Писмо на о. Томас Хопко до Митрополитския съвет на Православната църква в Америка
В това писмо от 19 март 2006 г., изпратено до Митрополита и Митрополитския съвет по повод финансовия скандал в ПЦА, което епископ Тихон заклеймява като “безсъвестна и подстрекаваща ТИРАДА”, протопрезвитер Томас Хопко, бивш декан на семинарията “Св. Владимир”, очертава някои от предизвикателствата, пред които е изправена в момента Православната църква в Америка. О. Хопко пише:
Благоговейни отци,
Братя и сестри,
Слава на Иисуса Христа!
Прося благословението на Ваше Високопреосвещенство.
Предвид сегашното положение на Православната църква в Америка, несъмнено е дошъл часът Ваше Високопреосвещенство и Митрополитският съвет да настоява за един внимателно организиран и задълбочен анализ и обсъждане на онова, което се е случило на нашата обична църква, което доведе до:
• финансовия скандал, който претърпяваме
• финансовата криза, пред която сме изправени
• разделенията в Светия Синод и църквата, на които сме свидетели
• липсата на общение и общуване, които понасяме
• гнева, чувството на безизходица, угнетеността и откровения цинизъм сред клира и информираните миряни, които преживяваме
• разногласията, които съществуват между нас относно естеството на епископата, властта и вземането на решения в църквата (включително разногласията ни относно взаимоотношенията между епископи, свещеници и миряни, функцията на Православието в едно плуралистично демократично общество и значимостта на Всеруския църковен събор от 1917-1918 г. за нашата църква)
• това, че нашата църква не успява да интегрира архиепископиите и епархиите в едно сплотено, напълно съгласувано църковно тяло
• това, че нашата църква не успява да бъде един мощен и ефективен фактор за административното и структурното единство на Православието в Северна Америка
• един Синод от епископи, който отказва да отговори на въпросите и молбите на верните, включително на официално обръщение от 70 високоуважавани свещеници
• един Синод от епископи, който изглежда не се нуждае от съвета на останалите в църквата, включително свещениците, монасите, учените и мислителите на църквата
• нежеланието и често категоричния отказ на някои епископи да разговарят лице в лице със своите свещеници и народ за учението на Църквата, литургичните практики и по енорийски, пастирски и лични проблеми
• това, че нашите епископи не се събират заедно, а свещениците не се срещат един с друг, за да дават сметка за своето служение, да получават и отговарят на въпроси и да насърчават единството на учението и практиката
• невъзможността да се достигне до сериозно обсъждане на практически който и да било църковен въпрос сред епископите и свещениците на църквата и между клира и миряните
• ръкоположението за свещеници и назначаването на църковни длъжности на хора, на които им липсват необходимите способности, за да провеждат своите служения плодотворно
• отсъствието на система за външна оценка на постиженията, непрекъснато образование и “обучение на работното място” на нашите клирици и църковни работници
• това, че нашата църква не се грижи за своите тревожни клирици и техните семейства
• фактическото свеждане на църковния живот от много клирици до богослужения и ритуални практики с безкритично подражание на практики от Стария свят и субективни изменения на нашите общоприети обреди и текстове
• фактическото свеждане на църковния живот над нивото на енорията до богослужения, църковни празненства и социални събития
• това, че нашата църква не успява да привлича родени в Америка православни младежи към нашите семинарии и манастири (защото, ако не бяха новообърнатите, родените в чужбина и децата на клириците в нашите семинарии и манастири, ние почти не бихме имали семинарии и манастири!)
• това, че нашите семинарии и манастири не успяват да общуват и да си сътрудничат като един нормален начин на съществуване
• това, че нашата църква не успява да поддържа и насърчава едно енергично монашеско и мисионерско движение
• разногласията сред нас по това как нашата църква и нейните енории, институции и верни следва да се отнасят към неправославните, особено към източните християни, римокатолиците и различните видове протестанти
• объркването сред нас относно позицията, която трябва да заемем като църква и като отделни вярващи по съвременните социални, политически, военни, икономически, сексуални и биоетически въпроси
• невярното представяне вътре в църквата и извън нея на нейните статистически данни (като например, че нашата църква има 400 000 членове, когато по-малко от 30 000 се определят като членове)
• епархии, които имат по-малко членове, отколкото са имали само техните катедрални храмове преди 50 години
• положение, при което енория от 200 души се счита за голяма
• загубата на влиянието и уважението, които нашата църква и много от нейните водачи някога имаха сред православните и неправославните в Северна Америка и чужбина
Това са само някои от най-очебийните въпроси и обстоятелства в нашата църква, които се нуждаят от детайлно проучване, анализ и дискусия. Защо нещата са такива, каквито са сега? Защо нашите епископи, клирици и миряни мислят и действат по такъв начин? Какво се е случило? Как се случи? Защо се е случило? И какво трябва да направим?
Едно задълбочено проучване и дискусия по въпроси като тези едва ли ще бъде приятно или лесно. Но то трябва да се направи. И трябва да бъде дълго, сериозно, свободно, откровено, търпеливо и доброжелателно. Животът на нашата църква, и дори нещо повече, нашият вечен живот с Бога, зависят от това.
Ваше Високопреосвещенство и уважавани членове на Митрополитския съвет: Моля направете всичко, което е необходимо, за да се случи такова проучване и дискусия. Направете го за клира и миряните, които са ви избрали. Направете го за цялата наша църква, особено за нашите деца и внуци. Направете го за хората, които желаят да се присъединят към Православната църква. И го направете за всички православни християни и дори за всички християни и всички хора, които страдат по свой начин, както и ние сега страдаме в нашата скъпа Православна църква в Америка.
Моля за вашата прошка и молитви.
Нека бъде волята на Господа.
Ваш в нашия Спасител,
Протопрезвитер Томас Хопко
копие: Светия Синод на епископите