Светият Синод решава по казуса „Теодосий“ на 8 декември
"Щом си на количка, значи изплащаш чужди грехове, а и ти си грешен, затова си в това положение." Тези думи на игумена на Троянския манастир епископ Теодосий, отправени към младеж с увреждания, станаха причина да бъде осъден от Комисията за защита от дискриминация миналата седмица.
Делото се търкаля две години, след като словата изплющяват в тишината на манастира "Успение Богородично". То многократно бе отлагано с процедурни хватки. В крайна сметка решението по казуса излезе на 23 ноември. Комисията е категорична: изреченото е дискриминация, думите са обидни и представляват тормоз по смисъла на българското законодателство.
21-годишният Петър Кичашки, по чиято жалба е образувано делото, е удовлетворен, въпреки че игуменът е получил минималната глоба от 250 лв.
"В крайна сметка не е важен размерът. Тази глоба е символ на това, че епископ Теодосий е дискриминирал, обиждал и тормозил хора с увреждания", казва студентът по право.
Още по-важна за него е другата част от решението, с която е резпоредено да бъдат предприети мерки светата обител да стане достъпна за хора с увреждания.
До този публичен шамар, който косвено засяга и многото интелигентни хора в Българската православна църква, не би се стигнало, ако игуменът бе приел предложението за споразумение.
Той се явил само на едно от заседанията в Комисията по дискриминация. Тогава му била предложена спогодба – да се извини публично и да поеме ангажимент, че случилото се няма да се повтори. Срещу това Петър Кичашки щял да оттегли жалбата си.
"С голямо високомерие отецът се обърна към мен и заяви, че е епископ и не може да се извинява на светски лица", разказва Кичашки. Младежът и досега помни погледа на епископа, в който разчел отвращение и погнуса. Вярва, че Светият синод също ще излезе с принципно решение въпреки високия сан на игумена.
"В църквата има много свестни хора, които са диаметрално противоположни на епископ Теодосий, но заради него и на тях им излиза лошо име", споделя Петър. Той дава пример с двама монаси, които се свързали с него, след като завел делото. Навремето те служили в Троянския манастир и се явили като негови свидетели пред антидискриминационната комисия.
Случката, заради която се стигнало до нея, се разиграла през юли 2008 г. Тогава българо-финландска група хора с увреждания посетили манастира. Посрещнал ги млад монах, който започнал да им разказва за историята на манастира. Докато им говорел увлекателно обаче, пристигнал игуменът, пернал монаха с пръчка и го отпратил. После се развикал към групата да се маха.
Петър и майка му все пак решили да се помолят на чудотворната икона на Св. Богородица. По време на молитвата отново се появил игуменът. Развикал се към майката: “Махай го тоя с това колело, нямате място тук, колелетата вън!"
Преводачката на групата имала неблагоразумието да зададе въпрос защо мястото е забранено за тези хора. Последвал отговорът, че храмът е паметник на културата и "такива" даже нямат право да влизат.
Петър също не издържал и попитал има ли проблем, че се моли пред иконата. Тогава прозвучали тежките думи, че изкупува чужди грехове и самият той е греховен, щом е в таково положение.
"Бях потресен, но си тръгнахме, защото словесната агресия бе придружена с ядно потупване с пръчката в ръцете на игумена. Трябваше да замажем положението пред финландците, които в този момент не разбраха какво се случва", споделя Петър. По-късно чуждестранните гости все пак научили и на свой ред били шокирани, че подобно отношение е възможно.
Петър страда от спинална мускулна атрофия и в детските си години можел да се движи. След това обаче се наложило колелетата на количката да станат неговите крака.
Игуменът на Троянския манастир Теодосий ще застане пред Светия синод на 8 декември, решиха митрополитите на заседание вчера. Първо епископът ще трябва да представи писмено обяснение за скандалната случка през юни 2008 г., когато изгонил група инвалиди от храма. Досега не му е потърсена отговорност, тъй като се изчаквало да се произнесе комисията за защита от дискриминацията.
Освен това дядо Теодосий ще трябва да обясни множеството сигнали срещу него и да отговори на въпросите на владиците. Някои от оплакванията до Синода били пак за грубо отношение, разкриха запознати. В други се казвало, че миряни чакали напразно за кръщавки и нямало кой да извърши църковното тайнство. Едва след изслушването ще бъде решено дали 77-годишният епископ да продължи да управлява обителта, или да бъде освободен.
