 от тези деца изучават християнството, а 3658 – ислям. Като задължително избираема подготовка предмета религия за избрали 4 751 деца, а като свободно избираема подготовка – 11 952.

Религията като учебен предмет фигурира в програмата на 289 български училища, посочи още просветният министър. Той допълни, че няма единен европейски стандарт за обучението по религия и раздели на три групи държавите в това отношение. Първата група са държави, в които предметът не се изучава в училище. Това са страни като САЩ, Франция, Македония и др. Втората група държави са тези, в които религията се учи толкова, колкото децата да бъдат привлечени към определена вяра. Това са страни като Германия, Финландия, Гърция и Литва. Последната група страни са тези, в които религиозното обучение се осъществява в рамките на други дисциплини и държавата е тази, която определя схемата на обучение. По думите на министър Вълчев световната тенденция води към третия тип обучение – религия да се изучава в рамките на други дисциплини.

В обучението по религия родителите виждат средство срещу онези явления, които се наблюдават в съвремието – наркомании, насилие, секти и други. По думите на министър Вълчев религията е средство за доизграждане на ценностната система на децата.

Според просветния министър обаче не трябва децата да се делят според обучението им по религия, тъй като това обучение се разделя на християнство и ислям. “Ако например в един клас часът по религия е трети подред в програмата, тогава класът ще се раздели на две според това което изучават, и няма да има къде да се поберат децата”, обясни министърът на образованието. Според министъра разделението в училищата според религията ще доведе до чисто битови проблеми.

”Никой не бива да подценяват възпитателните ресурси на религията. Българското общество е болно и трябва да се лекува”, заяви председателят на Комисията по образование и наука към парламента и зам.-председател на ДПС Лютви Местан пред Комисията по правата на човека и вероизповеданията. Според Местан най-големият проблем при въвеждането на часовете по религия като задължителни, е желанието на децата да изучават такъв предмет. “Ако всички деца искат да изучават религия, то тогава няма да има проблем. Но ако има някаква част от учениците, които не искат, независимо от това какъв процент са те, ще нарушим ли тяхното право на избор като ги задължим да изучават религия?”, запита Местан. Той все пак уточни, че не е против въвеждането на такива часове, но не може едно право да се превърне в задължение.

“Все пак, ако признаем правото на тези, които не искат да изучават религия, то този предмет няма да бъде задължителен. Тогава пък може би ще трябва да помислим за промяна на дефиницията “задължителен учебен предмет”, подчерта председателят на просветната комисия.

Той изрази убеденост, че за религията може да се мисли като задължителен учебен предмет, но само ако тя се изучава като сравнителна религия.

Трябва да се запази светският характер на обучението в българските училища, защото имаме много добри традиции още от Възраждането. Това заяви проф. Георги Бакалов, заместник-ректор на Софийския университет “Св. Климент Охридски”, пред Комисията по правата на човека и вероизповеданията към парламента. Според проф. Бакалов обаче е абсолютно невъзможно да се познава културата на една цивилизация, без да се познава нейната религия. “В такъв смисъл акцентът в изучаването на религията трябва да се постави върху доминиращите в България религии, плюс някои световни”, подчерта зам.-ректорът на Софийския университет. По думите му в сегашното състояние на образованието не може да се въведе час по религия дори за една-две години в цялата страна по простата причина, че няма достатъчен брой подготвени учители за това.

Друг важен въпрос според проф. Бакалов е как ще се подреди съдържанието и материята на този предмет и откога трябва да започне обучението. Той предлага религията да започне да се учи в 3-4 клас. “Трябва децата да могат да четат и да пишат. А и това е добра възраст за възприемане на тази малко особена материя”, обясни проф. Георги Бакалов.

