Семейно образование


Ставам все по-скептичен не само към възможноста, но и въобще към смисъла от това да се въведе православното вероучение в системата на държавното образование. Че и повече даже – значително по-добре се вписва в цялостната философия на образователната методика неконфесионалният предмет Религия, така, както е предвиден от проф. Георги Бакалов и неговия екип. Затова да оставим, предлагам, дипломираните шамани да разсъждават за религиозността, антропологията, математиката, биологията, химията, физиката и културата, според както ги води разпиления им ум – нека мъртвите погребват своите мъртъвци, според каквото сметнат за уместно и „цивилизовано”. А ние да се върнем към личните си отговорности – да възпитаваме самоотвержено и отговорно праведно потомство.
Нека напуснем държавното училище! Да бойкотираме държавната образователна система! Да изведем децата си от този вертеп и месомелачка. Защото Господ ги е поверил на нас и нямаме никакво оправдание, ако ги изоставим, от леност или конформизъм, в ръцете на прогресивно демонизиращата се държава, за да ги моделира и трови с религията на светския хуманизъм. Бог притежава семейството. Родителите са тези, на които Той е поверил задачата да ги възпитат и социологизират…. А държавата?… Къде, да му се не види, се вписва държавата?! Къде в Светото Писание и на Стария, и на Новия завет се срещат заедно думите дете и държава? Напротив:
„Слушай, Израилю: Господ, Бог наш, е Господ един; обичай Господа, твоя Бог, от всичкото си сърце, от всичката си душа и с всичките си сили.Тия думи, които ти заповядвам днес, да бъдат в сърцето ти (и в душата ти); и внушавай ги на децата си и говори за тях, кога седиш в къщи и кога си на път, кога си лягаш и кога ставаш; и завържи ги на ръката си за знак, и да бъдат те превръзка над очите ти, и напиши ги върху спонците на къщата си и върху вратите си.” (Второзаконие 6:4-9)
Защо да изведем децата си от системата на държавното образование?
Защото училището се е превърнало понастоящем в „икона” на древния кръвожаден бог Моллох, комуто били принасяни в жертва именно деца. Как? Българското училище стана школа по безличие – място, което легитимира избора на личностите да се разграждат до индивиди. Държавността не просто деградира с ускорени темпове, а катастрофира – всяка идеологическа парадигма, върху която се опитва да легне, за да оцелее, е предварително амортизирана и опорочена. Хайде да й помогнем да умре. Явно сама го иска. Културата е в криза – старите ценности не раждат нищо, освен еклектика или пропаганда. Цивилизацията постигна предела си – днес сме в очакване на новите варавари, сиреч на тези, които ще срутят въздушните кули, изтривайки символите на християнството, станали вече не просто декоративни, но обременяващи със своята гротескност, понеже са изпразнени от съдържанието си (даже по-добре казано – претоварени с безсъдържателност). Дали варварите, които ще срутят новия Вавилон ще са ислямските фундаменталисти или социалистите утописти от далечен Китай е без съществено значение. Понеже и на двете агресивни култури ние нямаме какво да противопоставим (по-точно не знаем какво). На фона на всичко това държавната образователна система сякаш се опитва да даде отпор. Но това е само привидно. Понеже училището не възпитава личности, а гримира бесовщина. Затова и го оприличавам на палестинското божество Моллох – в моменти на опасност за общността, майките занасяли пред статуята му новородените си и хвърляли върху нажежените плочи телата им, за да се разтопят. Това било молитва. Искрена и кървава. Но безполезна. Всъщност не – полезна, само че единствено за платените жреци.
А ако напуснем държавното училише, извеждайки децата, които Бог ни е поверил от там, ще има ли някаква полза?
Да бъдем екстравагантни в изказа и аргументацията си (нали е модерно това сега) – ще има: „Ние сме в Сената ви, във войската, в домовете… навсякъде. Ако решим, в един миг, да си тръгнем, ще се уплашите от самотата си” (Тертулиан, „Апология”)
Да бъдем и практични – ползата е неминуема, защото дипломите съвсем скоро няма да означават нищичко като конкурентноспособност в условията на свободния пазар. Тогава децата на християните ще имат какво да предложат, ако са въпитавани в отговорност и инициативност – възпитание, осъществимо единствено в средата на християнското семейство.
