Православната църква и комунистическият режим в България



БЛИЗКИ ТЕМИ:

27 коментара

  1. Ф.Николов каза:

    По метода на „МаксВеберовата незаинтересованост” не се извършва примиряване, по-обхватен обзор и вникване в детайла, а размиване и опростяване там, където се изисква врязване с цялата строгост на пълокръвната оценка; освен това не се отговаря на задачата да се поставят стабилни основи за промяна, чрез ясно дефинирана вина и отговорности; от такава научно-примиренческа позиция пък най-малко се нуждае страна, в която тепърва всеки разбира до къде може да се простира в претенциите си според закона, не според „падна ми от небето правото“.
    Комунизмът в ядрото си е най-малко атеистичен, той е изцяло религиозно реакционен и разчита на традиционни властови модели за да се наложи, отхвърляйки само тяхната обвивка, но запазвайки изцяло методите и навиците на техните централизирани йерархични построения. Атеизмът в същността си е отхвърляне на религиозната вина, преодоляването на това мислене като екзистенциален минимум при изграждане на човешките взаимотношения. Какво прави комунизмът?

  2. Ф.Николов каза:

    Вменява повсеместно, с двойни сили вина на религиозните хора за това, че са религиозни, точно както религиозните хора вменяват на комунистите (и не само на тях), че не са религиозни. И в двата случая вината като инструмент на насилие се запазва и така историята придобива формата „изтъкана от два паралелни, неразчленимо преплетени” свята. Българският комунизъм има много малко влияние върху реалното изтласкване на религията от обществото и то именно поради това, че не знае и не може да запълни този народностен вакуум след силовото й изтласкване нито с „родно” изкуство и литература, нито с някакъв вид енциклопедична секуларизирана ерудираност както на запад, а остава широките народни маси по течението на българското „възраждане”, насочено единствено да изгражда и издига родово-национални привързаности, чрез историческа хипирболизация и манипулация на „българщината”.

  3. Ф.Николов каза:

    По този начин действително обществото пропада още повече, тук обособена обществена йерархия няма, има флуидни народни маси и централизираност във всички аспекти на човешкото съществуване, които могат да придобият всевъзможни форми на тоталитаризъм, дали религиозен, дали социално изравняващ, всичко е въпрос на случай и подходящо разпределение на социалните фактори. Приемствеността между „старото” общество и комунизма обаче е очевадно. Никаква революция не е имало, никаква ”модерност” не се е наложила, имало е „осъзнаване” и еманципиране на преобладаващата народностна утайка, една постоянно циркулираща адикция на опростаченото население намираща текущи политически форми на изява. При това е интересно как никой църковник не съзира с духовния си взор от кои дълбини аджеба набира сили тази „секуларизация“, признак за какво е този процес.

  4. Ф.Николов каза:

    „Секуларизация” не е просто изтласкаване на религията, а сваляне на нейния първенстващ принцип; интересно е обаче как бедните, онеправданите, солта на земята, „малкото стадо”, „царството ми не от този свят” придобиват този статут, че се стига до положението, „традиционното” (принципа от тоя свят) да съвпадне с „вечно новото” от оня свят? Чрез мимикрия на ролите разбира се…да се правиш на умряла лисица може и да мине номера за няколко века, но дотам…
    Комунизмът разбира се променя нагласите към религиозното, но съвсем не поради насилствените си методи под различен предлог и форма, а заради простото й отстраняване от всички сфери и оставяне на ситуацията в повечето случаи на самотек. Това може да има и добри и лоши страни, зависи кой как се възползва от тази ситуация и зависи какъв тип човек се възползва.

  5. Ф.Николов каза:

    В България очевидно доминираща е била ролята на народната разпуснатост, а не на изграждащата алтернатива и то пак заради успокояващата историческа констатация, че целият свят трябва да догонва изначално добрите, образовани, трудолюбиви и със свята мисия българи, а не обратното. Чрез насилие винаги има ответна реакция и ние я виждаме от страна на безпросветните раса днес. Аз като атеист винаги съм защитавал обществената ценностна диференциация, която не се лашка бинарно в двете посоки.

    „Кризата на посткомунизма съвпадна с духовна криза и в развития демократичен свят, [b]макар тя да има други корени[/b] – кризата на инструменталния разум и бързопреходността на съвременните форми на живот.” Едно много важно разграничение, дори само това да се разбире от българските духовници и вече ще са разширили кръгозора си при разглеждане на процесите в България и по света и в частност по въпроса с искането на задължително религиозно образование в държавните училища.

