Евтаназията

Въпросът за евтаназията е занимавал философи, политици, лекари, юристи и писатели. Всеки го е разглеждал и решавал съобразно своите или на общността, от която произхожда или защитава, нравствени или политико-обществени концепции за човешкия живот и междуличностните отношения.
Различни социологически учения и философски направления разширяват понятието “евтаназия”. От искането за узаконяване на евтаназията даже и без съгласието на болния (по молба на близките, преценка на лекаря и т.н.) се стига до разбирането, че евтаназията може и трябва да се прилага за унищожаване на т.нар. “малоценни и социално беззащитни същества”, към които се причисляват недъгавите, паралитиците, психично болните, жизнеспособни деца с уродлив вид и др. Така възникват расистките идеи за погубване на цели народностни групи (геноцид).
Във всички страни повечето лекари не приемат евтаназията. Медицинската деонтология категорично отхвърля евтаназията. В нравствения кодекс на лекаря на Република България е записано: “Лекарят няма право по никакви съображения и при никакви обстоятелства да прекъсне умишлено живота на болния. Той е длъжен да се бори за него докрай с всички признати от науката средства.” Неприемането на евтаназията произтича от самата същност на медицинската наука и наложилия се от векове дълг на лекаря да запазва и удължава човешкия живот, да лекува болния, да води докрай борба за неговия живот, а не да го съкращава. Израз на тази вековна медицинска етика откриваме във фразата от клетвата на Хипократ: “… не ще доставя исканата ми отрова…” и в думите на Дезеженет (Desegenette) – смелия лекар от Наполеоновата армия: “Моята роля е да запазвам.” Така французинът отказал да изпълни молбата на императора да съкрати с опиум живота и страданията му.
От друга страна, желанието на тежко болните не всякога е съзнателно. Трудно може да се приеме в това състояние, че те са наясно със ситуацията. Тяхното желание по-скоро е не да умрат, а да не страдат. Райл с право отбелязва: “Живота си те са загубили, но не и надеждата.”
Непрекъснатото развитие на медицинската наука разкрива нови средства и възможности за лечение и спасяване на живота на много хора от болести, доскоро смятани за непобедими. Заболявания, които днес са нелечими, утре може би ще се преодоляват успешно.
Ето някои въпроси, които си задавам: имат ли право хората да решават какво да правят с живота си? Щом при всички случаи ще умрат, рано или късно, какво значение има, ако ускорят смъртта си? Особено ако така “улесняват” живота на близките си и не са им вече в тежест… Ние наистина искаме да сме независими, да сме господари над нещата в живота си. Но все пак има граници за всичко, което вършим. Не сме изцяло свободни да правим каквото пожелаем. Винаги има закони, които ни ограничават и притискат. Тези закони и правила много често са основата за изграждане на едно добро общество.
Като лекар и християнин аз поставям Библията за основа на нравствените, социални и междуличностни взаимоотношения. Затова ще си позволя да изложа няколко принципа, които изразяват отрицателното ми становище по въпроса за евтаназията и нейната разновидност – самоубийството.
Библията забранява убийството (Изх. 20:13: “Не убивай”). Отнемането на човешки живот е неморално, ако не е извършено по съдебно разпореждане в съответствие с правните закони на страната. Битие 9:5-6 ни учи, че човешкият живот е свещен. И това е така, защото сме създадени по Божия образ.
Нямаме право да отнемаме живот, който не ни принадлежи (дори нашия собствен). Ние може да го определяме като “наш”, но Библията заявява, че животът ни е даден от Бога и единствено Той има правото да разполага с него, както намери за добре (Деян. 17:25-26). Бог позволява да използваме живота, който ни е дал, но един ден ще ни държи отговорни за това (ІІ Кор. 5:10).
Примерите на самоубийство, описани в Библията, са по-скоро в негативен план: Авимелех (Съдии 9:50-54), Саул (ІЦаре 31:3-4), Ахитофел (ІІЦаре 17:23), Зимрий (ІІІЦаре 16:18-19) и Юда Искариотски (Матей 27:5). Всички те са зли в сърцето си хора, които се самоубиват от срам, гордост или страх от наказание. Естествено, оттук не бива да заключаваме, че самоубийството е нещо благородно или романтичен акт на духовно освобождение. В Писанието то е представено като лош край на лош живот. Да вземем за пример Саул. Той вече е ранен смъртоносно, но решава да сложи край на живота си по-скоро, за да избегне дългата и мъчителна смърт в ръцете на враговете си. Правилно ли е това? Вижте реакцията на Давид към човека, който твърди, че е убил Саул, за да не страда (ІІЦаре 1:9-16). Давид заповядва да го убият, защото го обвинява в убийство.
