Интелигенцията и Православието ІІ



Може да харесате още...

1 Отговор

  1. fos каза:

    Исторически нещата са точно така, както пише Тодоров: осветскостяването твърде рано попарва младата ни, излизаща от робството Църква. Това обаче не е причина да се идеологизира допълнително историята, и без това натоварена от идеологеми като „схизмата на Българската Екзархия”. Ако нямаше елински филетизъм и „антиканонично”, меко казано, потисничество на българското православно население от страна на елинизаторите-духовници, нямаше да има и „схизма”. От този корен, а не от друг, пониква репеят на „схизмата”. Съществува и цяло съчинение на академик Иван Снегаров относно т.нар. „Схизма”. Не знам чел ли го е Г. Тодоров, но там нещата са представени доста по-различно от неговото виждане. При Снегаров въпросът е изчерпан цялостно, а не фрагментарно-експресионистично, както у Тодоров. Факт е, че светител Теофан Затворник не е виждал в отделянето на българите от Константинопол нищо неканонично и нелегитимно, напротив, в едно от писмата си светителят го назовава законно, като го сравнява с отделянето на руската Църква от Константинопол. Същото мнение за „схизмата” е държал светител Макарий Московски: двама отлични познавачи на православните канони и хора с праведен живот. Акад. Снегаров излага огромно количество сведения в потвърждение на своята теза, като не изключва от противниците на схизмата и представители в сан на Фенер и Йерусалим. Българската Църква дори е получавала миро тайно от духовник (ако не греша, архимандрит) на самата Констанитополска патриаршия, естествено, без знанието на „политическите й водачи”. Достатъчни факти, за да опровергаят „съборността” на решенията от 1872 г. Но дори да приемем термина „схизма”, то това е вече в качеството на описателно, небогословско понятие, тъй като тя е била и политическа, и фанариотско-елинска. Кой ще посочи „правилния вододел”? И едните, и другите са формално прави и грешат. Къде, отново, е църковното мерило за каноничност тук?