  6. Стефан Йорданов Чурешки каза:

    Много е трудно да се пише за отношенията между Църквата и комунизма в България, защото Църквата си държи затворени архивите и не допуска никой там, а устният спомен не се издирва и не се разясняват мотивите за действие или бездействие на БПЦ. От светските архиви трудно може да се изведе разбирането за позицията на Църквата, както и за нейната „национална“ обвързаност и практика. Едно сериозно изследване за отношенията между комунизма и християнството в БЪлгария тепърва предстои, ако духовниците от периода напишат мемоари и излезнат документите от архива на Църквата. Всичко досега е работа по светски документи и със слаб устен спомен с оглед квалификацията и грамотността на информатора при теренната работа за събиране на данни от комунистическия период. Сериозното квалифицирано знание за историята на Църквата и комунизма, а не поръчковите текстове след време ще си пробие път, но за това трябва екип от специалисти и много работа за такъв сериозен въпрос като християнството и комунизма

  7. Траянка Георгиева каза:

    Тоталитарната власт, несъобразяваща се с традиции, морал, закон, хуманност и дух, разхвърля в хаоса, цели поколения, далеч от духовният център Христос. Но ето и обнадеждаващи новини – международна научна конференция „Християнство, църква и култура през вековете“, с почетен председател Пловдивски митрополит Николай. Съюза на учените, Академия за музикално и изобразително изкуство, и Университета „Паисий Хилендарски“ , в продължение на три дни ще обсъждат с общи усилия, може би и въпросът, който ме вълнува, а именно, възможно ли е дух, култура, нравственост и морал да съществуват извън Църквата? Възможно ли е изобщо творчество, без Светия Дух?

  8. Ivan Nikolov каза:

    За БПЦ на творбата по подхожда заглавието „Между компромиса и предателството“! Онези „с вярата“са били избити още в месеците след 9.9.1944 а в „по-добрия случай“ са умрели по затвори, в лагери или интернирани. Докато това се е случвало, „преживяващите братя“ не само са си затваряли очите за случващото се,но и често много от тях са подпомагали палачите, за да демонстрират лоялност и …заемат освободилите се местенца в иерархията.
    Типичен е примера с екзарх Стефан!
    Неудобен на комунистите, през 1949 той услужливо им е предаден от целокупния тогавашен „Свети“Синод и умира низвергнат( без право да свещенодейства) интерниран в малко селце през 1953.Само един ученик предал Христос, останалите се опитали да го защитят. 19 века по късно в България не се намерил и един митрополит,който да защити екзарха, но всички вкупом го предали ! Достойните им
    ученици пък днес са наши владици и ни учат на морал!!?

  9. Траянка Георгиева каза:

    Вие сте жив, господин Силуан, а това означава, че не сте пряк очевидец на събитията, които описвате, защото вероятно сте по-млад. В противен случай будната ви съвест едва ли би Ви оставила жив. А е лесно да съдим по този начин за събития, които лично не сме преживяли, и оценяваме лековато ситуации, в които животът ни не е висял на косъм.
    Комунистите от с. Селище, заклеймили свещеник Марко Кузманов, за това, че „подбил авторитета на БРП, и разнебитил ремса“. Мислите ли , че в ония времена е можело да става дума за разумен диалог и някаква човешка толерантност. Царяла е тотална простотия, разграбване, и издевателства, от които все още не можем да се освободим вече 66 години. Що се отнася да морала, няма къде другаде да го търсим, освен в Църквата. Или Вие ще предложите друго?

  10. Вече Културин каза:

    Ако Църквата показва морал, достойнство, честност и почтеност, изобщо нямаше да се коментира темата с подобни коментари. Ако имате нужда да обичате и да хвалите, добре, хвалете. Внимавайте, да не се подхлъзнете, да се увлечете и да изгубите връзка с действителността! Да се правим, че всичко е наред е немислимо. Нищо не е нормално,такова, каквото ни се иска да е. Може би, точно така трябва да е, само Бог знае. Обаче да не забравяме, къде живеем. Не бих защитавал виновните,като се опитвам да ги изкарам невинни.

  11. Траянка Георгиева каза:

    Виновни сме всички, които живяхме и живеем тук и сега. Но Вие искате да сте чист като диамант, а пък друг да Ви е виновен – Църквата, защото знаете, че няма да се защитава. Затова там най-лесно се удря. Това поведение е типично българско, остатък от онова време оставило отпечатък от простотия, злоба, ненавист и завист към всичко извън личната ни особа. Вие знаете ли как простака мрази що-годе образования човек и какво е да се попадне в ръцете на такъв?
    Има с кого и какво да се борим господин Кулутурин. Това е Бай Ганьо натъпкан с марксистко-ленински мироглед, за когото чуждото яйце е все по-голямо. И пак Ви питам, откъде човек може да се учи на морал при тия обстоятелства? Питам Ви човешки, без да се заяждам.

