Философия на патицата

Патицата следователно, лети (в известен смисъл) не като "естество", а като "субект" (макар и неперсонален, но индивидуиран), и "трансцендира" природата си, ставайки летяща не "във" себе си, а за себе си. С това патицата "патее" истински в излитането като устременост – интенционално. Патицата осъществява себе си отвъд наличното "в-себе-си", т.е. извън себе си, самоотнасяйки се, преодолявайки своята крайна, смъртна природа. Това е именно онтологията на екзистиращото ек-статично витално битие, несводимо до натур-онтологията и надхвърлящо границите на натуралистичното.
Патицата е, а това е е и нейното не е, защото тя е постоянно е-ееща, т.е. тя е летяща, е плуваща, е ходеща, е патица, е птица, е точно тази патица и никоя друга, е живо същество, е "е", но всичко това е и собственото й не, защото тя е отвъд всичко това. В своята истинска ноуменална същност патицата е логосна свръх-същност, "защото в Словото, като Творец и Създател на съществуващото, в съответствие с единната и непостижима простота еднообразно съществуват и пребивават всички логоси на съществуващото" [1]. Патицата има своето нетварно логосно основание в своя Творец – Бога, както ангелите, човекът и всичко останало. Битието на патицата има своя вечен пред-образ в Божия ум; затова в най-дълбоката си същност тя е не само тварна, но и нетварна, не само земна, но и небесна. Би могло да се каже, че и всичко съществуващо може да се реализира само като причастно към божествените творчески мисли-предобрази (мисли-логоси, или волеви божествени творчески самоопределения-идеи, за които говори св. Максим). Затова "всяка твар има свой "логос", свой същностен смисъл. Не съществува нищо, което да не се основава на "смисъла на всички смисли" – Логоса. Всичко е сътворено от Логоса; именно Той дава на сътворения свят не само "порядъка", за което говори самото Му име, но и цялата му онтологична реалност. Логосът е Божественото слънце, откъдето про-излизат творческите лъчи, присъщите на всяка твар логоси, непреходните слова Божии, които едновременно дават битие на сътвореното и го призовават към Бога. По този начин всяко сътворено същество има своята "идея", своя "смисъл" у Бога, в замисъла на Твореца, Който твори разумно. Божествените (нетварни) мисли са извечните основания на тварното" [2].
Тъкмо затова, патицата, както и всяко друго живо и сътворено от Бога същество на своя за нас не винаги разбираем, но не по-малко истински и даден му от Бога език, в своята чистота, невинност и изтормозеност от човека, е в правото си да заяви:
"Зная и предчувствам – очаква ме безсмъртие, по-голямо от човешкото. За вас, човеците на оня свят има и ад. А за нас… – единствено рай. Затуй, че вие, човеците, съзнателно и доброволно измислихте греха, злото и смъртта, а и нас, без наше съгласие, повлякохте в тях чрез своята мерзост и злоба, затуй че имахте власт над нас. Затова ще отговаряте и за нас – за всички наши мъки, неволи и смърт. Ще давате откуп за нас и зарад нас… Слушах, как шепне синьото небе на черната земя тая вечна истина – в Съдния ден човеците ще дадат отговор за всички мъки, за всички страдания, за всички неволи, за всяка смърт на земните същества и твари. Всички животни, птици, растения ще станат и ще обвинят човешкия род за всички болки, за всички обиди, за всичкото зло, за всяка смърт, които той им е причинил в своето горделиво грехолюбие. Понеже с човешкия род, пред него и подире му идат грехът, смъртта и адът" [3].
В заключение ще отбележим, че в своя мета-физичен, логосен статус патицата е абсолютна по отношение на своя, даден й от Бога, битиен смисъл – в своята сътворена-нетварна (онтично-онтологична, тропосно-логосна) същност, защото "всичко, що сътвори Бог, е добро" и е безкрайно ценна за своя Творец. Защото "всичко Той е направил да бъде хубаво в свое време, и вложил вечността в сърцето им, макар човек да не постига от начало до край делата, които Бог върши. … Всичко, що прави Господ, пребъдва довека; към това няма какво да се прибавя, от това няма какво да се отнима; и Бог върши тъй, че да благоговеят пред лицето Му" (Екл. 3: 11-14) не само хората, но и животните, и всяка създадена от Него твар. Именно затова "след победата на Христос над смъртта възкресението става общ закон на сътвореното – не само на човеците, но и на животните, растенията, камъните, на целия космос…" [4].
1. Св. Максим Изповедник. Творения (Тайноводство). С. 2002. с.188.
2. Лосский, В. Очерк мистического богословия восточной церкви. Догматическое богословие. Москва. 1991. с. 227.
3. Св. Юстин Попович. Сърна в изгубения рай.
4. Лосский, В. Цит. съч., с. 288.
Ахх колко проницателно – дали това не го е писала патката на втората снимка.
всяка патка може да го напише. Трябва само малко академична школовка:-)
(„патицата е, а това е е и нейното не е, защото тя е постоянно е-ееща, т.е. тя е летяща, е плуваща, е ходеща, е патица, е птица, е точно тази патица и никоя друга, е живо същество, е „е“…)
идеята на текста е важна; особено хубава е връзката със св. юстин попович, мисля.
