Църковната свещ – безкръвната жертва
Днес за мнозина ще е трудно да отговорят на въпроса: що е това Православие? За едни това е абстрактна вяра, за други – една обредна традиция, за трети – ненужна отживелица и пр. За нас православните християни, няма съмнение, че вярата на човека се проявява в неговия начин на живот. Тя определя отношението му към света и неговия Творец – Бога, отношенията му с хората във всекидневното му общуване, обхваща начина му на мислене, влияе върху емоционалния му свят. Православието е духовният живот, който личността води, стремейки се към усъвършенстване. Тя е жива сила, чрез която човекът живее, и се движи, и съществува.
Търсенето на връзка с Бога и начини за проява на тази любов и благоговение датират от най-дълбока древност. Така както търсели начини да спечелят благоволението на земните владетели с подаръци, хората се стараели да засвидетелстват своето уважение и към своите божества. Древният култ се изразявал преди всичко в принасяне на жертви – най-често някакво животно или част от реколтата. През ХІV – ХІІІ в. пр. Хр., по подобие на другите народи, старозаветните евреи получили от Бога указания, как да организират своя религиозен култ. При преносимия им храм – скиния, а по-късно и при Соломоновия храм имало жертвеници и там се принасяли жертви: плодове от лозето или нивата, първородно агне от стадото, елей, благоуханно кадиво и т. н. Едни от жертвите се изгаряли, други – мирни жертви се изяждали от свещеническото съсловие и вярващите юдеи. Наред с жертвените животни принасяни за опрощение на грехове или за изпросване на Божие благодеяние, е имало и хлебен принос – брашно, зърно, дар от маслиново масло, както и съответната лепта в монети или благороден метал.
Иисус Христос отменил кръвните жертви за опрощаване на греховете, като принесъл сам себе си в жертва на кръста, на Голготския хълм. Неговите последователи апостолите не отменили изцяло жертвите. Останали безкръвните приношения – елей и свещи, тамян, както и мирните жертви – благотворителни трапези и раздаване на милостиня. Верни на апостолската традиция, християните и до днес запалват в храма църковни свещи, в които основната съставка е восък, като скромно жертвоприношение за своите грехове и потребности.
За съжаление не всички днес разбират значението на тази жерва или я възприемат само като обреден елемент.
Вече споменахме, че свещта както и елеят се използват от старозаветни времена. Смисълът, който ние християните влагаме в запалената свещ е, от една страна безкръвната жертва, от друга светлината, която тя разпръсква, напомня за това, че Спасителят – Христос е светлина на света /Йоан 1:9/. Със Своето божествено учение Той пръска духовна светлина и озарява сърцата на всички вярващи. Светлината от свещите създава тържествена обстановка в храма и насърчава молитвеното настроение на богомолците. Тя е мека и галеща окото – тиха светлина, както е наречен в едно молитвено песнопение сам Христос. В храмовете, където няма ток и в атонските манастири восъчните свещи се използват и за осветление.
Както по-горе подчертахме, свещта е една скромна безкръвна жертва. Обикновено свещи се закупуват при влизане в храма. Техният брой и големина зависят от възможностите на християнина. Може, ако нямаме пари да купим една, може да купим десет от най-големите, това зависи от възможностите и потребностите ни. На някои празници като Възкресение Христово, Велики четвъртък и др. запалените свещи се държат в ръка през цялата служба и на литийното шествие. През останалото време на годината те се поставят на специално приготвените за това светилници. Това се прави и за да не капят по пода и иконите. На високите бронзови свещници се запалват за здраве и успех, в сандъчетата с пясък се палят за упокой на душите на мъртвите.
Често християнинът като купува свещите, ги нарича за сбъдване на определени желания или за здраве и успех на лица от семейството. Това не е погрешно. В повечето храмове се спазва едно неписано правило, първата свещ да се запали пред иконата на Иисус Христос, втората пред образа на света Богородица, а третата за упокой – на пясъка. Все пак често духовните потребности стоят над неписаните правила. В противовес на едно погрешно схващане е добре да се знае, че няма време през годината, когато да не се палят свещи. Има периоди, през които не се прави помен (панихида) за покойни, но в тези дни можем да палим свещи за “Бог да прости!” душите на нашите починали близки.
Суеверни са някои мнения откъде точно трябва да бъде запалена свещта, може и от друга свещ, може и от кибрит, в краен случай може и от запалка. Суеверие е и това, че не може свещ за упокой, да се пали от свещ запалена за здраве.
Има нещо, което е важно и съществено и е валидно за всички вярващи, за които свещта не е само празен обряд: Тъй като е жертва, редно е да бъде закупена от храма или от назначени от Църквата хора (в гробищните паркове и параклиси). Когато я купуваме в погребалното дружество, тя вече има само обредна цел и губи смисъла си на жертва. Същото важи и за случаите, когато купуваме свещи от частни лица, или от пазара. Тогава запалената от нас свещ, вече не е принос пред Божия олтар, дори да е запалена в храма.