  12. Не Културин каза:

    Не мога да защитавам Владиците управляващи БПЦ, поради простата причина, че страната ни е нещо, като беззаконен рай, вестниците, радиата и телевизийте бълват неграмотни глупости сензаций, и разбира се са уважавани до преклонение от „средностатистическия“ българин..Знаете ли, медийте не отразяват действителността, те създават и моделират действителността.И Владиците много добре го знаят и нищо не направиха досега, дори не призоваха веднъж целокупния български народ да се помоли за добруването на Православието, за добруването и изграждането на независима България(последното не виждам, как ще стане)поне да ни бяха призовали да се помолим. Какво официално становище изказа БПЦ за избиването на собствения си народ?За негодната и отровна храна, за здравеопазването, за страна, в която всяка институция работи в пълна пародия и простащината е умело лансирана-до зомбиране.Питайте Владиците, от които трябва да вземем пример,какво да правим? Какво становище да имам, аз?

  13. Не Културин каза:

    На морал може да ни научи животът и вярата в Бог.Демек сами да се оправяме по-единично.От послушни политически расоносци не можем да се научим на морал.Събудете се и не спете!Обречени сме и това,което можем да направим е не знам какво.Да се молим,друго не сещам,това е положението.Обречени сме,и сега е важен личния пример,който ще дадем.Националната доктрина е „Бацо Гацо“,парола,която отключва общинските хазни.Парола,с която свиква малкото детско сърце.Да имаш вещи и екстри,това е животът.Ебре курорте.Аз съм мързелив подлец.Честита национална доктрина,братя съгласни и гласени българе!Честити мълчаливи Владици!

  14. Ivan Nikolov каза:

    Г-жо Георгиева,вместо да бързате да отговаряте на мен и Културин,не беше ли по-добре първо да се потрудите и проверите факта,който изнесох, и ако „случайно” намерите някакво разминаване,друго обяснение или “ история“ за случилото се с екзарх Стефан,едва тогава да изкажете съмненията и препоръките си към мен?! Дори и най про-БПЦ между историците,колкото и да им е неприятно(и неудобно) макар с половин уста,казват това,което и аз написах.Факта е факт. Преди години гледах в интернет архивни кадри от издигането в париаршеско звание на екзарх Кирил,(съжалявам че не мога да Ви дам линк в момента)
    Няма да забравя сияйната му усмивка докато получава бялото си було от ръцете на комунистическите сатрапи,същите които са заточили неговия предшественик Стефан при това с неговото и на останалите митрополити съгласие и съдействие.Защо една Богопротивна власт награждава…за заслуги към Христа ли??! Забелязях че сте емоционална личност,а как сте с Логиката?

  15. Траянка Георгиева каза:

    Разбирам отчаянието Ви братя. Преживяла съм го. Колко години падане в тъмнината и сълзи. Но открих Бога и Църквата и ще Ви кажа, че който е ходил на богослужения, се е молел. Имаше молебени и с чудотворни икони и от това е имало последващ, позитивен ефект. И за ГМО и за гей-парадите и за сектите, клира е изразявал отношение, но всичко това злонамерените пак обръщаха във вреда на Църквата, защото сме опропастени от комунизма.
    Екзарх Стефан е казвал, че от комуниста няма по-голямо зло. И когато го попитали, а сатаната не е ли по голямото зло? Той казал, че когато, дявола чуе Божието име бяга в място пусто и безводно, а комуниста няма срам и страх от нищо.
    Статията на Проватски епископ Игнатий с пределна яснота описва времето на страданието на Църквата. Нека помълчим в памет на ония духовници и се поучим от мъжеството и силата им. И се помолим Бог и на нас да даде духовна сила и любов, за да не пропилеем живота си в омрази.

  16. Ivan Nikolov каза:

    Г-жо Георгиева,за никакво отчаяние тук не става дума,а за това че слагате знак на равенство между Световното Православие,Христовата Църква и БПЦ ,когато такъв знак Няма..и това е грешката Ви.Търсите морален ориентир в БПЦ, а не е ли по правилно да го потърсите първо у Бога? Имате Десетте Божи заповеди,Евангелията,Посланията на Апостолите, Св. Отци, Добротолюбието, Православен Катехизис ,имате и компютър ,какво не Ви достига? Искате да се учите от Църква.Ами поучете се тогава от Православната църква на Америка.Миряните в нея например преди няколко години установиха, че техния патриарх е зле с морала(завлякъл църковни пари) събраха се и единодушно го изхвърлиха и смениха с по достоен. Хареса ли Ви примера? Ако, да –учете се от него,или май този пример няма да мине у нас а,как мислите?