2002 година, Благоевград. С първата ми съпруга гостувахме на нейни роднини в Благоевград. Ивалина ме похвалила на жената на братовчед си, че пиша добре. И понеже дамата беше младоженка, пък и си имаше множество други задължения (като довършването на зимнината и приготвянето капамата за Коледа), а и видя, че се занимавам основно с пиене на македонска ракия и пеене, реши да ми възложи… курсовата си работа по славянска филология в Югозападния университет. Авторът, който трябваше да анализирам, беше чех или поляк (забравих вече), сроден на лорд Байрон, налегнат трайно от „мировата скръб”. Помолих за книжка с неговата поема, придружена от дълъг увод. Писах и късах страници цял ден. „Студентката” получи шестица.
2002 година, Варна. Една приятелка ме помоли да се занимая с курсовата й работа по психология (Свободен университет). Писах няколко часа. Момичето получи петица.
А започна ли да си спмоням, че пропусках часове и цели дни от задължителните посещения още във втори начален клас, ми става смешно. В трети и четвърти клас ходих редовно, защото дядо Ангел ме спука от бой. Но почина. И останах на поправителни изпити в пети клас, повтарях седми прогимназиален клас и три пъти девети гимназиален (полезно ми беше, защото още зная наизуст трите признака за еднаквост и трите за подобност на триъгълници – ако сега ми покажете триъгълници, тутакси ще позная правоъгълния). Накрая ме изхвърлиха от 5-та езикова гимназия във Варна, така че се наложи да завърша Вечерна гимназия „Добри Войников”, амбициран насилствено от мама. Факт.
А имам и шестици на матурите по философия и по литература. Също факт.
Учителят по български език и литература упорито ми пишеше тройки. Защото отказвах да се съглася, че Ботев е безбожник – навсякъде в стиховете му срещах добре осмислени християнски символи. Но пък комисията при матурата единодушно оцени есето ми за цялостното творчество на Вазов с шестица. Не си измислям – пише го в дипломата ми. Но не мога да го докажа, защото от Богословската катедра в Шумен (където пребивавах цял половин семестър) отказват да ми върнат документа, понеже дължа книги на библиотеката им. Ето я и причината за антиакадемичните ми настроения – просто не мога да кандидатствам никъде другаде и затова все крещя: „Гроздето е кисело”… Шега…
…Нека бъдем сериозни. Държавното училище нищо не ми даде. Сам си открих книгите на Карл Май, тези на Джоузеф Хелър, на Кен Киси, на Стайнбек, на Достоевски и българските класици (Йовков, Елин Пелин). Зачетох се в Юнг и Фройд, Платон. Шелинг не ми понесе. Наизустявах стиховете на Ботев и Вапцаров и ги рецитирах, щом останех сам, крадейки от времето, през което учителите се опитваха да ангажират съзнанието ми с формули за решаване на биквадратни уравнения (ей, как ги мразя тези формули – още ги сънувам). Открих ги, не защото бяха в конспекта за поправителните изпити, а защото ги намерих в библиотеката на мама. Липсваше само Библията в мамината библиотека, но с нея Господ Сам реши да ме срещне, водейки ме за ръка тук-таме…
***
Министър Даниел Вълчев иска да затегне дисциплината в българското училище. Униформи, наказания… „Край на ученическите купони и нощните скитания с весели компании. Деца и тийнейджъри трябва да са си вкъщи до 22 ч. Това предвижда проектът на новия закон за училищното образование, над който в момента работят експерти от просветното министерство.” (сайт „Къде да уча”, публикация „Сбогом на дискотеките” от 13.10.2008). За мнозина това може да изглежда като разрешение на проблема. Но опитът показва, че морализаторството, само по себе си, нищо не постига, ако е изговорено в негатив – не прави това, не прави онова. На човека трябва да бъде предложен Образ, с който да се съ-образи. Това, към настоящия момент, може да се случи истински само в семейството.
