Великият инквизитор

– Но ето че и тук не може без предисловие, тоест без литературно предисловие, тфу! – засмя се Иван. – Пък и какъв съчинител съм аз! Виждаш ли, действието у мене става в шестнайсети век, а тогава – това впрочем трябва да ти е известно още от класовете, – тогава тъкмо е било на мода да се свалят на земята в поетическите произведения висшите сили. За Данте не говоря. Във Франция писарите при съдилищата, а също и монасите из манастирите са давали цели представления, в които изкарвали на сцената Мадоната, ангели, светии, Христа и самого Бога. Тогава всичко това е било твърде простодушно. В «Notr Dame de Paris»1 на Виктор Юго в чест на раждането на французкия дофин в Париж при Людовик XI в залата на кметството се дава поучително и безплатно представление за народа под заглавие: «Le bon jugement de la trés sainte et gracieuse Vierge Marie»2, където се явява самата тя лично и произнася своя bon jugement. И у нас, в Москва, в до-Петрово време са се давали понякога почти също такива драматически представления, особено из стария завет; но освен драматяческпте представления по целия свят е имало тогава много повести и «стихове», в които са действували според случая светци, ангели и всички сили небесни. У нас из манастирите са се занимавали също с преводи, с преписване и дори със съчиняване на такива поеми, и то още кога – през времето на татарщината. Има например една манастирска поемка (разбира се, преведена от гръцки): «Ходене на Богородица по мъките», по картини и смелост не по-долу от Дантевата. Божата майка посещава ада, а я води «по мъките» Архангел Михаил. Тя вижда грешниците и мъченията им. Там има между другото една презанимател-на категория грешници в горящо езеро: някои от тях потъват в това езеро тъй, че не могат вече да изплуват и «тях вече ги забравя Бог» – израз с извънредна дълбочина и сила. И ето поразената и плачеща божа майка пада пред Божия престол и моли помилване за всички в ада, за всички, които е видяла там, без разлика. Разговорът й с Бога е колосално интересен. Тя моли, тя не си отива и когато Бог й посочва прикованите с гвоздеи ръце и нозе на нейния син и пита: «Как ще простя аз неговите мъчители?» – тя казва на всички светци, на всички мъченици, на всички ангели и архангели да коленичат заедно с нея и да молят за помилването на всички, без разлика. Свършва с това, че тя измолва от Бога прекратяване на мъките всяка година от Великия петък до Света троица, а грешниците от ада начаса благодарят на господа и ридаят пред него: «Прав си ти, господи, че тъй отсъди.» Та ето и моята поемка щеше да бъде нещо подобно, ако се беше явила по онова време. У мене на сцената се явява той; наистина той нищо не говори в поемата, а само се появява и преминава. Петнадесет века вече са се минали, откак той е дал обет да прииде во царствие свое, петнадесет века, откак неговият пророк е писал: «Се гряду скоро.» «О дне же сем и часе не знает даже и Син, токмо лишь отец мой небесний», както е изрекъл и сам той още на земята. Но човечеството го чака с предишната вяра и с предишното умиление. О, с по-голяма вяра дори, защото вече са минали петнадесет века, откак са се прекратили залозите от небесата за човека:
И само едната вяра в казаното от сърцето! Наистина имало е тогава и много чудеса. Имало е и светци, които са правили чудни изцеления; при някои праведници според животоописанията им е слизала сама царицата небесна. Но дяволът не дреме и човечеството почнало вече да се съмнява в правдивостта на тези чудеса. Тъкмо тогава се появила на север, в Германия, страшна нова ерес. Огромна звезда, «подобна на светил-ник» (тоест на църквата), «падна върху изворите на водите и те станаха горчиви». Тези ереси почнали богохулно да отричат чудесата. Но толкова по-пламенно вярват останалите верни. Сълзите на човечеството въз-хождат към него както и преди, чакат го, обичат го, надяват се на него, жадуват както преди да пострадат и да умрат за него. . . И ето толкова века е молило човечеството с вяра и с пламък: «Господи, яви се нам», толкова века го е молило, че той в неизмеримото си състрадание е възжелал да слезе при молещите. Слизал е, посещавал е той и преди това някои праведници, мъченици и свети отшелници още на земята, както е записано и в техните «житиета». У нас Тютчев, дълбоко вярващ в истината на своите думи, възвести, че:
Което без друго е било така, казвам ти. И ето той е възжелал да се появи макар за миг при народа – при народа, който се мъчи, страда, който е смрадно грешен, но младенчески го обича. Действието при мене става в Испания, в Севиля, в най-страшното време на инквизицията, когато за слава Божия в страната всекидневно са горели клади и
О, това, разбира се, не е онова пришествие, в което ще се яви той според обещанието си, в края на времената, в цялата си небесна слава и което ще бъде внезапно, «като мълния, блеснала от изтока до запад». Не, той възжелал макар за миг да посети децата свои и именно там, където тъкмо тогава запращели кладите на еретиците. Поради безмерното си милосърдие той минава още веднаж между хората и в същия онзи човешки образ, в който е ходил три години между тях преди петнадесет века. Той слиза на «горящите площади» на южния град, в който тъкмо едва предната вечер във «великолепно аутодафе», в присъствието на краля, двора, рицарите, кардиналите и най-красивите придворни дами, пред многобройното население на цяла Севиля, са били изгорени от кардинала – велик инквизитор, на-веднаж едва ли не цели сто еретици ad majorem gloriam Dei3. Той се е появил тихо, незабелязано и ето че всички – странно е това – го познават. Това би могло да бъде едно от най-добрите места на поемата, тоест защо именно го познават. Народът се стреми с непреодолима сила към него, обгражда го, натрупва се около него, върви подир него. Той минава мълчаливо сред него с тихата усмивка на безкрайното състрадание. Слънцето на любовта гори в сърцето му, лъчите на Светлината, Просвещението и Силата струят из очите му и изливайки се върху хората, потресват сърцата им с ответна любрв. Той простира ръце към тях, благославя ги и от докосването до него, дори само до одеждите му, се излъчва лековита сила. Ето из тълпата се провиква старец, сляп от детинство: «Господи, изцели ме, та и аз да те видя» – и ето сякаш люспа пада от очите му и слепият го вижда. Народът плаче и целува земята, по която върви той. Децата хвърлят пред него