Становище на Обществения комитет „Православни ценности“

Във връзка с решението на Европейския съд за правата на човека (ЕСПЧ) от 22. I. 2009 г. по делото Инокентиий и други срещу България Общественият комитет за православни ценности “Св. Цар Борис – Михаил”- гр. Варна, изрази своето становище по този толкова наболял проблем на специална пресконференция.
За съжаление, в средствата за масова информация се дават необективни и неправилни тълкувания по този въпрос, поради което Общественият комитет предлага своето становище за сведение на тези, които желаят да имат обективна представа по жизнено важните проблеми в обществото.
Всеки, който е запознат с взетото от ЕСПЧ решение е на ясно, че то по принцип е обективно, но като взето от некомпетентен по някои от исковете светски съд, то, меко казано, е едностранчиво. Вероятно, това се дължи от една страна на недостатъчното познаване генезиса и битието на случая, а от друга на буквалното прилагане на чл. 18 от “Европейска конвенция по правата на човека” без да бъде зачетен и признат конкретният казус и контекст.
Вземайки решение за постигане на споразумение между Държавата и Инокентий по предствените от страна на жалбоподателите проблеми, Европейският съд изпуска от очи простите, но очевадни първопричини на спора. Имотите, към които сега имат претенции разколниците бяха насилствено отнети през 1992 г. от тях не без помощта на тогавашната управленска власт под предтекст, че съществуващият висш църковен клир е комунистически. Същите бяха предадени на някои самоотлъчили се от общение с каноничната църква духовници под ръководството на покойния вече митрополит Пимен. Това определено беше вмешателство със страшни последици не само за нашата църква, но и за целия ни народ. На всеки поне малко запознат със случая е ясно, че и преди и сега става дума за пари, а не за отстояване на принципи.
Нещо повече. През посочената 1992 г. бяха не просто нарушени нечии права, а духовно осакатен цял един народ. Вместо да се заеме безпрепятствено и изцяло със своята душеспасителна и народо-полезна дейност, да се въведе вероучение в българското училище, Българската православна църква беше принудена да отстоява своята каноничност и единство, изправена пред чужди на православието бруталност, арогантност, наглост и цинизъм. Затова някои с основание постулират, че направеното през същата 1992 г. е не по-малко ужасно от времето, когато правата на вярващите бяха потъпквани от страна на комунистическия атеистичен режим. Поради това в никакъв случай не може да става въпрос за насилствено отнети имоти, като че ли те някога са били техни, а за връщане на статуквото в реда, който той е съществувал преди 1992 г. Ето защо трябва дебело да бъде подчертано, че кризата произхожда не от 2003 г. с приетия Закон за вероизповеданията, а от 1992 г., когато оправданите сега от Страсбург лица превзеха и експлоатираха за известно време храмове, които никога не са били тяхна собственост.
От друга страна тази определено комерсиална амбиция противоречи на решенията на Всеправославния събор, който бе свикан през 1998 г. с цел да промени тъжната църковна действителност. На него единодишно бе признато, че има само една Българска православна църква (БПЦ), с предстоятел Негово Светейшество Българският патриарх Максим и бе дадена възможност на всички отлъчили се през 1992 г. да се върнат в единството на църквата с полагащото се покаяние. Мнозина последваха решението на този събор и служат в каноничната църква, някои от които в храмовете, където бяха преди.
Сега с това си решение ЕСПЧ отново създава предпоставки за “демократично” нанасяне на рани върху единството на Българска православна църква. Воден от желание да приложи обективно плуралистичните и общочовешки принципи, ЕСПЧ допуска възможности за грубо вмешателство в каноничния живот на нашата автокефална църква, която има свой устав и свое канонично право. Все пак съдът заслужава поздравления, че има съзнанието, че не е компетентен да се произнася по въпроса кой кой е в Българската православна църква.
