Църквата и властта при комунизма
По повод статията на Георги Тодоров „Истината ще ви направи свободни”
Визираната в това изложение статия на Георги Тодоров по повод предстоящото отваряне на досиетата на висшия клир започва много обещаващо – както със самото заглавие, така и с началния призив за разкриване на досиетата „от самата Църква”. Тезата на автора е, че само признанието на истината за сътрудничеството с Държавна сигурност по времето на комунизма може да освободи съвестта от моралната тежест на задкулисната дейност преди 1989 г. и да даде свобода от актуалните задкулисни зависимости. При този подход безспорно се навлиза в сърцевината на моралните измерения на проблема. А те за вярващия човек са сигурната отправна точка за всяка преценка, за изграждането на позиция по всеки въпрос. Другите мотиви като: „Ако досиетата не бъдат разкрити от самата Църква, те така или иначе ще бъдат разкрити от Комисията” или: „Ако хулителите вземат инициативата, тогава люде, които не са стъпвали в църква, ще „отстояват” църковността…” и т. н. бихме могли да определим по-скоро като „спомагателни”. Това, разбира се не ги прави неприемливи – човек не знае коя дума може да събуди чувството за отговорност, да окуражи, да подтикне към вярното духовно-нравствено решение – покаянието. Макар и авторът да избягва използването на тази дума, все пак е ясно, че това има пред вид, когато в началото призовава към „публичното признаване на тази дейност и отричане от нея”.
Нека в такъв случай си припомним някои основополагащи неща за покаянието, за да ги имаме пред очи при разглеждането на поставените от автора въпроси. Преди всичко покаянието е духовно-нравствен, а не просто интелектуален или формално-словесен акт. То не се мотивира от рационални съображения. Покаянието е акт преди всичко на сърцето, а не само на разума. Него или го има на лице, или го няма. Дълбокото и искрено покаяние извира от съкрушеното сърце и не се интересува от начина, по който ще бъде възприето. То има пред очи само собствения грях и скърби, защото той го отдалечава от Бога. Именно това съзнание за грях и тази скръб разтварят душата за Божията милост, която заличава греха. В това именно се състои и свободата – в освобождаването от греха. Ако нямаме всичко това налице, то и „публичното признаване на тази дейност и отричане от нея”, и „изпреварването и осуетяването на всеобхватното охулване на Църквата”, и „непредпоставеното и благонамерено към всички” изследване на въпроса, наистина ще си останат само една по-умела или по-слаба пи ар акция. Тоест, цялата активност ще остане на повърхността, без пряко отношение към духовно-нравствения аспект в неговите същински църковни измерения. В най-добрия случай тя ще си остане на нивото борба за кауза, пък била тя и благородна.
Да видим сега как подхожда към темата авторът. Преди всичко той заявява, че неговата цел ще бъде истината. След това набелязва обвинителните и оправдателните митове, които следва да бъдат отхвърлени, защото както всички митове, те замъгляват истината:
„Оправданията вървят по няколко направления:
– че всички, които сме живели в онова време, сме виновни;
– че сътрудниците на ДС са били „патриоти”, служещи на родината;
– че „такива бяха времената” и всеки „на мое място” би постъпил така;
– че тоталитарната държава щяла да смаже и тебе и близките ти, ако не приемеш да служиш на ДС.
Обвинителните митове отстояват:
– че сътрудниците на ДС съучастват в атеистичен план за унищожаването на Църквата;
– че те са подгънали колене пред Ваала и са подменили служението на Христа с комунистическо идолопоклонство;
– че, сътрудничейки с богопротивната власт, са „похулили подвига на изповедничеството”;
– че са нарушили каноните на Църквата и вече не могат да бъдат истински клирици.”
По-нататък, както ще видим, Георги Тодоров се заема с отхвърлянето само на обвинителните митове. Те от своя страна почиват, според него, на някои „основополагащи идеологически, исторически и политически митологеми”, които забулват истината. И той започва демаскирането на въпросните митологеми. Но преди да разгледаме развитата с тази цел аргументация, нека насочим вниманието си към четирите обвинителни мита, които предстои да бъдат отхвърлени, и да си поставим въпроса: ако всички те бъдат опровергани (а очевидно това предстои, тъй като те са „митове”, тоест, неистини), то каква ще се окаже истината? В какво ще се състои моралната отговорност за сътрудничеството с тайните служби? И по-точно – защото нас ни интересува църковната гледна точка – има ли грях в сътрудничеството с тайните служби на комунистическия режим и в какво се състои той? Този въпрос е същественият. Защото ако призоваваш някого към покаяние, то следва да покажеш и в какво се състои грехът. И вината и покаянието не са някакви абстрактни категории, а са винаги нещо конкретно. Нека да избързаме и да видим какъв е отговорът на този въпрос, който ни дава в края на статията си Георги Тодоров:
„И тъй.
Верноподаничеството на Църквата спрямо комунистическия режим се основава на извечното евангелско отношение към властта.
Личното участие на клирици в делата на тъмнината се очиства в акта на тяхното публично признаване и отричане от тези дела.
Църквата ни е истинска, свята, съборна, апостолска, благодатна.
Чудото на земната Църква е, че тя се състои само от грешници, но тя – Църквата – е чиста, безгрешна и неопетнима Невеста Христова.
Архиереите ни са грешници, но чрез чудото на Църквата те са правоправещи. Свещениците ни са грешници, но чрез чудото на Църквата те са богозаконни. Тайнствата на нашата Църква са истински и спасителни.”