Проблемът на училището не е в купоните и нощните скитания. Още арх. Борис (Разумов) е посочил проблема: „Първият основен недъг на нашето училище се състои в това, че то само обучава, а не възпитава…” (из "Кризата в нашето училище", 1928 г.). Държавната образователна система днес няма как да възпитава (отхранвайки личности), защото е градена и утвърждавана като пълно отрицание на всяко личностно начало, започвайки от отрицанието на Бога – Личностен Абсолют и завършвайки с отричането на личната отговорност – разливане в популярни ценности, относителни и бързо амортизиращи се.
Православното вероучение в системата на държавното училище ще е просто една кръпка, която моментно ще задържи системата, преди пълния й разпад. Семейното образование (което има своята традиция и опит), е дългосрочна стратегия, която ще ни даде възможност да свидетелстваме вярата си с дела и пример – тогава, когато неоезичеството стигне до своя епистемологичен банкрут – време, което не е далече.
Светославе,
Какви глупости са написал? „да изведем децата си от системата на държавното образование“. Средното образование е задължително и отказът от него е наказуем. А признатият едва ли не с гордост факт, че си завършил вечерна гимназия след 100 зора и си откраднал книгите на Шуменския университет, не се нуждае от коментар.
Интересно, много интересно, даже толкова любопитни мисли, че да се наложи да се препрочитат.
Г-н Ангелов, смятам знаете, че с този Ви материал се отделяте най-сериозно от позицията на Св. Синод на БПЦ за вероучението!
Остава сега да се разграничите и от изявленията на Св. Синод относно „задължителен“ гражданския брак преди венчаването пред Бога и да си отворите работа с архиереите… или да вземете да станете „разколник“ 🙂
Всъщност хубавото на текста е нишката към стремежа към разум…, което е направо за приветстване!
Иначе „семейно образование“ е в известен смисъл по-добре звучащ превод на homeschooling. А горе долу в подобен смисъл са и размислите на тези родители по света (вкл. и България), които не изпращат децата си в училище.
Да се разграничавам? Аз да не съм институция, че да се разграничавам?! Или пък да работя за Светия синод? Споделям наблюдения.
Не Синода, а сам Негово Светейшество да се обърне към Даниел Велчев с всички възможни аргументи на разума, онова самонадеяно юпи пак ще каже: „Образованието е светско“. Така че, аз предлагам алтернатива, макар да се надявам и моля позицията на Синода да бъде взета насериозно, все пак очаквам твърде малко. Хоум скулидж е добра алтернатива (винаги съм го смятал).
А от ШУ не съм крал книги. Просто ги загубих (по-точно една хазяйка ги „секвстира“ в името на тока в Шумен. 🙂
… Г-н Беров… Аз влязох в Църквата като Светослав. И смятам да си остана Светослав. Така че, какви позиции, какви конюнктури, какви пет лева :-)?… Може би, някой ден, редакцията на сайта отново ще пусне „Виждащо сърце“ (статия, която стоя само два часа, защото тогава се… уплаших и помолих да я снемат), ще я прочетете и ще ме разберете още по-пълно 🙂 Поздрави.
P.S. Пък и за какво да ме съдят и наказват? Заради лична позиция ли? Даже жена ми не я споделя?? Не сме стигнали до този момент, надявам се – да съдят за убеждения 🙂
Много съм съгласен с теб, да знаеш! За пореден път си написал подредено, това което съм си мислил разбъркано. Само че сега трябва да продължиш нататък: Семейното образование като дългосрочна стратегия – това би трябвало да е темата на следващото ти писание. Щото това си го кръстил така, ама само развенчаваш светскто / държавното, а не говориш за семейното / домашната църква /.
Продължавай ! Бог пред теб – ти след него!
Да си ми жив и здрав dragor_1. Ти ме мотивираш да не слушам стилистите
„…Нека бъдем сериозни. Държавното училище нищо не ми даде.
„А започна ли да си спмоням, че пропусках часове и цели дни от задължителните посещения още във втори начален клас, ми става смешно. В трети и четвърти клас ходих редовно, защото дядо Ангел ме спука от бой. Но почина. И останах на поправителни изпити в пети клас, повтарях седми прогимназиален клас и три пъти девети гимназиален. Накрая ме изхвърлиха от 5-та езикова гимназия във Варна, така че се наложи да завърша Вечерна гимназия „Добри Войников”, амбициран насилствено от мама.“
При тази училищна „кариера“ е повече от ясно, че училището нищо не е можело да ти даде, ако ще Песталоци и Платон да са ти били учители.
http://liternet.bg/publish19/d_gorcheva/pohvalno.htm
Платон определил: Човекът е животно на два крака, без пера и козина.
Диоген оскубал един петел и го занесал в Академията. Казал: Ето човекът на Платон.
Платон не му мислил много, но добавил: „И без ципи между пръстите….“
… Кой е Пестелоци???
Много е хубаво това, че учителите оценяват себе си… Знаете ли… И майка ми е учителка (по философия). Но образователната стратегия се определя от юпитата… Те, обаче, предпочитат да искат заплати и да зоват за морал. Къде е стратегизческото мислене… Впрочем какво ли питам – каква ти стратегия у хедонисти…
Освен „похвала“ каква е ползата от похвалното слово, което цитирате, г-н Милен??… Знаете ли – слава от човеци не приемам, така че, слушайте: в момента пия „облак“ и вдигам наздравица за всички, който се топлят от похвали
относно религ. образование е следният: примерно 1 година РЕЛИГИОЗНАНИЕ на общо основание в училищата, преподавано от УЧИТЕЛИ, НА КОИТО ПЛАЩА ДЪРЖАВАТА, А СЛЕД ТОВА-всеки ученик да има възможност да учи под различни форми и начини ПО ИЗБОР-християнство, ислям и т.н., като вече в този случай УЧИТЕЛИТЕ ЩЕ ПОЛУЧАВАТ ЗАПЛАТИ ОТ ЦЪРКВАТА, МЮФТИЙСТВОТО и т.н.
НЯМА ДРУГ ДОБЪР ПРИНЦИП, освен този, мисля аз!
Коментаторите дотук са само мъже, доколкото се разбира. Колко от вас имат съпруги и поне едно дете? Въпросът не е риторичен. Пребройте се! И колко от тия могат да издържат съпругата и детето ( децата ) си без да се налага тя да работи ( или поне да е на четеричасов работен ден )? Интересен ми е този вариант за домашно училище – без финанси. А ако има такива – без родители – нали работят по цял ден, че и повече, за да ги спечелят. Тази страна на въпроса явно за всички ви е решена. Или пък моята вяра е твърде малка ( то не е далеч от истината;-) ) Просто имам бебче сега и не гледам особено идеалистично напоследък…
Дон Кихоте, кога за последно видяхте наказано циганче, поради отказ от училищни занятия? Аз знам, че с мляко и закуски се надяваха да ги задържат в училищата, ама…не би…Та , кого са наказали? И как?
Забележете, че в цитата от Стария завет никъде не се изисква да обучаваме децата си на математика, география и пр. Иска се да им сведетелстваме, както и на всички за Господ. Това мога да го правя и докато синът ми е ученик в светско училище, така че е редно да се уточни какво е домашно училище.
Хора, въпросът е сериозен, понеже да имаш дете е сериозно нещо, така че вместо да се гаргарите с Портос…мислете!
На мен не ми се иска синът ми да бъде в училище, където могат да го наранят или убият, но на матурата по математика изкарах 3+!!! Ще ходи на училище след време, значи, няма как 😉
Милояна,
Има европейски изисквания за минимум непосещаващи и отпадащи, които, ако не бъдат покрити, ще следват санкции. Тези крясъци да бием дуспата на държавното образование са нелепи и злепоставят сайта.
.
Учителството е голям подвиг и дарба. Само хора, които са се опитвали да го правят, разбират за какво става въпрос. Когато станеш прекалено взискателен и изгаряш в работата, всички започват да се дразнят. Когато караш през куп за грош, всички са доволни, но децата остават неграмотни.
