Евангелие от Матея 18:17 – фаталният за отстъпленците стих



Може да харесате още...

47 Отговори

  1. Йордан Йорданов Попхристов каза:

    великолепна статия отче благодаря за което
    имам въпрос в тази насока-какво да правим ние православните в търново където не само се служи по новия календар а и на обикновен разговорен български и при силно осакатени и орязани служби които повечето много вярващи въобще не слушат а водят клюкарски разговори с гръб към Христа и светиите
    и второ може ли ние които сме в БПЦ да служим независимо по стария календар след като виждаме явно нежелание и съпротива от висшия клир на които въобще не им пука за бедното паство може ли ние младите да държим чистото предание?

  2. Отце Божидаре,
    Ти пак не си разбрал същината на вярата. Идеята да се пази Църквата и календара на нейните служби е идея да се запази християнството. Тук няма да ти цитирима примерите на Христос и апостолите , а и на историята на Църквата, за да ти обясня що е християнство, заради което съществува Църквата. Затова ще ти посоча отстъплението на православието у нас и по света, за да разбереш проблемът на вярата и на религията изобщо. Първо, никаква рецензия за комунизма, никаква канонизация на жертвите от комунизма, като за българските новомъченици не се говори и пише в православния свят, в това число и старостилцитие. Второ, светска алтернатива на всичката църковна дейност без молитвите, литургиите и требите, за които бедния ни народ, воден от национални съборажения дава последните си пари. Трето, ползване наговото на квабификацията и уменията на светски лица, които са отгледани от семеаствата си и от Държавата. Четвърто, фаворизиране на вещевите форми на култа за сметка на духовното.

  3. Темата е важна за това правя втори коментар. Пето, отказ на православието да възприема опита на човечеството като еретически и атеистичен и така стои в една отминала епоха на малко знания, цензурирана информация и ограничени пътувания. Шесто, опит на Църквата да разпространява вярата като иска от Държавата вероучение в училищата. За издръжката на държавните кадри плащат атеисти, мюсюлмани, дават се европейски пари, които не са православни. Ние искаме техните пари да отиват за вероучение. Седмо, Църквата се позовава на историята. Ако обаче Църквата е реликт на миналото, то тогава да й направим паметник и да я питаме за делата и словата на братолюбие и ангажимент към човека, който имат неправославните. Осмо, религия значи връзка с Бога. Как доказват тази връзка ревнителите, които не ни разтълкуват Божията воля, не могат да изследват Божия промисъл и не разпознават знаците на съдбата? Що е БПЦ тогава , когато християнството се пази от „националисти“ и държавни хора с любов и вяра?

  4. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Бивщият рокаджия Главев, съблазнявал хиляди хора, днес раздава присъди и превръща календара в догма. Има опасност този сайт да се превърне в трибуна на разколниците, които и без това разполагат с много сайтове. Както и с огромни средства, изпратени незнайно откъде.

    ………………………..

    Социология на призраците –
    http://archiman.livejournal.com/

  5. Ioan Jelkov каза:

    Отец Божидар, както винаги статиите Ви са аргументирани и смислово добре подредени. Този път обаче внесохте доста емоция в аргументацията си. Аз едно не мога да разбера от години, когато стане въпрос за календара. Защо, когато говоим за календара не попитаме специалистите по движение на небесните тела, а се хващаме с богословите, които поняти си нямат от астрономия. Кога е пролетното равноденствие може да се види днеска дори в интернет. Защо тогава да се спори? Правилото е ясно формулирано от Св. Отци нашата задача е да видим кога е равноденствието и да се съобразим. Ами отец, че те дори с това правило са извадили Пасхата от календата, щото не календара определя пролетното равноденствие, а пролетното равноденствие определя календара. Не е ли същото и с Рождество? Или сега ще ми кажете, че Христос се е родил през зимата?

  6. Ioan Jelkov каза:

    Продълвжавам.
    Спора с календара изкуствено е внесен в църковния живот за да раздели, а що се касае Благодатния Огън той си слиза, кога си поиска и ако чакаше нас никога нямаше и да слезе. Общата молитва е сила и не зависи от никой календар, а от общността с единна вяра, надежда и любов. Здравей!

  7. o. Bojidar Glavev каза:

    @Jordanph
    В нашата объркана действителност въпросът „какво да се прави“ е може би най-трудният, пък и аз никак не обичам да давам рецепти за поведение. Все пак, тъй като много добре разбирам затруднението, в което изпадат хора като теб – да изповядват на дело вярата в чистота – в поместна църква, чиято висша иерархия често отстъпва от Православието, мога поне да предложа един общ принцип. Това, което зависи от теб, изпълнявай в пълнота. Намери място за черкуване, където съблазните са възможно най-малко, запази духа на трезва критичност към събитията, които се случват около нас и много се пази от критичност, която води до отчаяние или самопревъзнасяне. Бъди сигурен, че при добро желание и разположение на сърцето, Бог устройва всичко!

  8. o. Bojidar Glavev каза:

    @Чингис
    Опитваш се да ми изясниш същността на вярата? Можеш вече да си спокоен. Разбрах същността на вярата. На твоята вяра. И без колебание мога да заявя, че тя не е православна. Всъщност ти самият много добре знаеш това. Такава вяра обаче, аз не желая да изповядвам. При теб е налице типично сектантска настройка на съзнанието, а имено: Смяташ за важно и стойностно само това, което е важно за теб, другото изхвърляш като непотребно. Пример от твой коментар: „Не институцията Православна Църква, а живота според Христа и апостолите спасяват човека“. Все едно чета Мартин Лутер. Типичното изкуствено противопоставяне. Според нас православните и животът в Църквата и животът според Христа спасяват човека. Тези две неща са неделими и не се противопоставят едно на друго като при протестантите. Ако казаното от теб беше вярно Христос би трябвало да напише Евангелие без да създава Църква. А ето – Църквата е първичното. Евангелието идва после, като продукт на Църквата, в която пребивава Св. Дух.

  9. Йордан Йорданов Попхристов каза:

    благодаря за съвета о.Божидар надявам се не обръщате внимание на изказванията на дон кихот които отминавам с безмълвие не си струва

  10. Отец Божидаре,
    Има едно недоразумение в твоята същност. Ти си бил рокаджия, което означава, че не си ходил на училище и не си мислил върху живота.Оттам си си изградил грешна представа за авторитет във вярата и неправилен образ за послушание. Ще ти кажа какво стана през комунизма, защото ми е жал за теб, както казва Шекспир в 66 сонет, макар да е еретик. През комунизма вярата не се носеше и обясняваше от Църквата, а от жертвата и приноса на миряни. Патриархът е назначен от БКП, много духовници са били ченгета, а КГБ грижливо се труди за „образованието“ на „православните“. Вярата се носи най-вече от „националистите“, защото най-големият враг на българския комунизъм са българските „националисти“. Тези хора правеха с цената на всичко добър имидж на Църквата. Даваш добър цитат на статията си, но когато езичникът и митарът са по-добри и човечни хора от клира? И какъв трябва да ни е езичника и друговереца, когато обича ближния си повече от БПЦ? Чети и мисли повече, отче !

  11. o. Bojidar Glavev каза:

    @Йеромонах Иоан
    Отче Иоане, благодаря за изказаното мнение, но не съм съгласен с някои неща. Защо учените да са наясно с движението на небесните тела, а богословите – не? Във всички авторитетни богословски факултети се изучава астрономия и пасхалистика. Издигането на науката като непререкаем авторитет е недопустим абсолютизъм. А в предишната си публикация по въпроса дадох обширна сводка за научни авторитети отявлени противници на григорианския календар. Григорианският календар е обявен още тогава за „календарно недоразумение“. Вярно е, че той е внесен, за да разделя, но от новостилците. Ако искаме да няма разделение – връщаме нещата в състоянието преди въвеждането му. А Благодатният Огън слиза винаги само на Православната Пасха!
    Не бива да делим нещата на важни и маловажни, ако искаме да изповядваме вярата в пълнота. Именно това е единната вяра.