След всичко това остава недоумението – за какво тогава трябва да се каят сътрудничилите на Държавна сигурност? При това и публично. Наистина, думите „личното участие на клирици в делата на тъмнината” като че ли намекват за нещо нередно, но то остава съвсем абстрактно и не е ясно в какво именно се състои. Какви са тези дела на тъмнината? Ако става дума просто за лични грехове на клириците, не се виждат основания да се направи изводът, че те непременно произтичат от сътрудничеството с ДС, че това сътрудничество е нещо принципно неприемливо. Ако всичко е относително, ако може да си сътрудничил и да си помогнал на някого, както посочва Георги Тодоров, или пък обратно, да си сътрудничил и да си навредил на някого, то тогава сътрудничество с комунистическите служби за сигурност само по себе си може би е нравствено неутрално. Освен това, личното сътрудничество на клириците със службите на комунистическата власт не е ли в съгласие с общото „верноподаничество на Църквата спрямо комунистическия режим”, което „се основава на извечното евангелско отношение към властта”? Особено пък ако са те вербували на патриотична основа. Защото, както изтъква авторът, никой не е бил вербуван с натиска да стане атеист, а винаги под благовиден предлог. Какъв е тогава нравственият проблем от църковна гледна точка? Е, ако мотивът ти да сътрудничиш е бил, да речем, користен, наистина е лошо, но в това няма нещо особено – то не излиза извън рамките на обичайната лична греховност. Откъде тогава идват призивите за публично покаяние и какви са техните основания? Да не би те да са породени просто от това, че трябва да се реагира някак на един натиск отвън, на едно обществено мнение с неговите объркани понятия, изградени на основата на секуларната му ценностна система? Иначе казано, ако няма нищо непременно греховно от църковна гледна точка в сътрудничеството с ДС, настояването за публично покаяние не е ли просто една отстъпка на общественото мнение, на натиск, който се упражнява от страна на недоброжелатели? Но да се иска от църковните хора публично покаяние при това положение би било неморално. Дори ако става дума за архиереи, с тяхното ниво на отговорност. Ако обаче сътрудничеството с ДС е неприемливо, трябва да се поясни защо.
Но нека да разгледаме аргументацията, развита в статията, която довежда автора до току що посочените крайни изводи. Да се върнем към "обвинителните митове", които очакват своето опровергаване.
Според автора първият от тях гласи: „Сътрудниците на ДС съучастват в атеистичен план за унищожаването на Църквата”. За да ни убеди в неговата несъстоятелност авторът полага доста усилия, преминавайки през редица спорни твърдения и изгражда една в много отношения изкуствена конструкция. Излишно е да се проследява и опонира на цялата аргументация, която трябва да ни убеди в крайния извод, а той е: Църковните хора, които са сътрудничили на ДС не са участвали в атеистичен план за унищожаването на Църквата, защото такъв изобщо не е съществувал. В малко по-разгърнат вид тази постановка гласи: Идейният атеизъм е атрибут на комунистическата идеология на първия етап – преди вземането на властта. Кървавата вакханалия, устроена от болшевиките срещу Църквата и църковния народ (в класическия случай с СССР) е характерна за втория период, революционния, докато да се установи властта на комунистическата партия. След това властта на номенклатурата не се интересува от това да направи вярващите атеисти, а да използва Църквата за целите на властта си. Сталин преустановява физическото унищожаване на Църквата, защото тя трябва да съществува, за да може да бъде използвана.
Дори и беглият поглед върху историята на Руската православна църква след революцията показва, че тази схема твърде съществено се разминава с действителното положение на нещата. Обикновено се приема, че с края на военния комунизъм и победата в Гражданската война властта на болшевиките вече е утвърдена в Русия. Тоест, този процес приключва до края на 1922 г. Според периодизацията на Георги Тодоров с това отминава вторият, революционният период, през който се утвърждава властта на комунистическата партия. Започва периодът на властта на съветската номенклатура, за който е характерна преориентацията от идеологията на атеизма, превърната от номенклатурата в безсъдържателна мантра, към прагматичния властови подход за използване на Църквата за политическите цели на властта. Така ли е обаче наистина?
През целия период от 1922 г. до началото на Втората световна война, през който съветската номенклатура несъмнено властва, тя съвсем не променя курса си от физическо унищожаване на Църквата към използването й за своите политически цели. Напротив, именно след като се справя с политическите си противници, съветската власт се заема със систематичното унищожаване на Църквата. Особено ожесточени са репресиите през 30-те години и най-вече в годините непосредствено преди войната. Тогава Руската православна църква е доведена до ръба на пълната физическа ликвидация. Към навечерието на Втората световна война, на територията на целия Съветски съюз остават действащи между сто и двеста храма – от няколко десетки хиляди преди революцията. Не остава действащ нито един манастир – от над десет хиляди преди това. На свобода, заемащи своите катедри, са четирима архиереи. Останалите, над двеста архиереи, ръкоположени преди революцията, плюс ръкоположените през следващите малко повече от две десетилетия, са избити със съд и без съд, загинали са в концентрационните лагери и затворите. Част от останалите живи се намират в местата за лишаване от свобода, а другите са заточени в глухите сибирски лесове или в пустините на средна Азия, обречени на бавна и мъчителна смърт. След последната и най-жестока вълна на репресиите през т. нар. „ежовски времена” – 1937-1938 г. в ГПУ дори е закрит отделът, който се занимава с унищожаването на Църквата поради изчерпване на предмета на дейността му. Неговият зловещ ръководител Евгений Тучков е освободен и започва да чете лекции по атеизъм – за него няма повече работа. Когато започва Втората световна война от цялата Руска Православна Църква продължават легално да съществуват незначителни остатъци.
