Две основни предпоставки на евхаристийната еклисиология



Може да харесате още...

17 Отговори

  1. Камен Петров каза:

    Уважаеми отче,
    Не може ли по-накратко да представите тези идеи. Многото смислови повторения банализират проблема и замъгляват някои основни тези. Нека ги поставя като въпроси към Вас:
    1. Каква е връзката между тайната вечеря и основаването на Църквата? Каква е връзката между Христово Тяло, евхаристията и Църквата?Каква е връзката между Христовото Първосвещенство, земното свещенство на предстоятеля и царственото свещенство на народа?
    И един въпрос, който би отключил дискусия в исторически аспект: трябва ли да правим разлика между мистирион и сакраментум?

  2. теология, ШУ каза:

    Петров,
    Това е научна статия и изисква елементарна богословска подготовка, а не четене на новинарски сайтове и зяпане на ТВ „Планета“. Към Вашите въпроси:

    1. Каква е връзката между тайната вечеря и основаването на Църквата?
    На Тайната вечеря е основано тайнството Евхаристия, а Църквата е основана на Петдесетница.

    2. Каква е връзката между Христово[то] Тяло, евхаристията и Църквата?
    И буквална, и мистична.

    3. Каква е връзката между Христовото Първосвещенство , земното свещенство на предстоятеля и царственото свещенство на народа?
    По благодат.

    4. Трябва ли да правим разлика между мистирион и сакраментум?
    Не.

  3. Камен Петров каза:

    […] не правите разлика между двете понятия […]. Разлика отдавна правят и то много изследователи, виж. http://theolcom.ru/ru/text.php?SECTION_ID=48 . Особено доклада на проф. М. С. Иванов, където на дълго и широко се коментира това.
    […]
    Поздрав

  4. Камен Петров каза:

    […] ето Ви две книжки (в превод от немски са, нали знаето немски, можете да си ги четете и в оригинал)
    1. Theological Dictionary of the New Testament, Gerhard Kittel намерете си думата мистирион и ще видите колко много пише за нея
    2. Bawer, W. A Greek-English Lexicon of the New Testament and Other Early Christian Literature
    Ако искате прочетете и речника на Лидъл…..
    […]

  5. Камен Петров каза:

    И ако отговорът на първият поставен от мен въпрос е този, който дава доц. П. Стефанов, то в какъв смисъл тогава можем да говорим за евхаристийна еклисиология? Всъщност думата „църква“ се употребява в евангелията само веднъж – в Матей. Очевидно връзката трябва да бъде коментирана, а не така лековато пренебрегвана. Що се отнася до другите два отговора на Негово Високопреподобие, то те могат да означават и всичко и нищо. Понятията „буквален“, „мистичен“, „благодатен“ не могат да изчерпят отговора на поставените въпроси. Мисля си, че Негово Високопреподобие просто е решил да демонстрира пренебрежение с тях, тъй като смята поставените въпроси за излишни.

  6. Траянка Георгиева каза:

    „Кой превари, той товари“; „Чрез нахалство – към прогрес!“.
    Сигурно има и други комунистически поговорки, но тези ми идват наум, когато след Великият водосвет, християните наливат за благословение на домовете си от осветената богоявленска вода.
    Това ни е едното християнство. Негова противоположност е научната статия но отец Д. Димитров. И никаква възможност за връзка между двете крайности. И никакъв шанс за преодоляване на пропастта. Нито някой от блъскащите се би слушал тези сложни недостъпни слова, нито отеца би бил в състояние да предотврати магическата вяра в „чудотворството“, така, както го разбират хората. Чудо като от магическа пръчка, без усилие, молитва, сълзи и страх от Бога.
    „…миропомазването възстановява божественото подобие“ казва авторът. Според мен Божието подобие е задача и цел и трябва много духовно напрежение за възстановяването му. Много борба, смелост и труд. А Божествения образ се помрачава, но е неунищожим. В това е и надеждата ни за спасение.

  7. Теология ШУ каза:

    [quote name=“Камен Петров“] Всъщност думата „църква“ се употребява в евангелията само веднъж – в Матей. [/quote]

    Не е вярно. Споменава се два пъти – в Мат. 16/18 и 18:17. Щом това не знаете, за какво повече да дискутираме?

  8. fr Pavel каза:

    Траянка е права този път. С едно мацване по челото или отпиване от чаша не се постига теозис (обожение). То е доживотен процес, непрекъсната борба със злото в себе си, духовен автоджихад. То е аутодафе на страстите, навиците, характера, в което изгаря всичко човешко, за да остане божественото.

  9. Камен Петров каза:

    [quote name=“Теология ШУ“][quote name=“Камен Петров“] Всъщност думата „църква“ се употребява в евангелията само веднъж – в Матей. [/quote]

    Не е вярно. Споменава се два пъти – в Мат. 16/18 и 18:17. Щом това не знаете, за какво повече да дискутираме?[/quote]
    Това и имах предвид мили отче! Това и имах предвид! Но Вие подготвен ли сте да водите тази дискусия?!?