Отдавна очаквах писания подобни на горното и те не закъсняха да се появят. Нали е silly season, в който, като няма новини, се изтупват стари от праха или даже се измислят?
.
А вашият прехвален Юстин Попович е от шайката на православните манихеи и антисемити начело със Серафим Роуз.
Prepodobni Iustin Popovich i otec Seraphim Rose sa VELIKI izpovednici na nasheto savremie na pravoslavnata vqra i vaob6te pravoslavieto kato na4in na jivot v Hrista! da gi narichash pravoslavni ‘manihei i antisemiti’ e merzost palna sas zloba,nerazbirane i ereti4estvuvane , na koeto i besovete biha zavidqli!!! Koito drazva da izri4a takiva huli sreshtu slujitelite na Hrista i Svetiq Duh,vsashnost izri4a huli sre6tu Samiq Hristos,sre6tu Svetiq Duh,sre6tu Pravoslavntaa Tsarkva i v kraina smetka sre6tu samiq sebe si! Tova govori ili za vapiushta neosvedomenost, ili za tendenciozno celenaso4eno ohulvane i o4ernqne na edni ot nai-golemite povtarqm avtoriteti i SVETCI,makar vse o6te ne oficialno kanonizirani,no prosiqli v blagodat,podvig,smirenie,pokaqnie i obilno obdareni s nai-velikiq dar na Svetiq Duh da vodqt mnogo du6i po tesniq pat na spasenieto! nujnop e golqmo duhovno trezvenie, za da mojem da razli4ave duhovete na vremeto!
Само е пропуснато да се подчертае, че ПРАВОСЛАВНАТА патка е по-патка от простите патки. (както и православното говедо)
Някои от коментарите по-горе са съвсем неадекватни. Текстът е възхвала за едно Божие творение и хората с вкус към философията и богословието, а и с усет за красотата на Божия свят, би трябвало да го оценят.
Чета коментарите ви и си мисля дали изобщо е трябвало да четете тази статия, тя е пълна с патос( от гръцки: страст), опитвайки се да величае Бога тя величае самата себе си. В нея има словоблудство, защото, ако авторът е искал да слави Бога да беше помълчал и това щеше да му се вмени в добродетел. Това последното не съм го измислил аз, да не би някой да каже, че говоря в гордост.
Понеже не съм смирен като колегата от виенските кафенета, ще ви обясня нещо. Горното писание или е летен майтап, или съзнателна провокация. В много космогонии произходът на света се обяснява с гмуркането на патица във водата на световния хаос и неговото устройване. Т.е. патицата е образ на демиурга (дявола). Ха наздраве!
Отче, отъждествяваш демиурга (=създателя на материалния свят) и дявола? Богомилстваш значи? Ще те обадим на Торквемада!
„…Красотата отвътре е доловима само за онези, които искат да е видят и имат сетива да я усетят“ Използвам текст от обявения конкурс, защото искам да въздържа това, което се надигна в сърцето ми, след като прочетох /съгласна съм с andrey/ толкова неадекватни коментари. Тези хора православи християни ли са? Още повече богослови? Какъв е смисълът да се публикуват коменарите им? Да ни плашат и отчайват? Това ли е тяхната мисия? А вие редактори на кого служите? Господи прости ми.
Андрей,
Както ще стане ясно от моята подготвяна за печат книга за гностицизма, Демиургът само устройва света, който вече е създаден от Бога, и господства над него. „Цял свят лежи в злото“ (І Йоан 5:19).
Мия,
Не вярвайте на популярните книжки, често писани от разколници или графомани, а с помощта на духовния си отец преценявайте кое е истина, кое е смес и кое е откровена лъжа.
Смисълът да се публикуват коментарите е читателите да имат възможност да коментират публикуваните материали. Не знам как да се обясни по-дълбоко…
Що се отнася до това, че мненията са различни, не знам какво сте очаквали?! Нито разбирам какво така силно ви е изплашило в случая, или пък как си представяте ролята на редакторите.
Бъдете здрава.
V kraina smetka ne razbrah viarno li e che zhivotnite shte otidat v raia?Molia otgovorete mi.
Оrangecounty, цитираният текст на св. Юстин е поетичен, а не догматичен. (Както и много неща на св. Николай Велимирович). Не трябва да се възприема буквално според мен.
Имат ли животните души и какво би било евентуалното им участие във възкресението – нямаме отговор на тези въпроси. Катехизисът казва „не“, вярващата душа би искала да е „да“… Във всеки случай няма съмнение, че Бог ще съди хората заради страданията, причинени на невинни създания.
Мислите ли , че авторът не е съзнавал на какъв риск се излага – да бъде осмян заради обекта на своето философстване, обект, натоварен с негативно значение в масовото съзнанието?! И въпреки това е споделил истинни и затова искрено вълнуващи неща. Цитирането на такива боговдъхновени творци като Ю. Попвич и Максим Изповедник, които чета винаги в благата радост, е показателно за сериозно написан текст. Поздравявам г-н Ангелов