Един събор – много разочаровани
Шестият църковно-народен събор, приключил преди дни в Рилския манастир, ще остане в историята като събор на разочарованието. Отлаган – в нарушение на църковния устав – почти три години с обяснение влошеното здраве на патриарха, той имаше потенциал да бъде първият форум, на който да се поставят наболелите проблеми в църквата и да се разгледа сериозно нейното сегашно състояние.
Тази възможност беше предвидена от анализаторите по няколко причини – първо, това щеше да бъде първият събор след промените, върху който нямаше да тегне мрачната сянка на разкола; след това идват нарасналият медиен интерес спрямо църквата (за съжаление предизвикан повече от скандали, нежели от добри новини), наличието на добре артикулирани независими православни медии и общата криза на българското общество, което – разбираемо – все по-често се обръща към духовното в търсене на някакъв смисъл и изход от нелепицата, наречена български преход.
Напразни се оказаха обаче надеждите за истински дебат
и духовно обосновано търсене на изход от кризата. Заваляха разочарования.
Първи се разочароваха самите делегати, които получиха проекта за поправки в църковния устав непосредствено преди събора – без никакво време да мислят или дебатират върху тях. Основополагащият документ на БПЦ трябваше да бъде основно преработен, но организаторите или не си бяха дали сметка за обема и характера на необходимото обсъждане, или целенасочено се бяха опитали да прокарат определени решения по стар тоталитарен маниер. Какъвто и да е бил случаят, бяха пожертвани ползите от едно задълбочено обсъждане – а това оставя лош вкус в устата.
Неприятно и незаслужено бяха разочаровани журналистите, които получиха отношение като към нахални натрапници на частно парти – съборяните решиха да не дават никакви изявления извън тези на официалния говорител – в духа на една непонятна и обидна конспиративност.
Разочарование отнесоха представителите на двата богословски факултета у нас – Софийския и Великотърновския, които еднозначно бяха изключени за в бъдеще от участие в църковните събори – едно решение, което поставя
богословското съсловие извън средите, които взимат решения в църквата
На фона на ясно изразеното желание от църковното ръководство за въвеждане на предмет „Религия – Православие“ в българското училище, тази изолация на богословите вероятно ще затрудни допълнително и без това трудния диалог църква – държава по този въпрос.
Може би най-голямото разочарование от събора дойде от решението да се намали квотата на миряните в т.нар. Патриаршески църковно-народен събор, тоест в колективния орган, който избира български патриарх. Докато с едната ръка делегатите гласуваха думата „народен“ да отпадне от името на висшия орган на църковно управление (защото терминът „църковно-народен“ предполага, че народът не е част от църквата), с другата ръка лековато и необосновано се опитаха да зачеркнат същата тази богословска истина – че църквата – това е всъщност народът Божи – и да сведат управлението на църквата единствено в компетенциите на хората в расо. Това е опасна тенденция, защото затвърждава една особена „лаикофобия“ (страх от миряните) в църковното ръководство и полага основите на естествената – и тъжна – ответна реакция – клирофобията…
Разочаровани ще да са били и онези, които са се надявали съборът да преодолее т.нар. старокалендарен разкол – отделянето на голяма група вярващи от Българската православна църква поради неприемане на новия календарен стил. Без особена аргументация, някак между другото и с нескрита досада предложението за връщане към стария календар беше отхвърлено и
така беше пропиляна уникална възможност за обезсмисляне на разкола
и възстановяване на църковното единство.
Патриарх Максим също беше разочарован – от предложението, дошло от един от най-близките му митрополити – за отпадане на пожизнения статут на патриаршеската длъжност и намаляване на изискуемата възраст за заемането й.
Засега дебатът за вопиющата нужда от по-добро управление – и на имоти, и на кадри – се отлага за едни по-добри времена. Съборът очевидно разочарова дълбоко и свещениците, които се надяваха на конкретни решения, свързани с мизерните им заплати.