  10. Камен Петров каза:

    Впрочем няма как да не знам това, драги отче, тъй като пред мен е Schmoller, A. Handkonkordanz zum griechischen Neuen Testament, Deutsche Bibelgesellschaft, Stuttgart, 1989. И очевидно съм достатъчно подготвен да водя разговор на тази тема! И мисля, че Вие го разбрахте

  11. Камен Петров каза:

    Всъщност, отче, нека изоставим заядливия тон. Изследването на Писанието е сериозна задача. Моята мисъл беше по-дълбока: дали въпросите, поставени в тази научна статия, в перспективата на библейския текст са така ясни и отговорите – очевидни?Надявам се и авторът да се включи.
    Поздрав,
    Камен

  12. mad каза:

    Луд умора няма –
    http://www.monitor.bg/article?id=275037

  13. Траянка Георгиева каза:

    Видях в новините, че Сръбския патриарх Ириней, обвинява международната общност за хладното, безстрастно мълчание, а в някой случай и съучастие в търговията с човешки органи в Косово.
    От своя страна и ние видяхме каква е ползата и какъв е ефекта от ЕС. Никаква. Престъпноста, чалгарията и простотията беснуват, както преди. Не ни облагороди Европейската култура.
    Но да видим духовността им. Пастор изнасилил в храм енориаша, монахини блудствали с деца, педофилия…
    И ето, че те спекулирайки с Божието слово (Иоан.17:21), настояват изискват, почти ни налагат да се обединим „в любовта“
    Ние сме си тъмни балкански субекти. Съсипани от робства и комунизъм. Унищожени духовно. Никакви Богоугодни дела, никакви плодове на покаяние. Нищо. Освен православната си вяра друго нямаме. И ако съумеем да я опазим от нечестиви посегателства. Ако противостоим дори и само на инат, защото сме необразовани за да знаем каква е опастността. То може би един ден това ще ни оправдае пред Бога за греховете…

  14. Траянка Георгиева каза:

    „Проклет оня човек, който се надява на човек“(Иер.17:5). Всяка замяна на Богочовека Христос със смъртен, тленен и преходен човек е извращение. На Вездесъщия Бог и Господ, римокатолиците са поставили заместник и това е най-главният им догмат. Протестантите пък довеждат до край този догмат, като обявяват всеки човек поотделно за „непогрешим“. Преп. Иустин Попович казва, че протестантизмът е вулгарилизиран папизъм, но лишен от мистика, авторитет и власт.
    „И славата на нетленния Бог измениха в образ на тленен човек(…) и се поклониха и служиха на творението повече, отколкото на Твореца“(Рим.1:23,25). Заграбиха цялата слава на Христа и облякоха в нея тленни хора, казва отново преп.Иустин, и цитира: „Затова Бог ги предаде на срамотни страсти“(Рим.1:26). Те се задоволяват с това, което предизвиква смеха на дявола и плача на Христовите Ангели.
    Много от авторитетите, цитирани от автора о. Д. Димитров са идеолози на икуменизма, затова си позволих да ви предоставя и друг поглед.

  15. fr Pavel каза:

    Сбъркали сте сайта, […] Георгиева. Никакъв икуменизъм не се проповядва в статията. Ако съдите за западното християнство не пряко, а от манихейски настроени коментатори като Юстин Попович, Господ да Ви е на помощ. […]

  16. Траянка Георгиева каза:

    […] Павел, не съм объркала сайта. Защото той е православен. И това е православната гледна точка. Тъй като част от цитираните автори като мит. Зизюлас, Евдокимов, Шмеман, Майендорф призовават за обновяване на православието и за „диалог на любовта“ под формата на гол сантиментализъм, както казва преп.Иустин, и тъй като хората биха се подвели, аз реагирам предоставяйки и друга гледна точка. Според св. Иоан Дамаскин само Богочовекът Христос е „единственото ново нещо под слънцето“.
    Освен това реагирам и по друга причина. Статията внушава задължително причастяване при Евхаристията, което в действителност, клира не разрешава и се получава разнобой между богословските среди и Църквата, а мирянина е в неведение и се чувства лично засегнат и отхвърлен, когато не го причастяват толкова често. От всичко това никой не печели, а има само загуби. А ние не желаем това нали?

  17. Лъчо каза:

    Прекрасна статия! Току-що я прочетох, заслужаваше си! Подобни статии ме карат да мисля по-оптимистично! Слава на Бога, че дори и в тези побъркани времена има такива пастири като отец Добромир! Не го познавам лично, но от това, което е писал в този сайт съм възхитен! За пореден път точно, аргументирано и православно! Все някога, дори и в България, където всичко е наопаки нещата ще си дойдат на мястото и християните ще се причастяват редовно без ги тормозят с аргументи от типа: „това не е попара“, „всички сте недостойни“, „сега не е пост“, „сега не е Тодоровден“, „скоро си се причастил и трябва да мине време“ и прочие глупости, с които ни облъчват само и само за да не се причастяваме с Тялото и Кръвта на Спасителя!