Библията ни казва, че продължителността на нашия живот е справедливо определена от Бога (Яков 4:15; Евреи 9:27; Деяния 17:26). Ние нямаме право да си присвояваме нещо, което принадлежи на Бога.
Йов е болен и нещастен човек, който иска да умре. Той говори за силното си желание да умре (Йов 3:20-26). Вече е стар. Болен е и изпитва силни физически болки. Смята, че е изгубил всичко, което в имало значение за него в този живот. Готов е да умре. Е, тогава защо просто не се самоубива? Защото вярва, че смъртта, както и животът, са нещо, което само Бог дава и има право да отнеме (Йов 3:20-21; 6:8-9). И този единствен пример е достатъчен, за да отхвърлим евтаназията като възможност.
Самоубийството е егоистичен акт, който винаги наранява близките на починалия. Дори при евтаназията, наглед “по-хуманен метод”, несъмнено близки и приятели, ужасени от направения избор.
Евтаназията (самоубийството) е опит да се избегне аспект от нашия живот, който Бог иска ние да изпитаме. Библията ни учи да живеем със своите болки и неразположения, да ги приемем като нормална част от живота си и това да ни стимулира към по-голямо духовно израстване (Еклисиаст 12:1-7; ІІ Коринтяни 4:16-18). Чрез страданието се научаваме на някои много ценни уроци като търпение (Яков 1:2-3) и вяра в Бога (ІІ Коринтяни 12:7-9).
Бог казва, че всеки човешки живот е неповторим и има своя стойност. Ние всички сме създадени по Негов образ. В Писанието четем, че човешкият живот на земята започва при зачатието и завършва с естествена смърт. Трябва да разберем, че той ни е даден не за да бъде отнеман, а за да полагаме специална грижа за него. Трябва да се научим да го ценим – както преди раждането, по време на детството, в зряла възраст, така и в последните години от съществуването ни на тази земя.
И накрая, нужно е да се подготвим за предстоящата смърт и за срещата с нашия Бог (Амос 4:12). Затова нека живеем така, че един ден да не се срамуваме да застанем в присъствието на Бога (І Петър 2:21).
И нека не забравяме, че Бог ни дава живота и ни уверява, че не ще позволи да бъдем изпитвани повече, отколкото можем да понесем (І Коринтяни 10:13). Въпреки че поддръжниците на материализма биха приели самоубийството като алтернатива пред страданието, ние би трябвало да бъдем мъдри, да се вслушаме в Божието мнение и да отхвърлим евтаназията като безнравствен акт – оскърбление към Бога и светостта на живота. | prozoretz.bg
„Самоубийството е егоистичен акт“. Не винаги и не навсякъде. В агиографията и църковната история има редица примери на християни, които по време на гонения се самоубиват. Тяхната саможертва не само не е отречена, но те са обявени за мъченици и се намират в православния календар. Моята майка, която прие православие, след като научи от лекарите, че има рак, отказа да пие и яде, докато умря. Това самоубийство ли е според вас?
Текстът ми хареса! Евтаназията не бива да се узаконява, защото освен богословските аргументи, които вярващите християни приемат, това може да „развърже“ ръцете на лекарите да умъртвяват пациенти, които са безпомощни, беззащитни, нямат близки и т. н., без самите пациенти да са го пожелали. Или ще се намерят хора, които ще пожелаят да умрат не защото не им се живее, а защото нямат пари за лекарства и за болногледачи. Ако за болните се полагат добри грижи, ако не се чувстват излишни, много малко хора ще поискат да умрат, въпреки страданията си. Зная го от собствен опит.
А това някой да откаже да приема вода и храна или да откаже лечение, си е пасивна евтаназия.
е това ме втрещи: „Отнемането на човешки живот е неморално, АКО НЕ Е извършено по съдебно разпореждане в съответствие с правните закони на страната.“ значи, ако е написано в закон НЕ Е грях да отнемеш живот…..
и не знам защо се обощава. съществуват такива мъчителни клинични болки и срадания, че тоя „лекар“ където толкова охотно цитира „Писанието“ може много бързо да се откаже от него, ако го сполетят, да не бъде! Човек буквално може да ВИЕ от болка с часове и да няма никакво лекарство за болестта му. Говори по такъв начин за Бога все едно Той е генарал-полковник от ВМА, пред който всеки рано или късно ще мине на комисия.