Много е важно, с какво настроение ще бъде направено безкръвното приношение. Необходима е твърда и искрена вяра, съкрушено и смирено сърце. Когато поставяме свещта на светилника пред иконата, обикновено произнасяме кратка молитва, пред иконата на Иисус Христос: “Господи, Иисусе Христе, приеми тази моя малка жертва за всичко, което е добро и полезно за мене грешния, за моите роднини, приятели и близки!”; пред иконата на св. Дева Мария: “Майко Божия, защити ме под своя покров!”; на пясъка: “Господи, упокой душите на Твоите починали раби (имената) и направи вечна тяхната памет!” Разбира се, текстът на молитвите не е общозадължителен, а само примерен. Християнинът може да се моли със свои думи за духовните и телесните си нужди. На първо място е необходимо да се молим за опрощението на греховете и спасението си, за здраве, за най-насъщните потребности. След като запалим свещите, трябва да си изберем подходящо място в храма, където да застанем и внимателно да следим богослужението. Когато участваме с дух и сърце, нашето молитвено усърдие се слива с това на другите. Въпреки че богослужението в по-голямата си част е на църковно-славянски език, ако положим малко усилия, можем да уловим смисъла на текстовете, съставени преди векове от светите отци.
Освен при посещаване на храма, на обществено богослужение, свещи могат да се палят и при четенето на молитви – у дома. Те предварително се купуват от църквата и се запалват при изпълнение на сутрешно или вечерно молитвено правило, по време на панихида, молебен, водосвет, маслосвет и др. При частна молитва, вместо свещи, може да се запалва и стъклено кандило с елей, поставено пред домашен иконостас. Днес у нас, в повечето случаи поради липса, не се използва маслиново масло, а рафинирано слънчогледово масло (олио). В къщи на хубави празници, или при частна заупокойна молитва християнинът може да прекадява с тамян, поставен върху жар. Въглените се слагат върху парче керемида, или се ползва специален глинен съд с дръжка, наречен ръчна кадилница или ручка. Тамянът се използва още от старозаветно време, а димът от него символизира издигащата се нагоре към небесата молитва.
Поздравявам автора за прекрасната статия!
Восък ли е в България този восък ? Не е ли това оцветен парафин който се чупи през зимата и огъва през лятото ? ПЕЧАЛБАТА от продажбата на тоновете свещи за нуждите на Църквата ли отива или в определени джобове на властимеющи и самозабравили се духовници с какви ли не салтанати ? ? ?
Истинската свещ е восъчната, макар и доста по-скъпа от парафиновата. Когато на Атон бъдат занесени „наши“ свещи, монасите ги махат от свещниците и ги захвърлят като боклук.
Нашите свещи се правят най-вероятно от петролни деривати, съдейки по миризмата (смрадта, по-точно) и задушливия пушек, който отделят и който трябва да изобразява въздигащата се нагоре чиста наша молитва. Нали се биха и драха за свещоливниците, няма ли да почнат да произвеждат нормални восъчни свещи някой ден?
да беше само това проблема, това е най-малкото… но да не се оплакваме и критикуваме, а да се опитваме да променяме света покрай нас, така както трябва. С думи нищо не се прави.
„Истинската любов, когато раздава, не търси някаква изгода, а цели да обогати и ущедри другите, прави го заради вътрешното удовлетворение от извършеното добро дело.“ – Искам да взема отношение по това изречение, защото е важно. Според мен първата и втората му част си противоречат, защото в повечето случаи изгодата, която се преследва е именно вътрешното удовлетворение, от което следва самодоволство, самомнително успокоение от изпълнен дълг, че дори и гордост и т.н.
Бих искал да допълня, че истинската любов
е абсолютно безкористна и “ тя идва плахо, сама, но царува всесилна, най-добре във света“
А що се отнася до опита ми със свещите по- големите ухаят много приятно напоследък, а тези, направени ръчно в Преображенския манастир са „яки“, но пращят малко:-)
Сърдечно благодаря за коментарите и положителните отзиви!
Производството на свещи не беше обект на статията, то не зависи от обикновените християни.
По въпроса за коментара на Альоша, това ми се е запечатало в главата от времето докато бях студент и ако не се лъжа е близко до това на което ме е учил професор Тотю Коев (Бог да го прости!).
Желая на всички здраве и успех!
Цветан Диковски
Любовта има много степени. Абсолютно безкористната любов е достояние на светиите. Ние сме егоцентрици поради вроденото чувство за самосъхранение и най-малкото разчитаме на прощение на греховете или безсмъртие като награда за делата ни.
.