Църквата винаги е била демократична по природа и е давала възможност на всеки, който се е отделил от нейното единство да се върне в нея, което става с искрено покаяние и без поставяне на условия. Също така, всеки, който не е съгласен, по една или друга причина, с църковния живот може да вземе решение, което отговаря на неговата свободна воля. Но това несъгласие не означава, че същият или същите имат право да претендират или заграбват имущество на църквата, от която са се отделили. Законът за вероизповеданията, който е изключително либерален, също дава право на отделилите се да се регестрират като отделно вероизповедание, но без да използват името на БПЦ, защото нямат нищо общо вече с нея. Затова църквата и държавата не трябва да допускат да преговарят с подобни хора, освен ако те не променят цялостно поведението си.
Във връзка с гореизложеното, като обществен орган, държащ за православните ценности и традиции, Общественият комитет категорично е против манипулативния стремеж на бившия варненски свещеник Любомир Попов, който няма нищо общо с въпросния казус, просто прави опити да се възползва от създалата се ситуация, по следните причини:
1. В началото на 2003 г. Любомир Попов на основание Устава на Българската православна църква, със заповед на Варненския и Великопреславски Митрополит за финансови и канонични провинения, е преместен от храм “Св. Атанасий” в храм “Св. Илия”. Забравяйки, че същият Митрополит го е назначил с заповед №137 от 9.11.1991 г. на служение в първия храм, той с непристойно и на моменти дори цинично поведение се стреми да уронва авторитета на един достоен архиерей на Българската православна църква, а също и на Варненския клир в неговата цялост.
2. Не допусна финансова ревизия на храма, която по-късно при проверка доказва липси от хиляди левове, за което е подведен под съдебна отговорност.
3. Вместо да прояви смирение и разкаяние, той решава да премине към разколническия синод. Въпреки че през това време се води на служение в храм “Св. пророк Илия”, Любомир Попов прави опит незаконно да окупира храма “Св. Атанасий”, който не е негова частна собственост, а принадлежи на Варненска и Великопрескавска св. Митрополия.
4. Любомир Попов е преместен от храм “Св. Атанасий” според практиката, съществуваща в БПЦ със заповед на Варненския и Великопреславски Митрополит Кирил, а не с прокурорско нареждане или полиция, какъвто е случаят с останалите разколници.
5. През 2003 г. година с решение на църковния съд, потвърдено от Св. Синод, той е низвергнат от сан заради канонични и дисциплинарни нарушения и вече не е свещеник.
6. Същият след неговото низвержение продължава неправомерно да носи отличителните белези на свещенството, да извършва богослужения и длъжност, на каквато не е назначен, да издава фалшиви документи в разрез с каноничното право и законите в РБ, за което също е подведен под съдебна отговорност.
7. До този момент, за съжаление, Любомир Попов, който не е лишен от положителни качества, не е изразил ни най-малък признак на покаяние пред епархийския митрополит, като с поведението, думите и делата си не е показал, че има желание да се завърне в клира на Българската православна църква.
Солидарна отговорност и вина за нарушенията извършени от Любомир Попов носят и всички, които го подкрепят и насърчават в беззаконието. Ако не бяха те нямаше да има такива печални резултати.”….. горко на оногова човека, чрез когото съблазън дохожда”. (Мат. 18:7)
И обратно, ако те спомогнат да осъзнае греха си и чрез покаяние се завърне в клира на църквата, то това ще бъде добро и достойно за похвала дело.
Нека не забравяме думите на Спасителя: “На небесата повече радост ще има за един каещ се грешник, нежели за деветдесет и девет праведници, които нямат нужда от покаяние” (Лука 15:7).”Бог не иска смъртта на грешника, но да се отвърне грешникът от пътя си и да бъде жив” (Иез. 33:11).
