Църковната свещ – безкръвната жертва



Може да харесате още...

12 коментара

  1. svetlio каза:

    Поздравявам автора за прекрасната статия!

  2. Християнче каза:

    Восък ли е в България този восък ? Не е ли това оцветен парафин който се чупи през зимата и огъва през лятото ? ПЕЧАЛБАТА от продажбата на тоновете свещи за нуждите на Църквата ли отива или в определени джобове на властимеющи и самозабравили се духовници с какви ли не салтанати ? ? ?

  3. Дон Кихот каза:

    Истинската свещ е восъчната, макар и доста по-скъпа от парафиновата. Когато на Атон бъдат занесени „наши“ свещи, монасите ги махат от свещниците и ги захвърлят като боклук.

  4. sunday driver каза:

    Нашите свещи се правят най-вероятно от петролни деривати, съдейки по миризмата (смрадта, по-точно) и задушливия пушек, който отделят и който трябва да изобразява въздигащата се нагоре чиста наша молитва. Нали се биха и драха за свещоливниците, няма ли да почнат да произвеждат нормални восъчни свещи някой ден?

  5. ... каза:

    да беше само това проблема, това е най-малкото… но да не се оплакваме и критикуваме, а да се опитваме да променяме света покрай нас, така както трябва. С думи нищо не се прави.

  6. Альоша каза:

    „Истинската любов, когато раздава, не търси някаква изгода, а цели да обогати и ущедри другите, прави го заради вътрешното удовлетворение от извършеното добро дело.“ – Искам да взема отношение по това изречение, защото е важно. Според мен първата и втората му част си противоречат, защото в повечето случаи изгодата, която се преследва е именно вътрешното удовлетворение, от което следва самодоволство, самомнително успокоение от изпълнен дълг, че дори и гордост и т.н.
    Бих искал да допълня, че истинската любов
    е абсолютно безкористна и “ тя идва плахо, сама, но царува всесилна, най-добре във света“
    А що се отнася до опита ми със свещите по- големите ухаят много приятно напоследък, а тези, направени ръчно в Преображенския манастир са „яки“, но пращят малко:-)

  7. dikovski каза:

    Сърдечно благодаря за коментарите и положителните отзиви!
    Производството на свещи не беше обект на статията, то не зависи от обикновените християни.
    По въпроса за коментара на Альоша, това ми се е запечатало в главата от времето докато бях студент и ако не се лъжа е близко до това на което ме е учил професор Тотю Коев (Бог да го прости!).

    Желая на всички здраве и успех!

    Цветан Диковски

  8. Дон Кихот каза:

    Любовта има много степени. Абсолютно безкористната любов е достояние на светиите. Ние сме егоцентрици поради вроденото чувство за самосъхранение и най-малкото разчитаме на прощение на греховете или безсмъртие като награда за делата ни.
    .
    Най-приятно миришещи са свещите на сектантите – кришнаити, будисти и пр., но това не ги прави по-прави от нас.

  9. p_stefanos каза:

    В църковното календарче е написано:
    “Църковната свещ е чиста и свята жертва пред Божия олтар.”
    В Божието Слово е написано:
    Всички сме оправдани даром “с Божията благодат, чрез изкуплението в Христа Иисуса, Когото Бог отреди да бъде с кръвта Си умилостивна жертва чрез вярата” (Рим. 3:24-25).
    “Онова, което законът не можеше да извърши, … Бог извърши като изпрати Своя Син в плът… да се принесе в жертва за грях…” (Рим. 8:3).
    Христос “веднъж завинаги, в края на вековете, се яви, за да премахне греха, като се принесе Сам в жертва” (Евр. 9:26).
    “В името на милосърдието Божие ви моля, братя, да представите телата си в жертва жива, света и благоугодна Богу, и това да бъде вашето духовно богослужение” (Рим. 12:1).
    “И вие сами, като живи камъни, съграждайте от себе си духовен дом, свето свещенство, за да принесете духовни жертви, благоприятни Богу чрез Иисуса Христа” (I Петр. 2:5).
    “Прочее, нека чрез Него непрестанно принасяме Богу хвалебна жертва, сиреч, плода на устните, които прославят името Му. А благотворителността и щедростта не забравяйте, защото такива жертви са благоугодни Богу” (Евр. 13:15-16).
    Свещта не е и не може да бъде жертва. Безкръвна жертва е единствено Евхаристийната жертва.
    Свещта е материален израз (символ) на нашата духовна жертва. Свещта е и основното средство за издръжка на църквата. Стойността на свещта, която християнинът купува за 10 ст. е ок. 0,5 ст. Така той дава своята лепта за своята църква.

