Църквата и социалният въпрос
Източник: списание Ние
Тук е мястото да отбележим, че тоя ненаситен стремеж не е изключителна съдба само на богатия, той може да се породи и в душата на икономически слабия. С други думи, колкото и парадоксално да звучи, на духа на либералния капитализъм не е чужд и духът на материалистическия социализъм, с тази малка подробност, че там носителка на този дух е цялата комуна с нейната класова борба, класова ненавист и класов егоизъм. И у либерала-капиталист и у комуниста срещаме една и съща жажда за материални блага, един и същ стремеж към обогатяване, присвояване, заграбване на чуждото за сметка на другия. Ето защо и единият, и другият са отречени от Църквата.
Църквата не преценява човека по принадлежността му към една или друга класа. Тя цени готовността му за жертвено участие в подвига на любовта. В туй се заключава и универсалността на нейното учение през всички времена. Там, където са в сила евангелските принципи, социалният въпрос не съществува. Поставянето му е очевиден знак, че са налице болезнени прояви на човешкия дух, които не се лекуват с барикади и революции. Ето защо, като не отрича правото на потиснатите да се борят за премахване на жестоките социални неправди в обществено-икономическите отношения, Църквата отрича революционните средства в тази борба и върви по свой път към разрешаването на сложния социален въпрос.
Първата и задача е да възстанови свещения порядък на ценностите, извратен от човешкия егоизъм. На най-високото стъпало на тази божествена йерархия стои Царството Божие като царство на истината и любовта, на по-ниско стъпало следва друга една ценност – правдата и справедливостта. На по-ниска степен в йерархията на ценностите пък е онова, което изпросваме от Господа с молитвата “Хляб наш насущний” – т.е. всичко, което ни е нужно за поддържане, улесняване и разхубавяване на живота ни.
От това е видно, че Църквата признава материалните блага за ценност, но ценност не абсолютна, а подчинена на по-висша от нея – Царството Божие и неговата правда. За правилното разрешение на социалния проблем, човек трябва да си отговори на въпроса: какво цени като съкровище? Ако за него това са материалните блага, чувствените удоволствия, користолюбието, явно е изменил на йерархията на ценностите, пренебрегвайки абсолютната ценност – Царството Божие. Затова, сблъсквайки се със социалния проблем, първа задача на Църквата е да възстанови йерархията на ценностите в духа на заповяданото от Христа: “Търсете първо Царството Божие и неговата правда и всичко друго ще ви се даде”. Тоест, както вече посочихма, социалният въпрос, е преди всичко духовно-нравствен, а след това икономически и политически и следователно при разрешаването му не може и не бива да се отрича приоритета на Църквата
Църквата признава, че винаги ще има бедни и богати, че не съществува абсолютно равенство. Но знае също, че има степен не беднота, при която се губи всякакво чувства за човешко достойнство. Несправедливо и безбожно е да смятаме такива бедни за естествени и не протестираме енергично срещу виновниците и жестокосърдечието им. Църквата осъжда социалното и икономическо безредие на един режим, под каквото и знаме да се прикрива, който съсредоточава благата на света в ръцете на неколцина хора без сърце. Тя е жива Църква, а не бюрократично уредено ведомство за регистриране на раждания, венчавки и погребения, тя е Божествен Институт, обхващащ целокупния живот на християните и цели преобразуването му в духа на най-голямата Божа заповед: “обичай ближния като себе си!”.
1941 г.