Please follow and like us:

Коментари

коментара

БЛИЗКИ ТЕМИ:

7 коментара

  1. otec_ivan каза:

    Абе тия хора съвсем на маймуни ни направиха! Сега въпросът бил дали децата искали да учат религия?! Ами що не ги попитаме дали искат да учат математика, а? Естествено, че не всички искат да я учат, следователно по логиката на Местан, техните права се нарушават. А професор Бакалов направо ме учудва, уж разумен човек, а и той в отбора на клакьорите на министъра. Тръгнал да казва, че нямало подготвени учители. Ами толкова години защо не се подготвиха учители бе?! Защото нито от държава, нито от Църква имаше желание за това. Всичко беше бош лаф приказки още от самото начало, когато лъжеха „младите богослови“ по факултетите, че ще имат работа. Абе писнало ми е от демагогия! Не ги е срам! Децата имали права! Ами то от тия права го докархме до тук! Те имат право и да се друсат и да пият и по дискотеки да ми ходят от дванайсет годишни, какво толкова! Господ да ви съди, детеубийци!

  2. boby1703 каза:

    Г-н Местан,не се страхувайте!Днешното РО е открито към разнообразните въпроси и проблеми на нашето плуралистично общество,към другите вероизповедания,мирогледи и религии.То е открито и към своите адресати,като се стреми да помогне на ВЯРВАЩИЯ УЧЕНИК да осъзнае по решително вярата,на ТЪРСЕЩИЯ И УСПОРВАЩИЯ ВЯРАТА УЧЕНИК дава възможност да се занимае с неините въпроси,а на определящия се като НЕВЯРВАЩ УЧЕНИК-да си обясни по ясно и добре „противополжна“ позиция.На едно такова РО,преподавано в съотвествие с Конституцията ни и Закона за вероизповеданието,обвързано по традиция с Православната църква,се отрежда важна роля за нравственото обновление на обществото чрез възпитание на учениците за приемане и акцептиране на посочените в Хартата на ООн морални ценности.Такова РО по своето съдържание и като елемент на учебния живот е един вид приемане на отговорността на Православната църква за обазованието в държавата и обществото.Защото когато „търсенето на смисъла“ се пробуди у младия човек,тогава той търси валидни стойности и религиозна ориентация.Не рядко открива утеха в псевдорелигиозни заместители и форми на суеверие.И точно тук пред РО си изправя основната задача да предложи обяснение за смисъла на живота,изградено в/у традицията на християнската вяра.Точно сега,когато интересът към християнските ценности е голям,трябва да се даде възможност на РО да докаже важността на вярата и че неговото място в учебния канон на общообразователните училища е заслужено!За това САМО ЗАДЪЛЖИТЕЛНО РО

  3. TPOTOAP каза:

    Това словосъчетание е абсурдно. Никога религията не може да стане задължителен предмет, а и не е нужно. В Германия например часовете за този предмет са задължителни. В зависимост от конкретното вероизповедание, децата посещават часовете на католическия учител, протестантския и т.н. Ако не искат религиозно обучение, на учениците се преподават други неща – философия например. Просто и ясно, нали?

  4. Християнче каза:

    Религиозното обучение в България ще тъпче на едно и също място защото на власт са все едни и същи – КОМУНИСТИ и ТУРЦИ.Църквата ни пък бъка от ЧЕНГЕТА на всакакво ниво.Жалко за децата ни!

  5. Дон Кихот каза:

    А. Ф. Лосев: „Атеизм лучшее доказательство бытия Божия. „У меня нет денег“ — значит я знаю, что такое деньги. Иначе суждение бессмысленно. Так же и „нет Бога“ — значит знают, что такое Бог.“ (http://portal-credo.ru/site/?act=lib&id=1002).

  6. ... каза:

    ще нарушим ли тяхното право на избор като ги задължим да изучават религия?”, запита Местан
    егати мозъка. Па я верно да ни питат нас кои предмети си искаме и кои не. Ще остане само физическото. Как може тези да ни говорят такива глупости в парламента. РЕлигията ще ни спаси. В училищата е пълна дисморална свинщина. Религията е морала който ни трябва. Никаф ислям. Тоя ислям фо ни проповядва, самоубий се в името на Алах като убиеш некой християнин после за теб ще има 22 девици

  7. koleva каза:

    Колева – Искаме децата ни да учат религиа

    Искаме нашите деца да учат религия,защото това е важно за тяхното развитие.Познанието за Бога,единствено и само може да промени кам по-добро.Овществото ни запада като морал и причината е безвериеторкоето води до дъното нашето овщесво.От историята си вижда ясно, кога една насия е в разсвет и кога в опадък.Нека помилим накаде е правилната посока и поемем път натам.

Споделете в социалните мрежи