цветя, пеят и викат към него: «Осанна!» «Това е той, самият той – повтарят всички, – това ще е той и никой друг освен него.» Той се спира в преддверието на Севилската църква в същата минута, когато в храма с плач внасят едно детско отворено бяло ковчеже; в него лежи седемгодишно момиченце, едничка дъщеря на един виден гражданин. Мъртвото дете е потънало в цветя. «Той ще възкреси детето ти» – викат из тълпата на плачещата майка. Излезлият да посрещне ковчега патер гледа в недоумение и мръщи вежди. Но ето че се чува писъкът на майката на починалото дете. Тя пада в нозете му: «Ако си Ти, възкреси детето ми!» – възклицава тя, простирайки към него ръце. Процесията се спира, снемат ковчежето в преддверието, пред неговите нозе. Той гледа със състрадание и устата му тихо и още веднаж произнася: «Талита куми» – «и восста девица». Момиченцето се надига в ковчега, сяда и усмихвайки се, гледа наоколо с учудено отворени очички. В ръцете му е букетът бели рози, с които то е лежало в ковчега. Сред народа настъпва смущение, чуват се викове, ридания и ето в същата минута неочаквано покрай църквата по площада минава сам кардиналът – велик инквизитор. Той е почти деветдесетгодишен старец, висок и прав, с изсъхнало лице, с хлътнали очи, в които още свети като искрица от огън блясък. О, той не е във великолепните си кардиналски одежди, в които се е перчил вчера пред народа, когато са изгаряли враговете на римската вяра – не, в тази минута той е само в своето старо, грубо монашеско расо. На известно разстояние подире му вървят неговите мрачни помощници и роби и «свещената» стража. Той се спира пред тълпата и наблюдава отдалеч. Видял е всичко, видял е как са сложили ковчега при неговите нозе, видял е как е възкръснала девицата – и лицето му се помрачава. Той мръщи белите си гъсти вежди и в погледа му блясва зловещ огън. Той посочва с пръст и заповядва на стражите да го хванат. И такава е неговата сила и толкова вече народът е свикнал и му е покорен и страхливо послушен, че тълпата тутакси се разстъпва пред стражите и те всред гробното мълчание, настъпило извед-наж, слагат върху него ръце и го отвеждат. Тълпата моментално, цялата като един човек, скланя доземи глава пред стареца-инквизитор, той мълчаливо благославя народа и отминава. Стражата завежда пленника в тясната и мрачна сводеста тъмница на старото здание на светото съдилище и го заключва там. Изминава денят, настава тъмна, гореща и «бездиханна» севилска нощ. Въздухът «мирише на лаври и лимони». Всред дълбокия мрак изведнаж желязната врата на тъмницата се отваря и сам старецът – велик инквизитор! бавно влиза в затвора със светилник в ръка. Той е сам, вратата подире му тутакси се затваря. Той се спира при входа и дълго, минута или две, се взира в неговото лице. Най-после се приближава тихо, слага светилника на масата и му казва:,
— Ти ли си, ти ли си? – Но като не получава отговор, бързо прибавя: – Не отговаряй, мълчи. Та и какво ли би могъл да кажеш. Аз знам много добре какво ще кажеш. Пък и нямаш право нищо да прибавяш към онова, което вече си казал по-рано. Защо дойде да ни пречиш? Защото ти си дошъл да ни пречиш и сам знаеш това. Но знаеш ли ти какво ще бъде утре? Аз не зная кой си и не искам да зная ти ли си, или си само негово подобие, но още утре аз ще те осъдя и изгоря на кладата като най-върл еретик и същият този народ, който днес целуваше нозете ти, още утре, по един само мой знак, ще се спусне да разпалва твоята клада, знаеш ли ти това? Да, ти може би знаеш това – прибавя той в проникновен размисъл, без да откъсне нито за миг погледа си от своя пленник.
— Аз не разбирам добре, Иване, какво е това – усмихна се Альоша, който през цялото време слушаше мълчаливо, – дали просто безбрежна фантазия, или някаква грешка на стареца, някакво невъзможно qui pro quo4?
— Ако щеш, приеми последното – засмя се Иван, – щом вече дотам те е разглезил съвременният реализъм, та не можеш да понесеш нищо фантастично, щом искаш qui pro quo, -тъй да бъде. Право е – засмя се той пак, – старецът е на деветдесет години и може отдавна да се е побъркал от своята фикс-идея. А пленникът може да го е поразил с външността си. Това би могло да бъде най-сетне просто бълнуване, видение на деветдесет-годишния старец пред смъртта, при това разгорещен от вчерашното аутодафе на стоте изгорени еретици. Но не е ли все едно за нас двама ни кое е qui pro quo и кое – безбрежна фантазия? Тук работата е само в това, че старецът има нужда да се разкрие, че най-после след цели деветдесет години той се разкрива и говори високо онова, за което цели деветдесет години е мълчал.
— А пленникът също мълчи? Гледа го и не продумва дума?
— Така и трябва да бъде във всеки случай – засмя се пак Иван. – Сам старецът подчертава, че той няма и право нищо да прибавя към онова,което вече е казал преди. Ако щеш, в това именно е основната черта на римското католичество, според мен поне: «Всичко – значи, е предадено от теб на папата и следователно всичко сега е у папата, а пък ти недей дохожда повече, недей ни пречи поне до време.» В този смисъл те не само говорят, но и пишат, езуитите поне. Аз сам съм чел това у техните богослови. «Имаш ли ти право да ни въз-вестиш поне една от тайните на онзи свят, от който си дошъл?» – пита го моят старец и сам му отговаря вместо него: «Не, нямаш право, за да не притуряш нищо към онова, което вече е било казано преди, и за да не отнемеш на хората свободата, за която ти толкова държеше, когато беше на земята. Всичко, което ще възвестиш наново, ще посегне върху свободата, на вярата у хората, защото ще се яви като чудо, а свободата на тяхната вяра ти е била по-скъпа от всичко още тогава, преди хиляда и петстотин години. Нали ти казваше тогава толкова често: «Искам да ви направя свободни.» Но ето ти видя сега тези «свободни» хора – прибавя изведнаж старецът със замислена усмивка. – Да, всичко тук ни струваше скъпо – продължава той, като го гледа строго, – но ние довършихме най-после това дело в твое име. Петнадесет века се мъчихме с тази свобода, но сега с това е свършено, и то окончателно. Не вярваш ли, че е свършено окончателно? Ти ме гледаш кротко и не ме удостояваш дори с негодуване? Но знай, че сега и именно днес тези хора са уверени повече от всякога, че са свободни напълно, а между туй сами те ни поднесоха своята свобода и покорно я положиха пред нозете ни. Но това направихме ние, а него ли желаеше ти, такава свобода ли?»