Съборът ще продължи наесен с втора сесия. За съжаление първата сесия отговори на обществените очаквания най-вече с хлопване на кепенците и самозатваряне. Официалната й част предизвика недоумения от определени присъствия и определени отсъствия – например присъствието на „архонт“ Слави Бинев и плътното отсъствие на Симеон Сакскобургготски. Фамилиарно-загриженото присъствие на атеиста президент Първанов и странното отсъствие на директора на Дирекцията по вероизповеданията, богослова проф. Иван Желев. Както находчиво намекна една мирянка, има събори, които събират, и други, които разделят…
(В-к Дневник)
За да „влезе час“ църковния клир, Синодът, трябва да организира проучване на общественото мнение, сред дейния църковен народ. Да набележи основни теми и въпроси, енорийските свещеници да съберат братствата към храмовете да обсъдят туй-онуй, да сондират по-широко мнението на обществото. После да се съберат енорийските свещеници с митрополита си, също да подложат на обсъждане тези теми и въпроси. Да се сподели енорийската практика тук и там, да се избистгрят разните неясноти по разни въпроси, после синодът да извлече есенцията от проучването. След туй да го формулира, да го прледложи на делегатите на църковния събор за обсъждане и т.н докато се стигне един благополучен финал с полза за вярващите в Църквата и с надежда да потръгнат нещата в църковния живот. Само ,че тук лични интереси място нямат. Докато това първенствува всичко ще е:“мижи да те лажем
Те хубави тези препоръки да има това и онова, ама как ще стане тази работа, кой? не е ли някак си ние да изискваме от духовниците малко повече да ни слушат. Ама ако не почнем да говорим: „Да напправим това и онова“, а не „да се направи това и онова“ – ни държава, ни Църква ще са ОК.
Синодът да организирал обществено проучване – що за глупости?! Църквата не се управлява от общественото мнение. Ако някой до сега не го е разбрал, време е да го научи. Църквата се управлява от Бога, а не от обществото. Йерархията също е от Бога, затова е нормално по-голямата отговорност и власт да лягат на клира, а не върху миряните. Проблемът е, че за разлика от едно време, по-голямата част от миряните е неграмотна по отношение на истините на вярата. Така че е нормално тяхната квота да бъде намалена.
Хубавото е, че БПЦ не се харесва на Пламен Сивов. Защото ако му харесваще, това щеше да значи, че в нея властват икуменизма и протестантщината.
тъкмо да те нахваля за супер точния тон и смисъл в първия абзац, и ти ме заби с втория си, ксъещ г-н Сивов.
Ща така, бре,
как може да знаеш толко` истинни неща,
а така да не можеш да разбереш болката в думите на автора.
Нищо де, той кой ли е съвършен от човеците…
с мнението си, Вие селянино проЗт, надминахте и най-мракобесната и самодостатъчна средновековно-католическа общност. Йерархията не може да определя едностранно насоките на развитие на никоя църква, миряните не сЪ придатък към клира, качественото определение на една църква е в симбиозата и равнопоставеността между двете, при която никоя от двете части не претендира за непогрешимост в изявата на съборността на църквата, нито на нейните функции в обществото. Съборът изключва по дефиниция всяка авторитарност. А това, че „миряните са прости“ е следствие точно от такива действия на „богоизбраните“ за които „профаните“ никога няма да станат достойни да изказват мнение по верови въпрос, понеже на тЕх не им е дадено „свише“. По-добре да си го бяха оставили това „църковно-народен“ така нещата бихи били напълно точни, а сега трябва да се приеме, че всяка молоумно-старческа църковна резолюция е израз на някаква „народна съборност“.
Изобщо, процесът на авторитаризъм върви в пълна сила, и църквата започва да обслужва все повече борческо-държавни интереси, под предлога за „социалност“.
Вашият бог управлява старци-пикльовци, не Църква.
в историята“, тъй като е проведена само първата му сесия! това прави цялата статия безсмислена, Пламене, съжалявам за което. Извинявай също, но какво трябва да означа „обществени очаквания“? Възможно ли е да има някакви очаквания извън Църквата към Нейния църковно-народен събор? Що за претенция?
А, че на „архонта“ Слави не му е там мястото, това е ясно, но откъде-накъде, например, вашият сайт се казва „Православие“, след като вие не представлявате „източното православие“, както това е записано в чл. 10 от Закона за вероизповеданията?
Стар въпрос, но без отговор.
Несъответност, безплодност!?? С такова усещане остава човек, слушайки новините от този събор, с усещане, че над тези хора, участвали в подготовката и провеждането му, НЯМА ДОСТАТЪЧНО БЛАГОДАТ?? Впечатленията са и за някаква незрялост, прикритост, едва ли не гузна неприязън!?? към обществото, което иска да има поне поглед към случващото се, от страна на тези хора!??
Ключов момент: „…тъй като е проведена само първата му сесия…“! А ЗАЩО НЕ БЕШЕ ОБЯВЕНО, ЧЕ ТОВА Е „ПЪРВАТА МУ СЕСИЯ“? Вероятно е въпрос на елементарна ИНТЕЛИГЕНТНОСТ, че в такъв стил, с такива хора , за такова време, ЕДВА ЛИ МОЖЕ ДА СЕ ПОСТИГНЕ НЕЩО КОНСТРУКТИВНО!!!
Та и затова написах, че тези неща са въпрос и на благодатни възможности-когато ги няма в достатъчна степен, резултатът не може да е достатъчно добър!
Руси, чл. 10 от Закона за вероизповеданията гласи: Традиционно вероизповедание в Република България е източното православие. То има историческа роля за българската държава и актуално значение за държавния й живот. Негов изразител и представител е самоуправляващата се Българска православна църква, която под името Патриаршия е правоприемник на Българската Екзархия и е член на Едната, Свята, Съборна и Апостолска църква. Тя се ръководи от Светия Синод и се представлява от Българския Патриарх, който е и Митрополит Софийски.
***
Понеже става дума за закон, думата „представлява“ тук има юридическо значение, а не журналистическо. Става въпрос за това кой може да представлява институцията БПЦ в гражданския оборот, най-общо казано – от такова юридическо представителство произтичат редица формални следствия. Сайтът „представлява“ БПЦ не повече отколкото вестник „България“ представлява българската държава (Народното събрание, примерно), или пък вестник „Култура“ – Министерството на културата. Сайтът се прави от православни българи и затова се казва така. Ако ти кажеш за себе си „аз съм православен“ – ангажираш ли с нещо Светия Синод? Православието не е търговска марка, поне не в правото.
„първата сесия“? На теб това каква работа ти върши, refab? нещо си се разстроил, може би, че работата е толкова много, че ще има и втора сесия?
Ами нормално е да има толкова сесии, колкото са необходими за обработването на Устава!
Няма норматив, който да установява броя на сесиите на един Църковно-народен събор и всяко недоволство е изсмукано от пръстите на тази, които ще роптаят, че работата на събора е прибързана и Уставът е претупан, ако работата по него свърши в една сесия!
Пламене, знам, че си достатъчно вярващ да знаеш
както и, че Църквата е Тяло Христово…
Братле, казваш, че не било работа на Синода да проучи общественото ЦЪРКОВНО мнение по разни проблеми и въпроси. Ако аз съм шеф на едно предприятие, непременнто ще ме интересува маркетинково проучване, как и в каква насока да организирам производство си, че да придобия печалба. Господ е поставил клирът да печели ЧОВЕШКИ ДУШИ. Те се печелят с труд и с проучване -как и чрез какво да ги заинтересоваш и да ги привлечеш към вярата и храма. Ще кажеш-Бог ще ги привлече, но ще ти отговоря с Христовите думи: Как да повярват ,ако няма кой да им проповядва. Проповедтта не е да им разкажеш Евангелието дословно, а да ги въведеш в един живот с Бога. Да ги накараш да разберат тия оглашени, че без Бога човешкия живот е нещастен и празен. Това става, като се тръгне от обикновенни дребни неща в бита и ежедневието на ТОЗИ, когото Бог го призовава по един или друг начин да ГО познае, чрез църковното учение,чрез проповед, чрез разни ситуации и обстоятелства в личния му живот на обикновенния човечец, който иска да чуе или научи за Бога, или просто проявява вякакъв интерес. Спомни си как Св.Варвара влезе в ЦЪРКВАТА и т.н…..повече не е нужно да ти подсказвам…
Русев приплаква, че „вашият сайт се казва „Православие“, след като вие не представлявате „източното православие“. Терминът „източно православие“ в държавните документи е неправилен и неточен, защото няма както източно, така и западно православие. То е САМО ПРАВОСЛАВИЕ.
.
Преди малко един монах от Търновско ми каза, че местният митрополит се обявил за игумен на всички манастири в епархията си, превърнал ги е в хотели и прибира всички техни доходи в джоба си. Кога и кой ще свали този тип?
и не ставай смешен в мрежата, колкото си в Шуменския Университет! Терминът „източно православие“ е неправилен, но е залегнал в закона за вероизповеданията! Православен може да се нарича всеки, който се смята за такъв, но никой, освен Църквата, няма право да назове занятието си, бизнеса си, или хобито си „Православие“, защото с това нарушава Закона!
И преди да започнеш да се упражняваш в остроумие, което очевидно не ти се удава, почни да се каеш за собствените си грешки и прегрешения!
И както все още упорито се изписваш „Архимандрит“, така упорито си припомняй, че е необходимо да си обличаш подрасника, защото си духовник, а не хипар!
Защото хората и институциите трябва да проявяват един минимум от отговорност ОСОБЕНО ПРИ ПЛАНИРАНИТЕ си прояви!
Не се прави, че не разбираш какво имам предвид-то е елементарно, и въпреки, че съм го написал ясно, в твоя чест ще го повторя: вероятно се изисква ЕЛЕМЕНТАРНА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ , за да се разбере (прозре!) предварително, че толкова много(?) планирана работа, не може да се свърши от такива хора, с такъв стил (муден, неконструктивен, неблагодатен!?) за няколко дни!Съответно трябваше или да се предвиди повече време, или поне да беше обявено предварително, че ще има втора сесия! Тези хора, ако не искат да вземат добър (предполагаем) организационен пример от Католическата черква, поне да вземат такъв (пак предполагаем-не съм достатъчно добре информиран) от Гръцката църква!
относно това, за което пишеш. Аз, да ти кажа, избягвам да се изказвам за нещата, които не разбирам. Но виж за това, че една работа трябва да се завърши, щом се започне – за това имам някакви знания. Та трябва да се радваме, че нашата Църква е достатъчно богомъдра да не претупва отговорни дела, като промяна на Устава си, например.
Не го приемай за заяждане (щом си се решил да пишеш във форум и изказваш критично мнение, трябва да си готов и за несъгласие с възгледа си), но е много по-добре преди да се захванеш да разпръскваш некомпетентност, да попрочетеш достъпното в интернет за поместните и Вселенските събори на Църквата. Там непременно ще се убедиш, че всеки събор работи, докато си свърши работата, която е богочовешка, а от това следва, че богоугодният и край е най вече известен Богу, нежели на човеци.
А след това (с братска любов те съветвам) се опитай да се засрамиш, докато това не се окаже напълно невъзможно за тебе!
Кога излезе от психиатрията? Не ти ли предписаха хапчета? Вземай ги, бе човек, съвсем ще закъсаш.
„Та трябва да се радваме, че нашата Църква е достатъчно богомъдра да не претупва отговорни дела, като промяна на Устава си, например. „
В този разговор става дума за една група хора, които като всички, имат своите слабости, а изглежда е доста вероятно, някои от тях да са СЛУЧАЙНО (напр. по политически причини!?) на постовете си!
Руси, ти да не страдаш от вид прелъстяване, характеризиращо се главно с окултовяване на хора и длъжности!
чрез тайнство, наречено Ръкоположение. Трябва да знаеш това, за да разбереш съдържанието на понятието „богомъдра“, когато то се отнася до Църквата.
Представата за Христовата Църква, за вярата и за откровението на Свещеното Писание не може да се извлече от граждански или от каквито и да било субективни понятия. Ако това не ти е ясно, то дискусията се измества другаде.
Пречупи гордостта си и прочети „Деяния на светите апостоли“ – книгата, която следва веднага след четирите Евангелия в Новия Завет.
Доцент-доктор-архимандрите, това с хапчетата е отдавна изтъркан лаф, но прави впечатление, че все по-натрапчиво се фиксираш върху проблема, който илюстрира. Не искам да кажа нещо повече, защото личният живот е неприкосновен, но колкото и да ти е трудно се замисли върху това колко хора могат да си помислят, че ти си истинското лице на Църквата!
Любовта, която ти се дължи не е по твои заслуги, а поради Божията заповед. Уважението пък – поради сана (и властта придобита чрез тайнството), с който така безмилостно и безсмислено се подиграваш!
Ако трябва да се съди по медийните ти изяви, заслугите ти ще те доведат до там, където никой не иска да стига.
Първата е в миналото свършено време, от което някой може да помисли, че си присъствал на събора и на разискванията, а ти не беше там! От това произлиза напълно неверният извод, че „Напразни се оказаха обаче надеждите за истински дебат“! Дебат имаше и още как, а резултатът от дебата беше, че се наложи (за сега) втора сесия.
Втората ти грешка е, че делегатите са получили текста на проекта вечерта преди първото заседание. Проектът е изпратен месеци преди събора в епархиите, а защо не е разгледан там е друг въпрос с толкова отговора, колкото са епархиите.
Ти не си вчерашен, образован човек си и не ти подхожда да пишеш съчинение по картинка, от което запознатите да останат с впечатление, че някой ти възлага да пишеш врели-некипели.
написаното от мен, за това, че поне някои от обсъжданата група хора-висши свещеници, изглежда са СЛУЧАЙНО такива!?Съответно, може би не са имали, и нямат „…ярки дарования от св. Дух, които са очевидни за цялата религиозна община…“(вж. „Православно догматично богословие“ от Д.Митев)…, не са ЗАКОНОМЕРНО дошли на поста си! Освен това, и свещениците подлежат на критика, не са недосегаеми (1 Тим. 5:20)!
Не познавам добре, оня митрополит, как му беше името…, онзи, който няма, според мен и грам духовно излъчване…, онзи, който направи Бинев архонт, и който има някои черти на зловредна карикатура! Та, за този човек, ако е наистина такъв, какъвто изглежда (може пък да е по-свестен, знам ли?) ще ми разправяш, че трябва да е недосегаем религиозен гуру, ли? Руси, не робувай на хора!
Слави Бинев архонт, вадиш извода, че Църквата не може да е богомъдра?
Трябва да си починеш, драги братко! Ако по тази причина църквата не е богомъдра, то и Никейският събор е обикновено събрание – нали там е присъствал Арий!
Почини си, братко, пък после се регистрирай с името си и говори по съвест! Никой не те задължава да си прав във всяко отношение.
Какъв похват, само! Първо, не съм казал: „Църквата не може да е богомъдра!“ В този разговор слагам акцента върху това, че не трябва да обожествяваш (!?) една група хора, (между които е и напр. Галактион ,сетих се за името),те не трябва да ти бъдат идоли! „Продукцията“ на тези хора не трябва да я считаш изначално с „идеално“ качество!
А поради слаби аргументи и липса? на такива, излизаш с някакви упреци!?,че не съм се регистрирал с името си!?
Остава и аз да ти отправя упрек, че не си се регистрирал с ник! 😉 :-))
Спорът с идиоти е вреден за здравето.
„…Свещениците се разотидоха неудовлетворени. Според тях техните проблеми и искания не са били разгледани сериозно и не се е стигнало до решения, както са се надявали…………….
…..Според голяма част от делегатите, пропуските в подготовката на събора от страна на архиереите, са довели до бавната работа по Устава. Клирици, участвали в подготовката на църковния форум, се оплакаха, че епархийските митрополити не са раздали проекто-устава на своите делегати и не са го обсъдили с тях, каквото е било решението на Св. Синод. Същите изразиха съмнение, че и сегашните решения и срокове, поставени в края на първата сесия на църковния форум, няма да бъдат спазени. „
Тези извадки , струва ми се, звучат съответно!? Как мислите?Или сичтате, че са написани от неинтелигентни и злонамерени хора, които искат да очернят брилянтното, във всяко едно отношение, висше ръководство на БПЦ!?
Обърнете внимание:“…не са били разгледани сериозно.“ Дали БПЦ е една недостатъчно сериозна институция, различаваща се в това отношение, напр. от католическата черква, от Гръцката черква, от други!??
В няколко постинга по-горе възкликваш – „Достатъчно богомъдра!?“ и това се отнася до Църквата, защото цитираното определение визира именно Църквата. Към Тялото на Църквата принадлежат всички приели светото Кръщение: миряни, дякони, презвитери, монаси и епископи. Несъвършенствата на когото и да било от тях или неговата нравствена негодност не вредят на Тялото, а причиняват единствено осъждането на падналия, ако той не се покае.
На всички поместни и Вселенски събори такива хора са присъствали, защото човешката природа е немощна и човекът пада.
Такъв е бил и случаят с Арий и последователите на арианството по времето на Никейския събор, но това не прави събора негоден…
Ако и сега не разбираш, ще е по-добре да оставим Бог да те вразуми.
Отец Павле, време е да се спреш – няма защо точно клирик да показва докъде може да стигне повредата в човешката природа.
В проявите си в този сайт показваш преди всичко невъздържаност, неправедно брутално отношение към ближния, осъдително отношение към клира (към който и ти принадлежиш) в нарушение на апостолските предписания!
Дано Бог се смили над тебе и те освободи от греховете ти, като ти прати вразумление (да не беше клирик, бих добавил – вразумление във вид на яка дървена тояга)! Амин!
Брато, хубаво е преди да се опитваш да модернизираш Църквата, да прочетеш малко от нейната история. Направи го и там ще видиш, че тя НИКОГА не се е съобразявала с т. нар. обществено мнение. Единственото мнение, което тя търси е на Бога. За справка – с общественото мнение се съобрази Пилат, когато осъди Христос без вина.
Не се опитвай да оприличиваш Църквата с фирма. Тя е Богочовешки организъм и нейното развитие се определя от Бога по Неговия промисъл, а не от законите на икономиката.
Чети повече!
Основния евангелски принцип за християнската любов, който е в противовес на единоначалието и деспотизма в човешкото общество е заложен в думите на нашия Господ Иисус Христос: „.. защото, дето са двама или трима събрани в Мое име, там съм Аз посред тях” (Мат.18: 20).Господ каза:“.. паси Моите овци.”Който чете, нека разбира, но клириците ни, които в модерния свят не щат да са пастири,иносказно разбраха друго.Затова не само, че не пасат своите овци, но и съкратиха тяхното участие.Това садукейски страх ли е?Сигурно за земните съборници, кога настане време за гласуване Божията воля се туря по- назад от волята на „техни висопреосвещенства”.Но, Бог поруган не бива!Той изрази Своята воля: „…паси Моите овци!” пред този, който стана пръв между апостолите, на които Господ заповяда: „И тъй, идете, научете всички народи”.(Мат.28: 19).Ето как изпълниха тази заповед апостолите: „…не е добре ние да оставим словото Божие и да се грижим за трапезите.; а ние постоянно ще пребъдваме в молитва и в служба на словото”.(Деян. 6: 2; 4).Знайно е, че всички грехове произлизат от помислите.Затова миряните са нащрек с това, което се случва на Църковния събор.Де ги нашите клирици, които вкупом трябва да мислят като Свети Киприян Картагенски, който пише до своето паство: „Аз реших да не предприемам нищо без вашия съвет и съгласието на народа”.