  10. p_stefanos каза:

    Освен всичко, свещите, които се продават в православните храмове не са осветени. Ето една
    МОЛИТВА
    ЗА БЛАГОСЛОВЕНИЕ НА ЦЪРКОВНИ СВЕЩИ
    Боже Всемогъщи, Ти Единствен си благ и си Единствената истинска светлина. Ти си казал на Твоя пророк Моисей да направи трапеза от дърво ситим, за да полага на нея хлябовете на предложението пред Твоето лице; да направи и светилник от чисто злато със седем кандилца, както си му показал на Божията планина Синай и да го внесе в Скинията (Изх. 25:23-40). Заради това, прилежно Ти се молим, като приемеш милостиво тези свещи, направени от Твоите верни раби за освещаване и украса на Твоята света трапеза и принесени за слава на Твоето величие, и като излееш човеколюбиво росата на благодатта на Пресветия Дух, да благоволиш да ги благословиш и осветиш.
    И аз, недостойният свещеник, като се моля те да горят за слава на Твоето Трисияйно Божество, ги благославям и освещавам, щото всички, които влизат в светилището на Твоята непристъпна слава, да видят светлината на Твоята истинска правда и, като изповядват Твоята велика милост, или принасят пение в Твоя хвала, или ги палят, за да осияят домовете си с Твоето благословение, да вървят в светлината на Твоята правда и да разбират Твоята воля, та облечени в бронята на светлината, да пребъдат неуязвими за всяко дяволско коварство и лукавство и да се удостоят с Твоята помощ да достигнат до неугасващата светлина.
    Защото си благословен във вечни векове. Амин.

  11. dikovski каза:

    Уважаеми p_stefanos, обредността в Църквата и православните храмове не е обект на Догматиката, а на Литургиката. Моите преподаватели от Университета потвърждават моето мнение, че свещта е жертва. Ако отречем, че е жертва, ще трябва да приемем едно много отвлечено суеверие, че на покойниците им се пали свещ: „за да не им е тъмно“. Ще трябва да я приемем като средство за осветление в храмовете. Ами тогава хората ще си кажат: „Че тука има лампи, защо да харча пари за свещи?“
    Ако отречем мирната трапеза раздадена за „Бог да прости!“ хората ще се върнат към езическото суеверие, че на мъртвите им се носи храна да ядат и пият. Отричайки свещта като жертва ще изпаднем в много по-лоши суеверия. Освен в Университета, това се потвърди и от моите духовни наставници.
    Аз не отричам Евхаристията като безкръвна жертва.
    Не съм съгласен с Вашия коментар!
    Останалото от уважение към духовния Ви сан ще го прочетете в лично съобщение. А и не искам да си правя реклама какво и къде съм правил.

    Желая Ви здраве и успех!

    Цветан Диковски

  12. Georgi Stanchev Purlikov каза:

    Харесва ми статията. В един от коментарите се говори за качеството на свещите и мисля, че е важен, защото те са опасни за здравето на хората.
    Съгласен съм, че свещта е жертва, защото по този начин издържаме свещениците и храмовете, но все пак имам един въпрос: по време на турското робство с тези домашно направени свещи не са ли били приемани молитвите на християните?