— Аз пак не разбирам – прекъсна го Альоша – иронизира ли той, смее ли се?
— Съвсем не. Той именно си приписва като заслуга, своя и на своите хора, че най-после са победили свободата и са сторили това, за да направят хората щастливи. «Защото само сега (тоест той, разбира се, говори за инквизицията) стана възможно да се помисли за пръв път за щастието на хората. Човекът е сътворен бунтовник; та могат ли бунтовниците да бъдат щастливи? Тебе те предупреждаваха – казва му той, – достатъчно бяха предупрежденията и указанията, но ти не послуша предупрежденията, ти отхвърли едничкия път, по който можеха да се направят хората щастливи, но, за щастие, като си отиваше, ти предаде делото нам. Ти обеща, ти утвърди със словото си, ти ни даде право да свързваме и развързваме и, разбира се, не можеш и да мислиш да ни отнемеш това право сега. Защо си дошъл да ни пречиш?»
— А какво значи: достатъчно бяха предупрежденията и указанията? – попита Альоша.
— Тук именно е главното, което старецът трябва да изкаже. «Страшният и умен дух, духът на самоунищожението и небитието – продължава старецът, – великият дух говори с тебе в пустинята и нам е предадено в книгите, че уж бил те «изкушавал». Така ли е? И можело ли е да се каже нещо по-истинно от онова, което той ти е възвестил в три въпроса и което ти отхвърли, наречено именно в книгите «изкушения»? А между туй, ако е било извършено някога на земята истинско гръмовно чудо, то е било именно в онзи ден, в деня на тези три изкушения. Именно в появата, на тези три въпроса е било чудото. Ако би било възможно да се помисли само за опит и за пример, че тези три въпроса на страшния дух са безследно загубени в книгите и че трябва да се възстановят, отново да се измислят и съчинят, за да се внесат пак в книгите, и за тая цел да се съберат всички мъдреци земни – управници, първосвещеници, учени, философи, поети, и да им се даде задача: измислете, съчинете три въпроса, но такива, които освен че биха съответствували на размера на събитието, но биха изразявали още и в три думи, в три само човешки фрази, цялата бъдеща история на света и на човечеството – мислиш ли ти, че всичката премъдрост на земята, събрана заедно, би могла да измисли нещо подобно поне по сила и по дълбочина на тези три въпроса, които наистина са ти били предложени тогава от могъщия и умен дух в пустинята? Вече само по тези въпроси, само по чудото на тяхното появяване може да се разбере, че имаш работа не с човешки, обикновен ум, а с вековечен и абсолютен. Защото в тези три въпроса сякаш е събрана в едно цяло и е предсказана цялата по-нататъшна човешка история и са показани трите образа, в които ще се слеят всичките неразрешими исторически противоречия на човешката природа по цялата земя. Тогава то ва не е могло да бъде още тъй очевидно, защото бъдещето е било неизвестно, но сега, когато са изминали петнадесет века, ние виждаме, че всичко в тези три въпроса е така отгатнато и предсказано и така се е оправдало, че нищо повече не може нито да се прибави към тях, нито да се махне.
Реши, прочее, сам кой е бил прав: ти ли или онзи, който те е запитвал тогава? Припомни си първия въпрос: макар не буквално, но смисълът му е този: «Ти искаш да отидеш в света и отиваш с голи ръце, с някакъв обет за свобода, който те в своята простота и поради вроденото им безчинство не могат дори да разберат, от който те се боят и плашат, защото нищо и никога не е било за човека и човешкото общество по-непоносимо от свободата! А виждаш ли тез камъни в таз гола разжарена пустиня? Обърни ги в хлябове – и човечеството ще се затири след тебе като стадо, благородно и послушно, макар и вечно треперещо, че ти ще вдигнеш ръката си и ще им се свършат твоите хлябове.» Но ти не поиска да лишиш човека от свобода и отхвърли предложението, нито каква е тая свобода, разсъди, щом послушанието им е купено с хлябове? Ти възрази, че човек живее не само с хляб, но знаеш ли, че в името на същия тоз хляб земен ще въстане срещу теб духът на земята и ще се сблъска с тебе и ще те победи – и всички ще тръгнат подире му, възклицавайки: «Който е подобен на тоя звяр, той ни даде огън от небето!» Знаеш ли ти, че ще изминат векове и човечеството ще провъзгласи чрез устата на своята премъдрост и наука, че няма престъпление, а следователно няма и грях, а има само гладни. «Нахрани ги и тогава искай от тях добродетели!» – ето какво ще напишат на знамето, което ще издигнат срещу тебе и с което ще бъде разрушен твоят храм. На мястото на храма твой ще се издигне ново здание, ще се издигне пак страшна Вавилонска кула и макар че и тя няма да се дострои, както и предишната, но все пак ти би могъл да избегнеш тази нова кула и за хиляда години да съкратиш страданията на хората – ибо пак при нас ще дойдат те, след като се измъчват хиляда години със своята кула! Те ще ни намерят тогава пак под земята, в катакомбите, криещи се (ибо ние ще бъдем пак гонени и мъчени), ще ни намерят и ще възридаят към нас: «Нахранете ни, защото онез, що ни обещаха огън от небесата, не ни го дадоха.» И тогава вече ние ще достроим тяхната кула, ибо ще дострои тоз, който нахрани, а ще нахраним само ние, в името твое и ще излъжем, че е в името твое. О, никога, никога няма да се нахранят те без нас! Никаква наука няма да им даде хляб, дордето остават свободни, но ще се свърши с това, че те ще поднесат своята свобода пред нашите нозе и ще ни кажат: «По-добре поробете ни, но нахранете ни.» Ще разберат най-после сами, че свобода и земен хляб доволно за всеки са немислими заедно, защото никога, никога не ще съумеят те да се спогодят помежду си. Ще се убедят също, че не могат да бъдат никога и свободни, защото са слабосилни, порочни, нищожни и бунтовници. Ти им обеща хляб небесен, но пак повтарям, може ли той да се сравни в очите на слабото, вечно порочно и вечно неблагородно людско племе със земния? И ако след тебе в името на хляба небесен тръгнат хиляди и десетки хиляди, какво ще стане с милионите и с десетките хиляди милиони същества, които не ще бъдат в сила да пренебрегнат хляба земен заради небесния? Или тебе ти са мили само десетките хиляди велики и силни, а останалите милиони, многобройни като морския пясък, слаби, но любещи те, трябва да послужат само като материал за великите и силните? Не, нам са мили и слабите. Те са порочни и бунтовници, но най-накрая тъкмо те ще станат и