Християнството и техниката

Ние пестим време, като ползваме пералня и хладилник, спестяваме си усилия да търсим информация като ползваме компютъра и Интернет, ние сме удобно разположени във фотьойла, когато гледаме телевизия и получаваме информация. Но резултатът от техническото развитие не води до облагородяване на душите. Напротив. Ние сме свидетели как в стремежа си да бъдат материално задоволени, много хора са готови да престъпят както човешките, така и божествените закони, търсейки непрестанно начин за своето обогатяване. Ние сме свидетели как информацията, обилно течаща по каналите на техническите средства, се използва за лоши цели и как информираният човек в областта на светското се е отделил от Бога и не търси общението на християнската община, а стои самичък изолиран пред телевизора или пред стереоуредбата си, потънал в свой собствен свят, откъснат от благодатното църковно общение. Ние сме свидетели как светските зрелища от всякакъв характер по електронните медии отклоняват християнина от участието в литургия и от общение в рамките на църковната община.
Следователно техниката, колкото и напреднала да е тя, не може да компенсира духовния живот, който християнинът може и е длъжен да води. Оказва се, че материалният свят, колкото и да е развит, не може да замести духовния живот, нито пък комфортът на тялото може да даде утешение на душата в днешния забързан и сякаш позабравил за старите истини ХХІ век. Оказва се, че трудността пред нашето духовно израстване е същата, както и в годините на техническа „изостаналост”, когато обществото и човека са били по-малко информирани, а душеспасителните книги са се разпространявали от ръка на ръка и са съществували специални училища за тяхното тълкование. Материализмът на днешното време с всичките му блага дори застрашава елементарния идеалистичен взор, препоръчван от Христос и апостолите в Евангелието и изразен в притчата за добрия самарянин.
По странен парадокс на развитието на цивилизацията напредъкът на обществото в технически план възвръща духа на едни отминали времена, с които християнството се е преборило. Намалелилят идеализъм в нашето общество, предпоставка за пълноценно възприемане на истините на православието, възкресява суеверията и вярата в магии и магически практики. Разпространяват се също така източни окултни практики, които нямат нищо общо с християнското учение. Техниката става идол в религиозния живот на човека, независимо дали той го съзнава или не. Вещта доминира в организацията на бита на хората, като се превръща в нещо подобно на фетиш и така централният въпрос на християнството за състоянието на човешкото битие се превръща в частичен и страничен въпрос за състоянието на човешкия бит.
Тази битовизация на съвременната житейска философия, която е присъща на западното общество, като цяло изолира християнската Църква от обществения живот и се опитва да я замести с всякакви формални и неформални сдружения и общества – от фен-клубовете до колегиалните гилдии, построени по античен образец. От историческа гледна, точка човек се изкушава да направи аналогия с обстановката в древен Рим през годините на ранната, т.е. катакомбната Църква. Тогава Рим е бил технологично най-напредналата държава с всякакави излишъци в бита и с всякакави зрелища, които са запълвали свободното време на древните хора. Но в тънещото във вещеви лукс и разкош римско общество е липсвала духовност и почитане на човека като най-висша ценност в Творението. Християните тогава са били неразбрани от никого идеалисти, които са чакали възмездие за човешките дела; били са материално бедни и са търсели първо Небесното Царство, а после земните блага и признания.
Подобна обстановка наблюдаваме и днес. Търсенето на технически удобства и предмети на бита и производството е заместило търсенето на Бога. Един православен свещеник навремето казваше, че модерният човек е сменил Бога за цветен телевизор. Тази констатация не е пресилена. Днес хората фанатично търсят да се сдобият с компютри и с всякакави чудеса на техниката – от коли до самолети. Но забравят за притчите на Евангелието, които предупреждават човека да не си събира земни блага, които подлежат на тление, а да търси духовните блага и да търси пътя към Небесното Царство. Забравят се предупредителните думи на Христос, Който казва че богатият, отдаден на богатството си, не може да влезе в Небесното Царство и т.н. Затова прекаленият взор към техниката с неговият отчетлив материалистичен отенък във философски аспект фактически е отсъпление от позициите на православието и на християнската Църква, която ползва техниката като инструмент, като средство за по-ефикасна дейност, а не като самоцелно натрупване на блага и ресурс, които без полза за човека и неговото духовно израстване не могат да послужат за нищо. Това е Христовата истина изказана в Евангелието и Православната Църква, ако иска да има ефикасна проповед, трябва, подобно на протестантите, да се обърне директно към Евангелието, за да бъде актуална и адекватна на реставрираните от езическата античност радикални модерни битийни явления, проявени отчетливо днес във философията на технологиите и на материализма. Радикализмът на материализма изисква радикализъм и в духовността, а това значи директно позоваване на Христовите слова.
За жалост, факт е, че съвременната нам Православна Църква в България няма проповед по актуални събития и явления от модерността. Този пропуск е съществен, защото в България съществува един жилав материализъм, насаден от комунистическото управление и изучаван задължително в училищата и университетите на страната до 90-те години на ХХ в. Този научен материализъм не само че не успя да се преодолее след промените, но дори се задълбочи, като класически изкристализира в користолюбие и почит към парите. Тази ветхозаветна и отживяна исторически от християнството обществена картина не е подлагана на критика и на анализ от страна на проповедниците и свещениците в България. Макар обстановката днес в България да е класически евангелска по културните си дефиниции, видно от огромното имуществено разслоение в социален и обществен план (притчата за сиромаха Лазар може да се види буквално в съдбата на хората, които бъркат по кофите за боклук за да търсят храна), БПЦ мълчи и не прибягва до пряка и директна проповед, която да изхожда направо от Евангелието. Това мълчание на БПЦ обяснява и слабостта на идеализма в обществената и личната житейска философия на българите, както и слабостта на християнството в страната, съотнесено към обстановката в други православни държави.
Българите, материализирани до крайност в индивидуалния и обществения си възглед от налагания 50 години исторически материализъм, се нуждаят от духовна проповед и от напътствие и наставление в духа на евангелската проповед, за да разберат разликата между бит и битие и да видят тлеността на амбициите да имаш материално богатство, изоставяйки за сметка на това естествения човешки стремеж към идеалното и към постигане на съвършенство, годно да доведе човешката душа до Небесното Царство в съдния ден. Затова християнинът в България, независимо от деноминацията, към която принадлежи, трябва да набляга на същината на Христовата проповед, която не отрича материалното, но забранява на човека да му служи – защото това последното в политически и социален аспект е идолослужение, а в социален аспект е братоубийство – заради колата и компютъра и заради нашето удобство пред телевизора, често предприемаме дейности, които в обществена перспектива карат брата ни да страда. Това възвръщане към старозаветното езичество в социалноикономически философски план православието не може да позволи.
Затова именно въпросът за отношението между християнството и техниката трябва да се разглежда не само като отношение между идеализма и материализма, но и като отношение между духовното непрестанно търсене на пътя към истината и ленивото успокоение в разкошния временен бит, които благата на либералната демокрация и пазарната икономика ни предлагат.