Най-приятно миришещи са свещите на сектантите – кришнаити, будисти и пр., но това не ги прави по-прави от нас.
В църковното календарче е написано:
“Църковната свещ е чиста и свята жертва пред Божия олтар.”
В Божието Слово е написано:
Всички сме оправдани даром “с Божията благодат, чрез изкуплението в Христа Иисуса, Когото Бог отреди да бъде с кръвта Си умилостивна жертва чрез вярата” (Рим. 3:24-25).
“Онова, което законът не можеше да извърши, … Бог извърши като изпрати Своя Син в плът… да се принесе в жертва за грях…” (Рим. 8:3).
Христос “веднъж завинаги, в края на вековете, се яви, за да премахне греха, като се принесе Сам в жертва” (Евр. 9:26).
“В името на милосърдието Божие ви моля, братя, да представите телата си в жертва жива, света и благоугодна Богу, и това да бъде вашето духовно богослужение” (Рим. 12:1).
“И вие сами, като живи камъни, съграждайте от себе си духовен дом, свето свещенство, за да принесете духовни жертви, благоприятни Богу чрез Иисуса Христа” (I Петр. 2:5).
“Прочее, нека чрез Него непрестанно принасяме Богу хвалебна жертва, сиреч, плода на устните, които прославят името Му. А благотворителността и щедростта не забравяйте, защото такива жертви са благоугодни Богу” (Евр. 13:15-16).
Свещта не е и не може да бъде жертва. Безкръвна жертва е единствено Евхаристийната жертва.
Свещта е материален израз (символ) на нашата духовна жертва. Свещта е и основното средство за издръжка на църквата. Стойността на свещта, която християнинът купува за 10 ст. е ок. 0,5 ст. Така той дава своята лепта за своята църква.
Освен всичко, свещите, които се продават в православните храмове не са осветени. Ето една
МОЛИТВА
ЗА БЛАГОСЛОВЕНИЕ НА ЦЪРКОВНИ СВЕЩИ
Боже Всемогъщи, Ти Единствен си благ и си Единствената истинска светлина. Ти си казал на Твоя пророк Моисей да направи трапеза от дърво ситим, за да полага на нея хлябовете на предложението пред Твоето лице; да направи и светилник от чисто злато със седем кандилца, както си му показал на Божията планина Синай и да го внесе в Скинията (Изх. 25:23-40). Заради това, прилежно Ти се молим, като приемеш милостиво тези свещи, направени от Твоите верни раби за освещаване и украса на Твоята света трапеза и принесени за слава на Твоето величие, и като излееш човеколюбиво росата на благодатта на Пресветия Дух, да благоволиш да ги благословиш и осветиш.
И аз, недостойният свещеник, като се моля те да горят за слава на Твоето Трисияйно Божество, ги благославям и освещавам, щото всички, които влизат в светилището на Твоята непристъпна слава, да видят светлината на Твоята истинска правда и, като изповядват Твоята велика милост, или принасят пение в Твоя хвала, или ги палят, за да осияят домовете си с Твоето благословение, да вървят в светлината на Твоята правда и да разбират Твоята воля, та облечени в бронята на светлината, да пребъдат неуязвими за всяко дяволско коварство и лукавство и да се удостоят с Твоята помощ да достигнат до неугасващата светлина.
Защото си благословен във вечни векове. Амин.
Уважаеми p_stefanos, обредността в Църквата и православните храмове не е обект на Догматиката, а на Литургиката. Моите преподаватели от Университета потвърждават моето мнение, че свещта е жертва. Ако отречем, че е жертва, ще трябва да приемем едно много отвлечено суеверие, че на покойниците им се пали свещ: „за да не им е тъмно“. Ще трябва да я приемем като средство за осветление в храмовете. Ами тогава хората ще си кажат: „Че тука има лампи, защо да харча пари за свещи?“
Ако отречем мирната трапеза раздадена за „Бог да прости!“ хората ще се върнат към езическото суеверие, че на мъртвите им се носи храна да ядат и пият. Отричайки свещта като жертва ще изпаднем в много по-лоши суеверия. Освен в Университета, това се потвърди и от моите духовни наставници.
Аз не отричам Евхаристията като безкръвна жертва.
Не съм съгласен с Вашия коментар!
Останалото от уважение към духовния Ви сан ще го прочетете в лично съобщение. А и не искам да си правя реклама какво и къде съм правил.
Желая Ви здраве и успех!
Цветан Диковски
Харесва ми статията. В един от коментарите се говори за качеството на свещите и мисля, че е важен, защото те са опасни за здравето на хората.
Съгласен съм, че свещта е жертва, защото по този начин издържаме свещениците и храмовете, но все пак имам един въпрос: по време на турското робство с тези домашно направени свещи не са ли били приемани молитвите на християните?