  17. Ivan Nikolov каза:

    Пишете”Виновни сме всички”- НЕ г-жо Георгиева,”Грешни сме всички”но не всички грешни ставаме предатели..а само някои измежду нас.Хора като мен и Културин не желаем да сме в общение с предатели.С обикновени грешници –да,но не и с предатели. Смятаме че такава е и волята Божия и че тя нееднократно е засвидетелствана в Светото Писание.
    Вие пък приемате да общувате с тях,че даже и да са ви наставници. На всеки Бог е дал свободна воля да направи своя избор, а съдния ден е за да ни се иска сметка за избора ни.
    Накрая ето Ви и духовна храна за размисъл от Антиохийската църква.В джобния им молитвеник чета: 9 начина да участваме в чужд грях :1.Чрез съвет 2.Чрез заповед 3.Чрез съгласие 4.Чрез провокиране 5.Чрез похвала 6.Чрез укриване 7.Чрез съучастие 8.Чрез МЪЛЧАНИЕ 9.Чрез защитаване на извършения грях
    Надявам се горното да Ви е от полза.

  18. Неграмотин каза:

    Не съм чул, Българската Православна или политическа Църква, да има разумно логично и ефективно на практика становище, свързано с действителността.Може би, аз не знам? Пак не съм разбрал,извинявам се, и искам прошка.А ако съм прав, кой Владика ще се извини, и ще иска прошка? Дано се досетим всички, че нещо бъркаме и нищо не е наред! Не искам да се заяждам, правя се на интересен и ви подсещам.Лъжат ни, и от човеци ни превръщат в послушни маймуни.Това си е Лъжарвиновата практика, нищо друго.Симулация и мълчание, това е животът днес, уважаеми коментиращи и не коментиращи.

  19. Културяга безТояга каза:

    Ако се учим от Христос, значи трябва да прощаваме, дори и на най-големия предател.Обаче, когато те правят на глупак и отново те лъжат, как ще се чувстваш?Представете си, вие сте работодател и ваш работник ви лъже и краде, въпреки, че се отнасяте най-почтено с него.Кажете, как ще постъпите? Ще простите, то е ясно, след това, какво? Ще си мълчите и ще губите ли?Губете докато пропаднете и изчезнете от регистрите. Спасението на душата е лично дело, но да бъдем интернационалисти вярващи и съгласяващи се с всеки, е глупашка работа подплатена с много „мъдрост“ и цитати.
    Фактът е Факт, уважаеми богослови и християни в съвършенство, гнусете се не от хората-изпаднали, а от лъжата и играта, която сами си предлагаме.

  20. Траянка Георгиева каза:

    Ако аз, Силуан, културния и не тъкъв, също и неграмотния, бяхме предложили себе си като „многоценен дар“ на Църквата, а тя безцеремонно ни бе отхвърлила, щяхме да имаме някакво основание да съдим и недоволстваме. А така ми се струва, че е нахално и неоснователно.
    Ясно е че не сте въцърковени, и че нямате знание за това какво е Църквата, затова намирате за нормално човек да се самообслужва и самообгрижва духовно сам. Не участвайки в Света Литургия, няма как да знаете, че духовните лица искат прошка на всяко богослужение. Поради тази причина диалогът ни е безмислен. И не само за това, а защото спорейки безмислено с вас, вредя, а не помагам на Църквата. Освен това мразя анонимността. Зад нея не се крият смели хора. А на мен отдавна ми е омръзнало от такива.

  21. Културяга безТояга каза:

    Уважаема, г-жо Гоергиева, аз съм Култирин Неграмотиин и още един-двама коментиращи.Казвам се Кристиан Тодоров и изразявам недоволството си от пародията, която ни се предлага.Много добре знам, какво съм казал, макар да е било по неподходящ и неразбран начин.Нямам за цел да обиждам и хуля, казвам това, което мисля.Какво значение има името, не мога да разбера?

  22. Траянка Георгиева каза:

    Когато зная името на човека, бих могла да се помоля за него. А Бог, освен по име, псевдоним, и дела знае какво е в сърцата на всеки един от нас, във всеки един момент. И си има грижа за Църквата, а ние, както отбелязах, къде с добри, къде с лоши намерения , но със слабите си духовни сили, можем само да навредим. А ние НЕ ИСКАМЕ това нали?