послушни. Те ще ни се чудят и ще ни смятат за богове, затуй че ние, застанали начело на тях, сме се съгласили да понасяме свободата и да владеем над тях – тъй ужасно ще им стане накрая да бъдат свободни! Но ние ще кажем, че сме послушни на тебе и владеем в името твое. Ние ще ги измамим пак, защото тебе вече няма да те пуснем при себе си. В тази измама ще бъде и нашето страдание, ибо ще бъдем длъжни да лъжем. Ето какво значеше този пръв въпрос в пустинята и ето какво отхвърли ти в името на свободата, която постави над всичко. А между туй в този въпрос се заключаваше великата тайна на мира сего. Ако бе приел «хлябовете», ти би отговорил на всеобщата и вековечна скръб човешка както на единоличното същество, тъй и на цялото човечество заедно – тя е: «Пред кого да се преклоня?» Няма по-непрекъсната и по-мъчителна грижа за човека от тази – останал свободен, да намери по-скоро онзи, пред когото да се преклони. Но човекът търси да се преклони пред онова, което вече е безспорно, толкова безспорно, че всички хора наведнаж да се съгласят на всеобщо преклонение пред него. Защото грижата на тези жалки създания не е само да намерят онова, пред което аз или други да се преклоним, но да намерят такова нещо, че всички да повярват в него и да се преклонят пред него, и то непременно всички заедно. Ето тази потребност от общност на преклонението е и най-главното мъчение за всеки човек, единолично и като цяло човечество, от началото на вековете. Заради всеобщото преклонение те са се изтребвали един друг с меч. Създавали са богове и са викали един другиму: «Оставете вашите богове и елате да се поклоните на нашите, инак – смърт на вас и на вашите богове!» И тъй ще бъде до окончание мира, дори и тогава, когато изчезнат на света и боговете: все едно ще паднат пред идолите. Ти знаеше, ти не можеше да не знаеш тази основна тайна на природата човешка, но ти отхвърли единственото абсолютно знаме, що ти се предлагаше, за да накараш всички да се преклонят пред тебе безспорно – знамето на земния хляб, – и го отхвърли в името на свободата и на хляба небесен. И погледни какво направи ти по-нататък. И всичко пак в името на свободата. Казвам ти, че човекът няма по-мъчителна грижа от тази, как да намери онзи, комуто да предаде час по-скоро този дар свобода, с който се ражда това нещастно същество. Но свободата на хората овладява само онзи, който успокои съвестта им. С хляба на тебе ти се даваше безспорно знаме: ще дадеш хляб – и човекът ще се преклони, защото няма нищо по-безспорно от хляба, но ако в същото време някой овладее съветстта му въпреки тебе – о, тогава той дори ще захвърли твоя хляб и ще тръгне подир оногова, който прелъсти съвестта му. Тук ти беше прав. Защото тайната на битието човешко не е в това, само да се живее, а в това, за какво да се живее. Без да си представя ясно за какво живее, човек няма да се съгласи да живее и по-скоро ще изтреби себе си, отколкото да остане на земята, макар наоколо му да е само хлябове. Това е тъй, но какво излезе: вместо да овладееш свободата на хората, ти я умножи още повече! Или забрави, че спокойствието и дори смъртта са по-скъпи за човека от свободния избор в познаване на доброто и злото? Няма нищо по-съблазнително за човека от свободата на съвестта му, но няма и нищо по-мъчително от нея, И ето вместо твърди основи за успокоение на съвестта човешка веднаж за винаги – ти взе всичко, което е особено, предполагаемо и неопределено, взе всичко, което не беше по силите на хората, и затова постъпи тъй, като че ли никак не ги обичаше – и кой направи това: този, що бе дошъл да отдаде за тях живота свой! Вместо да овладееш свободата на хората, ти я умножи и обремени с нейните мъчения душевното царство на човека во веки. Ти възжела свободната любов на човека, та свободно да тръгне той след тебе, прелъстен и пленен от тебе. Вместо твърдия стар закон – човекът трябваше със свободно сърце да решава занапред сам кое е добро и кое зло, имайки за ръководство само твоя образ отпреде си – но мигар ти не помисли, че той ще отверне най-после и ще оспори дори и твоя образ, и твоята истина, ако го угнетят с толкова страшно бреме, каквото е свободата на избора? Те ще възкликнат най-после, че истината не е в тебе, защото не е възможно да бъдат оставени в по-голям смут и мъчение, отколкото направи ти, като им остави толкова грижи и неразрешими задачи. По този начин ти сам положи основата за разрушение на своето царство и не обвинявай никого другиго за това. А всъщност това ли ти се предлагаше? Има три сили, единствени три сили на земята, що могат навеки да победят и да пленят съвестта на тез слабосилни бунтовници за тяхното щастие, тези сили са: чудото, тайната и авторитетът. Ти отхвърли и едното, и другото, и третото и сам даде пример за това. Когато страшният и премъдър дух те постави на върха на храма и ти каза: «Ако искаш да узнаеш дали си Син Божи, хвърли се долу, защото е казано за оногова, че ангелите ще го подемат и ще го понесат и няма да падне, и няма да се удари, и ще узнаеш тогава дали си Син Божи, ще докажеш тогава каква е твоята вяра в отца твоего» – но ти, като изслуша, отхвърли предложението и не се поддаде, и не се хвърли долу. О, разбира се, тука ти постъпи гордо и великопепно като Бог, но хората, но това слабо бунтуващо се племе – те богове ли са? О, ти разбра тогава, че ако направиш само крачка, само движение Да се хвърлиш долу, тутакси би изкусил господа и всичката си вяра в него би изгубил и би се разбил о земята, която си дошъл да спасяваш, и възрадвал се би умният дух, който те изкушаваше. Но повтарям, колцина са такива като тебе? И нима ти наистина си можал да допуснеш макар и за минута, че и хората ще имат сили за подобно изкушение? Тъй ли е създадена природата човешка, че да отвергне чудото и в такива страшни моменти от живота, моментите на своите иай-страшни основни и мъчителни душевни въпроси, да си остава само със свободното решение на сърцето? О, ти знаеше, че подвигът твой ще се запази в книгите, ще стигне до дълбоки времена и до последните предели на земята, и се надяваше, че следвайки те, и човекът ще си остане с Бога, без да се нуждае от чудото. Но ти не знаеше, че щом само човек отхвърли чудото, тутакси ще отхвърли и Бога, защото човекът търси не толкова Бога, колкото чудесата. И тъй като не е по силите на човека да остане без чудото, той ще си насъздаде