"Комисията за защита от дискриминация не е съд и аз не съм осъден. Засега няма да коментирам", заяви дядо Теодосий. | 24 часа, със съкращения
Какво има да се решава?! То си е казано в Апостолските правила, Правило 57: „Клирик, който се присмива на куц, глух, сляп или на сакат в краката, да се отлъчи. Също така и мирянин.“
Ясно е, според мен, че „епископът“ е с някакво комбинирано личностно разтройство и с ниска култура и нравственост. Предполагам, че е пример за псевдорелигиозен човек, който е намерил житейско убежище в монашеството, но не е успял да компенсира добре психопатските си черти и/или пък с напредването на възрастта вече не може да се сдържа и си показва все(?) по-открито асоциалния и нискоинтелигения си лик!
Целият Синод се превърна в клиничен казус с успешните си усилия да злепостави и затрие православието в България.
Вземете пример как се мисионерства днес:
http://www.bogoslov.ru/text/1259903.html
В БПЦ не са наясно какво става с религията в България. На една конференция сливенския митрополит Йоаникий заяви, че занятието им било да се молят. Обаче хората искат ефект от молитвите и требите и като няма такъв ефект, естествено е да си помислят, че или няма Бог и Бог е немилостив и несправедлив, или да си помислят, че Божият посредник не е читав и годен за такова високо служене. Аз мисля, че Бог чува и изпълнява молитвите и службите на гонените заради правда, на мъчениците и на хората, които са обругавани заради истината. Така е по четене на Библията и според християнската история. Затова с оглед някои факти от случилото се с българите през последните 150 г. аз мисля, че ние сме пред силно антицърковно движение в България, може би религиозна Революция, може би Реформация, може би смяна на вярата на нацията по геополитически съображения. А БПЦ що прави за вярата?
http://lovechtoday.com/index.php?s=%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%84%D0%B0%D0%BD+%D1%87%D1%83%D1%80%D0%B5%D1%88%D0%BA%D0%B8
БПЦ отдавна е това, което е и държавата ни. Няма я!
Случилото се е изключително грозно и потресаващо! Но както и аферите с „Р. Овч.“, „Цанков камък“, бебето, убито от лекари, хванатите депутати с мераци за телефони…. пак в нашата държава всяко чудо е за три дена … само за три дена….. Великден също е за три дена, само че три дена ядене и пене и никакво Възкресение!……..а би трябвало умирането и Възкресението да е начин на живот….
Горко ти тебе, Църкво прогнила, и тебе- безбожни народе! мерзостта на запустението те чака!
Познавам прекрасни, свети люде в Църквата… Но няколко птички пролет не правят. Кажете – как да посетя този манастир и как да целуна тая десница, която грозно налага с пръчката и „раздава справедливост“? Не!!!!! Няма да я целуна! Няма да целуна и десницата на онзи, който носи часовник за хиляди! Подарък бил! А помисли ли колко хора изкуши с тази показност! защо не го продаде и не нахрани с него бедните!? оправдания, оправдания, оправдания…Дяволът е силен в оправданията и обещанията!
Ако бяхме нормална църква и нормална държава, този човек щеше да е отлъчен и осъден най-строго за дискриминация!
Срам! как стоят синодалните старци и търпят такива хулители-не знам!
та пак да кажа- не бих целунал злодейната десница на игумена – не!- не бих искал да стана съучастник в грозното и дело!
Не бих целунал десницата и на много други безумци и фикуси в БПЦ! Те са недостойни!
Миналата година един познат ме помоли да му намеря каишка за часовник. За стар модел, но нова, някъде из пазарите. Купих една кожена за 1 лев и му я дадох. А на Никулден отидхме в Пловдив. Там този човек подари на владиката часовник. След Литургията, когато поднасяха цветя, той взе микрофона и обясни ,че тоя часовник е на дядо му и че сега го подарява на владиката. И владиката го взе и благодари. Толкова за подаръците Стояне.