Да, Милояна, така е. Вярата и разумът! Ако чуваме и виждаме какво е днешното държавно училище, то е точно като държавата, защото е държавно. Ако детето ти не го прибият, то ще го научат да прибива. Нарушава се и Божия закон и светския! Оправията е в позицията на вярващите граждани. Проблемът е, че те са много малко.
Кошмарът за мен е, че 75 хиляди зрелостници писаха БЕЗРОПОТНО матурите си В НЕДЕЛЯ и НИКОЙ, АМА НИКОЙ нито от Брежневия Синод обърна внимание на това. Правете му сметката колко от зрелостниците ще отидат следващата неделя в църква! Република България в момента е традиционно атеистична държава.
Колкото и да е тъжно е точно така!
Освен това, ако БПЦ толкова държеше на вероучението, нямаше да се занимава с Вълчев, а щеше да си организира православни училища – начални, вкл. и гимназии. И като наберат авторитет, хората сами ще отиват да кандидатстват там. На Запад всички от елитните училища и гимназии са или католически или протестантски. На практика други класически гимназии не съществуват.
Защо не вземе един владика напр. да организира частно православно училище с две паралелки например от първи до 6 клас. В които да се преподава и вероучение 3 пъти на седмица. Останалото да си е както в другите училища. Да бъде образцово, да има правила, вяра братолюбие и отговорност. Щото… отговорът ще си го спестя – знаете го добре!
aman ot draska4i,,kazval s1m ti dobre pi6e6 i govori6,,,ama vsi4ko go pravi6 za pari…
Нали каза да се преброим и аз да си кажа : аз имам съпруга и две деца ! Не са уеници още. Това че приветсвам писанието на Portos не значи, че смятам да не ги пускам на училище. Той си е малко крайничък – но пък с/т/илен. Буквалното възприемане на написаното от него води до адсурди и нелогизми. Но пък въбужда към мисли и дискусии. Пише нещо Portos и всички се втурват да се включват – кой с критика, кой с похвала, а някой без ни едно от двете. Той сега трябва да напише 2 -ра част – “ Държавното образование “, в която да обясни за семейното. Изглежда като че ли пише без да е решил какво иска да каже – но не е така.
П.П. Личността на пишещия да се разтопи в написаното!
Яне Янев: Източвани са еврофондове за строежи на незаконни джамии
06 ноември 2008 | 15:56 | Агенция „Фокус“
http://www.focus-news.net/?id=n1072679
Прав сте, че учителската професия е нелека.
Прав сте, че е призвание. И Вие, и останалите , отдали се на това поприще заслужавате уважение.
А за санкциите – не зная -щом казвате – имате повече информация от мен по този въпрос. Само не става ясно за кого се отнасят – държавата, учителите или родителите на децата и самите деца, непосещаващи училище.
П.П. Не се заяждам – интересно ми е. 🙂
За Портос – то е ясно – не едно, две продължения ще напише. При това, колкото по-предизвикателни, толкова по-добре – вдигат рейтинг 😉
Поздрави за смелоста да имате второ дете!
Не Портос, а темата, сама по себе си, води към размисли.
Днес, на разходката ни, се размислих и се опитах да си представя детски православни заведения ( ясли, градини, училища ) . Трудно ми се стори. А защо е твърде дълга тема, с която няма да Ви занимавам сега. 🙂
Поздрави!
Не знаех за матурите в неделя – гадничко си е, но само за християните, участващи в литургията. Колко от зрелостниците са такива, според Вас?! Тъжно, но факт – малцинството са. А иначе – на мен също никак не ми допадаще да работя в неделя, вместо да съм на литургия, но алтернативата е да не работя. За съжаление, фотосинтезата още не съм я овладяла 😉
А за православното училище, което предлагате – има ли подготвени кадри? Дали няма ислямистите да ревнат насреща, ако такъв проект стане реалност, и да поискат да си организират свои училища? Наличието на ислямски такива ми се струва по-опасно от неналичието на православнохристиянски.