нови чудеса, вече собствени, и ще се поклони на знахарското чудо, на бабешката магия, макар да е бил сто пъти бунтовник, еретик и безбожник. Ти не слезе от кръста, когато ти викаха, подиграваха те и те дразнеха: «Слез от кръста и ние ще повярваме, че си ти.» Ти не слезе, защото все пак не поиска да поробиш човека с чудото и жадуваше свободна вяра, а не чудесна. Жадуваше свободна любов, а не робските възторзи на роба пред могъществото, което го е ужасило веднаж за винаги. Но ти и тук съдеше за хората твърде високо, защото те, разбира се, са роби, макар да са създадени бунтовници. Озърни се и съди, ето изминаха петнадесет века, иди ги погледни: кого издигна ти до себе си? Кълна се, човекът е по-слаб и създаден по-низш, отколкото ти мислеше за него! Може ли, може ли той да извърши същото като теб? Ти го уважаваше толкова, а постъпи така, като че си престанал да му състрадаваш, защото твърде много поиска от него, и кой направи това – този, който го въз люби повече от самия себе си! Ако го уважаваше по-малко, по-малко би и поискал от него, а това би било по-близо до любовта, ибо по-лек би бил неговият товар. Той е слаб и подъл. Какво от туй, че той сега повсеместно се бунтува против нашата власт и се гордее, че се бунтува? Това е гордостта на детето и на ученика. Това са мънички деца, които са се разбунтували в класа и са изпъдили учителя си. Но ще дойде край и на възторга на дечурлигата, той скъпо ще им струва. Те ще низвергнат храмовете и ще залеят с кръв земята. Но ще се досетят най-после глупавите деца, че макар и да са бунтовници, но са бувтовници слабосилни, които собствения свой бунт не издържат. Обливайки се в глупавите си сълзи, те ще съзнаят най-накрая, че онзи, който ги е създал бунтовници, несъмнено е искал да се посмее с тях. Те ще кажат това в отчаяние и казаното от тях ще бъде богохулство, от което ще станат още по-нещастни, защото природата човешка не понася богохулството и накрая винаги сама ще отмъсти за него. И тъй неспокойство, смут и нещастие – ето сегашния дял на хората, след като ти толкова изтърпя за тяхната свобода! Великият твой пророк във видения и в алегории казва, че видял всички участници в първото възкресение и че те били от всяко коляно по дванадесет хиляди. Но ако са били толкова, те са били може би не хора, а богове. Те са изтърпели кръста твой, изтърпели са десетки години гладна и гола пустиня, хранейки се с акриди и корени, и, разбира се, ти можеш да посочиш с гордост тез деца на свободата, на свободната любов, на свободната и великолепна тяхна жертва в твое име. Но спомня си, чете са били всичко само няколко хиляди, и то богове – ами другите? А какво са виновни останалите слаби хора, че не са могли да изтърпят онова, което са могли силните? Какво е виновна слабата душа, че не е по силите й-да побере толкова страшни дарове? Та мигар ти наистина си дохождал само при избрани и заради избрани? Но ако е тъй, тук има тайна и ние не можем да я разберем. А щом кма тайна, тогава и ние сме били в правото си да проповядваме тайната и да ги учим, че не свободното решение на техните сърца е важно и не любовта, а тайната, на която те са длъжни да се подчиняват сляпо, дори въпреки съвестта си. Тъй и направихме ние. Ние поправихме подвига твой и го основахме върху чудото, тайната и авторитета. И хората се зарадваха, че пак са ги повели като стадо и че от сърцата им е снет най-после толкова страшният дар, който им е донесъл толкоз мъки. Прави ли бяхме ние, като учехме и правехме така, кажи? Нима ние не сме обичали човечеството, след като толкова смирено съзнахме неговото безсилие, облекчихме с любов товара му и разрешихме на слабосилната му природа дори и греха, но с наше позволение? Защо си дошъл сега да ни пречиш? И защо мълчаливо и проникновено ме гледаш с кротките си очи? Разсърди се, аз не искам твоята любов, защото аз сам не те обичам. И защо да крия от теб! Или аз не зная с кого говоря? Всичко онова, което имам да ти кажа, вече ти е известно, аз чета това в очите ти. Та аз ли ще скрия от тебе нашата тайна! Може би ти искаш да я чуеш именно от моите уста, слушай прочее: ние не сме с тебе, а с него, това е нашата тайна! Ние отдавна не сме с тебе, а с него, вече осем века. Тъкмо преди осем века ние взехме от него онова, което ти с негодувание отхвърли, онзи последен дар, който той ти предлагаше, като ти показа всички земни царства: ние взехме от него Рим и меча на кесаря и обявихме само себе си за земни царе, единствени царе, макар и донине да не сме смогнали да доведем нашето дело до пълен завършек? Но кой е виновен? О, това дело досега е само в началото си, но то е вече започнато. Дълго още има да се чака завършекът му, и много още ще изстрада земята, но ние ще достигнем целта си и ще бъдем кесари и тогава вече ще помислим за всемирното щастие на хората. А между туй ти можеше тогава още да вземеш меча на кесаря. Защо отхвърли този последен дар? Ако бе приел този трети съвет на могъщия дух, ти би възмездил всичко, което човек търси на земята, тоест: пред кого да се преклони, кому да връчи съвестта си и по какъв начин да се съедини най-после с всички в един възторжен общ и съгласен мравуняк, защото потребността от всемирното съединение е третото и последно мъчение на хората. Винаги човечеството в своята цялост се е стремило да се устрои непременно всемирно. Имало е много велики народи с велика история, но колкото по-високо са стояли тия народи, толкова са били и по-нещастни, защото са съзнавали по-силно от другите потребността от всемирното съединение на хората. Великите завоеватели, тимуровците и чингисхановците, са пролетели като вихър по земята, стремейки се да завоюват вселената, но и те, макар несъзнателно, са изразили същата тази велика потребност на човечеството към всемирно и всеобщо единение. Ако беше приел света и порфирата на кесаря, ти би основал всемирно царство и би дал всемирен покой. Защото кой друг ще владее хората, ако не онези, които владеят съвестта им и в чиито ръце са хлябовете им? И ние взехме меча на кесаря, а като го взехме, разбира се, отвергнахме тебе и тръгнахме след нгго. О, ще минат още векове на безчннство на свободния ум, на тяхната наука и антропофагия, защото, като почнат да издигат своята Вавилонска кула без нас, те ще свършат с антропофагия. Но тъкмо тогаз ще пропълзи към нас зверът и ще лиже нозете ни, и ще ги