ОТ ПРЕСЦЕНТЪРА НА ВАРНЕНСКА И ВЕЛИКОПРЕСЛАВСКА СВ. МИТРОПОЛИЯ
Отец Попов не е приемал никакво назначение в храм „Свети Пророк Илия“. Той не е напускал назначението си в храм „Св. Атанасий“ и не е предавал имуществото му на нов свещеник. Отец Попов не е подведен под никаква съдебна отговорност – Варненска митрополия не можа да докаже в съда никакви доказателства за финансови злоупотреби. Отец Попов не е низвергван по реда на Устава на БПЦ и каноните. Той не е призоваван на съд! Той беше низвергнат без да знае нито времето, нито мястото на провеждане на съда, без да бъде поканен и изслушан – това е нарушение на каноните.
Преместването на отец Попов от храм Св. Атанасий беше в нарушение на Устава на БПЦ. Не беше спазена процедурата по наказване на проявил се свещеник. Владиката Кирил многократно пъти заявяваше, че всички нарушават Устава на БПЦ, затова и той ще го нарушава!
храмовете не са собственост на митрополиятар нито на Кирил, даже не са на вуйчо му!!! Храмовете са собственост на Църковните настоятелства!!!
Добре, няма повече да проклинам дядо Максим. Ама може ли един патриарх през 20 години от 10 ноември да прави обръщение по телевизията, САМО КОГАТО ТОЙ СМЯТА, ЧЕ МУ СЕ КЛАТИ ПРЕСТОЛА !? Освен това стана ясно, че той е в завидно здраве и НЯМА НИКАКВО ИЗВИНЕНИЕ НЕГОВОТО ПРОСЛОВУТО МЪЛЧАНИЕ спрямо 20 годишните неволи на народа. В сегашното, бих казал ВТОРО ГРЕХОПАДЕНИЕ на ЦЯЛОТО човечество, ТОЙ Е ДЛЪЖЕН ВСЯКА СЕДМИЦА ДА ПРОПОВЯДВА ПО БНТ !!!!! ЩО ЗА ЧУДОВИЩЕ Е ТОЙ !!!!!!!!!!! СЕГА ПЪК ВИКНА ЦЕЛИЯ ПРАВОСЛАВЕН СВЯТ. ОРЕВА СВЕТА ЗА КОЖАТА СИ.
(Айде да ни ми го триете това)
ИВАН СИМЕОНОВ
Уважаеми господине, вие не знаете на колко хора е помогнал, нито колко неща е направил дядо Максим през тези години, защото това никъде не е отбелязано в медиите, освен може би донякъде в Църковен вестник. Той не е медийна звезда, за да не слиза от екрана на телевизията и не е длъжен да проповядва всяка седмица по БНТ, защото мястото за проповед е в храма. Ако сте искали проповед, можехте да я чуете там. Колкото до здравето- не му завиждайте и не го коментирайте, защото това е Божа работа.Бог ще реши колко да живее, в какво здраве и дали Църквата има нужда от него.И не съм комунистка, никога не съм била, ако случайно си го помислите.
Истина е, че през 1992 г. свещениците от т.нар алтернативен синод, изгониха служителите, които служеха в църквите и манастирите по причина , че са обвързани с комунистическата власт. Те пък, от своя страна разчитаха на подкрепата на тогавашното правителство. Някой беше казал- докато има СДС, ще има и разкол. Срамувам се, че бях член на тази партия макар и за кратко, дори само затова, че нанесоха огромна вреда на Църквата.
Уважаема г-жа KIPRIA,
Аз даже самопроделям себе си като посткомунист. ЗА РАЗЛИКА ОТ МНОГО ДРУГИ, АЗ СМЯТАМ, ЧЕ ПРЕЗ ЦЯЛАТА СИ ИСТОРИЯ БПЦ НИКОГА НЕ Е БИЛА ТОЛКОВА СВОБОДНА И НЕЗАКАЧАНА ОТ ПОЛИТИЧЕСКАТА ВЛАСТ!!!!!!! Св.Синод няма грам извинение за симонията на
дядо Галактион, за супер обидното към народа „разкаяние“ направено от дядо Йосиф, за незрялото пуберитетско поведение на дядо Николай. И при тази толкова ГОЛЯМА СВОБОДА ЗА СИНОДА, НИКОГА НЕ Е ИМАЛО ТАКАВА БЕЗДНА МЕЖДУ АРХИЕРЕИ И „ПРОСТ НАРОД“.!!! Защо ги жалите тези източни феодали, почти сатрапи ?????????????? Нима всички са слепи ?