Едва през 1943 г. Сталин променя рязко курса на съветската политика по отношение на Църквата с цел да я направи придатък, обслужващ най-вече целите на външната политика на съветското правителство. Разбира се, това не означава, че комунистите са се отказали от борбата си против Църквата. Това са само тактически маневри. Идеята за пълната ликвидация на Църквата периодически се възобновява. Да си припомним само изявлението на Хрушчов през 60-те години на миналия век, че скоро по телевизията ще бъде показан „последният поп в Съветския съюз”.
Но нека да забравим историческото несъответствие в тезата на Георги Тодоров и да припомним извода му: Църковните хора, които са сътрудничили на ДС не са участвали в атеистичен план за унищожаването на Църквата. Добре, но все пак – в план за какво са участвали? Защото ДС не е благотворителна организация. За да намерим отговора на този въпрос трябва да си даваме сметка, че докато преследването на вярата в нейните външни проявления върви със затихване и отслабване в СССР и страните с т. нар. „народна демокрация”, в същото време с нестихваща сила върви много по-същностният процес – борбата на комунистическите режими да унищожат духовно Църквата. Да я изтласкат от обществения живот, да я маргинализират, да я умъртвят и мумифицират, да я превърнат в музеен експонат. Те никога не са понасяли да виждат Църквата жива. Нито фанатичните атеисти, нито прагматичните номенклатурчици. Ако за първите Църквата е непоносима дори и само като безсъдържателна черупка, лишена от духовно съдържание, то за вторите тя е приемлива само като такава. Да съществува – да, може. Но да живее своя пълнокръвен духовен живот – това не. Дори и само заради прагматичните властови интереси – това е в пълен разрез с тях. Така че, когато преценяваме на какво всъщност са съдействали сътрудниците на ДС, трябва да имаме пред очи този най-същностен аспект на отношението на комунистическата власт към Църквата – стремежът към нейното духовно умъртвяване.
Комунизмът и християнството са несъвместими като светоглед, те не могат мирно да съсъществуват на духовното поле, там те са в непрестанна борба за човешката душа, защото имат коренно противоположни, взаимно изключващи се визии за нея. Разбира се, Църквата винаги е готова да даде „кесаревото кесарю”. Проблемът с комунистическият кесар е, че той иска Божието. Той иска човешките души. За това и властта му беше наречена тоталитарна. От тази гледна точка възможно ли е верноподаничеството на Църквата спрямо комунистическата власт да се съгласува с Евангелието? „Всяка власт е от Бога” и прочие цитати не са нищо повече от откъсване на отделни изречения от цялостния контекст на Божественото Писание. Когато ни казват, че трябва да се покоряваме на властите, хубаво е да си припомним какво отговориха апостолите пред първосвещениците, стареите и книжниците, след като строго ги заплашиха и им заповядаха „никак да не говорят, нито да поучават в името Иисусово” (точно това и комунистическата власт изисква от Църквата). Апостолите отговориха: „Съдете, дали е справедливо пред Бога – вас да слушаме повече, нежели Бога” (Деян. 4:19). Тоест, покорност на властите се дължи дотам, докъдето техните разпореждания не влизат в противоречие с Божия закон. Примерът със същите тези апостоли, отдали живота си за Църквата, но останали верноподани на властта на Нерон не е убедителен. Нали те са убити от него. Защо? Именно защото са отказали верноподаническа покорност и вместо да изпълнят заповедта на властта да почитат отеческите римски богове, те са проповядвали Христа.
Но все пак, не е ли прав Георги Тодоров, когато казва: „Несъстоятелно е да твърдим, че щом Църквата е верноподаническа спрямо властта на атеистите, значи тя („обективно”) служи на атеизма.”
Там е работата, че верноподаничеството в тоталитарната държава не се свежда до това да си плащаш данъците и да спазваш закона. Властта на атеистите изисква доказателства за верноподаничеството, които се изразяват именно в служене на нейната политика. В случая – противоцърковната.
Дали не преувеличаваме, както ни предупреждава авторът? Нека отново се обърнем към историята на Руската църква защото в нея разглежданите процеси протичат в най-ясен вид. Това е така не само защото тя е живяла под най-фанатично безбожния от всички комунистически режими с неговите атеистични петилетки, съюз на безбожниците и изключителна жестокост и систематичност в унищожаването на Църквата, а защото Руската православна църква е оказала и най-силната съпротива и най-твърдото църковно противостоене срещу богоборческата власт. Да видим как съветската власт разбира верноподаничеството на Църквата.
В продължение на десет години след революцията Руската православна църква е извън закона. Болшевиките предлагат тя да бъде легализирана, но при определени условия: да бъдат отстранени от катедрите им неугодните на властта архиереи и новите назначения да се съгласуват с властите, Църквата да обнародва декларация за лоялност към съветската власт със съответните призиви към вярващите, църковната политика да се съгласува с правителството чрез негов представител, църковната власт в Москва да изиска от задграничните архиереи също да декларират лоялност към съветската власт, а в случай че не приемат – да ги осъди. През 1927 г. митрополит Сергий (Страгородски), който в момента изпълнява длъжността заместник на първойерарха (Крутицкия митрополит Петър (Полянски), когото болшевиките държат в затвора) и управлява Църквата, приема тези условия. Църковното управление в Москва е легализирано, сформиран е Синод.
Оказва се обаче, че легализацията е начинът, по който съветската власт най-сетне успява да овладее управлението на Църквата. Представителят на правителството, с когото църковното управление е задължено да съгласува действията си, всъщност е споменатият Евгений Тучков, началникът на отдела в ГПУ, който осъществява антицърковната политика на болшевиките (колегите му чекисти го наричат „игуменът”). В състава на Синода влизат само одобрени от него архиереи. След това митрополит Сергий започва необяснимо и безпричинно да премества архиереите от техните катедри въпреки протестите на паството и на самите архиереи. Това се върши под диктовката на ГПУ, което настоява неудобните за него епископи да бъдат отстранени. По правило, това са най-добрите архипастири.