опръска с кървави сълзи из очите си. И ние ще се качим върху звера и ще издигнем чаша, а на нея ще бъде написано: «Тайна!» Но тогава, само тогава ще настане за хората царството на покой и щастие. Ти се гордееш с твоите избраници, но ти имаш само избраници, а ние ще успокоим всички. Пък и дали е тъй: колко много от тези избраници, от силните, които биха могли да станат избраници, са се уморили най-после да те очакват и са понесли и още ще понесат силите на духа си и жарта на сърцето си на друга нива и ще свършат с това, че срещу самия тебе ще издигнат своето свободно знаме. Но ти сам издигна това знаме. А у нас всички ще бъдат щастливи и няма повече ни да се бунтуват, ни да се изтребват един други навред както в твоята свобода. О, ние ще ги убедим, че те само тогава ще станат свободни, когато се откажат от твоята свобода заради нас и ни се подчинят. И какво, прави ли ще бъдем ние, или ще излъжем? Те сами ще се уверят, че сме прави, защото ще си спомнят до какви ужаси на робство и смут ги е довеждала твоята свобода. Свободата, свободният ум и науката ще ги заведат в такива дебри и ще ги изправят пред такива чудеса и неразрешими тайни, че едни от тях, непокорни и свирепи, ще изтребят сами себе си, други, непокорни, но малосилни, ще се изтребят едни други, а трети, останалите, слабосилни и нещастни, ще пропълзят към нашите нозе и ще возопият към нас: «Да, вие бяхте прави, еднички вие владеехте неговата тайна и ние се връщаме при вас, спасете ни от самите нас.» Получавайки от нас хлябове, разбира се, те ще виждат ясно, че същите техни хлябове, от техните ръце получени, вземаме от тях, за да раздадем пак на тях, без никакво чудо, ще видят, че ние не сме обърнали камъните в хлябове, наистина повече, отколкото на самия хляб ще се радват те на това, че го получават от нашите ръце! Защото ще помнят много добре, че преди, без нас, самите хлябове, добити от тях, са се обръщали в ръцете им само на камъни, а когато са се върнали при нас, самите камъни са се обърнали в ръцете им в хлябове. Много добре, много добре ще оценят те какво значи да се подчинят веднаж за винаги! И докато хората не разберат това, те ще бъдат нещастни. Кой е спомагал най-много за това неразбиране, кажи? Кой е раздробил стадото и го е разпръснал по пътища неведоми? Но стадото пак ще се събере и пак ще се покори и вече веднаж за винаги. Тогава ние ще им дадем тихо, смирено щастие, щастието на слабосилните същества, каквито те са създадени. О, ние иде ги убедим най-после да не се гордеят, защото ти ги превъзнесе и с това ги научи да се гордеят; ще им докажем, че те са слабосилни, че са само жалки деца, но че детското щастие е по-сладко от всяко друго. Те ще станат плахи и ще почнат да ни гледат и да се притискат към нас от страх като пиленца към квачка. Те ще се дивят и ще се ужасяват от нас и ще се гордеят, че ние сме тъй могъщи и тъй умни, та сме могли да умирим такова буйно хилядомилионно стадо. Те ще треперят безсилни пред нашия гняв, умовете им ще се наплашат, очите им ще станат извори на сълзи като у децата и у жените, но също тъй лесно ще преминават те само по един наш знак към веселба и към смях, към светла радост и щастлива детска песенчица. Да, ние ще ги накараме да работят, но през свободните от труд часове ще им наредим живота като детска игра, с детски песни, хор, с невинни танци. О, ние ще им разрешим и греха, те са слаби и безсилни и ще ни обичат като деца, защото ще им позволим да грешат. Ние ще им кажем, че всеки грях ще баде изкупен, щом бъде направен с наше позволение; а им позволяваме да грешат, защото ги обичаме, а наказанието за тез грехове, така трябва да бъде, ще вземем върху себе си. Да, ще го вземем върху себе си, а те ще ни обожават като благодетели, които са понесли върху себе си техните грехове пред Бога. И те няма да имат от нас никакви тайни. Ние ще им позволяваме или ще им забраняваме да живеят със своите жени и любовници, да имат деца или да нямат – всичко според тяхното послушание – и те ще ни се подчиняват с веселие и радост. Най-мъчителните тайни на съвестта си – всичко, всичко те ще съобщават нам и ние всичко ще разрешим и те ще повярват на нашето решение с радост, защото то ще ги избави от великата грижа и страшните сегашни мъки на личното и свободно решение. И всички ще бъдат щастливи, всичките милиони същества, освен стотиците хиляди, които ги управляват. Защото само ние, ние, които пазим тайната, само ние ще бъдем нещастни. Ще има хиляди милиони щастливи младенци и сто хиляди страдалци, що са взели върху себе си проклятието на познанието на доброто и злото. Тихо ще умрат те, тихо ще угаснат в твое име и след гроба ще намерят само смърт. Но ние ще запазим секрета и за тяхно щастие ще ги примамваме с награда небесна и вечна. Защото, ако има нещо на оня свят, то, разбира се, не ще бъде за такива като тях. Казват и про-рочествуват, че ти ще дойдеш и пак ще победиш, ще дойдеш със своите избраници, горди и могъщи, но ние ще кажем, че те са спасили само себе си, а ние сме спасили всички. Казват, че ще бъде опозорена блудницата, която седи върху звера и държи в ръцете си тайната, че ще се разбунтуват наново слабосилните, че ще разкъсат порфирата й и ще оголят «гадното» й тяло. Но тогава аз ще стана и ще ти посоча хилядите милиони щастливи младенци, които не са знаели греха. И ние, които сме взели техните грехове заради тяхното щастие върху себе си, ние ще застанем пред тебе и ще кажем: «Съди ни, ако можеш и ако смееш!» Знай, че не ме е страх от тебе. Знай, че и аз съм бил в пустинята, че и аз съм се хранил с акриди и корени, че и аз съм благославял свободата, с която ти благослови хората, и аз се готвех да влезна в числото на избраниците твои, в числото на могъщите и силните с жажда «да се попълни числото». Но аз се свестих и не поисках да служа на безумието. Аз се върнах и се присъединих към сонма от онези, които поправиха твоя подвиг. Аз напуснах гордите и се върнах при смирените, за щастие на тези смирени. Това, което ти говоря, ще се сбъдне и нашето царство ще се съгради. Повтарям ти, още утре ти ще видиш това послушно стадо, което по първия мой знак ще се хвърли да притиква горящите въглени към твоята клада, на която ще те изгоря, защото си дошъл да ни пречиш. Защото, ако е имало някой, който да е заслужил най-много от всички нашата клада, това си ти. Утре ще те изгоря. Dixi5».
