Положиха за вечни времена ковчега с костите цар Калоян

Ковчегът с костите на цар Калоян беше положен за вечни времена в мраморна гробница. Ритуалът се извършва повторно 800 години след гибелта на владетеля при обсадата на Солунската крепост.
Ритуалът започна от Регионалния исторически музей във Велико Търново. От там за историческата църква тръгна шествието след саркофага с останките на цар Калоян /1197-1207/, поставен върху оръдеен лафет и конвоиран от почетна стража от бойци от Националната гвардейска част.
Саркофагът беше поставен върху лафет, теглен от бронетранспортьор на въоръжените сили под звуците на барабани.
В двора на историческата църква, където бе внесен саркофагът с тленните останки на средновековния български владетел, военни почести отдадоха гвардейци от Националната гвардейска част.
В началото на шествието гвардеец носеше графичен портрет на образа на цар Калоян, нарисуван от великотърновския художник Цани Василев, по пластичната възстановка на лика на владетеля от проф. Йордан Йорданов.
В историческия храм Великотърновският митрополит Григорий отслужи заупокойна литургия в памет на владетеля, след което саркофагът беше изнесен върху постамент пред църквата. Слово произнесе президентът на Републиката Георги Първанов.
След словото на президента, ковчегът с цар Калоян беше положен за вечни времена в мраморна гробница.
Ритуалът завършва с гражданско поклонение пред гроба на цар Калоян.
Защо хората правят поклонение пред нечий гроб? Цар Калоян светец ли е? Дали е по-редно всички онези, които наистина го почитат, да поднесат в Литургията чрез свещеника своите молитви за душата му. Защото пред гроба всъщност се отдава почит на едно тяло и изглежса така, сякаш самите кости служат за съсредоточаване. Не схващам смисъла в конкретната ситуация и тя е чудесен пример за много други подобни случаи. Моля ви някой да ми обясни всъщност как е правилно един християнин да отдава почит и на кого.
Доколкото си спомням от уроците по история, цар Калоян е принадлежал към така наречената сега униатската църква, нали?
Според ороса на седмия вселенски събор трябва да се прави ясно разграничение между adoratio – преклонение пред Бога, и veneratio – почитане на св. Богородица и светците. За съжаление на практика това не се прави и се стига едва ли не до идолопоклонство. На дребни, но колоритни светци (юродиви и пр.) се отдава прекалено голяма чест и се засенчва Спасителят.
.
Има велики исторически личности, които също заслужават почитание, но не в религиозния смисъл. Цар Калоян приема унията и въвежда много латински елементи в Българската църква, както съм доказал в студията: Нов поглед към унията между Българската и Римската църква през XIII век. – В: Преславска книжовна школа. Т. 5. Изследвания в чест на проф. д. ист. н. Тотю Тотев. Отг. ред. В. Гюзелев и Хр. Трендафилов. С., 2001, с. 343-352. По характер е жесток и властолюбив владетел. Когато превзема Варна след дълга обсада, Калоян е толкова вбесен, че избива всички мъже от града и напълва с труповете им крепостния ров догоре. Женен е за куманка, която остава езичница. След като организира тайно убийството му, тя се омъжва за племенника си Борил и продължава да царува.
Навремето в социалистическа България учехме колко велики са нашите руски освободители, доста от тях – генерали, но в същото време за Полша такива хора са омразни, защото са донесли беди на нейния народ.
Съвсем наскоро мощите на блаженопочиналия митрополит на Варна и Варненска и Преславска епархия Йосиф (1898-1988), бяха извадени от храма и препогребани в гробища. Защото храмът е дом на живия Бог, а не на мъртвешки кости. Това, което пише по-горе Дон Кихот, е вярно – учили сме го. Не е ли това настина някакъв вид идолопоклонство?
Колко време продъжава унията. Защото колкото си спомням от уроците по история тя е била за малко и по негово време се прекратрява. Мойте уважения.
Унията на БПЦ с Рим е официално отменена през 1235 г. на събора в Лапмсак (Дарданелите), където е признат нейният патриаршески статут.