Светата Яковова литургия

Светата Яковова литургия носи името на св. апостол Яков, брат Господен по плът (†63 г.). Той е първият епископ на Йерусалимската църква, ръкоположен според свидетелството на св. Йоан Златоуст  от Самия Господ Иисус Христос след Неговото Възнесение.

За богослужебните нужди на Йерусалимската църква с благодатта на Светия Дух той съставя първата (наред с Литургията на св. ап. Марк) апостолска Литургия на Православната църква. Днес тя е известна с неговото име и от края на миналия век се отслужва във всички поместни православни църкви в деня на неговата памет (23 окт./5 ноември), както и през други дни от годината.

До IX-X в. тя е била отслужвана целогодишно в Йерусалим, Антиохия, Сирия, Палестина, Синай, Грузия, Южна Италия, Средиземноморието, о-в Крит и на о-в Закинтос. Обособяването на Константинопол като литургичен и геополитически център, чието влияние се разпростира далеч от географските му граници, закономерно отрежда Василиевата и Златоустовата св. Литургия да бъдат преобладаващите евхаристийни последования през следващите векове. Бог обаче, Който не разделя, а събира, за да бъдем всички заедно около светата Му Трапеза, отрежда взаимно влияние помежду им. Влияние, което отразява светостта на техните богоносни автори. Запазвайки своето апостолско ядро, Якововата литургия присъединява елементи от двете Литургии на Константинопол – на св. Василий Велики и на св. Йоан Златоуст. Така тя се явява живата история на Православието в неговия литургичен живот. За нейната автентичност и авторство свидетелстват множество автори, най-авторитетните сред които са Цариградският патриарх Прокъл (V в.) в трактата му “За преданието на Божествената Литургия”, св. Кирил Йерусалимски (315-386 г.) в своите тайноводствени катехези, и особено 32-ро правило на Пето-Шестия вселенски събор (692 г.). До нас Якововата света Литургия достига чрез голям брой ръкописи на гръцки, грузински, сирийски и латински, като първият превод на църковно-славянски език е направен от приснопаметния Левкийски епископ Партений (1907-1982 г.).

Особеностите на тази апостолска богослужба я отличават от всички други евхаристийни последования в Православния свят: св. Престол (Трапеза) е изнесен на солея, свещенослужителите са с лице към Божия народ, всички молитви се казват на глас, за да могат всички да бъдат заедно в общата молитва, а причастяването с Тялото и Кръвта Господни се извършва поотделно. С благоговение и ясно съзнание за това към Кого пристъпват, миряните първо приемат от йерея, държащ светия дискос, частица от Тялото Господне, а след това отпиват от Кръвта Христова от светия Потир, който се държи от дякона или свещеника, стоящ пред иконата на Пресвета Богородица.

Желанието да се причастим на тази Литургия (впрочем както и на всяка друга) не трябва да бъде продиктувано от желанието да „опитаме“ нещо ново, нещо различно или по-действено. Господ Иисус Христос е Същият и вчера, и днес, и во веки. Той е Този, Който ни се преподава от светата Чаша на всяка св. Литургия, извършвана в Православната църква от свещенослужителите, намиращи се в канонично и евхаристийно общение със своя архиерей. Защото именно архиереят, който е в жива връзка с всички свои събратя в поместните църкви, е богодаруваната ни гаранция, че Господ е Залогът, Който няма да ни се отнеме нито в този, нито в бъдещия век. Нека прочее пристъпваме към Него с жива вяра и никак да не се съмняваме, когато Той ни кани на Своята Трапеза. Тя е за всички и няма да оскъднее.

На 23 октомври (понеделник), когато Православната църква отбелязва паметта на св. ап. Яков, брат Господен по плът, в столичния храм “Св. св. Кирил и Методий” (ул. Георг Вашингтон 47) ще бъде отслужена света Яковова литургия. Църковното настоятелство към храма отправя покана към православните християни от енорията и извън нейните предели да влязат в радостта на просиялия в Господа Христов апостол, като вземат молитвено участие в светата богослужба. Онези от вас, които са се подготвили за свето Причастие чрез пост и изповед, могат след благословение от своя изповедник да пристъпят към Тялото и Кръвта Христови.

Началото на светата Литургия е от 9 ч.

По молитвите на св. апостол Яков, сподоби ни Господи неосъдително да се причастим за живот вечен!

 

Близки теми: