в. Вяра: Убийците на отец Стефан осъдени за смърт по непредпазливост

Двамата подсъдими за зверското убийство на отец Стефан от Банско Борислав Еринин и Малин Сакарев вчера бяха осъдени за причиняване на смърт по непредпазливост. Петчленен състав на Окръжен съд-Благоевград, председателстван от Явор Гебов, вчера постанови 5 години и половина за Борислав Еринин и 4 години и половина за Малин Сакарев, като ги призна за виновни по чл. 124 от НК – умишлено нанесена средна телесна повреда, вследствие на която е настъпила смърт по непредпазливост.
След вчерашната присъда тя заяви, че ще помисли дали ще протестира срещу определението на съда. Благоевградските магистрати преквалифицираха обвинението в по-леко при определяне на присъдата. ”Истинският съдник е друг. Този, който е над нас и вижда това, което правим. Ние подходихме със смирение и боязън към делата на свещениците”, заяви след произнасяне на присъдата съдия Явор Гебов. “Жалкото е, че един достоен човек си отиде по един жесток начин. Огорчен съм от тези присъди. Това не са истинските виновници. Истинските виновници се прикриват”, заяви вчера за “Вяра” отец Филип, ученик на покойния ставроиконом на църквата “Св. Троица” отец Стефан Камберов.
На 21 юли 2002 г. вечерта отец Стефан тръгва сам към манастира ”Св. Пантелеймон”, за да протестира срещу превземането му от свещениците на Максим. Преди това отива до полицията, за да уведоми, че ще започне гладна стачка.
След като стига до манастира, построен лично от него, вижда, че портата е заключена. Сяда на пейката, наблюдаван от десетки свещеници, които по същото време пият в столовата. Те са получили инструкция лично от владиката да пазят манастира от разколниците. Виждайки отец Стефан, към него се приближава Еринин, който започва да го хули и ругае. Не може да забрави, че преди месеци е осъден за дребно хулиганство заради непристойно поведение в църквата “Св. Троица”. Отец Стефан му търси прошка и моли да го оставят да преспи навън, защото вече наближава полунощ. Свещеникът не е оставен на мира и натирен да си ходи. Еринин хуква след него уж да го съпроводи по стръмната пътека и изпрати.
Малко по-късно на 200 метра от манастира започва “дяволската вакханалия”. Стоновете и молбите за помощ на 66-годишния свещеник са чути от ромско семейство, което спало в бивак наблизо. Циганите Рашко и Богдана Боневи чули виковете “Борисе, остави ги”, но, изплашени, не посмели да излязат навън. Свещеникът Никола Мунин твърди, че като се върнал в манастира, Еринин казал “Отпрахме му се”. Подсъдимият Малин Сакарев също заяви, че чул Еринин да казва за отец Стефан “Взех му мерата”. В обясненията си пред съда двамата подсъдими поотделно отрекоха, че са пребили свещеника, и всеки прехвърли вината върху другия. Еринин на няколко пъти не се въздържа и се обърна към Сакарев да признае, че той е убил отец Стефан.
”Не мога да издържам тези клевети. 4 години страдам без вина. Малине, защо не си признаеш?“, роптаеше Еринин.
В защитната си пледоария топадвокатът Рени Цанова заяви, че това е голяма човешка трагедия, провокирана от борбите между двата синода. Под външен претекст в името на Бога е умъртвен един свят човек, чиято съпруга не пожела да се конституира като граждански ищец и частен обвинител. Адвокатът поиска съдът да оневини Еринин и заяви, че представената от прокуратурата фактическа обстановка е необоснована. “Няма нито един свидетел освен Малин Сакарев, който да твърди, че Еринин е бил отец Стефан. Моят доверител заяви, че той е изпратил до нивите свещеника. Свидетелите Варин и Калайджиев казват, че са видели в гръб Малин Сакарев как блъска отец Стефан и той паднал.
Необяснимо е поведението на Сакарев. Защо е свалил расото и панталоните на отец Стефан и след това ги е сгънал и сложил върху трупа? Защо е изтеглил трупа и го е покрил с растителност? Къде са снимките от огледа, къде са фасовете?
Кой е този дякон, който е дал инструкции какво да говорят свещениците”, попита адвокат Цанова. Важните веществени доказателства, сред които фотоснимки, следи от обувки върху земята, са изчезнали. Борислав Еринин носеше до последно със себе си обувките, с които е бил в злополучната нощ и които не са взети за изследване.
Отец Стефан Камберов бил тих и смирен човек. Прекарал дните си в служба на Бог. Манастирът „Св. Пантелеймон“ е голямата му болка. Сам е събирал пари и е градил допълнителните постройки в комплекса преди повече от 25 г. Светата обител от 1976 г. по нареждане на тогавашния неврокопски митрополит Пимен е причислена за стопанисване към църквата „Св. Троица“ в Банско. Църковното настоятелство в града събира около 50 000 лв. за построяването и обзавеждането на новата сграда. Затова отец Стефан не могъл да стои спокойно и да чака. Никой не се трогнал от преврата в манастира. Решил да изрази своята позиция, като седне край манастира и обяви гладна стачка. Стигнал до храма, но не бил допуснат вътре. Подхвърлили му две одеяла и шише вода и го зарязали. Какво точно се е случило след това, полицията все още уточнява. В РПУ-Банско са разпитани над 30 свещеници. Главните заподозрени за жестокото убийство на Стефан Камберов са духовни лица. Смазаното от бой тяло на 65-годишния свещеник е открито към 10 ч в понеделник на 4 км от обителта от горски работници. Те се смразили при вида на гледката. Нямало здраво място по трупа на попа. Бил смазан от удари с тежък предмет. Духовникът е влачен в разстояние на километри, подозират полицаи. Крайниците на жертвата са счупени, по краката липсва кожа, ребрата му са изпотрошени, а вътрешностите разкъсани. „Убийството е станало около 2-3 ч през нощта. Не е работа на един човек. Сякаш садист се е гаврил с възрастния отец.
Откъс от статия, в.Стандарт 25 юли 2002
http://www.standartnews.com/archive/2002/07/25/society/s3435_8.htm