Иван млъкна. Той беше се разгорещил и приказваше с увлечение: а когато свърши, изведнаж се усмихна.
Альоша, който го слушаше през всичкото време мълчаливо, а към края извънредно развълнувано, като се опитва на много пъти да прекъсне речта на брат си, но очевидно се сдържаше, изведнаж заговори, скачайки като ужилен.
— Но.. . това е нелепост! – извика той заруменял. – Твоята поема е хвала на Исуса, а не хула… както ти си искал. И кой ще ти повярва за свободата? Тъй ли, тъй ли трябва да я разбираме! Това ли е понятието в православието… Това е Рим, пък и не целият Рим, това не е истина – това са най-лошите в католичеството, инквизиторите, иезуитите!… Пък и съвсем не е възможно такова фантастично лице като твоя инквизитор. Какви са тези грехове на хората, взети върху себе си? Какви са тези носители на тайна, взели върху себе си някакво проклятие заради щастието на хората? Кога ги е имало! Ние знаем иезуитите, за тях говорят лошо, но такива ли са те, каквито са у тебе? Съвсем не са такива, съвсем не са…Те са просто римската армия за бъдещото всемирно земно царство, с император – римския първосвещеник начело… ето техния идеал, но без никакви тайни и възвишена скръб… Най-просто желание за власт, за земни нечисти блага, за поробване… Нещо като бъдещо крепостно право, с прибавката, че те ще станат помешчици… това е всичко у тях. Те и в Бога не вярват може би. Твоят страдащ инквизитор е само фантазия…
— Но чакай, чакай – засмя се Иван, – как се разгорещи! Казваш фантазия – нека да е така! Разбира се, фантазия. Ала позволи ми: нима наистина мислиш, че цялото това католическо движение от последните векове е всъщност само едно желание за власт, за едни само нечисти блага. Да не те учи тебе тъй отец Паисий?
— Не, не, напротив, веднаж отец Паисий говори дори нещо като твоето… но, разбира се, не това, съвсем не това – тутакси се стресна Альоша.
— Все пак скъпоценно сведение, въпреки твоето «съвсем не това». Аз те питам именно, защо твоите иезуити и инквизитори са се събрали само за едни материални мръсни блага? Защо между тях да не може да се намери ни един страдалец, измъчван от велика скръб и любещ човечеството? Видиш ли: предположи, че се е намерил поне един измежду всички тия желаещи само материални и нечисти блага – поне само един такъв като моя старец инквизитор, който сам е ял корени в пустинята и се е мъчил, побеждавайки плътта си, за да направи себе си свободен и съвършен, но все пак които целия си живот е обичал човечеството и изведнаж е прозрял и видял, че не е голямо нравствено блаженство да достигнеш съвършенство на волята, за да се увериш в същото време, че милионите други Божи същества са останали устроени само за подигравка, че те никога не ще бъдат в състояние да се справят със своята свобода, че от тия жалки бунтовници никога няма да излезнат великани, за да довършат кулата, че не такива гъски е мечтал великият идеалист за своята хармония. Разбрал всичко това, той се е върнал и присъединил… към умните хора. Нима това не е могло да се случи?
— Към кого се е присъединил, към кои умни хора? – извика Альоша почти в азарт. – Никакъв такъв ум нямат те и никакви такива тайни и секрети… Само едно безбожие, това е целият им секрет. Твоят инквизитор не вярва в Бога и това е целият му секрет.
— Да речем, че е тъй! Най-после ти се досети. И наистина е тъй, наистина само в това е целият секрет, но нима това не е страдание, макар и за такъв човек, какъвто е той, който целия си. живот е погубил за подвиг в пустинята и не се излекувал от любовта към човечеството? „В залеза на своите дни той се убеждава ясно, че само съветите на великия страшен дух биха могли от малко малко да турят в сносен ред малосилните бунтовници, «недоправените пробни същества, създадени за подигравка». И ето, след като се уверява в това, той вижда, че трябва да се върви по указанието на умния дух, на страшния дух на смъртта и разрушението, а за това – да се приеме лъжата и измамата и да се водят хората вече съзнателно към смърт и разрушение и при това да се мамят през целия път, та да не забележат по никакъв начин къде ги водят, та поне из пътя тези жалки слепци да се смятат щастливи. И забележи: лъжа в името на тогова, в идеала на когото толкова страстно е вярвал старецът целия си живот! Нима това не е нещастие! И ако само един такъв се озовеше начело на цялата тази армия, «жадуваща власт само за нечисти блага» – нима не е достатъчен макар само един такъв, за да стане трагедия? Нещо повече: достатъчен е и един такъв, застанал начело, за да се намери най-после същинската ръководна идея на цялото римско дело, с всичките му армии и иезуити, висшата идея на това дело. Казвам ти направо, аз твърдо вярвам, че този едничък човек не е липсвал никога сред стоящите наче ло на движението. Кой знае, може би са се случвали и между римските първосвещеници такива единици. Кой знае, може би този проклет старец, който толкова упорито и толкова по своему обича човечеството, съществува и сега във вид на цял сонм такива отделни старци и съвсем не случайно, а съществува като съгласие, като таен съюз, отдавна вече учреден за пазене на тайната, за пазенето й от нещастните и слабосилни хора, с цел да ги направи щастливи. Това непременно е така, пък и тъй трябва да бъде. Мене ми се струва, че дори у масоните има нещо като тази тайна, в тяхната основа, и че затова католиците тъй ненавиждат масоните, защото виждат в тях конкуренти, раздробяване единството на идеята, тогава, когато трябва да има едно стадо и един пастир… Впрочем, като защищавам моята мисъл, аз приличам на съчинител, който не е издържал твоята критика. Доста за това.