Следващото разпореждане, което митрополит Сергий е принуден да издаде, е в храмовете, в съответните прошения на ектениите, да бъде споменавана съветската власт! Това разбира се, става също под диктовката на ГПУ. Съветската преса издевателства – ние сме атеисти, на нас не ни трябва никаква Църква с нейните молитви! Това вие вършите доброволно и по ваше желание! В същото време вярващите с огромна тежест в душите чуват в храма своите пастири да се молят за успеха на богоборците, които в програмата на партията си са заложили целта да унищожат напълно всякаква вяра в Бога.
Дальше – больше!, както казват самите руси. Митрополит Сергий трябва да декларира пред целия свят, че в Съветска Русия няма гонения за вярата и той прави това в интервю за централните съветски вестници (през 1930 г.). Доколкото има репресии по отношение на клирици и вярващи християни, те не са заради тяхната вяра, а заради извършени от тях политически престъпления.
Още преди това ГПУ е изискало църковното ръководство да забрани в храмовете да се възнасят молитви за страдащите в съветските затвори и концлагери свещенослужители тъй като те са политически престъпници. За съветската власт това е особено важно доказателство за лоялност от страна на Църквата – тя трябва да потвърди, че щом някой клирик или вярващ е арестуван, то това е за контрареволюционна дейност. В противен случай ще излезе, че в СССР има гонения заради вярата. По същите съображения започва лишаване на осъдените архиереи от техните катедри и назначаването на други на техните места. От началото на революцията във всеки храм са се възнасяли молитви за арестувания свещеник, за заточения епархийски архиерей и събранието на вярващите чува дяконът да произнася на ектения имената им и срещу всяко от тях – „затворник”. Сега вече прочитането на имената им в храма се окачествява като политическа демонстрация срещу съветската власт. Под натиска на ГПУ е забранено дори и извършването на панихиди за убитите и загиналите в нечовешките условия на съветския ГУЛАГ свещенослужители и миряни все по същата причина – те са обявени за политически престъпници и такава молитва би била политическа демонстрация.
Ето тези конкретни неща се имат пред вид, когато се говори, че сътрудничеството с властите е поругаване над подвига и паметта на всички знайни и незнайни изповедници и новомъченици на Руската православна църква, пострадали от болшевиките заради вярата си. Разбира се, тук може да се възрази, че в България ситуацията е по-различна. Несъмнено, бележките на Георги Тодоров за духовното състояние на Българската църква към това време са справедливи, но те не дават основание за обобщения като: „Убийствата и гоненията на духовници след 9.ІХ.1944 г. у нас са предимно на политическа (понякога и на лична) основа. Репресират ги не защото са духовници, а защото са (обявени за) „фашисти”.”
В Русия пък ги преследват, защото са „контрареволюционери”. В Римската империя – защото отказват да кадят тамян пред статуята на императора като пред божество, което също е политическо престъпление. Това, че властта привидно или дори искрено ги обявява за политически престъпници съвсем не означава, че не са мъченици, както справедливо мнозина вече отбелязаха по този повод. Разбира се, сигурно не всички могат да бъдат признати за мъченици. Тук е необходимо старателно проучване на отделните случаи, за да се види за кои от тях може да се приеме, че удовлетворяват критериите, по които Църквата определя, че нечие страдание и смърт е мъченически или изповеднически подвиг. И може би тъкмо такова изследване много би прилягало на талантливото перо на Георги Тодоров, когото сме виждали неведнъж да застава със смела изследователска позиция срещу утвърдени в общественото съзнание митове, стереотипи на мислене, идеологеми.
След заявлението през 1930 г. пред целия външен свят, че в Съветския съюз няма никакви религиозни гонения, а репресираните свещенослужители и вярващи са попаднали под ударите на закона изключително заради техните политически престъпления срещу съветската власт, ръцете на богоборците са развързани за тоталното физическо унищожение на Църквата. Именно непосредствено след това са разрушени над 90% от храмовете в Русия, а повечето от останалите са поругани и превърнати в клубове, складове, кина и пр. Външният свят не може да се намеси, както това се е случвало в началото на 20-те години, защото църковното ръководство е принудено да заяви, че затварянето на храмовете е съобразено с желанието на самите вярващи и не само не протестира, а благодари за вниманието на съветската власт и грижите ѝ за нуждите на вярващия народ.
Много още факти могат да се приведат, но и казаното е достатъчно, за да се види, че от гледна точка на тоталитарната власт истински верноподаническа Църквата може да стане само когато бъде окончателно духовно обезкървена. Дотогава тя трябва непрекъснато да дава доказателства, като посочените по-горе.
Необходимо е обаче да внесем някои уточнения и по отношение на примерите, които привежда Георги Тодоров с патриарх Тихон и Солженицин.
Като сравнява поведението на руския първосветител при обявяването на анатемата срещу болшевиките през 1918 г. и при последващото заявление през 1923 г., с което се признава за виновен в политически престъпления пред съветската власт и поема ангажимент занапред да бъде лоялен към нея, авторът поставя въпроса: „Но дали всъщност в това самоунижение на Патриарха няма по-дълбоко и по-истинско величие на духа, по-вътрешна и по-истинска смелост и себеотрицание в полза на ближния и на Църквата, отколкото в гръмовержната анатема?”
Произнасянето на анатема срещу болшевиките, които са потопили в кръв Русия не е просто величав жест, а изповедничество, защото след това патриархът трябва да е готов да отиде на смърт. Ако това не се случва, то е единствено поради опасенията на болшевиките, че така в очите на народа той ще стане мъченик и герой и с това ще нанесат силен морален удар срещу самите себе си. Известни са думите на Ленин: „Втори Ермоген от него няма да правим”.
