По-добър ли е светският фундаментализъм?
Източник: в. Сега
Читателите ми сигурно ще си спомнят, че многократно съм изразявал възмущение от замесването на религията в държавните дела. Струва ми се например скандално религиозен празник на една от общностите у нас като "Гергьовден" да бъде честван като празник на армията с участието на президент и сие. Скандално е дори когато две вероизповедания присъстват в парламента чрез своите патриарх и главен мюфтия. Смешно и тъжно е, когато стъклено-алуминиевите бизнес офиси се кадят за гонене на дяволите и каквото е там. Или когато между красивите гърди на телевизионна водеща загадъчно блещука разпятието на Спасителя. В по-глобален план видяхме всички до какво доведе играта с религията на американските стратези, които подпомагаха ислямисти в борба срещу комунистите.
Въпросът е как да се създаде такава една гражданска култура, при която религиозните убеждения някак естествено да стоят настрани от обществените дела? Е добре, ако по целта сме на едно мнение, аз мисля, че със средствата на забраната ще се постигне по-скоро обратният ефект: колкото повече забраняваш едно нещо, толкова повече го натоварваш със значение, особено пък когато става дума за идентичност. Който е имал деца, ще разбере какво имам предвид: забранявайте на дъщеря си да слага червило и това ще стане за нея форма на бунт срещу вас, на себеизява, колкото и абсурдно да ви се струва. Добрият родител дедраматизира проблема, насочва интереса на детето си в друга посока, вписва червилото в някакви други, по-важни от възпитателна гледна точка неща.
Толкова голяма драма ли са забрадките на мюсюлманските момичета?
Мен да питате – не, защото мотивите, поради които те ги носят, са най-различни: някои вярват, някои се бунтуват, някои така се мислят за по-привлекателни (какво по-еротично от скритото тяло в един свят на всеобщо разголване!). Ако щете, много православни жени в Русия днес също смятат, че е въпрос на приличие да ходят забрадени! Има едно такова становище, според което толерирането на забрадките автоматично води до приемането на целия пакет, включващ убийствата на честта и може би дори полигамията, ако не направо бомбите на тероризма. Хайде да не се подвеждаме от истерията на времето. Спомнете си какво се случи у нас през 80-те години: абсурдното етническо насилие към нашите мюсюлмански съграждани засили тяхната обособеност, дезинтегрира ги, настрои ги срещу останалите. Дали не трябва този път да бъдем по-умерени? Нека решават училищата дали да имат униформи, нека решават семействата, а държавата да се намесва само там, където наистина се нарушават правата на момичетата – например ако родителите му забраняват да учи, работи или да се ожени за човек по свой избор.
България има шанса да бъде населена с турци, които са мюсюлмани точно толкова, колкото ние сме християни. И да не припомням съперничеството между турци и араби, омразата между сунити и шиити. Унифицираното символно насилие ще произведе само едно: унифициран ислямски фронт. Шанс могат да се окажат турците и за Европа, където вече живеят официално 4 (неофициално може би 6) милиона. Нещо трябва да се направи, за да се примири ислямът с модерността, нещо, което в Европа се е случило през XVIII век.
Ислямът не може просто да се заличи, той трябва да се интегрира, което значи да се създаде европейски ислям, който едновременно да пази достойнството и културната специфика на своите членове и да ги прави пълноценни граждани на съвременния свят. Алтернативата я знаем – внос на фундаментализъм от места като Саудитска Арабия. Умерената му – да кажа ли битова? – турска версия е много подходяща за това. Учението на турския интелектуалец Фетула Гюлен например е един възможен път за подобно развитие: той мисли религията като нещо свързано с частната сфера, обичаите, семейството, приличието, празниците и пр., което не бива да се меси в обществените дела. В някакъв смисъл Гюлен коригира светския фундаментализъм на един Мустафа Кемал, без обаче да се отказва от постиженията на светска Турция, уникални впрочем в мюсюлманския свят. И ако това е нещо далечно, нека поне мислим за български или още по-добре балкански ислям, който не само да отговаря на нагласите на хората, които живеят тук, но и да противостои на различни радикализми, внасяни отвън.
Цитат: „Ислямът не може просто да се заличи, той трябва да се интегрира, което значи да се създаде европейски ислям, който едновременно да пази достойнството и културната специфика на своите членове и да ги прави пълноценни граждани на съвременния свят.“
Дрън-дрън. Какъв „експерт по исляма“ го е писал това?… По принцип съм съгласен с идеята, че секуларизмът „на общо основание“ е голямо зло, защото ражда атеизъм, а него ние добре си го познаваме. Контрареакцията на това пък е краен фундаментализъм.