  12. ivan simeonov каза:

    Ваше Благоговейнство отец Главев,
    Хобито, любителството, изобщо не е за подценяване. Професионалните астрономи с удоволствие оставят на любителите астрономи да откриват нови комети, нови и свръхнови звезди. Не си противореча никога ! Просто
    в мен няма и един атом фанатизъм и обективно и трезво съм признал и положителните страни на Юлианския календар. Ако пък бяхте дошли на беседата на 6.10. того,
    щяхте да видите как в съвременния сръбски православен календар, това което ние наричаме Стар Стил те наричат Нов и обратно. Мислех, че ще ме ‘затапите’ с оня стих от Евангелието, в контекста на който ‘времена’ означава метеороличната прогноза. Или ‘време’ и ‘време и половина’ в книга на Св. Пророк Данаил.Защо не се сетихте ? Изобщо защо страхливо бягате от диспут на живо с мен ?
    С уважение,
    Иван Симеонов

  13. o. Bojidar Glavev каза:

    Чингис, вече се възприемаш твърде насериозно! Почна да поучаваш, да ме учиш, да даваш квалификации и да ползваш форума, за да разпространяваш лъжи за мен. Завършил съм Средно Музикално Училище, Българска Държавна Консерватория, паралелен курс на Софийската Духовна Семинария и Богословския факултет. Ако не бях мислил върху живота си, щях още да съм рокмузикант.
    Чел съм някои твои коментари и мога да кажа, че изразяваш твърде претенциозно глупостите, които пишеш. Обикновено това са скучни стандартни карета под почти всяка статия, които няма нужда човек всеки път да чете, защото винаги са едни и същи. Хули срещу БПЦ и венцехваления към Запада. Най-малкото човек с подобен псевдоним като твоя може да си дава мнението за неща, които не разбира, но така е – обикновено глупците приказват най-много. Ако, както казваше премъдрият Соломон, те мълчаха повече, може би щяха да минат за умни. Помисли върху това и виж дали не е време да си починеш малко.

  14. o. Bojidar Glavev каза:

    Г-н Симеонов, от вашия коментар става ясно, че отново нищо не сте разбрал от написаното от мен. Не бягам от диспут с вас, а просто смятам, че с вас сериозен диспут е невъзможен! Вие просто не чувате аргументите на опонентите си или упорито ги избягвате.
    Ако внимателно бяхте прочел моя материал, щяхте да пропуснете поне тази глупост за Сръбската Църква.

  15. марин христов каза:

    [quote name=“chingis“] Ти си бил рокаджия, което означава, че не си ходил на училище и не си мислил върху живота.Оттам си си изградил грешна представа за авторитет във вярата и неправилен образ за послушание. [/quote]

    Добре би било след като се дават напътствия за повече четене и повече мислене, да не се пишат несвързани и нелепи изречения, като горните.
    Общо взето липсата на смислени критики по отношение на текста на отец Божидар, се компенсира със злобни залебежки за „Бивщият рокаджия Главев, съблазнявал хиляди хора“, със смехотворни изяснявания на същността на автора или пък вменяване на вина, щото клира се бил прегръщал с комунистите.

    По календарния въпрос не мога, а и не искам да вземам отношение, не за друго, а заради силното ми вътрешно съпротивление и чувството за тежест, което ме обзема при тези спорове, диспути, крамоли и прочее.

    Поздрави на отец Божидар и много любов да има, защото тя никога не отпада.

  16. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Чингиз пише, че „вярата се носи най-вече от „националистите““(?!). Това е абсолютно невярно. Всеки път когато православието се превръща в легитимация и инструмент на национализма, то завършва с трагичен провал. Забравя се писаното от ап. Павел, че в Христа няма нито юдеин, нито елин (Гал. 3:28). Спомнете си историята на прословутата Българска екзархия – една неканонична и дихотомна организация, която се опитваше да служи и на Бога, и на мамон. Резултат? 73-годишна схизма и атеизация на българския народ. Всеки национализъм има политическа основа, а политиката по принцип е неморална, конюнктурна и чужда на вярата.

  17. Martin Todorov Dimitrov каза:

    Доне,

    моите уважения и почитания. Но ако не беше т.нар. от тебе „Българска екзархия“, сега щеше да служиш на гръцки език и да споменаваш гръцки владика
    (не че и нашите ги бива за нещо, но както и да е…) Защо забравяш, че църковните византийски репресии спрямо славянските новопокръстени народи са причина за „църковния“ национализъм? За съжаление, след св. Константин, православието винаги е било пряко свързано с политиката. Да напомня ли за иконоборческия събор през 8 век и от кой е организиран? Факт е, че през османското робство между българин и християнин се поставя знак за равенство и никой не може да го отрече. Претенцията за православно – християнски универсализъм е евангелска, но в православните условия, и заради византийските, а впоследствие и заради руските църковни ( „националистични“?) аспирации е невъзможна на практика…

  18. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    „сега щеше да служиш на гръцки език и да споменаваш гръцки владика“. Това са хипотези без основания. Сравнете развитието на Сръбската и Румънската църква, които също бяха подчинени на Фенер. Те не чакаха Османската империя да им основе екзархия, не я обявиха за автокефална въпреки фермана, не разчитаха на ВМРО да избива гръцките духовници. Разчитаха на дипломацията и еволюцията, а не като българите на насилието и революцията. Затова нямаха схизма и днес са много по-вярващи от нас.

  19. Петър Ангелов каза:

    Ех отче Божидаре, радвам се че те има, живея в Германия и се радвам че още има хора като теб в БГ, слава Богу!

    Бог да те благослови, дерзай!

  20. марин христов каза:

    Дон Кихоте,

    навярно, посочвайки Сръбската и Румънската църкви, без да искате сте пропуснали Еладската архиепископия?
    Съща така пропускате, че територии на Сърбия и Румъния не са влизали в така популярните карти на възстановената „Византия“, чертани още от времето на Ригас и Неофит Дукас. Пропускате впечатляващия трактат на последния относно ролята на Патриаршията за елинизирането на българи, албанци, власи (не във Влашко, а в Македония, Епир и Тесалия), гагаузи и караманлии. Пропускате пълната липса на каквото и да е християнско отношение към българската рая от Фенерското духовенство. Говорите за ВМРО, а не споменавате високопреосвещения костурски Германос Каравангелис и жълтицитге за отрязани глави на българи. както и девиза му – „вулгарос нами мини“. Пропускате стотиците Хрисантовци, които твърдят, че е кощунствено да се служи на цигански (български, демек) език.

  21. марин христов каза:

    Да, съгласен съм, че църковните борби (започнали справедливо и завършили катастрофално) нанесоха ужасни рани на народа ни, и изнесоха на пред план тогавашните хунвейбини и пролетарски фанатици, напълно индеферетни към вярата, но не съм съгласен така едностранчиво да се изнасят фактите.
    Изненадан съм, че горното е написано от Вас. Принципно Ви уважавам като изследовател, но навярно вече ще чета публикациите Ви много по-внимателно.

  22. Пенко Колев каза:

    Както виждаш, отец Божидаре, получи се както и преди, хванаха те, че си бил рокаджия. Типично по български като нямат аргументи – под пояса. Но те не знаят за тебе и друго, виждал съм те многократно да се изповядваш – сигурно си грешник. Затова, отче ти пожелавам съдбата на оня грешник разпънат до Христос, който чу за себе си думите „истина ти казвам: днес ще бъдеш с Мене в рая.” Дерзай брате Бог да те укрепява!
    А на Богоборците искам да кажа, че отец Божидар от китара си направи кръст и е застанал с него срещу света, и това не е срамно, а похвално. Нека се засрамят, тези които от Кръста си правят китари и дрънкат по цял свят да ги чуят.

  23. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    до Anima mea

    По-лесно е познаеш заблудата, отколкото да познаеш истината. Заблудата лежи на повърхността и с нея можеш да се справиш, а истината се крие в дълбочината и изследването й не е достъпно за всеки (Йохан Волфганг Гьоте).

  24. Отче Божидаре,
    Аз се извинявам, ако съм засегнал Вашето Его. Но първо, не хуля БПЦ, а посочвам факти от нейното битие, които легитимират вярата у нас по данни от публични изяви на духовенство и светски лица. Второ, не величая Запада, а само посочвам неоспорими факти от тамошното развитие на религията и обществото, които могат да помогнат на вярата у нас поради изключително тежкото състояние на религиозния въпрос в България. Трето дали съм умен или глупав – за това ще преценят хората, които имат ясни критерии за Разум. Наистина прекалявам с коментарите, но това е поради липса на трибуна в публичното пространство да заявя мнението си по религиозни въпроси. И накрая – Разумът е издигнат в култ на Запад и е разработен в детайли. Затова ако БПЦ иска да се запази тя трябва или да финансира православни прояви на Разума или да го отрече. Фактът, че БПЦ говори за духовност, „която не е култура“, означава че не иска да помага на Разума за да се обоснове днес в света на атеизма и антитеизма.

  25. марин христов каза:

    А някакъв цитат от Гьоте за наранено честолюбие имате ли под ръка?

  26. Иван Иванов каза:

    Имам подозрение, че маниашката история с календара има в основата си и [b]дефицит на идентичност[/b]!…Крайно зилотстващи, почти истерично се ловят за тази сламка – промяната на календара, и се опитват да потвърдят собственото си съществуване и „духовно битие“ чрез непрекъснатата И актуализация и навирането И ( на промяната, на историята с календара) в лицата на хората.
    При цялото ми уважение към отец Главев, допускам връзка именно между истеричния момент (всички имаме такъв) от миналото му ( рок – музикант – в рок музиката, мисля, има не малко истерия, претворена художествено, но не особено класно…) с истерията за този пусти календар!
    Сега се сещам и за историята и причината за войната между лилипутите, както беше отразена във филма за Гъливер. Едните са привърженици на старото чупене на яйцата от острата част, а другите – от тъпата част (или обратното беше?)…Та и с календара, май, е така!?…. 😮 😥

  27. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    При мен има всичко. Ето ти цитат за честолюбието: „Любовта е мило безумие, а честолюбието е опасна глупост“ (Н.. Шамфор).

    Българската история – и не само тя – е пълна с митове. Екзархията е само един от тях. В миналото няма условно наклонение, но ако българите бяха възприели политиката на постепенните придобивки (българи владици, разширяване на училищната и църковната мрежа, спечелване на великите сили) и бяха изчакали удобен политически момент (Освобождението), щяхме да получим църковна автокефалия още през 1878 г. Да, ама не. Всичко при нас върви „на юруш“, на някакви непрекъснати опити за революции, които отричат всичко предишно, започват „на чисто“ и и неизбежно стигат отново и отново до провал. Поредният експеримент върви пред очите ни.

  28. марин христов каза:

    В историята, Високо Преподобни, няма ако. Ако българите това, ако онова, е напълно ирелевантно към действителния ход на събитията.
    Всъщност църковните борби започват с безобидното и напълно законно искане – църковно служение на български език. Отговорът е, че на цигански език не се служи, а само на свещения, евангелски гръцки.
    За повече сведения относно гръцката ожесточеност и злоба, развихрили ответната такава българска, може да хвърлите едно око на кореспонденцията на митр.Йоаким Варненски, по-сетнешен двукратен Вселенски патрирах.
    Само един пример – когато той взема решение в една от Варненските църкви да се чете Апостола на гръцки и български, едва не е линчуван от своите си.
    Тези едностранни и лесни отговори, които давате, нямат нищо общо с действителността тогава.
    Нищо не казахте за Еледската архиепископия?

  29. Климент Йорданов Буренков каза:

    Отец Божидар,

    Четох с подчертан интерес и двете Ви статии по въпроса за календарната реформа. Откровено казано, по-добри и убедителни текстове не съм чел и искрено Ви благодаря за сторения труд. Жалко, че не Ви четем по-често.

    Брате, мислите ли, че ако българската църковност приеме отново стария стил, че тя ще се промени духовно? Питам се дали православните християни ще се спасят повече на брой, ако го няма и икуменизма? Лично аз се боя, че трагедията в България е в липсата на същинско душегрижие. Интересно ми е Вашето виждане по въпроса за духовното възраждане или ограмотяване на българския народ.

  30. o. Bojidar Glavev каза:

    @ Prokimen
    По първия абзац. Сърдечно благодаря за топлите думи!По втория. Тежки са тези думи. Няма как, обаче да ги отмина без отговор. Лично аз не съм голям оптимист нито по отношение на бъдещо връщане на стария календар, нито по отношение на духовното възраждане на българския народ. В същото време си давам ясна сметка, че дяволът би бил особено доволен, ако всички замълчим с оправданието: „Стига толкова. Вече няма смисъл“. Дори светът усърдно да върви към времето когато „Син Човеческий, кога дойде, ще намери ли вяра на земята?“ (Лука 18:8), нашето време е време на самоопределение, на коя, или по точно на ЧИЯ страна си и всеки от нас е длъжен да го стори според мярата си. Разбира се евентуално връщане на стария календар е акт, който сам по себе си не може да реши всички останали проблеми, но имам усещането, че би могло да бъде знаково събитие, което да привлече върху Църквата ни Божията благодат, а с Негова помощ… За това, обаче трябват кървящи сърца. А къде са?!

  31. Иван Иванов каза:

    „Разбира се евентуално връщане на стария календар е акт, който сам по себе си не може да реши всички останали проблеми, но имам усещането, че би могло да бъде знаково събитие, което да привлече върху Църквата ни Божията благодат, а с Негова помощ… За това, обаче трябват кървящи сърца. А къде са?!“ (от. Божидар)

    Календаропоклоничество!? 😮

    Мани, мани….! 😐

  32. Климент Йорданов Буренков каза:

    Драги Отче,

    Напълно съм съгласен с последния Ви постинг и особено ми харесаха думите Ви: [b]“нашето време е време на самоопределение , на коя, или по точно на ЧИЯ страна си и всеки от нас е длъжен да го стори според мярата си.“[/b]

    Оставам с искрено доброжелателство

  33. toma tomov каза:

    Всяко сектантско мислене се хваща за детайлите. Вземи на старостилците календара и ще се хванат за друго. Синдром. Това човещина, това смиреномъдрие, това любов… Няма как с такива неща да се покажеш по-по-най. Но като бръкнеш в очите на другия от пренавиване и ставаш по-по-най в очите на съблазнените. След като и професията на опонента (пък бил той и банков чиновник) се превръща в контрааргумент, майко мила!!! Йезуитите пасти да ядат.

  34. o. Bojidar Glavev каза:

    По повод обвиненията в сектантско мислене: Много моля, по този въпрос да не се изказват хора без никакво понятие от Православна догматика! Традиционният начин на православното догматическо мислене е: Всичко е важно! И календара, и догматите, и каноните, и човещината, и любовта, и смиреномъдрието и т. н. Всичко, без изключение. Именно сектантите наблягат само на въпросите, свързани с нравствеността, а тези, свързани с Църквата – догмати, канони, богослужебен ред, защо не и календара, считат за „дяволска работа“!
    Също така нямам нищо против банковите чиновници, но не е тяхна работа да се занимават с църковния ред и правила! Дълг на редовите християни е да спазват църковните канони и правила, а не да мъдруват върху тях, да правят някакви „открития“ или да ги променят според духа на времето или собствените си разбирания. Защото често става така, че още преди да усвоят православната догматика, вече тръгват да я променят. Пък после се сърдят на тези, които ги удрят през ръцете.

  35. Yasen каза:

    „евентуално връщане на стария календар …. би могло да …..привлече върху Църквата ни Божията благодат“ Календарът ли е причина да има благодат в Църквата? Така ли я „привличате“ вие?
    „Традиционният начин на православното догматическо мислене е: Всичко е важно!“ Това е лъжа. Винаги е имало йерархия. Тази йерархия на ценностите е определяла поведението както на Църквата, така и на членовете и. Самите старокалендарци го доказват, поставяйки акцента върху онези неща, които обслужват фикс-идеите им, и ставайки причина за отпадането на някои хора от БПЦ. Тези съблазнители са готови да жертват най-съществените неща, включително човешките души, в името на глупавите си утопии. По-голяма профанация от календарния въпрос едва ли има. „Православни“ звездопоклонници, това е то.

  36. Иван Иванов каза:

    „Дълг на редовите християни е да спазват църковните канони и правила, а не да мъдруват върху тях, да правят някакви „открития“ или да ги променят според духа на времето или собствените си разбирания. “ (от. Божидар)

    Май, сме свидетели на един хубав ( красноречив) случай на еклезиологично „монотелитство“, така както е обяснено от Димитър Митев (вж. „Православно догм. богословие“)

    Мисля, че е актуален (илюзорно или не), явно, въпросът за властта (чрез календари!?) – жреци, свещеници винаги за имали претенции за властване, които в някаква съответна степен са легитимни, но къде е границата на узурпаторството на прекомерна власт, на домогвания, резултат от дяволски подбутвания!?…. Аз, доколкото знам като като на лаик, разбирам, че , основателно или не, някои православни свещеници смятат, че Папата искал да властва над тях чрез календара!?… Ако това не е основателно, или, поне, не е достатъчно основателно, да не би, пък, да е параноя…, дяволска работа !? 😮

