Отворено писмо от членове на църковната общност на Руската църква в София



enoriataВ редакцията на Православие.БГ се получи отворено писмо от името на енориаши на Руската църква в София. Публикуваме пълния текст на писмото…

 

Отворено писмо от членове на църковната общност на Подворието на Московска Патриаршия в София

Скъпи братя и сестри,

В пореден опит да заявим, че конфликтът в Руската църква не е междуличностен, а принципен, както и в отговор на обвиненията в политически мотиви, които стоят зад действията ни, се обръщаме към всички със следното отворено писмо:

"Във връзка със зачестилите публикации в български и руски медии, в които се твърди, че конфликтът в Подворието на Московската Патриаршия в София е на политическа основа, бихме искали да изразим категоричното си несъгласие с тази формулировка на проблема в нашия храм. Смятаме, че изместването на фокуса от реалните причини, довели до конфликта, е преднамерено и опасно и може наистина да доведе до влошаване на отношенията между сестрите-църкви на България и Русия и между българската и руската държава. Наясно сме, че когато една история добие публичност, тя подлежи на всевъзможни тълкувания и затова се чувстваме длъжни да отговорим на обвиненията в политически пристрастия и действия. Фактът, че общността ни е съществувала в продължение на десетилетия без каквито и да е сътресения, е доказателство, че хора от различни етноси и народности и с различни политически убеждения могат да бъдат едно в Христа и така е било винаги в Руската църква в София.

Едновременно с това искаме да подчертаем, че не можем да носим отговорност за различните журналистически интерпретации на конфликта в Руската църква, както и за индивидуални изказвания по темата. Нашата позиция е изразявана многократно в писмата ни до българските и руските архиереи, както и в публичното пространство, и ние стоим зад нея и до днес, а именно – съхраняването на църковната ни общност в нейната цялост. Също така, вярваме, че българските светски институции не действат на базата на политически или конфесионални убеждения и не се задвижват от емоции, а предприемат действия само в случай на установени реални нарушения.

Надяваме се, че и занапред както светските, така и църковните институции в България няма да се поддадат на внушението, че зад нашите действия стоят политически мотиви."

Писмото е подкрепено от 95 човека, членове на църковната общност на Руската църква в София, като част от имената под писмото са на хора, които са изразили подкрепата си по електронната поща, поради невъзможност да присъстват лично в деня на подписването на отвореното писмо.

 

Отворено писмо на енориаши от подворието на Руската църква "Св. Николай" в София by Plamen Sivov

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...

13 Отговори

  1. Андрей Романов каза:

    Иска ми се да вярвам, че конфликтът няма политическа основа, но авторите на писмото не дават никакви доказателства за това. Като гледам, с каква цел го използват партийни функционери на Костовата ДСБ като Калин Янакиев и ангажирани журналисти-русофоби като Горан Благоев и Иво Беров – не мога да не усетя ярко изразената политическа и русофобска (на моменти ултрарусофобска) струя във всичко това. Ако искат да им повярваме, нека авторите да се разграничат категорично от всичко това и да го осъдят. В противен случай ще ни е трудно да повярваме в тяхната искреност.

    „Конфликтът в Руската църква не е междуличностен, а принципен“ – нали уж всичко беше заради личността на архимандрит Филип? Сами си противоречите и опровергавате себе си.

    Също така престанете с лошия навик да говорите от името на цялата енория, защото вие не сте цялата енория, а само част от нея. Има много други енориаши на храма, които не мислят като вас и са възмутени, да не кажем по-силна дума, от това, което става.

  2. Иван Николов каза:

    Андрей,
    Бихте ли уточнили кои сте „вие“ дето „ще им е трудно да повярват“? Над коментара стои единствено Вашето име?!
    Не е ли време да престанете с лошия навик да пишете в множествено число под личните си коментари? Освен „ангажирани журналисти-русофоби като Горан Благоев“ има и ангажирани преподаватели-русофили като Андрей Романов в чиито писания „не може да не се усети ярко изразената русофилска(на моменти ултрарусофилска)
    струя“.Вместо да спрете неудобния ми коментар,каквито мисли сигурно Ви минават,не е ли по добре да го пуснете и ми отговорите.В първия случай ще унищожите и малкото ми уважение останало към Вас,когото лично познавам,във втория,то ще се запази и дори има шанс да го увеличите.

  3. Андрей Романов каза:

    Г-н Николов, аз не спирам „неудобни“ коментари, освен ако те не са изразени на непочтен език. В коментара си съм задал определени въпроси, на които Вие не отговаряте, а вместо това ми задавате нови. Ще отговоря на Вашите при условие, че и Вие отговорите на моите.

    Казвам „ние“, като имам предвид хората, които мислят като мен – нищо повече. При положение, че сред тях има известни и уважавани личности като митрополит Иларион (Алфеев), дякон Андрей Кураев, митрополит Кирил Варненски, мисля, че заслужаваме да получим някакъв отговор.