Иван Симеонов
Интервю със свещ. Георги Фотакиев
http://portos-14all.blogspot.com/2009/03/blog-post_4323.html
Затова как клир и народ защитават църковното единство срещу спекуланти и „анализатори“
Политическата власт понастоящем е една голяма безлична митологема. Какво всъщност казвам ли? Ами казвам, че политическите лидери са напълно свободни да заемат всякакви позиции, включително да апелират за праведност, без от това да произтичат никакви реални и последователни последици в живота на обществото. Властта е делигирала в ръцете на медиите и разните машини за формиране на общественото мнение широки правомощия – тия вършат „мръсната работа“. Така че, да е винаги встрани от пътя на народното недоволство и да го отнасят различни бушони
И като видяха неотстъпчивостта на православните да възприемат разкола за нормален, решиха да подарят на Църквата „своята помощ“ във вид на… троянски кон, така че, разкола да се върне днес с нова сила, подкрепен от решенията на Страсбург.
А медиите смятат, че сега безнаказано могат да поставят на Църквата ултиматуми, че Архиереите са в положение на цайк-нот. Ама не са, защото, както винаги съм казвал „Хитростта е умът на глупака“ (френска поговорка)
Стига сте се извинявали с този разкол. Вие дори нямате издателство. Най-богатото врероизповедание с имущество колкото на Ватикана, не издава нищо. Никаква просвета- тя е от Запада и вреди. Вие сте интелектуално и духовно по-долу от паството си. Вие сте толкова безчувствени и духовно загрубели, че дори не осигурявате монасите си. Дори ви мързи да си върнете имотите , защото трябва да ги управлявате и приходите ще са ясни и ще постъпват централно . Няма далавера. Друго си е да барнете готовия бизнес – завладяхте без съд сто храма. Там са свещите, няма счетоводство, всичко е тъмно и удобно, както си е било винаги.По документи 300 лева заплата плюс каквото откраднеш. Гнус ме е да го пиша , но е така.
A да пишеш лъжи не те ли е гнус. Точно във Варненска епархия е нах-интензивна работата по реституиране на имоти. А с ресурсите, с които разполагаме се развива сериозна духовно-просветна, социална терапевтична дейност.
С реплики: „Гнус ме е по-принцип“, няма да туширате конкретната погнуса от поведението на един манипулативен човек.
За обикновените хора реституцията приключи. Самият факт , че специално за БПЦ е въедена привилегията да си реституира имотите 5 години след срока за обикновенните граждани показва , че БПЦ изостава с реституцията въпреки че почти няма съпнки. Престъпно е такова имущество да не се управлява . Просто на БПЦ не и пука , свещенниците нямат пряк интерес и искат някой друг да свърши работата им.БПЦ губи милиони от това и се оплаква.Сметките показват, че БПЦ е по-богата от Ватикана , а дейността е нулева.Дори няма издателство. Другите с толкова имоти оказват световно влияние , БПЦ андрешковците само плачат и се лигавят че някои им пречи.
знаем много неща. имоти продадени, подарени,далавери !СТИГА!!! Докога ще търпите доктора Кирил да си прави каквото иска.Храмовете НЕ СА НЕГОВИ,НИТО НА МИТРОПОЛИЯТА- ТЕ СА НА ЦЪРКОВНИТЕ НАСТОЯТЕЛСТВА! Защо не свикаха такава среща като се разбра и е установено с протокол,че 65 бюлетини са с еднакъв почерг при така наречения избор за Патриарх? Защо пет години от както всички имоти са на ваше разположение не е направено нищо?Каде са парите? Защо не свикаха такава среща по повод Украинската Църква и разделението там? А за другите разделения? Защо не свикат такава среща и да поискад да се отворят досиетата?