Патриарх Тихон наистина се отказва в този момент от затвора и евентуалната мъченическа смърт, за да се върне на полето на борбата за освобождаването на Църквата от обновленците, узурпирали управлението ѝ по време на неговия арест, с цел да я подчинят на съветската власт. Но този избор на светия патриарх съвсем не може да се използва като аргумент, за да се постави под съмнение едно ясно положение – за Църквата няма по-висок подвиг от мъченическия както и няма по-голяма любов от тази да положиш душата си за своите приятели, според думите на Спасителя (ср. Иоан 15:13).
Но нека видим как впоследствие самият патриарх оценява своя избор в този момент. Свидетелството, което привеждаме, е на протойерей Михаил Полски, един от изповедниците, преминали през кошмара на съветските лагери:
„Патриархът, излизайки на свобода, виждайки още веднъж цялата нравствена сила на църковния народ, беше казал на един мой познат и негов близък стар приятел: „Като четях вестниците в затвора, с всеки изминат ден все повече ме обхващаше ужас, че обновленците заграбват Църквата в свои ръце. Ако знаех, че техните успехи са толкова нищожни и народът не е тръгнал след тях, аз не бих излязъл от затвора”.
Тоест, никога и никакви покаяния пред властта патриархът не би принесъл и не би имало абсолютно никакви други достатъчно основателни причини, които да го подтикнат към това, ако не беше обновленството, окупирало църковната власт и безчинстващо в Църквата. Но и обновленството не би го принудило на такъв акт на примирение с болшевиките, ако той знаеше истината за тях в затвора. Вестниците наистина лъжеха за тяхното значение и, разбира се, нарочно бяха подпъхвани на патриарха от агентите на ЧК, за да получат от него този акт на „примирение”, който беше така нужен на властите.” (Протоиерей Михаил Польский. Положение Церкви в Советской России. Йерусалим, 1931 г.)
Актът на „примирение” наистина е много нужен на болшевиките в този момент. По същото време международната общност упражнява силен натиск върху съветските власти във връзка с гоненията срещу религията. Но все пак, болшевиките не могат да освободят патриарха само под външния натиск – това би означавало голяма загуба на авторитет във вътрешно-политически план. На тях им е нужен друг изход от положението – „покайно” заявление на патриарха. Разбира се, патриарх Тихон няма как да знае всичко това. В продължение на една година той е държан под арест в строга изолация и към него постъпва само контролирана от болшевиките информация.
По-късно мнозина конформистки настроени архиереи и клирици ще се позовават на тази и подобни стъпки на патриарха, които ще интерпретират като линия на поведение, допускаща компромисите, за да бъде „спасена” Църквата. На лице е обаче една съществена разлика между тяхната мотивация и тази на патриарха. При патриарх Тихон целта наистина е благото на Църквата и вярващия народ. Както преди това, така и впоследствие той многократно доказва, че не се страхува за себе си. И никога не преминава една граница – накърняването на вътрешната духовна свобода на Църквата. Патриарх Тихон никога не позволява на богоборците да се доберат до управлението на Църквата като удържа огромния натиск, оказван върху него. При сътрудничещите с болшевиките архиереи, напротив, в основата на компромисите с богоборческата власт и на поддаването на съблазанта да се придобие едно „свободно” или поне легално съществуване в съветската държава, стои малодушието, огъването пред страха от репресиите, комформизмът.
Това разграничение беше необходимо, за да е ясно, че „мярката на светостта” в примера на светия патриарх Тихон съвсем не може да служи като аргумент в полза на сътрудничеството с репресивните органи на комунистическите власти.
Да видим как стоят нещата с „Принципът на Солженицин”. Той се състои в това, че можеш да изобличаваш съглашателството на църковната власт докато и ти самият си под заплахата на комунизма, както и тя, но ако ти си в безопасност, нямаш това морално право (в случая, за който става дума, Солженицин е извън СССР). Георги Тодоров ни предлага да приложим този принцип за нашите условия във времево отношение, тоест, да приемем, че след 1989 г. нямаме моралното право да изобличаваме сътрудничеството с ДС, тъй като вече сме извън опасност. Действително, много по-лесно е човек да се осмели да говори, когато е в безопасност, но означава ли това, че поради тази причина трябва да се ограничим да говорим за истината? До какво може да доведе това? Добър и смиряващ коректив е да си даваме сметка, че в условията на комунистическата диктатура, под натиска на Държавна сигурност вероятно би ни липсвало мъжество и може би щяхме да мълчим малодушно или дори бихме се поддали да сътрудничим. Нека този коректив да ни послужи само за добрата цел – да не осъждаме хората, които в ония условия са се огънали. Но той не би трябвало да ни отвежда в лошата посока – да мълчим за онова, което е принципно неприемливо или още по-лошо – да го представяме като приемливо.
Както отбелязва и Георги Тодоров, гледната точка и разбиранията на Солженицин са светски, а не църковни. Самият Солженицин признава това в началото на въпросното си писмо до Третия Всезадграничен Събор на Руската православна задгранична църква. Солженицин прави следната уговорка: „Съзнавайки своята неподготвеност да говоря по църковни въпроси пред събор от свещенослужители и архиереи, посветили целия си живот в служение на Църквата, аз … единствено прося снизхождение към възможните ми грешки в терминологията или в самата същина на съжденията”. В края той отново заявява: „Не смятам себе си за призван да решавам църковни въпроси”. С оглед на това, предизвиква недоумение привеждането в качеството на аргумент от Георги Тодоров на следните разсъждения от писмото на Солженицин до Третия Всезадграничен Събор на РПЗЦ: „Греховете на покорността и предателството, допуснати от йерарсите, са положили земна и небесна отговорност върху тези водачи, но не се разпространяват върху църковното тяло.[…] Ако греховете на йерарсите се прехвърляха върху вярващите, то нямаше да е вечна и непобедима Христовата Църква, а изцяло щеше да зависи от случайностите на характерите и поведенията.”
Нека чуем оценката за тези мисли на един известен църковен автор – отец Серафим (Роуз). Той пише: „Такъв възглед се основава върху едно напълно погрешно разбиране на естеството на Църквата, което изкуствено отделя йерархията от вярващия народ и допуска, че църковният живот продължава „нормално”, независимо от ставащото с водачите на Църквата. Напротив, цялата история на Христовата Църква ни убеждава тъкмо в противоположното. Кой друг, ако не епископите на Рим, отклониха западната църква в отстъпление, разкол и ерес? Виновни ли са обикновените вярващи римокатолици, че те – най-голямото множество „християни” на света – днес са извън Христовата Църква …” (The Orthodox Word, Nov.-Dec., 1974 (59), 235-246.)
С този стряскащ пример о. Серафим (Роуз) ни казва много ясно, че ако отговорността за „греховете на покорността и предателството, допуснати от йерарсите” (според израза на Солженицин) наистина не пада върху църковния народ, то последствията от тях имат значение за цялото църковно тяло. Защото поведението на йерарсите, техните решения и избор по принципните въпроси определят посоката, в която се движи църковният кораб. Тя не е без значение за църковния народ. За това и той поема своята отговорност, ако не се интересува и я следва безкритично. За това и от древност в Църквата именно църковният народ е пазителят на истината.
В заключение ще кажем: ако в случая със сътрудничеството с ДС ставаше дума просто за лични грехове, пък макар и на йерарси, то тогава по-добре би било изобщо да не говорим за тях, те се измиват в тайнството на изповедта. Но и самият Георги Тодоров намира за необходимо сътрудничеството да бъде признато публично. Защо е необходимо това, ако става дума наистина само за лични грехове? Работата е там, че става дума за църковна позиция, за един възглед по какъв път може да върви Църквата в период на гонение, как може тя да оцелява, докъде е допустим компромисът, кое е допустимо като поведение на йерархията. Можем ли да кажем „такива са били времената” или „всеки би постъпил така под заплахата от репресии”? Не заставаме ли тогава на позицията на оправдателните митове, за които ставаше дума в началото? Или можем ли да приемем, че по проблема с досиетата следва да се каже: „кой може да бъде сигурен, че би издържал на тяхно място” или: „който е чист нека пръв хвърли камък”? Да, никой не може да бъде сигурен за себе си, че ще остане принципен в една екстремна ситуация. Но тук изобщо не става дума да се хвърлят камъни, нито пък да се осъжда някой или дори нечия конкретна постъпка. Става дума за това да се каже ясно коя е принципно правилната позиция и кое поведение е неприемливо. Никой не иска да осъжда падналия, но не може падението и малодушието да ни бъдат представени като норма на поведение. Защото това е сигурна гаранция за падение при бъдещи изпитания. А, както ни предупреждава отново приснопаметният о. Серафим (Роуз), „вече е много по-късно отколкото си мислим”.
Колега Авторе,
Прочетох статията и не разбрах каква позиция отстоявате. Тази – църквата да се превърне в поредния журналистически кьорфишек ?! Да покаяние е нужно драги, но не показно – ето защо църквата сама трябва да си отвори досиетата – за да не го сторват нецърковни люде. А второ – за да отмине най-накрая и тази истерия и за да се съсредоточат архиереите върху спасяването на човеци, да мигар и грешни, да мигар и с досиета, а Вие не сте ли грешник !? Или аз ?! Трябва да отмине този вой, но ще отмине само тогава, когато се направи пункция, пункция, която да охлаби раната – за да може раната за завехне. Именно затова въпроса ДАЙ ДА ОТВОРИМ, АБЕ Я ПО-ДОБРЕ ДА НЕ ОТВАРЯМЕ досиетата играе не просто зловредна роля за църквата, а бие по авторитета и заплашва процеса да ескалира до неузнаваеми размери ! Затова – отваряне на досиета и то веднага, ако е необходимо покаяние – народът ще го даде. Един път и завинаги въпросът да приключи, Другото е по-важно – църквата да скъпи времето си,
Поздравления за статията! Православие бг наистина удари в десятката за тази публикация! Като чета такива неща все повече се обнадеждавам за България! Преосмислянето на комунистическото минало на България се забави много, повече от 20 години, но все още не е късно и вече се вижда светлинка в тунела.
Малко преди кончината си, свети Йоан Кронщадски е имал видения за идещото зло над Русия, като вместо кръст на престола е видял петолъчка и вместо икони портрети на комунистическите вождове! За безбожните комунисти той се молел така: „Господи, обърни ги към Тебе или ГИ ИЗТРЕБИ“!!!
За комунистите Достоевски изрича следното пророчество: „Тези ще свършат със сто милиона трупове“!
И аз не можах да разбера каква е позицията на автора, който изглежда склонен към катакомбниците. Но това е същата дилема, каквато виждаме в ранното християнство между мнозинството ортодоксални вярващи (Църквата) и малцината фанатици монтанисти. Първите търсят признание от държавата и избягват гоненията, а вторите отричат държавата и масово се самоубиват при гонения. Първата позиция е правилна, а втората – не.
Говорите за обновленци като явление от миналото? Не, то съществува и сега във Видинска епархия, където се служи на български, всички молитви се четат гласно, престолът се изважда в средата на храма и свещеникът е обърнат към вярващите. Това противоречи на Типика и каноните, но Синодът пак мълчи като гроб:
http://bg-patriarshia.bg/news.php?id=58260
„In tenui labor, at tenuis non gloria“ ( свободен превод: „Малки неща (детайли), работи, но не с малко значение!“)! Имам пред вид, че са важни и детайлите: едно е, когато някой е бил сътрудник на ДС само на книга, [b]друго е, когато някой е бил[/b] [b]действено и съществено вредителстващ[/b]! Проблем е, обаче, предполагам, да се разбере [b]кой точно какво е правил като сътрудник[/b] – какви донесения е давал, с какъв стил, какви последствия са имали те! Ако не бъркам, стои въпросът за [b]запазени картончета[/b] за вербуване, но за [b]унищожени донесения[/b] поне за част от случаите?! Често трудно се разбира каква е истината. Георги Тодоров има вкус към нея (истината), но [b]той е и „църковен политик“[/b], т.е. има постоянната грижа за компромис – за запазване на реномето на висши клирици в името – [b]според него[/b], на благото на църквата! На мен лично, висшите клирици са ми (условно) скъпи, но истината ми е по скъпа!… Имам опасения, че при Г. Тодоров е обратното!?
Няма да коментирам статията, а конкретно следното твърдение, в което долових 4 неистини:
„Църквата ни е истинска, свята, съборна, апостолска, благодатна. „
1. Истинската църква се придържа към Библията и Новият Завет, а православната църква не го прави;
2. Свята е, ако пази божиите заповеди и вярата Исусова. Православието не го прави.
3. Апостолска е ако прави това, което са правили и апостолите (напр. ап. Петър е забранил идоложертвено – за Бог да прости) – очевидно православието не го прави.
4. Като не прави това, което Бог желае и Исус ни е учил, надали ще получим Божията благодат.
Затова видният руски писател Тослтой, след като прочел Библията и я сравнил с православието казал, че псевдоистината е по-опасно от лъжата. Заради, което бил изключен от Руската православна църква.
[quote name=“мунчо“]……………………………………….
Говорите за обновленци като явление от миналото? Не, то съществува и сега във Видинска епархия, [b]където се служи на български, всички молитви се четат гласно[/b], престолът се изважда в средата на храма и свещеникът е обърнат към вярващите. Това противоречи на Типика и каноните, но Синодът пак мълчи като гроб:
http://bg-patriarshia.bg/news.php?id=58260%5B/quote%5D
И какво – против си, така ли!???. 😮 Ех, защо няма гневни емотикони?… Предполагам, че бих имал прилог такива като тебе […]
Що за кощунствена картинка сте избрали за статията?!? Такова поругаване над Честния кръст, на който се покланяме и който целуваме с вяра и любов! Да се кръстоса със сърп… що за злобна простащина!!! Безумни ли сте, какви сте!? Този знак ще се яви в небето при Пришествието на Нашия Бог, а вие го ползвате за пошло осторумничене! Нямам думи! Чак толкова да са загубили свяст някои хора!
Подобно небрежно отношение към символа на нашата вяра издава до каква степен сме загубили духовната си чувствителност и благоговение, състезавайки се във всевъзможни политически дребнотемия, които обаче хранят високата ни самооценка на умели анализатори.
Няма нищо по-безрадостно от журналистическото християнство.
Поздравления, уважаеми г-н К.Тодоров! Поздравления!
Ясно сте изразили това, което са искали да кажат С.Стоянов и Г.Попов чрез своите забележки към манипулативните тези и неадекватните примери на Г.Тодоров.
Много е жалко, че хора като Георги Т. да избягват да дават прям отговор на прями забележки. Защото когато нещата са простички като истината, те не могат да вирeят. На тях им трябва нещо по-завързанко, „по-обмислено“, „по-смислено“.
Хора с мисловната нагласа на Г.Т. не могат да схванат как така да не може човек да служи и на Бога и на Мамона?! Те си мислят, че им служат и на двамата, за себе си правилно наричайки Мамона кесар, понеже нали той казва, че е цар над земните царства (ср. Мат 4:9). Обаче в заслепението си нещастните не се усещат, че служат само на „кесаря“-„бог“, а Христос не са познали.
Pravoslavie.bg публикува статията на Стоянов и Попов само по една причина: тя нито е изящна, нито е изпълнена с някаква човешка премъдрост. ТЯ ПРОСТО Е ВЯРНА.
искам да обръна винмание, че усилията на българите през модерността са съсредоточени в създаване и укрепване на Държавата, която по думите на Хегел изземва функциите на Църквата. Това положение е валидно още преди комунистите и наиистина някои попове и клирици са били фашисти и сътрудници на тайните служби и политически обвързани преди идването на комунизма. Има пострадали заради вярата, но те трябва внимателно да се проучат от анкетна комисия по история на отношенията между Държава и Църква , което ще отнеме десетилетия ако искаме обективно проучване и установяване на историческата истина. Само ще отбележа, че през комунизма врачанския митрополит Паисий, известен като отявлен анткомунист, в една своя проповед казва, че ще внимава какво говори за да не навреди на тези, които го слушат. Много е сложно и деликатно отношението между властта и Църквата. А моралността на въпроса с досиетата следва да отчете факта, че защитата на българската държавност е гарант за просперитета на нацията.
Статии, като тази са като коментар на изигран футболен мач, кой каква грешка направил, кой могъл да вкара гол, обаче пропуснал, кой купил съдията, кой трябва да се разкара от отбора и тн.
Много по-полезно щеше да е да се концентрираме върху духовната работа, да катехизираме , да катехизираме, да катехизираме….за да имаме един подготвен Божий народ, който да е способен да измете в собствения си двор.