Това за майката на Павел аз не го смятам изобщо за самоубийство. Друго ми е интересно на мен: дали изобщо някой в рода му преди него е бил православен/кръстен от дете?…..мисля, че не…но това са лични работи, и те не ме засягат.
И баща ми, и майка ми са кръстени като деца в Православната църква. Баща ми се поддава на комунистическата пропаганда през войната, а майка му беше под неговото влияние. И двамата умряха сравнително млади от рак. Баща ми се покая без никакъв натиск от моя страна три дни преди да умре и аз вярвам, че Бог го е приел като разбойника на кръста.
но със следното твърдение, няма как да се съглася, а именно: „Отнемането на човешки живот е неморално, ако не е извършено по съдебно разпореждане в съответствие с правните закони на страната“. Какво означава това? Изпълнението на една смъртна присъда е въздаване зло за зло, а: „Ние знаем Оногова, Който е рекъл: „отмъщението е Мое, Аз ще отплатя“, казва Господ. И пак: „Господ ще съди Своя народ“ (Евр. 10:30).
Никое животно не се самоубива, никое растение не се самоубива, а човек е страшно нещо! Каквото и да ни сполети, каквато и диагноза да ни бъде поставена, не бива да изпадаме в отчаяние, защото:
„Невъзможното за човеците е възможно за Бога“ (Лука 18:27) и случаите на чудни изцерения на безнадеждно болни са много.
Относно коментара на Дон Кихот:
За да спре човек да яде и пие, трябва да има причина, и каква е тя, ако не – отчаяние и липса на вяра и надежда? Трудно е, но лесно се вършат само грехове.
СЛАВА НА ОТЦА И СИНА И СВЕТИЯ ДУХ ВОВЕКИ ВЕКОВ! АМИН!
„За да спре човек да яде и пие, трябва да има причина, и каква е тя, ако не – отчаяние и липса на вяра и надежда?“
Брей! Ти да не си бил там? Може просто да не са ти останали сили да се бориш. Това отчаяние и липса на надежда ли е или немощ.
И престани с това СЛАВА НА ОТЦА И СИНА И СВЕТИЯ ДУХ ВОВЕКИ ВЕКОВ! АМИН! Хич не ми е ясно защо го добавяш към всеки свой коментар. От това коментарите ти не стават по-смислени. Или пък ги приписваш НА ОТЦА И СИНА И СВЕТИЯ ДУХ. Как да го разбирам?
не е в това дали евтаназията е нещо хубаво или необходимо, или нещо ужасно и недопустимо, защото, както видяхме, това зависи от частния случай. Но големият проблем и идеята на текста горе, според мен, е в това, евтаназията да не се ОПРАВДАВА. Даже дори да я желая, дори да имам нужда от нея, аз да не я оправдавам. Както моята съвест може да прости много по-лесно на някой който се е разкаял за греховете си, отколкото на някой койти си ги ОПРАВДАВА. Много по-лошо от това да извърша грях е това, да оправдая греха. да го превърна в правда. Защото това няма да е Божията правда. А нарушиш ли Божията правда, това ще е неморално, дори всички закони на всички държави да го оправдаят.
препоръчвам горещо размишленията на Калин Янакиев от „три екзистенциялно-философски студии – злото, страданието, възкресението“. в студията за страданието, се намира въпросът за смисъла на страданието и проблема за ефтаназията в съвремения свят.
А за болката и за нейния предел, може да се намери нещо интересно пак от К.Янакиев в „Философски опити в/у самотата и надеждата
разбира се, че човек може да спре да яде и пие поради немощ. В случая се касае за съзнателно отказване /не спиране, грешката е моя/ на ядене и пиене, в очакване на смъртта. В такива случаи, си мисля, че тези са причините, които посочих.
Грях ли е отказът от лечение и отчаянието? От малкото, което знам и съм чел, мисля, че – да. Много е трудно, човек просто трябва да го изпита, а привидно на книга всичко изглежда лесно. Много пъти съм изпадал в отчаяние и изпадам, поради това, че съм немощен. Но с благодатната Божия помощ, трябва всичко да преодолеем.
Простете на мене грешния.
Пак и пак:
СЛАВА НА ОТЦА И СИНА И СВЕТИЯ ДУХ ВОВЕКИ ВЕКОВ! АМИН!
Янакиев е до такава степен спиритуалист, че изпада в докетизъм и поставя под съмнение възкресението. Дали той разбира от темата за страданието, не знам, но съм сигурен, че неговото членство в залязващата партия на Костов е проява на висш мазохизъм.
ako tova realno go twyrdite, ochewidno ne ste zapoznat s negowite razmishleniq