Да се погрижим за мощите и на родните светци
Гледна точка
Наскоро от Рим в България беше пренесена частица от мощите на Св. Георги. Светецът се почита като закрилник на войните и земеделците. По иконите на православните храмове го изписват като конник, който пробожда с копието си дракона, змея, ламята. Приживе е бил войник в римските легиони. Става християнин, прави чудеса, лекува болните и се бори срещу злото в света. Загива заради вярата си по времето на император Диоклетиан.
Нашето време се опитва да освети живота на Джакомо Казанова, но не може да го направи светец. Според записките, които ни е оставил, той погубва любовта си към жените във временни "завоевания". Казанова е интересен като номад в отношенията си със жените и затова е харесван от съвременните "скитници". Черквата е почитала брака, състрадателната любов, любовта към майката, но е отвръщала поглед от младите влюбени. Затова Св. Валентин е по-късно явление. Може в близко време да придобием и частици от неговите мощи. Очаква се в края на този месец да внесем и частици от мощите на Св. Андрей.
Сега да видим какво е положението с мощите на българските светци. Тези на Св. Иван и Св. Петка се радват на достойна почит. Костите на други едни светци – Христо Ботев и Васил Левски, лежат неизвестно къде. Писателят Николай Хайтов остана верен на нашата християнска традиция и положи огромни усилия да открие мощите на дякон Игнатий.
И най-сетне има едни кости на посечени въстаници – мъже, жени, деца и старци в дните на Априлското въстание в Перущица. Техните оцелели роднини, близки и потомци ги бяха наредили в стъклен саркофаг ниско, на няколко стълбички надолу в олтара на черквата "Архангел Михаил". Но през 1959 г. не знам по какво нареждане и вече никой не знае по чия идея разрушили този стъклен саркофаг и изхвърлили мощите неизвестно къде на гробищата. С каква съвест са живели и живеят все още българите, които посегнаха като варвари на костите на своите прадеди и мъченици за вярата, не знам!
Не е достатъчно само да се прекръстим пред мощите на Св. Георги. Но нека като добри хора и християни да си припомним за пръснатите из цялата българска земя кости на едни наши родни светци, които загинаха за освобождението ни от Османското робство. И да ги потърсим. За да им отдадем дължимата справедливост и достойнство.
едни ги канонизиаха а други ги охулиха
Naskoro hodih v edin manastir krai Sliven,kazva
se Chintuluvski manastir „Sv.Prorok Iliq“.She razkaja,malko za nego,za6toto,smqtam,4e tova e vuv vrqzka s temata!Mnastira se namira na 10
km.ot gr.Sliven!manastira datira o6te ot turskoto
robstvo(1883i 4)tam nqkade,za6toto ne se znae
sus sigurnost!Manastira e na kraq na seloto.pri samiqt manastir ima grob na dvama bratq-Dimitur i Iliq.I tam ot mestnoto naselenie na selo Cintuluvo,bil postroen paraklis „Sv.Prorok Iliq“.Sultana,kato razbral za paraklisa jestoko se razgnevil,i naredil paraklisa da bude razrushen,no sled malko vreme brata na sultana
zabolql ot tejka bolesti sultana,vednaga naredil,kato razbral,4e na groba na dvamata bratq,stavat 4udesa,i negoviqt brat da bude otnesen tam,i stanalo 4udo brata na sultana ozdravql,i togava sultana izdal ferman(dokument),manastira da ne se razru6ava i da se polzva s razli4ni previlegii!I ot togava v manastira idvat na poklonenie i musulmani!V posledstvie i knqz Ferdinant,ozakonqva manastira,kato se postroqva i Curkva kum nego!
Tova e edin tipi4en,spored men primer za novobulgarski muchenici,a v pro4em Sv.Sinod na
Bulgarskata Pravoslavna Curkva,e predpriel kanoniziraneto na dvamata bratq Dimitar i Iliq,za
svetci!Vasil Stanoev-Bogoslov
Султанският ферман сигурно се пази в рамка и ти си го видял???