А не като проф. Желев да твърди, че такива били епископите, щото такава била волята Божия. дрън дрън, че пляс! То тогава да вземем на Бог да му препишем и изнасилвачите и убийците и другите боклуци.
И естественно е в такава среда Църквата да е манипулируема, да е разкъсана и нестабилна.
какво са тръгнали да анализират комунизма, то е ясно, че всяко поколение си е имало своя си кръст и е трябвало да си го носи.
Нашето поколение(посткумунистическо) трябваше да просвещава и просвещава, а то се получи, че предното поколение било виновно, че ние не просвещаваме.
Работате е там, че политиците в BG и висшия клир на БПЦ са колеги и не може да имат разногласия. Сега разбирате ли? Каквато е политиката на БГ, такава е и духовността в БГ. За разминаване и дума не може да става, живеем в 21век. По-интересното е как и докога политиката на политиците в гетото ще подържа сегашните кадри в БПЦ или какво ще поиска в замяна от тях. Това е истината и догматиката на този фон е смехотворна и жалка кьорфишекчийка работа.
[quote name=“Кесаревото Кесарю“].отваряне на досиета и то веднага,[b]ако е необходимо покаяние – народът ще го даде[/b]. [/quote]
Паднах от смях като прочетох горното,но е тъжно да се четат подобни „бисери“от „православни“ автори! Кесарев,бихте ли разяснили как аз мирянина,част от църковния народ,бих могъл ДА ДАМ ПОКАЯНИЕ на загрубялата до пълна безчувственост архиерейска душа с досие и с тъмно минало..и настояще??! Душа, която дори „истеричния вой“(както сам определяте дебатите по досиетата) не може да събуди от 22 годишния й мъртвешки сън по въпроса.За такъв период доста души са се раждали приемали Христа и загивали мъченически изповядвайки Го,а ние ЧАКАМЕ архиереите ни „да проумеят“ че да си агент-сътрудник на богопротивна власт е грях.В отговор получаваме че“..народът не е дорасъл за отваряне на досиетата“??! Дава се прошка, не покаяние! Покаяние и Бог не може да даде на човек закоравил душата си до състоянието на нашите синодали! За такива прошка не може да има!
[quote name=“L. Lyudmilov“]Що за кощунствена картинка сте избрали за статията?!? Такова поругаване над Честния кръст,който целуваме.. [/quote]
Людмилов,картинката не е кощунствена,но отразява една кощунствена реалност актуална за БПЦ.Истинското поругаване на Честния кръст става редовно,когато Атеисти с дебели агентурни досиета,поставени от Богопротивна власт за да душат Църквата,не да я укрепват и развиват,Ви го подават да го целунете..а след това и тяхната ръка – същата с която са писали доносите си. Защо не се възмущавате от тази кощунствена реалност,а изливате религиозния си гняв срещу злополучната картинка?! Когато вляза в български храм и видя владишки престол и се сетя кой сяда на него,някакъв вътрешен глас ми припомня част от един и същи стих на Св.Писание „..мерзоста на запустението да седи на свято място..“ Кощунството се върши в храма, картинките само ни напомнят за него. Много сте храбър срещу нарисувания тигър,а срещу истинския ще излезете ли?!!
[quote name=“Кесаревото Кесарю“]
..[b] и за да се съсредоточат архиереите върху спасяването на човеци[/b], да мигар и грешни, да мигар и с досиета,а Вие не сте ли грешник !? [/quote]
Страшно „весел“ коментар.Значи хората цял живот са се концентрирали единствено върху кариерката и личното си благосъстояние и именно поради тази причина са се сдобили и с досие,защото кариера без досие в комунистическо не ставаше и от ДС са ги одобрили и поставили на отговорния пост да контролират „постепенното отмиране на църквата и религиозните предразсъдъци“(термина е от учебниците по научен комунизъм),но веднъж отворят ли им досиетата и те ще се преобразят и ще се юрнат разбирате ли „да спасяват човеци“ нещо дето никога не са го правили.Погубилите собствената си душа как ще спасяват чуждата..??! Всички сме грешни,Кесарев,но не всички сме ставали Предатели! Всички бяхме верноподаници през комунистическо,но само най-пропадналите ставаха агенти-доносници на режима! И те ли ще ни спасяват??!
Интервю:
http://www.youtube.com/watch?v=mbwnCuAgk2k&feature=related
За такива прошка не може да има![/quote]
Дано да се замислите добре върху казаните от Вас думи…
Глас народен, глас Божий – и това казват хората. А по отношение на прошката, както казвате Вие, имаме вече и друг балкански прецедент – в съседна Румъния самия патриарх се покая пред народа и пожела да се оттегли. Защо тогава ходите в БПЦ, a друже ? Не споменаваме ли там нинездравствующия архиерей на епархията. Ако пък го споменаваме, защо да не се и молим за него. А, кажете ми „веселяко“ изход от тази ситуация. Или понеже сте много „развеселен“или направо автор на статията, даващ коментари под друг ник, ви смущават. Нека да не бързаме да даваме коментари и упреци кой какъв бил… Може и да не сте предател, но какъв сте инак ? А всичките ли архиереите са били предатели? Сигурен ли сте? А си помислете пак… Ето защо трябва да се отворят досиетата – за да излезе истината наяве.
Ще се отворят досиетата само на неудобните. Не ставайте смешни с твърдението, че ще се отворят всички досиета, това няма как да стане! А и какво толкова ни интересуват досиетата, всичко е лъжа! С досиета и без досиета е все тая, загубени сме и изчезваме, каквити досиета? Много мръсна работа е политиката!
А кой е Константин Тодоров?Може ли да напише нещо за себе си какъв е,къде работи,сам ли е написал статията или някой му е помагал?Къде е бил до сега та не сме чели други негови статии?Благодаря предварително!