Прав си, че всичко в държавата е ужасяващо. Но това е защото десетки години мълчахме. И сме виновни всички. Това за което говориш не е от вчера и днес. И няма да се повлияе от гнивният ти изблик. Нито от моето говорене. По отношение Епископ Теодосий, възможно е да не са му издържали нервите от нещо, подобно на твоите сега. Всички сме хора и грешим. Синода ще решава за него, не ние.
Нека по молитвите на свети Николай, Бог погледне милостиво над нашият изстрадал народ.
Честито на всички именници!
Не му издържали нервите, всички сме хора, грешим… това добре, ама се и покайваме, а въпросният „владика“ продължава да твърди, че е прав, да обижда инвалидите, да кара монаси да лъжесвидетелстват…
Корените на този абсурден скандал са във все по-влошаващото се богословско образование у нас и ръкопалагането на неграмотни или психопати за владици.
Мила ми Траянке!
Гневният ми изблик не е изблик на дива ярост, а на ревност по Истината!-колкото и нескромно да звучи! Защо страстното говорене да е неистинно!? нима овчедушието и този „прекрасен“ параван „Всички сме грешни“ да са по-добри от ревността по Истината, бликаща от сърцето!? Или нима не си чула, ни чела- „Гневете се, но не грешете“ !?
Аз не казвам, че църковните отци и дядовци са грешни- естествено, че са!, както съм грешен и аз. Искам да кажа, че те са НЕДОСТОЙНИ!!! Има огромна разлика!
и не мисля, че в момента не ми издържат нервите-напротив-говоря съвсем премерено и владея себе си… Да речем – грешил игуменът- чак толкова лошо няма! обаче ИМА ГРЕШКА – ИМА И ПРОШКА! a тоя разбойник продължава да упорства в грозното си деяние! И ТИ ЗАСТАВАШ ЗАД ТАКЪВ ЧОВЕК!?? Така ли да разбирам? Одобряваш ли действията му?
И престанете да бъркате овчедушието със смирението! Огън и меч ни трябват за да изтръгнем посредствеността и запустението в сърцата ни! – не говореше ли и Исус със страст и сила, за да ни изведе от съня на греха!?
И защо Синода да решава?! Бог е този който решава…
Защото ако Синодът ти заповяда да се отречеш от Христа – били го направила!? Ако Синодът оправдае този богохулник значи самият Синод се отрича от Христа, който е Истината!
Забрави часовника – ами не сме ли били свидетели всички на това как въпросният владика се държи като местен дерибей с луксозни коли и бодигарди, с безумни изказвания, че Мадона и не знам си кой са причина за нещастието от Охрид!? това здраво ли ти звучи!?…? Имам приятелка и колежка- прилежна и вярваща мюсюлманка… Тя веднъж ми каза-ама тоя човек как може да говори така- и най-консервативните мюсюлмански духовници не стигат до там! 🙂
пародията е пълна! Играем си на църква…. и все пак в Църквата е спасението! Благослов!
Не знам на какво си бил свидетел, Стояне, но не си чел изказването на митрополит Николай, което с цел сензация, бе изкривено и раздуто до краен предел от медиите. Не си слагай грях на душата, защото се надявам, че си вярващ човек.
Има грешка и прошка. Така е, и ако ходиш на богослужения, ще видиш, че епископите искат прошка с поклон и ръце на гърдите, или в пряк текст. Ако беше на Литургията на празника на св.Ал. Невски, щеше да видиш и чуеш от устата на Пловдивски митрополит и от Епископ Иоан Знеполски, изреченото от тях на висок глас: „Простете братя и сестри“. Но нали не очаквате да ви издирват по домовете и там да измолват прошка лично от вас?
Вероятно и Епископ Теодосий на богослужение е искал прошка, но не са го чули. Утре Синода ще решава, а Бог – когато реши, тогава ще решава. Като това се отнася и за нас. За мен, за теб. Да се надяваме да бъде милостив към нас и към тия, които ни вкарват в изкушения– медиите които ни разиграват като маймуни и вкарват в излишни грехове.