  23. Ivan Nikolov каза:

    Г-жо Георгиева,не намирайки аргументи за твърденията си,Вие решихте да обвините мен и Културин в „невъцърковеност”…а за капак се хванахте и за „анонимността” ни, зад която(според Вас) „не се крият смели хора”,но пък явно „смели”,(по Вашите морални критерии),са владиците-агенти на ДС крили десетилетия дейността си под имената „агент Мишо” „агент Николов”,а за имената на останалите ,ще трябва да почакаме Комисията да ни ги каже.Тъй като с брата не сме били комунистически агенти и нямаме какво да крием той веднага каза името си,и аз моето –Иван Николов.Вместо да „мразите” нашата невинна анонимност,защо не мразите тяхната,истински виновната анонимност –на агентите в Църквата,рушащи нея и съдбите на християните?! С Кристиан сериозно се безпокоим за Вашия избор от кого „да се учите на морал”!? Тези хора са успели дори да Ви внушат,че „със слабите си духовни сили, можете само(?) да навредите” за да могат ТЕ, необезпокоявани от Вас,със своите „могъщи духовни сили (на агенти!)

  24. Ivan Nikolov каза:

    спокойно да ви управляват и манипулират .Вместо да се вайкате за „Бай Ганьо натъпкан с максистко-ленински мироглед” вгледайте се в себе си,да не би и Вие да носите някоя негова черта? Църквата в която Вие сте се „въцърковили” и на която гледате безкритично, десетлетия наред вече ситемно преследва и изхвърля от себе си най-добрите си представители – от екзарх Йосиф през 1948-ма http://www.pravoslavieto.com/life/bg_ierei/1878_ekzarh_Stefan_I/index.htmта до свещеник Петър Цанков от Казанлък през 2008-ма.Колкото до моето „въцърковяване” то се случи извън България и извън БПЦ- ето Ви линк за сайта на храма в който редовно присъствам на Литургия http://www.stlukesoc.org Дължа благодарност обаче и на фондация Покров Богородичен и лично на г-н Сивов,които през 2000-та година организираха един изключителен православен курс към едноименния храм в София,който аз тогава изкарах и който много ми помогна,а ето че днес след 10 години с Вас можем и да дебатираме в техния прекрасен сайт.

  25. Ivan Nikolov каза:

    Вместо за мен, молете се за нашия свещеник отец Майкъл Люис,който бе опериран от рак на панкреаса тази пролет и животът му виси на косъм, а най-добре му напишете няколко реда: fathermjl@sbcglobal.net да го ободрите,той обича да получава писма, и така ще „помогнете на Църквата,без вреда”,което Вие искате!

  26. Траянка Георгиева каза:

    По делата им ще ги познаете, казва народът. Господин Николов, когато, червените, дойдоха, и наложиха своята религия, те забраниха Църквата чрез насилие и убийства. Сините, които перяха парите на червените, също, първото, което направиха бе да ударят Църквта и я разединят. Затова Господ и тях ги удари и разцепи. А знаете, как им бе повярвал народът! И Вие сега, помислете какво правите. Както знаете, хората тук бял ден не са видяли. Предстои студена зима, възрастните хора, ще избират, да си купят лекарство, храна или топло. И те, стискат в ръка стотинки, с които да запалят свещичка в храма, а Вие искате отново да им отнемете вярата в Бога и Църквата. Последната им надежда! И какво ще им дадете срещу това? Само омраза и жлъч. Струва ли си?
    За отеца Ви прочетох канона на св.Пантелеймон. А на Вас ви препоръчвам сайта на пловдивска митрополия от когото можете да гледате богослужения на живо и на запис когато ви домъчнее за България и изстрадалият и народ.

  27. Бацеф каза:

    Откога истината се превръща в омраза и жлъч? Г-жо Георгиева, всичко,което се случва в държавата ни се нарича национална доктрина и няма нищо, като случаен случай или случаен резултат.От продажбата на наркотици до затриването на БАН и цялата държава.И да не мислите, че не е изчислено всичко, някаде извън България, изчислено е с точност. Вие си затваряйте очите, маскирайте се във въцърковеност и треперете да не падне косъм от главите на Владиците, които най нагло ни лъжат и манипулират с образователното вероучение. Не бъдете наивни и не приемайте всичко за чиста монета. Надеждата винаги ще е жива, и винаги ще има поне един, който ще ни излъже и ще манипулира. Не, не съм параноик, в такива времена живеем, че не знаем, кой кой е. Да владеем емоцийте си и да се доближаваме с делата си, и себе си, до Христос! Както казваше една баба „не сакам вишше, сакам акъл“

Споделете в социалните мрежи