    Нямам причина да се срамувам от русофилията си. Не осъждам и русофобията като принципна позиция, но се чудя какво правят русофобите в една Руска църква. Май мястото им не е точно там, а? Поздрави!

  4. Машенка каза:

    Г-н Романов, във фейсбук са Ви отговорили:
    [b]Енорията[/b]
    Малко е досадно да се отговаря на въпроси, чиито отговори се съдържат в писмото – нито твърдим, че сме цялата енория (изрично не е членувано съществителното „членове“ в заглавието на писмото), нито трябва ние да доказваме нещо – нека докажат тези, които твърдят, че имаме политическа мотивация, защото ние твърдим, че нямаме, в отговор на тяхното безпочвено обвинение, нито има нужда да повтаряме, че не желаем да носим отговорност за журналистическите интерпретации на конфликта, нито някога сме твърдяли, че личността на о. Филип ни пречи – пречи ни авторитарният му стил на управление на Подворието и това, ДА, многократно е заявявано и в общите ни писма, и в отделни публикации. Дано А. Романов чете тук от време на време, защото това е всичко, което ще напишем по неговия коментар на писмото ни.“

  5. Машенка каза:

    „[b]Енорията[/b]
    И още нещо съвсем кратко към горното: повече от прозрачно е, че освен русофилията, другите основни задвижващи сили при А.Романов са неприязънта му към К.Янакиев и Двери и това е изключително жалко за наблюдение. Такъв разговор никой от нас не може да води. Просто не може единствените ти аргументи в спора да са, че К. Янакиев ти е противен и че Двери са „цигани“ (например). За тази година никой никога не отрече фактите около действията на о. Филип (само казваха, че имал право да прави това, което прави) и това е най-големият аргумент срещу него. Толкоз.“

  6. Григорий каза:

    Зад Андрей стоим много хора, много повече от 150 души. Вие от ЕНОРИЯТА сте наивници, защото въпросът има политическо измерение, независимо дали вие го разбирате или не. Позицията ви е плод на липса на аскетически опит и старческа рефлексия, защото сте послушни на политически мотивирани философи, нежели на старци.

  7. Климент Йорданов Буренков каза:

    Господин Николов,
    И аз не вярвам в истинността на писмото. [b]Конфликтът в руската църква е изкуствено създаден[/b]. Възможно е отец Филип да се е провинил, но така или иначе, засега [u]руският храм не е енорийски и не може да има енория[/u]. Ако руската църква – подворие на Московския патриарх е енория, както някои професионални провокатори се опитват да я представят, моля, обяснете на кого е енория. Докъде се простират границите на столичния енорийски храм „Св. София“ и откъде започват границите на прословутата руската енория за български раздорници? Когато живеех на ул. „Аксаков“, черкувах се в руската църква, но мой енорийски храм е бил всякога „Св. София“ и изповедник отец Борис Гръмодолски. Ако руският храм е Ваша енория, тогава обяснете ми недвусмислено ясно, що за „родолюбиви“ българи сте, след като за вас Руският патриарх Кирил е “ Велик Господин и Отец“ (според прошенията на ектениите)? Защо държите да сте по-различни от българите и се правите на интересни?!

  8. Климент Йорданов Буренков каза:

    Машенка, оправдано е Андрей да е русофил, но ми се струва, че никът Ви влиза в регистъра на „чудаки украшают мир“. Проблемът не е русо – филство – фобство. Проблемът е създаден от шепата самовлюбени интелектуалци, които се срамуват да ходят в енорийските си български храмове и са решили на всяка цена да са оригинални и всячески по-различни от народа. Понеже тяхното его е засегнато, разиграха всичкия този налудничав позор. Жалко е, че руският храм е нарушил традиционния си богослужебен дух, какъвто го помня от времето на архим. Никита. Затова писах на митроп. Иларион преди идването на о. Филип да възстанови руския богослужебен дух и дисциплина, както е във всички руски храмове по целия свят. Другото е от лукавия и тъжно е, че шепа самовлюбени интелектуалци държат страстно да са различни от другите българи и да омаскарят руската църква от инат и нечовешка злоба. Ако човек ходеше за молитва, къде би бил проблемът?! Ако някои имат гадарински страсти, то дори Христос не би получил виза.

  9. Андрей Романов каза:

    Машенка, благодаря Ви, че ми дадохте възможност да се запозная с отговора на творците на писмото, ако това може да се нарече отговор. Те заявяват от самото начало, че не желаят да кажат нищо повече („толкоз!“) и така прекъсват в зародиш и най-малката възможност за диалог. Дори само това вече показва техния стил на общуване и преговори!.. Не си учудвам, че конфликтът стигна поради това до задънена улица.