Но държа да уточня, че едни наивно-утопични представи относно природата и духа на исляма са крайно опасни!
Я ги накарай да ходят забрадени както трябва,че да видим тогава ще искат ли забрадки!Нека да им разрешат ве!Сами ще се насадят!
За сведение на Владислав:
Ивайло Дичев е един от водещите преподаватели в специалност Културология на СУ „Св. Климент Охридски“. Доста ерудиран човек е…
И лично на мен ми се вижда прав, че забраната на забрадките още повече ще сплоти част от мюсюлманските ни съграждани… и ако ги оставим свободно да се забраждат, с времето те наистина сами ще почнат да махат забрадките, като видят, че повечето нормални хора не го правят.
Никой не отрича, че Дичев е ерудиран. Попаднах на неговата дисертация на френски език в интернет. Но същевременно е постмодернистки философ, което в най-добрия случай е агностицизъм, ако не и чист, отявлен атеизъм.
.
Проява на същия този фамозен постмодернизъм е отказът да се забрани каквото и да било. Вие не познавате исляма. Колкото повече отстъпваме пред него, толкова повече той настъпва и рано или късно ще ни унищожи.
Скъпи Дон Кихот, дори и в най-забутаното (може би от времето на Дон Кихот) турско село младите хора се опитват да бъдат модерни и пр.Ходят с голи пъпове (това са голите факти).Kонфликтът със забрадките е ‘engineered’ и,ако се подклажда наистина може да стане опасен.
Мисля че се обсъжда конкретната позиция на автора , а не неговотa обща ориентация, каквато и да е тя. Ана-Мария от Русе
откак съществува, такъв е и сега, това му е същността, агресия срещу всички останали и помежди отделните секти, суни, шиа, алауити, сред тия хора живея, виждам реакциите им, почнах да разбирам какво мислят за нас и какво чувстват… Не се лъжете. Звярът не хапе само защото е гладен, а защото е звяр, като го нахраним и му осигурим комфортни усложия да си отглежда котилото – по-силен и по-як ще стане и ще ни изяде главите
I kato takava vseki koito jivee na neina teritoria e dlajen da se saobraziava s iziskvaniata i normite na darjavnite institucii!Dostatachno darjavi po sveta ima kadeto mogat vsichki jelae6ti plakatno da demonstrirat veroizpovedanieto si da otidat tam da jiveiat.Za6o se navirat v na6ata darjava?!
safa с теб съм. Фо търсят тук. Чул съм че Родопите са претопени вече. че населението там е повече турско отколкото българско, че джамиите са повече отколкото църквите. Я да се ограничат малко. Па ако не им харесва, фо правят в България, да си отидат в Турция. На тях религията им прорповядва да се зближават и вкореняват в друговерците за да ги претопят. Ето отидете в Родопите или там на юг и вище какв ое положението.
По принип съм против забраната на мюсюлманските забрадки. Но…
Цитат: „Ислямът не може просто да се заличи, той трябва да се интегрира, което значи да се създаде европейски ислям, който едновременно да пази достойнството и културната специфика на своите членове и да ги прави пълноценни граждани на съвременния свят.“
Несъмнено Ивайло Дичев е добър специалист-културолог, но тук не мога да се съглася изцяло с него. Такова нещо като „интегриран“, „балкански“ или „европейски“ ислям няма. Наистина, има определени разлики и особености в отделните геогрофски райони, но при тази религия няма разлика между религиозно и светско, между религия и държава. В този смисъл един ден Европа „ще бере“ ядове, както се казва. Впрочем, те вече са налице…
А иначе за Родопите само ние сме си отговорни – някой да ни е спрял да раждаме деца и да строим църкви?
„Струва ми се например скандално религиозен празник на една от общностите у нас като „Гергьовден“ да бъде честван като празник на армията с участието на президент и сие“
Край на цитата, правописът е запазен!
Каква ерудиция, наистина !!
Може би е скандално да празнуваме и Св.Св.Кирил и Методий. Все пак те са създали азбуката само на „една от общностите у нас“.
Какво чества ерудираният културолог на 24 май? Нашата култура каква е ? Мюсюлманска ли?
Проблемът, според мен, не е в това дали те ще носят забрадки , а ние да не носим кръстчета.
Все пак сме само „една от общностите у нас“!!-:-)