— Ти може би сам си масон! – изплъзна се изведнъж от устата на Альоша. – Ти не вярваш в Бога – додаде той, но вече с извънредно голяма скръб. Нему се стори при това, че брат му го гледа с насмешка. – И как свършва твоята поема? – попита той изведнаж, гледайки в земята. – Или вече свърши?
— Аз исках да я свърша тъй: когато инквизиторът млъква, чака известно време какво ще му отговори пленникът. Тежи му неговото мълчание. Той е видял как затворникът го е слушал през цялото време проникновено и тихо, гледайки го право в очите и очевидно не желаейки да възразява нищо. Старецат би искал онзи да му каже нещо, макар и горчиво, страшно. Но той изведнаж мълчаливо се приближава до стареца и тихо го целува по безкръвната деветдесетгодишна уста. Ето и целия отговор. Старецът трепва. Нещо мръдва в ъглите на устните му; той отива към вратата, отваря я и му казва: «Върви си и не дохождай вече… не дохождай никак… никога, никога!» И го пуща по «тъмните площади на града». Пленникът си отива.
— А старецът?
— Целувката гори на сърцето му, но старецът си остава с предишната идея.
— И ти заедно с него, и ти? – извика горестно Альоша.
Иван се засмя.
– Но това е глупост, Альоша, това е само несмислена поема на несмислен студент, който никога два стиха не е написал. Защо го вземаш толкова сериозно? Да не мислиш, че аз сега ще отида право там, при иезуитите, за да се наредя при сонма хора, които поправят неговия подвиг? О, господи, какво ми влиза мене в работа! Та аз ти казах: да стигна само тридесетте години – ще разбия чашата о пода.
— А лепкавите листица, а скъпите гробове, а синьото небе, а любимата жена! Как ще живееш, с какво ще ги обичаш? – извика горестно Альоша. – С такъв ад в гърдите и в главата нима е възможно това? Не, именно ти отиваш, за да се присъединиш към тях… а ако не отидеш – сам ще се убиеш, но няма да издържиш!
— Има такава сила, която всичко ще издържи! – вече със студена усмивка издума Иван.
— Каква сила?
— Карамазовската… силата на карамазовската низост.
— Значи, да потънеш в разврат, да смажеш душата си в разтление – така ли, така ли?
—"Ако щеш, и това… само че до трийсетте години може би ще го избягна, а после…
— Как ще избегнеш? С какво ще го избегнеш? Това е невъзможно с твоите мисли,
— Все пак по карамазовски.
— Това, дето «всичко е позволено» ли? Всичко е позволено, тъй ли, тъй ли?
Иван се намръщи и изведнаж някак странно побледня.
— А, ти подхвана вчерашната думичка, от която тъй се обиди Миусов… и която тъй наивно изпусна братът Дмитрий? – криво се усмихна той. – Да, може би «всичко е позволено», щом веднаж е казана тази дума. Не се отричам, Пък и редакцията на Митенка не е лоша,
Альоша го гледаше мълчаливо,
— Аз, брате, заминавайки, си мислех, че имам на този свят поне теб – продума изведнаж Иван с неочаквано чувство, – а сега виждам, че и в твоето сърце няма за мен място, мой мили отшелнико. От формулата «всичко е позволено» аз няма да се отрека, е, ала заради това пък ти ще се отречеш от мене, нали, нали?
Альоша стана, отиде до него и мълчаливо го целуна по устните.
— Литературна кражба! – извика Иван, като изведнъж изпадна в някакъв възторг. – Ти открадна това от моята поема! Благодаря ти все пак. Ставай, Альоша, време е и за мене, и за тебе да тръгваме.
— Ето какво, Альоша – продума Иван с твърд глас, – ако наистина доживея до лепкавите листенца, аз ще ги обичам само защото ще си спомням за тебе. Доста ми е, че ти си тук някъде, и още няма да ми се отще да живея. Стига ли ти това? Ако искаш, вземи го дори за обяснение в любов. А сега ти – надясно, аз – наляво – и стига, чуваш ли, стига. Тоест, ако утре не замина (струва ми се, че непременно ще замина) и пак случайно се срещнем, дума не ми продумвай повече на всички тези теми. Моля те настойчиво. И за брата Дмитрий, също особено те моля, дори не заговаряй с мене никога вече – прибави той изведнаж раздразнено, – всичко е изчерпано, всичко е изприказвано, нали? А пък аз на тебе от своя страна ще ти дам също едно обещание за това: когато към тридесетте години поискам «да разбия чашата о пода», където и да си, ще дойда още веднаж да поговоря с тебе… дори от Америка, да знаеш това. Специално ще дойда. Много интересно ще бъде и тебе да те видя тогава какъв ще бъдеш. Виждаш ли, доста тържествено обещание. А всъщност може би ние се сбогуваме за седем или десет години. Хайде, върви сега при твоя Pater Seraphicus, нали той умира; ще умре без тебе и току-виж, че си ми се разсърдил, дето съм те задържал. Довиждане, целуни ме още веднаж, така, и върви. . .
Иван изведнаж се извърна и тръгна, без повече да се обръща. Също както вчера братът Дмитрий бе оставил Альоша, макар че беше съвсем друго. Тази странна бележчица прелетя като стреличка през печалния ум на Альоша, печален и скръбен в тази минута. Той почака малко, гледайки подир брат си. Кой знае защо, изведнаж забеляза, че брат му Иван върви някак с олюляване и че дясното му рамо, като се гледа отзад, изглежда по-ниско от лявото. Никога по-рано не беше забелязвал това. Но изведнаж и той се обърна и почти затича към манастира. Смрачаваше се бързо и му беше почти страшно; у него нарастваше нещо ново, на което той не би могъл да даде отговор. А когато влезе в горичката на скита, пак както вчера се изви вятър и вековните борове мрачно зашумяха около него. Той почти тичаше. “Pater Seraphicus” – това име той е взел отнякъде – откъде ли? – мина през ума на Альоша. – Иване, клети Иване, кога ли ще те видя пак?. . . Ето и скита, господи! Да, да, той, той, Pater Seraphicus, той ще ме спаси.., от него и навеки!»
Бележки
1 «Парижката света Богородица» (фр.).
2 «Милосърдният съд пресвети и всемилостивата Дева Мария» (фр.).
4 Едно вместо друго, объркване, недоразумение (лат.).
5 Аз казах (лат.).