  37. Пенко Колев каза:

    Уважаеми Yasen-е, и всички останали любители-дърводелци, види се нито сте прочели казаното по-горе от о. Божидар, нито дискусията, а и явно не ви интересува поради липса на такава духовна потребност. Казах „дърводелци”, защото всеки от вас е взел по една тесличка, и замислено оглежда Дървото на спасението-Христовото учение, с мисълта откъде да клъцне макар и малко, та хем да не личи много, хем да покаже и своя майсторлък. Ние просто не желаем никакви нововъведения, като например вашия „съвършен” нов календар. Вие сте тези, които правите промяна. За нас е скъпа всяка дума, която излиза от Божията уста, затова о. Божидар казва „Всичко е важно” и тежко ни, ако не го правим, защото казва Христос „Ако не бях дошъл и не бях им говорил, грях не щяха да имат; а сега нямат извинение за греха си.” Йоан 15:22. Опазването на Истината, чистотата и неизопачаването на Божието Слово трябва да стои на първо място за всеки православен християнин.

  38. Пенко Колев каза:

    (продължение) Поради немощите си, към неизпълнението на останалото можем да добавим покаяние, а без Бога накъде? Представете си „Десетте Божии заповеди” без първата. На Кого всъщност служим? Кой ще ни спасява?

  39. Иван Иванов каза:

    „Ние просто не желаем никакви нововъведения“

    Да не сте се мумифицирали, драги!?….

    [b]Всичко в религиозността, което е по-външно, ПО-ПЕРИФЕРНО, би могло да се променя[/b] според необходимостта и по един добър и правилен начин! Няма (задължително и гарантирано) да се спасят онези, които са се вкопчили отчаяно в ритуалщина, включително и „календарна“ такава!

    „Календароритуалчици“….“календароподвижници“…“ордена (сектата) на календаропазителите“ !?…. Малей…, голЕма работа сте! 😮 😉

  40. Климент Йорданов Буренков каза:

    Уважаеми [b]refab[/b],
    Вие сте интелигентен човек и при това се опитвате да държите съвестта си будна. Можем ли да знаем дали „Папата искал да властва …чрез календара!?“ или други сили са го използвали за календарната реформа, от която Църквата не се е нуждаела и с въвеждането му се поругава с една от основополагщите новозаветни заповеди за любовта. Аз се питам защо новокалендарците се силят да налагат с нехристиянска жестокост новия календар и подлагат на убийство дори привържениците на стария календар? Ако нямаше бесовска сила в историята, защо да не се даде свобода и на двете страни? Поглеждайки историята с въвеждането на новия стил, добросъвестният човек би трябвало да се замисли над някои немаловажни детайли.

    Преди време бях чел някаква статия, че Б.П.Ц. е получила пари чрез Цариградската патриаршия за да смени календара. Ще се намерят ли компетентни лица, които да ни осветлят в тази интрига?

  41. toma tomov каза:

    Всичко било важно. Бла-бла 🙂 . Първо не е вярно, второ, ако беше, къде е любовта в към „редовите“ християни от страна на „над-редовите“ в тоя измислен спор?

  42. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Календарът е формата, а догматите са съдържанието. Не смесвайте едсното с другото, защото е идолопоклонство. Монтанизмът през ІІ век се опитва да върне колелото на историята, да спре развитието на Църквата, да въведе строги пости и юдеохристиянския календар (Пасха на 14 нисан), отхвърля образованието, втория, брак и развода, при гонения търси масово смъртта и пр. Църквата осъжда монтанизма като разкол, но постепенно той въвежда нови „откровения“, създава отделна йерархия, в която влизат и жени, и накрая дори отхвърля догмата за Св. Троица. Подгонени от Византия, последните монтанисти се самоизгарят в храмовете си през 714 г. Тъжен и неизбежен край на ревностни хора, абсолютно убедени в тяхната истина, която не е Божията.

    Прочетете новата книга:

    Слесарев А.В. Старостильный раскол в истории Православной Церкви (1924-2008). М., Изд-во Крутицкого Патриаршего подворья, Москва, 2009, 562 стр.