    Отговорът им не ме задоволява и по същество, защото досега НИКОЙ от тях не благоволи да коментира факта, че главният им гуру и говорител г-н Янакиев не само е функционер на дясна РУСОФОБСКА партия, но и се е изказвал неведнъж в крайно РУСОФОБСКИ дух – по телевизия, вестници и на други места. Чудя се, какво общо може да има този човек и неговите съмишленици с Дядо владика Серафим, който е бил абсолютен руски патриот и националист, между другото.

    И не е само Янакиев. Русофобията е характерна за много хора от „енорията“, както те се наричат – може би не за всички, не мога да кажа – и със сигурност за ВСИЧКИ в обществото и медиите, които ги поддържат. Само сляп човек може да не вижда това. Конфликтът може да не е бил политически в началото, но отдавна се е политизирал. Щом депутати в парламента правят запитвания и МВР, ДАНС и Външното министерство се намесват в случая, то какво е това, ако не ПОЛИТИКА, ПОЛИТИКА и пак ПОЛИТИКА? И то груба и долна! За какви ни мислите, че сме – слабоумни? Малки деца? Глупаци?

  10. Андрей Романов каза:

    [quote name=“Машенка“]“[b]Енорията[/b]
    И още нещо съвсем кратко към горното: повече от прозрачно е, че освен русофилията, другите основни задвижващи сили при А.Романов са неприязънта му към К.Янакиев и Двери и това е изключително жалко за наблюдение. Такъв разговор никой от нас не може да води. Просто не може единствените ти аргументи в спора да са, че К. Янакиев ти е противен и че Двери са „цигани“ (например). За тази година никой никога не отрече фактите около действията на о. Филип (само казваха, че имал право да прави това, което прави) и това е най-големият аргумент срещу него. Толкоз.“[/quote]
    Много интересен завършек. Първо, много интересно е, че моята „русофилия“ се споменава в пренебрежителен дух като нещо очевидно отрицателно, и то от енориаши на една РУСКА ЦЪРКВА! Аз затова и питам: какво търсят те там?

    Друга много характерна черта за тях е, че те се опитват да сведат всичко до личностна неприязън. Никога не съм казвал, че проф. Янакиев ми е противен, винаги съм спорел с него по съществото на проблема. Колкото за „Двери“, наистина ги нарекох цигани (за което се извинявам на циганите, но такава е приказката в българския език, не съм я измислил аз) по един конкретен повод: позволиха си нещо, което досега и жълтите вестници у нас не са си позволявали – да се гаврят публично с името на известен православен богослов и да си правят порно-асоциации с него. Нека да не са „цигани“, нека да са „пубери“ и „чалгаджии“ – факт е, че те се представиха много безнравствено и просташки. Нищо не мога да добавя към това.

  11. Григорий каза:

    Янакиев е предател, член на Костовата секта, отрицател на всички градивни сили в нашето общество, крадец на историята ни, на културата ни, на вярата ни и в крайна сметка на идентичността и битието ни. Той не е нито юдеин, нито елин, нито българин, защото той е просто безродник, скрил се зад куха либерална филсофия, облечена в езика на православната духовност. Лукава мутация на Православието с очевидни геополитически стремежи и цели, разлагащи Църквата от вътре. Чудя се само, как са се намерили дори и 150 души, които да го подкрепят. Защо трябвяше да идва светител от Русия, който да разтури лукавото дело? Защо не малка част от нашата т. нар. интелигенция залита по чужди и дълбоко антицърковни умозрения? Дано архим. Филип се върне за да продължи съдбовно важното си дело в България. Спаси Господи.

  12. Лъчо каза:

    А бе хора, как не ви омръзна да се ядете като топъл хлеб? Ето сега са пости – месо не ядете, изяждате се помежду си! Ей хора, повервайте ми, много по-страшни неща има на тая земя от некви си съветски игумени, русофили, русофоби и кво ли още не! А стига вече, накрая всички ше си идеме от тая гола земя. Голи ще си идем от тоя свет, щото голи сме дошли, само делата си ще отнесем с нас и в каквото ни завари Господ, в това и ще ни съди! ДОСТА Е НА ВСЕКИ ДЕН ЗЛОБАТА МУ!

  13. Григорий каза:

    За членовте на ЕНОРИЯТА русофилията е морална аксиома с подчертано негативно съдържание, в тяхната секта с гуру Янакиев, русофилията е най-големия грях, евентуални залитания на изток са сигурен признак за интелектуална и културна изостаналост, гарнирани с варварство и безпросветност. Тези духовни инфантили и цивилизационни мутанти, срамуващи се от своите корени и самоколонизирали се на дълбоко антицърковни и антибългарски мироглени центрове, се опитват да се самоинсталират като някакъв църковен и обществен елит, със който всички в нашето общество трябва да се съобразяваме. Но всичко, което ще постигнат е нищо повече от собственото онанистично самозатваряне и все по-голямо културно и духовно израждане.