Вижте мнението ми за неделните изкушения на министъра и за Вълчевата срещу Божията заповед тук: http://hpberov.blogspot.com/2008/05/blog-post_31.html
и тук:
http://www.pravoslavie.bg/content/view/9875/162/
Има и нещо друго, много притеснително. Според чл. 33 ал. 3 от Закона за вероизповеданията, регистрираните вероизповедания (отворен остава въпросът за БПЦ в този член, понеже тя е „освободена“ от регистрация) могат да откриват СРЕДНИ ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНИ УЧИЛИЩА…. Забележете, че на вероизповеданията по този начин мълчаливо е забранено да откриват НАЧАЛНИ училища! И това е още един аргумент за ТРАДИЦИОННО АТЕИСТИЧНАТА ДЪРЖАВА.
Но това е така, след като такива „спецове“ по преодоляване на разкол чрез държавни закони преписват на сляпо преамбюли и други разпоредби чуждестранни законодателства… срв. тук: http://hpberov.blogspot.com/2008/09/blog-post_6687.html
На мнение съм, че която и религиозна общност има възможност да открива частни училища, било то начални или средни, трябва да го прави. Законодателството е предвидило, че родителите са тези, които с декларация заявяват, че са съгласни да пуснат детето си в такива училища. Те са и тези, които биха извадили децата си, ако нещо не е наред с училището.
А са предвидени и мерки, с които, ако училищата не отговарят на определени изисквания, могат да бъдат санкционирани.
… относно цитата: „Наличието на ислямски такива ми се струва по-опасно от неналичието на православнохристиянски.“
Това е проблемът на нашата култура и манталитет. Типично в стила: НЕ Е ВАЖНО АЗ ДА СЪМ ДОБРЕ, ВАЖНОТО Е ДРУГИЯТ ДА Е ЗЛЕ…
Също така, това за фотосинтезата… е вярно, но когато КОДЕКСЪТ НА ТРУДА предвижда, че в НЕДЕЛЯ НЕ СЕ РАБОТИ, бихте могли да се обърнете към Съда. Важи не само за вярващи, а за всички!
В противен случай нещата са такива, каквито са сега – БЪЛГАРСКАТА ПРАВОВА ДЪРЖАВА Е ХИМЕРА И ХАРТИЕНА ФАСАДА.
… Защото гражданите не са овладели фотосинтезата, а вярващите са на изчезване…
БОЖЕ ГОСПОДИ!!!
Благодаря за съвета, господин Беров, но съм се убедила от опит, че за да се обръшаш към съда е необходимо или да си юрист, или да имаш пари в излишък. За да се лекуваш – подобно – или трябва да си лекар, или …Поне засега такива са ми наблюденията. Вие сте юрист, определено!
По въпроса за културата и манталитета ни: принципно точно такъв си е. В случая обаче, би било вярно, ако бях визирала не само мюсулмански, на какви да е училища на религиозни общности – евреи, християни – католици, протестанти и т.н. Аз се плаша от мюсулманите. А Вие?
Не се засягайте! Горе-долу Ви разбирам 🙂
Истински важното е, че човек винаги има избор. Наскоро гледах документален филм: „побеснели“ бели мечоци нападнаха две жени. Едната бе ударена от мечока и убита. Другата остана между животното и дълбока пропаст. Тя скочи! Като по чудо – оцеля – натрошена, но оцеля. Винаги има избор, пък бил той и такъв! Така и аз – бих могла да не работя по специалноста си (понеже навсякъде изискват да се работи понякога и в неделя), а да намеря друг вид работа с почивки в неделния ден.
Милояна, не се засягам. Изборът в земния живот е важен! Важен е, защото пред Праведния Съдия изборът е Негов.
Същевременно да Ви успокоя, че не Човекът е сътворен за съботата (респективно неделята), а последната е за него. Въпреки това е повече от срамота, когато матури се пишат в неделя и когато министър – хабилитиран юрист не се съобразява с Кодекса на труда!
Важно е все пак да съществува една конвергенция между правото на религиозните общности и държавното право.