„Аз не казвам, че църковните отци и дядовци са грешни- естествено, че са!, както съм грешен и аз. Искам да кажа, че те са НЕДОСТОЙНИ!!! Има огромна разлика!“
Естествено – да отбележа – не всички дядовци са такива 😉
„Епископ Теодосий на богослужение е искал прошка, но не са го чули.“
Това ми напомня по някакъв начин тезата на македонистите в БЮРМ: “ Цар Сауил е бил македонец, ма не е бил свестен, не е знаел дека е таков“ :)))
„епископите искат прошка с поклон и ръце на гърдите“ – наистина щеше да е прекрасно всичката тази церемониалност да е съпроводена поне и с покаяние в сърцето! 😉 дано е така!
Ако искаше да се покае публично щеше да викне медиите-всяка медия е жадна за сензации, щеше ясно и просто да поиска прошка от всички… То същината като че ли не е в искането на прошка, а в искреното покаяние. Но нахалникът настоява на простотията си…. Нека не виним медиите прекомерно- ние сме виновни, че им даваме „хляб за размисъл“….считам темата за изчерпана.
Това, че искат прошка като част от ритуала, не означава нищо. Това и всеки фарисей може да го направи.
Преди години, когато в Троянския манастир имаше още живот, всяка вечер службата завършваше с ритуално опрощаване. Хора, които не можеха да се гледат денем, се кланяха един на друг и искаха прошка. Игуменът Геласий обичаше да цитира една типично калугерска поговорка: „Прости-простено манастир разваля!“
http://www.vesti.bg/index.phtml?tid=40&oid=3462471
Има развитие… след две години… ДВЕ ГОДИНИ бяха нужни на старчетата да решат, че този човек не е за поста, който заема…. И даже първо трябваше държавата да го осъди – и така, някак си им дойде куража на тия от Св. Синод. И даже пак си оставал епископ…. Вместо да стане обикновен монах – примерно, да не говорим, че ако не се кае за думите си, трябва дабъде отлъчен… непокайвайки се за думите си, а те са обида към инвалиди, той сам се е отлъчил. Защото според мен Църквата никой не може да отлъчи, ако сам човек вече не се е отлъчил! Както и Бог никога не ни изоставя, а ние се отдалечаваме от него, грешейки!
Ако това не е пример за ориенталщина и османско мислене…яваш-яваш…. 🙂 Хора-нека разберем, нека останем православни, но нека бъдем в крак с времето…. или по скоро-нека бъдем истински православни – защото ако бяхме истински православни-това нямаше да се случва!
[quote name=“Стоян_“]И не говореше ли и Исус със страст и сила“
Православните пишем ИИСУС, а не ИСУС.
Православните не сме чак така разгорещени в хулата си срещу Църквата, дори и да имаме по-буйна кръв.
Човешко е да се греши,
БОЖЕСТВЕНО Е ДА СЕ ПРОЩАВА!
Това чух вчера от едни православни християни.
И заставам зад него.
Дали се пише Иисус или Исус, надали има огромно значение!? Още повече, че това не е изконното звучене на Христовото земно име – Йешуа на арамейски….. Така че тази забележка много ми намирисва на някакъв своеобразен „православен зилотизъм“, в който има много малко православно. 🙂
Прекрасно осъзнавам, че може би в момента виждам тресчицата в братовото око, а гредата в моето игнорирам- защото наистина съм окаян грешник… Но тук става въпрос за отявлени престъпления, извършвани от хора, заемащи общественозначими религиозни постове.
Христос ни завеща да се борим за Истината и да не се примиряваме със злото – затова не можем да подминаваме подобни казуси, повдигайки рамене и казвайки „всички сме грешни, какво да се прави…“
Да! Божествено е да се прощава-аз не мразя въпросния бивш игумен…Но горко на непокаялия се, комуто е простено… той остава с греховете си.
Искам да кажа нещо и за „буйната кръв“ 🙂
Ние, православните християни, би следвало да имаме по-ясна и категорична позиция не само по духовни, но и по чисто общественозначими теми. Нека изоставим селско-първобитното, възрожденско, ориенталско и маргинализирано „православие“ в името на истинското, вселенско и висококултурно Православие – а именно такова ни е завещано от отците на църквата! А за тази цел нека бъдем мааааалко по-критични към нас самите, а не да вирваме нос и да приемаме a priori, че щом сме православни, значи сме и прави. 🙂 Всяка традиция, която загуби своята способността за авторефлексия, престава да бъде жива и творческа.