    ……………………

    http://archiman.livejournal.com/

  43. Иван Иванов каза:

    „Можем ли да знаем дали „Папата искал да властва …чрез календара!?“ или други сили са го използвали за календарната реформа……..“

    Уважаеми Прокимен, отчитайки неяснотата, с която съм изложил тезата си – повод за вашия постинг, допълнително отбелязвам, че имах предвид широко разпространеното сред част от по-широките кръгове хора, мнение, че „Папата е искал да се наложи, да упражни влияние , да има известна победа над православните, чрез календарната промяна при тях!“ (!?) След това добавих, че ако това не е истина, значи става дума, може би, за параноялна налудничавост от страна на хората, които цитирах, и /или дяволска намеса, караща ги да говорят така!

    В интерес на истината, не съм много сведущ по въпроса за календара, вкл. и защото ми се струва, че не е чак дотам значим, поне не и за мен!
    С поздрав! 🙂

  44. Братя и сестри,
    Църквата и вярата са любов и истина. Истината и любовта в живота се доказват с дела и слова а не с календарни служби и молитвени треби. Как разпознавам любовта? Човекът, който най-много обича и мисли доброто на питомците си е родителят. Моят родител ме е учил на любов и преданост. Караше ме да си уча уроците, да не се закачам и да уважам другите, купуваше ми книги и списания за да се образовам, водеше по всички публични места и ми обясняваше философията на живота според неговия опит. По време на кризата по Жан Виденово време си продаде всичката собственост, зада имам средства да си повишавам квалификацията, да се издържам честно и да не посягам към помощта на престъпни структури. Когато поради суета и гордост го предадох, той ме прегърна и с целувка ми прости всичко, като ми каза да хвърля злото и лошите помиси в морето на забвението. Той също така се разплака в края на дните си затова, че веднъж излъгал в живота си. Много искам от БПЦ, защото примерът е силен!

  45. Климент Йорданов Буренков каза:

    Уважаеми chingis,

    Не разбирам защо разглеждате въпроса с календарната реформа толкова късогледо. Сам по себе си календарът не спасява никого, ако човек не е осъзнат християнин и не живее по евангелските предписания. Когато се предприема една такава реформа, тя не е в компетенцията на синодалните старци, а на събора, в който равноправен участник е и народът. Църквата Христова не е само от брадати расоносци, но и от народа. Народ и клир съставят царственото свещенство или ЦЪРКВАТА. Както народът не може да налага на духовниците, така и последните нямат правото да нареждат на народа въведения, от които Църквата не се нуждае. Понеже говорите за любов, то прочетете с каква жестокост властите в Гърция налагат календарната реформа и понесените страдания на валаамските монаси, описани в статията на инок Всеволод Филипиев „Валаамское стояние“. Проумявате ли, че е нарушена съборността? Ако Църквата не е съборна, тя не е и Църква Христова, а организация на расоносни диктатори.

  46. Nikolay Kolev каза:

    Добре де, искам нещо да попитам.
    Значи… какво всъщност казва тази статия?
    Че аз утре като отида на църква за Задушница и няма благодат в богослужението ли?
    Евхаристията реална ли е или просто всички,които ще бъдем там се заблуждаваме?
    Аз не разбирам календарния проблем,не знам подробности за него,но каква е тезата на автора на тази статия?
    Какво,няма ли да се спася? Безсмислени ли са трудовете ми да живея като християнин в този развратен,рушащ се свят? Може би не съм част от Едната,Свята,Вселенска и Апостолска църква? Значи аз и шепата православни християни като мен, които се съобразяват с православното календарче,което се продава в църквите, не сме в Църквата.
    Това е много тъжно. Значи просто съм един балама… Измамен. Така ли?
    В смисъл моят въпрос накратко е:
    Братя, аз към спасение ли вървя или към погибел? Не говоря по дела,защото там е ясно, а по благодат,вяра и евхаристийно общение.

  47. Пенко Колев каза:

    Уважаеми thanks4nothing, понеже тази дискусия доста се претовари, а и въпросите Ви са извън темата, ако желаете свържете се с мен да си поговорим.
    otecpenko@abv.bg или Skype otecpenko